عطایی: مطمئن بودیم در برزیل موفق نمی‌شویم/ هیچ‌کس با ولاسکو تعامل ندارد

عطایی: مطمئن بودیم در برزیل موفق نمی‌شویم/ هیچ‌کس با ولاسکو تعامل ندارد

خبرگزاری تسنیم: سرمربی تیم والیبال کاله آمل گفت: ما مطمئن بودیم که در برزیل موفق نمی‌شویم ولی فکر نمی‌کردم که سطح مسابقات تا این حد بالا باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طبق تصمیم سازمان لیگ فدراسیون والیبال، دیدار 2 تیم کاله آمل و متین ورامین در هفته اول لیگ برتر به دلیل خستگی بازیکنان کاله به خاطر شرکت در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان لغو شد. بهروز عطایی، سرمربی کاله اگر چه خودش از سازمان لیگ تقاضای چنین تصمیمی را کرده بود اما آن را خلاف اصول حرفه‌ای دانست. گفت‌و‌گوی او را با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، می‌خوانید: 

تسنیم: آیا با شرکت در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان به هدفی که داشتید، رسیدید؟
پاسخ دادن به این سوال چند جنبه دارد. ممکن است هدف شما از شرکت در یک تورنمنت کسب سکو و مدال باشد، ممکن است هدف شما افزایش تجربه بازیکنان و کادر فنی باشد و یا فقط قصد حضور داشته باشید. ما با توجه به چیدمان بازیکنان و امکانات و نفراتی که در اختیار داشتیم، قطعا هدف‌مان قهرمانی یا رفتن روی سکو نبود. ما می‌خواستیم با شرکت در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان به تجربه خود اضافه کنیم. من به شخصه دوست داشتم کاله با نفرات و قدرت کامل وارد این رقابت‌ها می‌شد و توان واقعی خود را به نمایش می‌گذاشت. مسابقات باشگاه‌های جهان، رقابت‌های مهم و سختی بود. من که در چندین دوره مسابقات جهانی به عنوان مربی و بازیکن حضور داشته‌ام می‌گویم که سطح این مسابقات از رقابت‌های جهانی هم بالاتر بود.

تسنیم:حریفان شما و در کل سایر تیم‌ها را چطور دیدید؟
تیم لوکومتیو روسیه از تیم ملی روسیه قوی‌تر بود. تیم کروزیرو با 4 بازیکن ثابت تیم ملی برزیل و 2 بازیکن خوب کوبایی در مسابقات شرکت کرده بود. تیم پاناسونیک ژاپن با 4 بازیکن تیم ملی و دانته آمارال برزیلی به برزیل آمده بود. تیم‌های دومینیکن و تونس هم که با ترکیب ملی خود وارد مسابقات شده بودند. تنها تیم که در این مسابقات بازیکن ملی‌پوش نداشت ما بودیم. البته این موضوع را نمی‌توان قصوری از جانب کسی دانست چون فشردگی مسابقات ملی چنین ترکیبی را برای ما رقم زد. البته این اتفاق برای تیم‌های روسیه و ایتالیا هم افتاد ولی آنها تیم‌هایی تمام حرفه‌ای با تفکرات حرفه‌ای هستند. ما با ساختار حرفه‌ای فاصله زیادی داریم و به خاطر همین فاصله دچار مشکل می‌شویم. اگر ما می‌خواهیم همچنان در سطح اول والیبال جهان حضور داشته باشیم باید بتوانیم با 6 تا 10 روز تمرین وارد مسابقات جهانی شویم.

تسنیم:حریفان شما در برزیل چقدر با شما فاصله داشتند و این حرفه‌ای شدن که می‌گویید در عمل چگونه ممکن است؟
وقتی تیم ملی در لیگ جهانی از کوبا برگشت به آلمان باخت چون خسته بود و یا بازی اول تیم کاله در لیگ برتر به خاطر شرکت در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان لغو می‌شود چون بازیکنان خسته هستند. این خستگی واقعا وجود داشت ولی تیم‌های دیگر بدون وقفه در تورنمنت‌های مختلف شرکت می‌کنند. این اتفاق نشان از اختلاف ما با تیم‌های بزرگ دنیا از نگاه حرفه‌ای‌گری در ورزش دارد. حرفه‌ای بودن ذهنی است. این بازیکنان حرفه‌ای تربیت می‌شوند. تیم ترنتینو ایتالیا همزمان با ما وارد برزیل شد در حالی که روز قبل در کوپا ایتالیا بازی کرده و قهرمان شده بود. هر  2 تیم سه‌شنبه پس از پایان مسابقات با حدود 2 ساعت اختلاف از برزیل پرواز کردیم. آنها به میلان رفتند تا عصر پنجشنبه در آلمان یک بازی در لیگ اروپا برگزار کنند. امکان ندارد در ورزش ما چنین اتفاقی بیفتد. خستگی قسمتی از ورزش است. بازیکنان اروپایی و آمریکایی از نظر فیزیکی و فنی برتری چندانی نسبت به ما ندارند ولی نوع زندگی، رفتار و ورزش آنها حرفه‌ای است. اگر تیم ملی والیبال چند سال دیگر در لیگ جهانی باقی بماند، اثرات این تفکر حرفه‌ای را در لیگ خواهیم دید. تمام مربیان ما در مصاحبه‌های خود می‌گویند که فشردگی لیگ به ما ضربه می‌زند. در حالی که مربی تیم ترنتینو ایتالیا به من می‌گفت که شاگردانش چهارشنبه در لیگ اروپا بازی می‌کنند و شنبه در لیگ ایتالیا. چنین کاری در والیبال ما اصلا مفهوم نیست. آنها با همین تفکر زندگی، بازی و پیشرفت می‌کنند و از ما جلو هستند.

تسنیم: پس انتظار نتایج ضعیف در برزیل را داشتید؟
ما مطمئن بودیم که در برزیل موفق نمی‌شویم ولی شخصا فکر نمی‌کردم که سطح مسابقات تا این حد بالا باشد.

تسنیم: همه فکر می‌کردند که حداقل پاناسونیک ژاپن را می‌برید.
تجربه بازیکنان ما خیلی کم بود. ما 3 نوع بازیکن را همراه خود به برزیل بردیم. دسته اول بازیکنانی مثل صابر نریمان‌نژاد و صمد علی‌پور که حدود 2 ماه با ما تمرین کرده بودند. دسته دوم علی نادی، علیرضا جدیدی، علی سجادی و جواد حسین‌آبادی یک هفته با ما تمرین کرده بودند و بازیکنانی مثل رضا قرا، مجتبی میرزاجان‌پور، فرهاد سال افزون و میلاد عبادی‌پور که 2 جلسه تمرین مشترک با ما برگزار کردند. طبیعی است که این تیم نتیجه نگیرد. بازیکنان تیم ما که در مسابقات امیدهای جهان هم حضور داشتند در شرایط افت بدنی بوده به طوری که به گفته پزشک تیم همه آنها دچار گرفتگی عضلات شده بودند. در هر حال آنها تلاش خودشان را کردند ولی زورمان به ایتالیا، آرژانتین و ژاپن نرسید. ما 11 ست بازی و 9 ست را با اختلاف 2 امتیار واگذار کردیم. اگر ما هم چند روز بیشتر تمرین داشتیم نتایج بهتری می‌گرفتیم ولی در مجموع 4 تیم نهایی شایستگی حضور در این مرحله را داشتند.

تسنیم: پیش‌بینی شما از لیگ 1392 چیست؟
لیگ بسیار سختی را پیش رو داریم. تعداد تیم‌های خوب ما در لیگ امسال زیاد است ولی چند تیم مثل ورامین و کاشان و پیکان هستند که شرایط متمایزی با بقیه دارند. تیم‌های بعدی فاصله زیادی با هم ندارند و می‌توانند جدول را تحت تاثیر خود قرار دهند. به جز پیکان که بیشتر بازیکنان خود را در اختیار داشت بقیه تیم‌ها ملی پوشان زیادی داشتند که به نظر من از نیمه فصل به اوج می‌رسند. حضور تیم ملی ایران در مسابقات جام بزرگ قهرمانان (بین قاره‌ای) باز هم ملی‌پوشان را از باشگاه‌ها دور می‌کند. در مجموع کیفیت واقعی لیگ را از نیم فصل دوم می‌توان دید.

تسنیم: حضور بانیولی، سرمربی ایتالیایی متین ورامین در لیگ برتر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

او سرمربی تیم ملی ایتالیا بوده و 13 قهرمانی در سری A دارد. او را می‌توان جزو مربیان درجه یک قلمداد کرد. باید دید تفکرات مدیران تیم متین ورامین چگونه است و او را به چه نیتی به ورامین آورده‌اند.

تسنیم: شما در رده سنی نوجوانان و بزرگسالان مربی تیم ملی بوده‌اید. با توجه به داشتن تیم ب و تیم زیر 23 سال، تعامل تیم‌های پایه با هم چطور است؟
به هیچ وجه هماهنگی بین تیم‌های ملی ما نیست. تیم ملی والیبال ویترین والیبال کشور است بنابراین همه تیم‌ها باید به نوعی تحت تاثیر سرمربی تیم ملی بزرگسالان باشند ولی در عمل تنها تیمی که تحت تاثیر تیم ملی قرار داشت، تیم ملی ب ما بود. به نظر من تمام مربیان ملی ما با حفظ استقلال خود باید با ولاسکو در تعامل و هماهنگی باشند. حرف‌هایی که مربیان ما در مورد تعامل با ولاسکو می‌گویند اصلا واقعی نبود و هیچ‌کس جز حسین معدنی با ولاسکو تعامل نداشت. ولاسکو سرمربی تیم ملی است و ما باید اثرات حضور او را در همه تیم‌های پایه و ملی ببینیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon