فانی و فرجی "پاستور"ی شدند/ صالحی امیری از قافله جا ماند

فانی و فرجی "پاستور"ی شدند/ صالحی امیری از قافله جا ماند

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمام وقت خود را در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی صلاحیت ۳ وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور 196 تن از نمایندگان برگزار شد؛ در ابتدای جلسه محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه اعلام کرد که بررسی برنامه و صلاحیت علی اصغر فانی، رضا فرجی دانا و سیدرضا امیری صالحی وزرای پیشنهادی آموزش، علوم و ورزش و جوانان و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 در دستور کار امروز قرار دارد.

**حضور روحانی در صحن و خیر مقدم لاریجانی

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشور را اعلام و به وی خیر مقدم گفت؛ پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن، لاریجانی شهادت مرزبانان سروانی را تسلیت گفت و به از دولت و کمیسیون امنیت درخوست کرد تا به این موضوع رسیدگی کنند.

نمایندگان مجلس به بررسی دستور کار امروز مشغول شدند و ابتدای جلسه حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در صحن علنی به دفاع از 3 وزیر پیشنهادی پرداخت.

**روحانی: امیدواریم آخرین روزی باشد که برای أی اعتماد در خدمت نمایندگان مجلس هستم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس و در دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات فناوری و ورزش و جوانان، با بیان اینکه گرچه دوست داشتم رای اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به اتمام می‌رسید و دولت می‌توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند، اظهار داشت: به هر حال این حق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقات‌شان و بررسی‌هایشان نظر نهایی را اعلام کند.

وی افزود: امروز هم امیدواریم آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت نمایندگان مجلس هستیم، البته به هر مناسبتی حضور در مجلس و زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیس‌جمهور محترم است.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام روحانی را در اینجا و اینجا مشاهده کنید.

نوبت به بررسی علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسید و ابتدا اسامی موافقان و مخالفان وی توسط هیئت رئیسه مجلس قرائت شد. البته قبل از ارائه نظرات موافقان و مخالفان، نمایندگان تذکرات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

**پیرمؤذن: توزیع شب‌نامه در مجلس/ هیئت رئیسه پیگیری کند

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 133 و اصل 136 قانون اساسی اظهار داشت: با توجه به اینکه در دقیقه 90 علیه یکی از وزرای پیشنهادی در صحن علنی یا صندوق‌ نامه‌های نمایندگان شب‌نامه پخش می‌کنند از هیئت رئیسه مجلس می‌خواهم به استناد به این اصول از اینگونه اقدامات جلوگیری کند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: باید به این نکته توجه کنیم که اضافه بر اختیارات و وظایف قانونی از وزرای پیشنهادی مسئولیتی طلب نکنید.

در ادامه این جلسه حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در اخطاری با اسناد به اصل 12 قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل که دین رسمی ایران اسلام و مذهب کشور شیعه اثنی‌عشری است. همچنین بر اساس اصل 24 قانون اساسی مطبوعات آزاد هستند مگر آنکه مخل مبانی اسلام باشد. اما چهارشنبه گذشته یکی از روزنامه‌ها مطلبی را در ارتباط با ولایت حضرت علی (ع) منتشر کرده که اگر از طرف مجلس نسبت به این موضوع عکس‌العملی نشان داده نشود، شروع یک روند برای توهین به مبانی دینی می‌شود.

لاریجانی رئیس مجلس هم در پاسخ به این تذکر گفت: تذکرات و اخطارات باید مربوط به موضوع جلسه باشد اما در این زمینه هم باید بگویم که با آن روزنامه برخورد شده است.

**انتقاد کوچک‌زاده از عدم پخش جلسه رای اعتماد از صداوسیما

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر آئین‌نامه‌ای به بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی پارلمان استناد کرد و با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور در فرمایشات خود گفت "اگرچه افراد در این ندادن رای اعتماد و معرفی مجدد عوض می‌شوند ولی سیاست‌ها همان است که بود". این سخنان رئیس‌جمهور اینگونه قابل تلقی است که علی‌رغم فرمایشات خود ایشان مبنی بر حرمت و جایگاه مجلس، این کار نوعی بی‌اعتنایی به نظر مجلس است.

وی افزود: وقتی مجلس یک وزیری را رد کرد، یعنی آن سیاست‌ها رد شده است. البته ما امیدواریم که افراد جدید معرفی شده بر آن سیاست‌ها نباشند، اما اینگونه سخن گفتن از سوی رئیس‌جمهور بی‌حرمتی به مجلس و نمایندگان ملت است.

در میان سخنان کوچک‌زاده تعدادی از نمایندگان مجلس با گفتن 2-2 مخالفت خود را با این سخنان اعلام کردند.

کوچک‌زاده نیز خطاب به این نمایندگان گفت: اینها که می‌گویند 2، معلوم نیست که اکثریت باشند. ما می‌توانیم رای بگیریم و ببینیم که آیا اکثریت مجلس وکیل‌الدوله است؟ برادر من این کاری که شما می‌کنید اثبات وکیل‌الدوله بودنتان است که یک روزگاری آن را تقبیح می‌کردید.

وی در ادامه تذکر خود خاطرنشان کرد: اعضای هیئت رئیسه چند روز گذشته گفته بودند که این جلسات که به طور مستقیم از صداوسیما پخش می‌شود، اما امروز در حالی که شاهد بودیم ابزار لازم و تمهیدات برای پخش این جلسه از صداوسیما دیده شده بود، اما براساس شنیده‌ها گفته می‌شود که گویا آقای رئیس‌جمهور به شما گفته که ما صلاح نمی‌دانیم که جلسه از صداوسیما پخش شود و گویا شما هم جلوگیری کردید. جای سوال است که این کار یعنی چه؟

این نماینده مجلس بر همین اساس تاکید کرد: مردم در مذاکرات ژنو نامحرم هستند، در مذاکرات مجلس نامحرم هستند، خوب بفرمایید شفافیت شما با مردم کجاست؟

کوچک‌زاده ادامه داد: نمی‌شود که دولت از سویی شعار دهد که مردم محرم هستند، اما از سوی دیگر اینگونه اتفاقات رخ دهد. شما می‌خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید، اما امروز ویزای مالزی و اندونزی هم نمی‌دهند. بنابراین این موضوعات حاکی از عدم صداقت است.

وی با اشاره به جمع‌آوری تابلوهای"صداقت آمریکایی" گفت: چرا تابلوهای صداقت آمریکایی را که به زحمت شهرداری نصب شده بود، جمع‌آوری کردید؟ چه می‌خواهید در این مخفی‌کاری‌ها انجام دهید؟ با ملت ایران و با این نظام چه می‌خواهید بکنید؟ ما این اقدامات را بی‌حرمتی به مجلس و مردم ایران می‌دانیم و لازم دانستیم که تذکر دهیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به تذکر مهدی کوچک‌زاده گفت: ابتدا باید اجازه دهیم که موضوع روشن شود و بعد ببینیم که آیا بی‌حرمتی بوده است یا خیر؛ آقای رئیس‌جمهور در مورد پخش زنده این جلسه با من صحبتی نکرده‌اند. پس اصل مسئله خلاف است.

وی افزود: دفعه قبل صداوسیما خودش تصمیم گرفت و این دفعه هم خودشان ابزار را آوردند و خودشان هم جمع کردند، لذا ربطی به ما نداشته است. چرا که نه آقای رئیس‌جمهور به من چیزی گفت و نه من مطلبی را به صداوسیما گفتم و هیئت رئیسه در این قضیه دخالتی نداشته است و این جلسه هم مثل جلسات قبل از رادیو در حال پخش است.

رئیس مجلس همچنین گفت: آقای رئیس‌جمهور در سخنان خود گفتند سیاست‌های دولت همان است، اما مجریان عوض می‌شود که طبعا ما هم به مجری رای ندادیم و دولت مجری دیگری معرفی کرده است. لذا این موضوع وهنی برای مجلس نیست.

**لاریجانی در پاسخ به کوچک‌زاده

علی لاریجانی رئیس مجلس طی سخنانی در صحن علنی مجلس در پاسخ به تذکر مهدی کوچک‌زاده درباره عدم پخش مستقیم جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی، گفت: ابتدا باید اجازه دهیم که موضوع روشن شود و بعد ببینیم که آیا بی‌حرمتی بوده است یا خیر؛ آقای رئیس‌جمهور در مورد پخش زنده این جلسه با من صحبتی نکرده‌اند. پس اصل مسئله خلاف است.

وی افزود: دفعه قبل صداوسیما خودش تصمیم گرفت و این دفعه هم خودشان ابزار را آوردند و خودشان هم جمع کردند، لذا ربطی به ما نداشته است. چرا که نه آقای رئیس‌جمهور به من چیزی گفت و نه من مطلبی را به صداوسیما گفتم و هیئت رئیسه در این قضیه دخالتی نداشته است و این جلسه هم مثل جلسات قبل از رادیو در حال پخش است.

**جعفری: صحبت از خزانه خالی ناامیدی را به کشور تزریق می‌کند

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس، نسبت به قسمتی از سخنان رئیس جمهور در دفاع از این سه وزیر پیشنهادی انتقاد کرد و گفت: بنده به عنوان یک طلبه سوالی را از رئیس جمهور داشتم چرا که مدام بر این نکته اصرار می‌شود که گویا شرایط نظام، دولت و ملت شرایط خاصی است و این سخنان به طور طبیعی یاس و ناامیدی را در جامعه تزریق می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالیست که شعار اساسی دولت تدبیر و امید است که بسیار خوب و منطبق بر آیات قرآن است، اما رئیس جمهور در همان ابتدای سخنان خود گفتند که شرایط ما خاص است که این موضوع یاس و ناامیدی را تزریق می‌کند. این سخنان در سیاق همان صحبت‌هایی است که وی در دانشگاه تهران و جاهای دیگر مطرح کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر اساس قرآن دو خط وجود دارد که آقای رئیس جمهور قطعا در خط خدای رحمان قرار دارد و خط دیگر که خط شیطان است، برای آن طرف آبی‌ها است. بنابراین از آقای رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت خواهش می‌کنم اگر شرایط ویژه‌ای هستیم، همه تدبیر کنیم. اما این مسئله که مدام بگوییم خزانه خالی است و وضع کشور به هم ریخته است، درست نیست و من از باب نصیحت خواهش می‌کنم که این مسئله را به‌گونه‌ای در بیانشان تدبیر کنند تا یاس و ناامیدی به کشور تزریق نشود.

**قائد رحمت: وکیل‌الدوله خواندن نمایندگان اهانت به مجلس است

عباس قائدرحمت نماینده مردم درود و ازنا در مجلس در تذکری به استناد اصل 79 قانون اساسی به وکیل‌الدوله خواندن برخی نمایندگان از سوی کوچک‌زاده اعتراض کرد و گفت: کسی حق ندارد به صورت مستقیم و یا تلویحاً به نمایندگان اهانت کند، اما برخی حتی به رئیس‌جمهور نیز اهانت می‌کنند و کسانی را که به سخنان آنها دودو می‌گویند، وکیل‌الدوله می‌خوانند.

وی خطاب به کوچک‌زاده گفت: خود شما 8 سال وکیل‌الدوله بودید، این چه حرفی است که به نمایندگان می‌زنید؟

نماینده مردم درود اضافه کرد: برخی می‌گویند سیاست‌های دولت هیچگونه تغییری نداشته است که اصلا اینگونه نیست و رئیس‌جمهور بهترین افراد و برنامه‌ها را معرفی کرده است که بنده تشکر می‌کنم.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس، در اعتراض به خارج از برنامه بودن سخنان مخالفان و موافقان وزیران پیشنهادی با استناد بر اصل 87 قانون اساسی و ماده 205 و 206 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: کسانی که به عنوان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی صحبت می‌کنند، باید در قالب برنامه‌های ارائه شده صحبت کنند و از چهارچوب خارج نشوند.

**ادامه بررسی صلاحیت وزرای دولت یازدهم

در ابتدای بررسی صلاحیت اولین وزیر یعنی علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی ایران‌پور نماینده مردم مبارکه در مجلس به عنوان مخالف در ابتدا خطاب به رئیس‌جمهور گفت: در رابطه با آب زاینده‌رود و تالاب گاوخونی انتظار داریم رئیس‌جمهور اقدامات مناسب را انجام دهد.

وی آموزش و پرورش را بخش زیربنایی کشور دانست که از اهمیت بالایی برخوردار است و تصریح کرد: قطعا سکاندار چنین وزارتخانه مهمی باید از توان مدیریتی بالایی برخوردار باشد چرا که حساس‌ترین سرمایه‌های کشور در این وزارتخانه تربیت می‌شوند.

نماینده مردم مبارکه خطاب به فانی گفت: از شما به عنوان فردی که انگیزه و توان مدیریتی بالایی دارد، انتظار بود که در برنامه‌های خود از توان عظیم این وزارتخانه در بخش‌های مختلف استفاده می‌کردید که اینگونه نشده است و آنچه در برنامه شما مشاهده می‌شود، جزئی‌نگری نسبت به بخشی از جامعه آموزش و پرورش است.

ایرانپور با بیان اینکه شما در برنامه‌های خود از بایدها و نبایدها گفته‌اید، در انتقاد از برنامه‌های ارائه شده از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در این برنامه کمتر از نقاط ضعف و قوت  و درونی و بیرونی وزارت آموزش و پرورش صحبت کردید و در این برنامه حداقل‌های برنامه‌ریزی ‌استراتژیک مشاهده نمی‌شود.

وی برخی بندهای برنامه ارائه شده از سوی فانی را نیاز به توضیح بیشتر دانست و گفت: حدود 3 ماه است که شما به عنوان سرپرست در وزارتخانه آموزش و پرورش مسئولیت دارید و خود شما مشخص کنید که آیا توان اداره چنین وزارتخانه‌ای را طی مدت 4 سال خواهید داشت یا خیر.

نماینده مردم مبارکه همچنین تصریح کرد: شما در برنامه ارائه کرده خود صحبت از ارتقا و چابک‌سازی نظارت در آموزش و پرورش سخن گفته‌اید، اما درباره شیوه‌ها و روش‌های اجرای آن هیچ حرفی نزدید.

ایران‌پور خطاب به فانی گفت: نظر صریح خود را در خصوص اخراج معلمان پیش‌دبستانی و دبستانی که نیروهای تحصیلکرده بودند اعلام کنید تا به عنوان یکی از شاخصه‌ها مشخص شود نظر شما در مورد اخراج این نیروهای توانمند چیست؟

وی تصریح کرد: شما در برنامه پیشنهادی خود به موضوع نهادینه‌کردن برنامه‌محوری در مدیریت آموزش و پرورش و موضوع منابع انسانی اشاره کرده‌اید، اما به شیوه‌های رسیدن و اجرای آنها اشاره نکرده‌اید.

نماینده مردم مبارکه با طرح این سوال که برنامه زمان‌بندی شما برای رسیدن به حداقل‌ استانداردهای مدارس چیست، گفت: 30 درصد مدارس شهرستان مبارکه فرسوده هستند، برنامه‌های شما برای آنها چیست و در کل از شما انتظار داریم برنامه‌های خود را به صورت مشخص و به صورت زمان‌بندی‌شده اعلام کنید.

**عزیزی: برای حق‌التدریسی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بخشی از زمان علی ایرانپور را استفاده می‌کرد خطاب به فانی گفت: در زمانی که سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در دست داشتید، قرار بود طرحی را اجرا کنید که ناقص ماند مبنی بر اینکه مدیران مدارس را معلمان و اولیای دانش آموزان آن مدارس انتخاب کنند و روسای آموزش و پرورش را نیز مدیران مدارس و معلمان تعیین کنند. نظر شما در خصوص این طرح چیست و آیا قصد اجرای آن را دارید یا خیر؟

وی همچنین با بیان اینکه معلمان حق‌التدریسی با حداقل حقوق و بدون بیمه به تدریس می‌پردازند از وزیر پیشنهادی سوال کرد برای این نیروها چه کار خواهید کرد و چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم شیروان در پایان گفت: آیا در انتخاب مدیران با نمایندگان مشورت خواهید کرد و یا خیر؟

**اسداللهی: معاونت نظارت مجلس برنامه‌های فانی را منطبق با اسناد بالادستی دانسته است

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام در مجلس در موافقت با برنامه‌های علی‌اصغر فانی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بسیاری از صاحبنظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند و انتظار می‌رود که دولت تدبیر و امید، آموزش و پرورش را تقویت کند.

وی ادامه داد: این وزارتخانه باید با پشتیبانی‌های دولت و مجلس یاری شود تا بتواند رسالت بزرگ خود در پرورش نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرک توسعه کشور را به انجام برساند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش قاعده و اساس نظام است، گفت: مهمترین ویژگی فانی این است که نخستین وزیری است که برای آموزش و پرورش معرفی شده و کار خود را از سال 49 به عنوان معلم در این وزارتخانه آغاز کرده و به صورت مستمر در آن حضور داشته است و در واقع از معلمی به ریاست رسیده و به خوبی با این وزارتخانه آشنا است.

اسداللهی تاکید کرد: متاسفانه در دوره‌هایی مسائل جناحی باعث می‌شد که افراد متدین از خانواده آموزش و پرورش کنار گذاشته شود که باید این موضوع چاره‌اندیشی شود؛ چرا که آموزش و پرورش نباید دولتی و جناحی باشد و هر دولتی که سر کار بیاید افراد را به صورت فله‌ای بیرون بریزد، چرا که این موضوع به ضرر سیستم آموزشی کشور است.

وی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی فانی گفت: در وصف برنامه‌های آقای فانی همین بس که معاونت نظارت مجلس اکثر برنامه‌های ارائه شده وی را منطبق با اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه دانسته است.

نماینده مردم تربت جام در مجلس تاکید کرد: همه متخصصان فن آموزش و پرورش می‌دانند که برنامه پنجم توسعه در بخش آموزش و پرورش نیاز به ساماندهی دارد و آقای فانی در مدتی که سرپرست این وزارتخانه بوده در شورای انقلاب فرهنگی نیز مسئول کمیته تعلیم و تربیت بوده، نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد و معتقد است که باید برنامه‌ پنجم توسعه در زمینه آموزش و پرورش ساماندهی شود و در بخش مهارت و‌ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به نحو مطلوب مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

اسداللهی با اشاره به سخنان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بسیاری از ایراداتی که مخالفین در سخنان خود به آن اشاره کردند، مشکلاتی بوده که به گذشته بر می‌گردد و ما از آقای فانی انتظار داریم که این مسائل را ساماندهی کند. همچنین یکی از برنامه‌های آقای فانی ایجاد انگیزه و افزایش مهارت در معلمین است که ما معتقدیم این محور از برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ایجاد انگیزه در نیروهای آموزش و پرورش بسیار مناسب است، چرا که در حال حاضر بسیاری از معلمین ما به لحاظ مالی در مضیقه هستند و باید مشکلات آنها حل شود.

وی افزود: ما در مجلس هم معتقدیم که باید مشکلات معلمین مطابق با شان آنها رفع شود تا معلمین به عنوان بزرگترین تاثیرگذاران در حوزه فرهنگ و اندیشه به انگیزه‌های لازم دست یابند.

**باقری: فانی جزو نخبگان جامعه است

در ادامه حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب با استفاده از بخشی از زمان غلامرضا اسداللهی ضمن موافقت با برنامه‌های علی‌اصغر فانی گفت: همه افرادی که معلم بودند و همچنین قشر نخبه جامعه آقای فانی را می‌شناسند و وی را قبول دارند.

وی افزود: فانی فردی است که کار خود در آموزش و پرورش را از مدرسه شروع کرده و به ریاست رسیده است. همچنین وی اعتدال را به خوبی می‌شناسد و در جاهایی که حضور داشته همواره تیمی و جمعی اندیشیده و عمل کرده است.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: آقای فانی جزو نخبگان جامعه است و به کارهای کارشناسی اعتقاد دارد و در شرایطی که آموزش و پرورش ما با مشکلات بسیاری مواجه است، با توجه به روحیه و تجربه فانی امیدواریم که این مشکلات حل شود.

باقری با انتقاد از برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای گفت: متاسفانه از نظر تقوای سیاسی کارها خوب پیش نمی‌رود و در رسانه‌ها صحبت‌هایی علیه وزرای پیشنهادی مطرح می‌شود که بیشتر جنبه تهمت و افترا دارد که باید این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

**طلا: فانی از افراد تندرو در وزارت آموزش و پرورش استفاده نکند

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان نماینده مخالف وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مطالبی که من می‌گویم مخالفت با آقای فانی نیست، بلکه ابهاماتی است که در برنامه ارائه شده از سوی وی با توجه به واقعیت‌های آموزش و پرورش باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای زیرساختی با هدف توسعه پایدار است، گفت: چشم‌انداز 20 ساله و افق 1404 وظیفه این وزارتخانه را اینگونه ترسیم می‌کند که برای تحقق جامعه فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی و متعهد به انقلاب و مفتخر به ایرانی بودن را محقق کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آقای فانی؛ 8 سال از این برنامه گذشته است و از این مدت 12 سال باقی مانده است. سوال من این است که نوع عمل شما در خصوص افق 1404 چه خواهد بود.

طلا در خصوص تحول در نظام آموزشی کشور گفت: وزیر آموزش و پرورش باید در حوزه تحول در نظام آموزشی عمل کند. اما صرف‌نظر از مشکلات محتوایی سوال من از فانی این است که آیا از یکسال اجرای نظام آموزشی 6-3-3 ارزیابی دارید و آیا قرار است تغییری در این نظام ایجاد کنید یا قرار است این مسیر را ادامه دهید؟

وی اظهار داشت: هر دانش‌آموز دیپلمه باید یک مهارت داشته باشد، ولی در حال حاضر 80 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و 20 درصد در رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و 3 هزار رشته در سازمان فنی و حرفه‌ای تبیین شده که این سازمان در حال تعلیم 800 رشته است. لذا سوال من از آقای فانی این است که آیا با این تنوع و جمعیت این برنامه‌ها محقق خواهد شد؟ ضمن اینکه به روز نبودن تجهیزات آفتی برای تکنسین‌های خلاق است.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح پرسش دیگری از وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای فانی؛ برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش برنامه مدارس غیردولتی را پیشنهاد کردید. در حال حاضر یک میلیون و 25 هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند ضمن اینکه کسی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند باید خدماتی را قائل شود و در این خصوص مهمترین موضوع ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی است که تاکنون محقق نشده است.

طلا ادامه داد: همچنین الزام دولت مبنی بر لحاظ معادل 50 درصد قیمت تمام شده سرانه سالانه دانش‌آموزی در بخش دولتی به ازای کل دانش‌آموزان در بودجه مورد دیگری است که باید در برنامه شما روشن شود.

وی افزود: در قانون نظارت بر عملکرد مدارس برعهده وزارت آموزش و پرورش است، اما لازم است بگویم که به عنوان مثال در یکی از مجتمع‌های آموزشی غرب تهران میان مبالغ مصوب و اخذ شده تفاوت وجود دارد. یعنی در مقطع راهنمایی مبلغ مصوب یک میلیون و 764 هزار تومان و مبلغ اخذ شده 4 میلیون تومان است، در مقطع متوسطه مبلغ مصوب 4 میلیون و 149 هزار تومان و مبلغ اخذ شده 6 میلیون و 400 هزار تومان و در مقطع پیش‌دانشگاهی مبلغ مصوب 6 میلیون و 143 هزار تومان و مبلغ اخذ شده یازده و نیم میلیون تومان است که این یکی از مشکلات این نوع مدارس محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در خصوص مشکلات معلمان و فرهنگیان ما موظف هستیم که به گونه‌ای عمل کنیم که معلمان و مدیران دغدغه‌ای جز تعلیم و تربیت نداشته باشند. اما مشکلات مالی امر تعلیم و تعلم را به حاشیه می‌کشد و موضوعات حاشیه‌ای را به متن تبدیل می‌کند. نمونه‌ای از این مشکلات شامل عدم ابلاغ برای مربیان آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی و زیست، عدم ابلاغ برای معاونت‌های فناوری در مدارس پسرانه، درگیر کردن مدیران در موضوعاتی مانند پرداخت آب، برق، گاز و فاضلاب، عدم پرداخت اضافه کار و حق‌الزحمه مربیان حق‌التدریس می‌شود. ضمن اینکه حتی انجمن اولیا و مربیان به مجموعه رابط مالی تبدیل شده است.

طلا گفت: کم نیستند کسانی که فکر می‌کنند بیت‌المال فقط ساختمان، بودجه و ماشین است، ولی بیت‌المال معلمان و دانش‌آموزان هستند و ما هم اکنون در نظام حرفه‌ای آموزش و پرورش در آرزوی نظام طبقه‌بندی هستیم.

وی با بیان اینکه در کل کشور 60 درصد و در تهران 73 درصد از پرسنل را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: عدم تسری تسهیلاتی مانند مرخصی 9 ماه زایمان برای معلمان مشکلاتی را به وجود آورده است. لذا برنامه‌ریزی باید صورت گیرد تا این مشکلات رفع شود. همچنین صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان است. لذا برنامه شما برای تسری رفاه در میان فرهنگیان چیست؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما جلسه‌ای را با رئیس جمهور داشتیم و وی در خصوص تبریکات مقامات بلندپایه کشورها به خاطر حضور 36 میلیون نفری مردم در انتخابات مسائلی را مطرح کردند، اما خدا از کسانی که فتنه سال 88 را ایجاد و آن پیروزی را به کام مردم تلخ کردند، نگذرد. لذا ما انتظار داریم که افراد تندرو در آموزش و پرورش که آینده نظام است، حضور نیابند و آموزش و پرورش را دستمایه موضوعات و نگاه‌های سیاسی خود قرار ندهند.

**فارسانی: فانی به هیچ جناح و گروه سیاسی وابستگی ندارد

عزیزی فارسانی نماینده اردل و فارسان در موافقت با برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: نمایندگانی که تاکنون در مورد برنامه‌های آقای فانی صحبت کردند، هیچ‌گونه مخالفتی نسبت به برنامه‌های وی نداشتند و بیشتر صحبت‌های‌شان در قالب سؤال بوده است.

وی ادامه داد: نگاه آقای فانی به بخش آموزش و پرورش نگاه کلی است و ما نمایندگان نیز اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را ملاحظه کنیم، تمام نقاط قوت و ضعف برای ما تشریح شده است.

نماینده موافق فانی در ادامه افزود: ما راهکار را در آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی داریم. اصل سوم، پانزدهم و سی‌ام قانون اساسی را در برنامه پنجم توسعه داریم که می‌توان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش را نیز به آنها اضافه کرد.

عزیزی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ها و اهداف وزارت آموزش و پرورش در سند بنیادین این وزارتخانه گنجانده شده است. در این سند تحول به تمامی اهداف و برنامه‌هایی که مدنظر ما در مجلس و وزارت آموزش و پرورش است پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه دلیل اجرایی نشدن اسناد بالادستی سند تحول و نیز اهداف برنامه پنجم توسعه در وزارت آموزش و پرورش، نبود نقشه راه در این وزارتخانه است، گفت: در برنامه‌‌های آقای فانی به نقشه راه برای وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان قطب‌نما توجه شده است.

نماینده مردم فارسان در مجلس افزود: با توجه به اینکه تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب مستلزم تلاش همه‌جانبه در ابعاد علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، بنابراین عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساخت‌های تعالی همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است.

عزیزی تأکید کرد: تحقق این آرمان‌ها در گروی تربیت انسان‌های عالم، توانمند، متقی و آزاده است. تعلیم و تربیت تحقق‌بخش حیات طیّبه و تمدن ایرانی اسلامی است و بی‌شک نقش آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی بسیار مهم است.

وی افزود: در دنیای امروز که دشمنان دین‌مداری، آزادگی و دانایی با استفاده از جنگ نرم دستاوردهای علمی، فرهنگی و اعتقادی ما را مورد حمله قرار می‌دهند، اهمیت و نقش نظام آموزش و پرورش صد چندان شده است. با توجه به مواردی که گفته شد مراجع و نهادهای سیاست‌گذار همواره دغدغه و توجه خود را به ضرورت تحول و اصلاح نظام آموزشی متناسب با تغییرات روزافزون در علوم و پیشرفت تکنولوژی ابراز کردند.

نماینده مردم فارسان در مجلس تصریح کرد: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری همواره مسئله فرهنگ، آموزش و پرورش را در رأس امور کشور دانسته‌اند که از جمله دلایل ضرورت‌های تحول بنیادین در این نهاد است.

عزیزی گفت: براساس گزارش‌های یونسکو در سال‌های 2011 و 2012 میلادی در بدنه آموزش و پرورش ما رتبه هفتم شاخص توسعه انسانی را به خود اختصاص داده‌ایم. البته یونسکو نیز 782 شاخص برای رتبه‌بندی توسعه انسانی در نظر گرفته که ما توانسته‌ایم از میان این شاخص‌ها، در یکی از آنها که تحول در نظام آموزشی است، رتبه هفتم را به خود اختصاص دهیم.

وی در ادامه در بیان بعد شخصیتی آقای فانی گفت: آقای فانی فردی بااخلاق، متدین و شجاع است.

نماینده فارسان در مجلس در ادامه اظهار داشت: آقای فانی در بعد علمی فردی متخصص، کاردان، پژوهشگر، استاد دانشگاه و نیز مؤلف چندین کتاب و همین‌طور طراح چندین پروژه مهم آموزشی و فرهنگی است. البته ارتباط رشته تحصیلی وی با سمتش از ویژگی‌های شاخص اوست.

عزیزی تأکید کرد: یکی از شاخصه‌های ممتاز آقای فانی این است که وی در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده است و رتبه‌های ترقی و تجربه را به‌صورت پلکانی طی کرده است و با چالش‌های موجود کاملاً آشناست و به‌راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان در صف قرار گرفته است. آقای فانی به هیچ جناح و گروه سیاسی وابستگی ندارد.

وی در ادامه افزود: در مطالعه‌ای که از برنامه‌های آقای فانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشته‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که برنامه‌های وی با سند تحول بنیادین در این وزارتخانه مطابقت دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فانی به ارزشیابی مستمر و مکرر و منظم در آموزش و پرورش اعتقاد قلبی دارد که در برنامه‌هایش نیز به این مسئله به‌صورت کامل اشاره شده است. یکی از نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش در حال حاضر این است که آموزش مستمر و مکرر در این وزارتخانه نداریم.

عزیزی با اشاره به اینکه آقای فانی در برنامه‌هایش دارای نقشه راه است، تصریح کرد: آقای فانی نهادینه کردن برنامه‌محوری در سطوح مختلف را مدنظر برنامه‌هایش قرار داده است. البته او قصد دارد که از فناوری ارتباطات و اطلاعات استفاده هوشمند در سطح بدنه این وزارتخانه داشته باشد.

وی در ادامه سخنانش به برخی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وی در برنامه‌هایش توجه ویژه‌ای به ارتقای سطح جایگاه زنان در آموزش و پرورش داشته و از طرفی نیز به اقتصاد آموزش و پرورش نیز توجه ویژه‌ای دارد و قصد دارند منابع موجود را محقق کرده آنها را ارتقا دهد.

نماینده مردم فارسان در مجلس تصریح کرد: آقای فانی در برنامه‌هایش به ارتقای سطح فرهنگ نماز در مدارس و مراکز آموزشی توجه ویژه‌ای دارد. استانداردسازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از دیگر برنامه‌های آقای فانی است که باید به آن توجه شود.

عزیزی با اشاره به اینکه برنامه‌های آقای فانی جامع‌تر و کامل‌تر از آن چیزی است که به نمایندگان ارائه شده است، افزود: امیدوارم که با گزارش وی از عملکرد و برنامه‌هایی که ارائه داده است، بتوانیم در ارتقای سطح آموزش و پرورش و کشور نقش اساسی ایفا کنیم. از همه شما نمایندگان می‌خواهم که با رأی بالای خود از وی حمایت و نقشی در ارتقای سطح نظام آموزشی کشور ایفا کنید.

**سلطانی: فانی برنامه‌ای جامع و مدرن برای توسعه موقعیت‌های شغلی دارد

سلطانی صبور یکی دیگر از نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانی گفت: وزارت آموزش و پرورش در رشد و شکوفایی استعدادهای نسل جوان و فراهم آوردن زمینه‌های تربیتی دانش‌آموزان نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: تربیت اخلاقی و دینی باید در اولویت‌های برنامه آموزش و پرورش قرار گیرد که آقای فانی توانسته در برنامه‌هایش به این موضوع توجه کند. آقای فانی قصد دارد سطح آموزش و پرورش را اعتلا بخشیده به رشد و شکوفایی استعدادهای نسل جوان با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی کمک کند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: براساس آمار بانک جهانی کشوری توسعه یافته محسوب می‌شود که سرمایه انسانی آن نیز بیشتر باشد. آموزش و پرورش تأمین کننده زیرساخت‌های لازم جهت رشد و توسعه سرمایه انسانی است.

سلطانی افزود: سکان آموزش و پرورش به مردی سپرده می‌شود که دارای تجربه‌ای 43 ساله در این وزارتخانه است و کوله‌باری از تجربه در این زمینه بوده و دانش‌آموخته دوره دکترای مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس است که باید با واگذاری این مسئولیت به آقای فانی شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.

وی تأکید کرد: آقای فانی برنامه‌ای جامع و مدرن برای توسعه موقعیت‌های شغلی، آموزشی در فواصل مختلف برای کارکنان دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انتخاب آقای فانی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش می‌تواند در ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان و کارکنان این وزارتخانه مؤثر باشد، افزود: انتخاب آقای فانی باعث می‌شود که توسعه نظام آموزشی در کشور و در آینده ارتقا یافته کارایی و اثربخشی این وزارتخانه بیشتر شود.

سلطانی افزود: برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه شغلی که مهمترین دوره آموزشی در فواصل مشخص کارکنان آموزش و پرورش بوده که منطبق بر نیازسنجی این وزارتخانه است، دقیق می‌تواند در بهسازی منابع انسانی مؤثر باشد. همچنین با توجه به اینکه سال‌هاست در کشور کمّیت‌گرایی اصل و اساس آموزش و پرورش قرار گرفته است و با توجه به بالابردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دوره‌های مختلف ستادی و آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: اعتقاد به عنصر معلمان به‌عنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تأمین کننده امکانات در تعیین مدرسان بااخلاق و باسواد و به‌کارگیری بازوان قوی در پردیس‌ها برای ارائه برنامه مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار اثرگذار است. در این صورت است که می‌توان شاهد تحولات مبنایی در این وزارتخانه مهم بود، اما اعتقاد به منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معلمان و افزایش انگیزه آنها برای خدمت، ارتقای کیفیت نظام تربیتی معلم و توسعه مستمر شایستگی‌ها در اولویت برنامه‌های فانی قرار دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: افزایش کارایی و اثربخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش با بهره‌گیری از مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت با رعایت اصل شایسته‌سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در فرآیندهای تقسیم‌سازی نیز از اولویت‌های کاری این وزیر پیشنهادی است.

سلطانی صبور در پایان، خاطرنشان کرد: باور به اینکه آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی و علمی است و نه یک پایگاه جناحی خاص و به‌امید اینکه شاهد روزی باشیم که آموزش و پرورش به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد کشور بتواند تحولی بنیادی در زمینه‌های آموزشی و پرورشی و جوانان ایجاد کند، با رأی قاطع به فانی این رسالت بزرگ را امیدواریم شاهد باشیم.

**فانی: معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند

در ادامه علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به دفاع از خود پرداخت و گفت: درود بر رئیس‌جمهور محبوب دارم که پیام‌آور اعتدال، امید و تدبیر است.

وی همچنین با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به فرهنگیان و دانش‌آموزان کشور اظهار داشت: سرمایه اصلی کشور برای توسعه همه‌جانبه و سریع، نیروی انسانی آن کشور است و آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تامین می‌کند. در آموزش و پرورش و مدارس است که فردای جوامع ساخته می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: بنده با 43 سال تجربه مستقیم در عرصه آموزش و پرورش و مدارس و طی کردن همه مراحل از معلمی تا مدیریت‌های خرد و کلان، ستادی و تحصیلات تخصصی مرتبط، معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متدین در نظام اسلامی آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه، تقویت قوه کشف و حل مسائل علمی، ایجاد عادت رفتار اجتماعی و فرهنگی مرتبط و مناسب با شئون جامعه اسلامی و ایرانی خودمان، تقویت باورهای دینی و مذهبی و عمل به آنها، آموزش حرفه‌‌ها و مهارت‌های مورد نیاز جامعه حرکت کنند و این میسر نیست مگر اینکه توجه اصلی‌مان معطوف به معلمان عزیز و گرانقدر باشد.

فانی تاکید کرد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است چرا که معلم می‌تواند با دانش و رفتار خود بیشترین تاثیر را بر شاگردان داشته باشد و از این رو است که همه همت ما در آموزش و پرورش باید این باشد که معلمینی با انگیزه، عشق معلمی شایستگی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای، آشنا با شیوه‌های تدریس و آموزش‌های غیرمستقیم، دارای دانش ارتباط با مخاطب و رفتاری نیکو باشند که افتخارشان این باشد که پیرو پیامبر بزرگواری هستند که فرمود، برای معلمان ارزش زیادی قائل هستیم. برای داشتن معلمانی اینچنین که در حال حاضر در مدارس ما فراوان حضور دارند، مراکزی برای تربیت معلم و ضمن خدمت معلمان اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خداوند با تاسیس دانشگاه فرهنگیان و توسعه و تربیت نیروها در آن، امید است که زمینه تحول در آموزش و پرورش فراهم شود و صد البته چنین معلمانی نباید دغدغه معیشت داشته باشند تا بتوانند با فراغ بال همه زندگی خود را وقف دانش‌آموزان عزیز کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به نقش این وزارتخانه در فرهنگ عمومی کشور، تاکید کرد: شاید تا به حال کمتر به این نکته توجه شده و تصور عموم این است که نقش‌آفرینان فرهنگ عمومی دستگاه‌هایی مانند صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری‌ها و از این قبیل دستگاه‌ها هستند در حالی که همه فرزندان ما ساعات اصلی عمرشان را در مدارس می‌گذرانند و لذا معتقدم باید با دستگاه‌های فرهنگی همکاری، ارتباط و هماهنگی بیشتر و مداومی داشته باشیم تا موجب هم‌افزایی یکدیگر شویم.

فانی ادامه داد: مسائل و مشکلات زیادی در بحث آموزش و پرورش مانند عدالت آموزشی و شیوه اجرا و رسیدن به آن، مشکلات مدارس تیزهوشان، امور تربیتی، ورزش و هنر، کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان استثنایی و صدها مشکل در مدارس وجود دارد که با مدد نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات نسبت به حل آنها اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: بنده خدمت در آموزش و پرورش را در هر سطحی که باشد، نعمتی بابرکت برای خود می‌دانم و خدای بزرگ را سپاسگذارم که به من توفیق داد تا همه عمرم را در راه تعلیم و تربیت صرف کنم. اینک که توسط رئیس‌جمهور برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌ام، ضمن تشکر از حسن‌نظر و اعتماد وی، در صورت انتخاب شدن و رای نمایندگان که قطعا اکثرا معلم هستند، وظیفه خود می‌دانم که با تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری که همواره به اهمیت آموزش و پرورش تاکید داشته‌اند و در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید به دور از سیاست‌بازی‌ها و گروه‌گرایی‌ها و با اتخاذ مشی اعتدال از همه ظرفیت‌ها و نیروهای انقلابی، ارزشی و فرهنگی استفاده کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با این اهمیت و گستردگی که بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است به همه نیروهای معتقد به انقلاب و نظام عزیزمان نیازمند است. مسائل و مشکلات این وزارتخانه جز با عزم ملی و یک همت جمعی و پشتیبانی ملت و دولت و مجلس شورای اسلامی حل نخواهد شد.

فانی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال مسئلت دارم که بنده را معلمی پیرو پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) قرار دهد و اگر توفیق خدمت در کسوت وزارت را به بنده عنایت فرمود، مورد الطاف خود قرار دهد. امیدوارم بتوانم با حمایت شما نمایندگان و مردم آستین همت برای فرزندان کشورمان بالا بزنم.

وی تصریح کرد: راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است که در همین راستا ارتقای کیفیت مدارس دولتی در دستور کار است؛ امروز تجهیزات خوبی در اختیار داریم و به نظر می‌رسد راهبردی که باید برای آینده آموزش و پرورش باید اتخاذ شود، راهبرد کیفیت‌بخشی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به 4 اولویت کاری خود در این وزارتخانه اظهار داشت: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزشی و ارتقای کیفیت مدیریت آموزش 4 اولویت بنده در وزارت آموزش و پرورش است.

فانی با بیان اینکه از نمایندگان موافق و مخالف تشکر می‌کنم، گفت: اگر توفیق خدمت پیدا کنم امیدوارم از همکاری دوستان در مجلس بهره‌مند شوم.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف من عمل به قوانین مصوب در مجلس است و یکی از این قوانین استخدام مربیان پیش‌دبستانی‌ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم قبل از انقضای مهلت قانونی بتوانم در وزارتخانه آموزش و پرورش این مهم را انجام دهم.

**آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم

در ادامه جلسه علنی امروز هیئت‌رئیسه مجلس اسامی نمایندگان مخالف و موافق رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را اعلام کرد.

**هروی: فرجی دانا توانایی پاسخ به سوالات بدیهی را هم ندارد

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس در مخالفت با رضا فرجی‌دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌گویند بیایید انتخاب وزیر علوم را جدی بگیریم و به دور از شائبه‌های سیاسی به سوگندی که برای مصالح و منافع مردم خوردیم پایبند باشیم.

وی ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته به جای انتخاب سیاسی وزرا برای وزارت علوم، مدیران مدبر و مبتکر به کار گرفته می‌شد که رویکرد غیر سیاسی می‌داشتند، امروز ما هم در ردیف صادرکنندگان محصولات علمی و دانش‌بنیان و برخوردار از اقتصاد دانش‌بنیان بودیم. اما مع‌الاسف فضای آموزش عالی به قدری سیاسی شده که حضور مدیران سیاسی در راس دانشگاه‌هایی چون آزاد، پیام نور و یا همه دانشگاه‌ها یک روند عادی و معمول شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: رشد غیرمنتظره کمی و برنامه‌ریزی نشده دانشگاه‌ها می‌تواند همان بلایی را سرمان بیاورد که تبلیغ وارونه جمعیت و تنظیم خانواده بر سر ما آورده است و چنان تبلیغ کردیم که امروز ترمز هدایت آن کاملا بریده است و جمعیت پیر ما جایگزین جمعیت جوان شده است.

هروی اضافه کرد: اشتغالزایی ناشی از حرکت ترمز بریده دانشگاه‌ها را چه کسی امروز پاسخگو است؟ ما در حالی آمارهای رشد علمی را می‌دهیم که از رشد معنادار دانشجوها غافل هستیم و این مورد در رسانه‌ها عنوان نمی‌شود. لذا امروز باید تمنای مرد رویین‌تن را برای این وزارتخانه کنیم و آنچه که امروز موجب شده که امروز سومین نفر پیشنهادی برای وزارت علوم نیز به باد انتقاد گرفته شود، ضرورت توجه هرچه بیشتر از هر زمان نسبت به تولید علم و توسعه علمی آن هم به صورت جهش پرشتاب است. مقام عظمای ولایت نیز که سخنانشان فصل الخطاب همه اهل علم است به بحث تولید علم و توسعه علمی اشاره کرده‌اند و اگر غرب هم به جایی رسیده است از توسعه علمی است، اما متاسفانه ما بر این زمینه تکیه نکردیم.

وی با بیان اینکه تبلور عقلانیت و تدبیر نیز در فضای دانشگاه‌ها کلید می‌خورد، گفت: امروز تمام راه‌ها به دانشگاه‌ها ختم می‌شود، پس چرا بی‌تفاوت نسبت به این موضوع باشیم؟ سکان آموزش عالی را باید به دست نخبه‌ترین،‌ باتجربه‌ترین، با کفایت‌ترین فرد غیر سیاسی بدهیم و آنچه که خوبان همه دارند او بایستی تنها داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها افزود: آیا دانشگاه‌های ما در این چند سال اخیر اسلامی‌تر شده و یا غیر اسلامی‌تر شده؟ پاسخ روشن است و چون وزرای علوم ما دغدغه علمی و توسعه علمی نداشتند دلیل آن است و رقابت کمی میان دانشگاه‌های ما چند سالی است که کیفیت را به سمت مرز فنا و نابودی بوده است و واژه استاد و معلم مانند سنگ تیپا خورده‌ای شده که هر سرگشته وادی مادیت در این آستان قرار گرفته است.

هروی ادامه داد: امروز جای تاسف است که هر خرمهره‌ای را به نام گوهر در بازار می‌فروشند و سردمداران علوم و تحقیقات نیز در خواب خرگوشی قرار گرفته‌اند و علت آن این است که وزرای علوم کارآمد نیستند و کرسی‌های نظریه‌پردازی و‌ آزاداندیشی که مورد تاکید رهبر انقلاب است به دست فراموشی سپرده شده است و بسیاری از قوانین برنامه 5 ساله پنجم توسعه به دلیل اینکه مورد توجه قرار نگرفته است بحث آموزش عالی از یادرفته است.

وی اظهار داشت: چرا که هر دستگاهی که در حوزه آموزش عالی قرار گرفته است بر طبل خود می‌کوبد؟ به خاطر این است که نخواسته‌ایم وزرای ما فرهیخته باشند و شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام‌نور هر کدام بر طبل خود می‌کوبند. پس نقش وزیر علوم در این میان کجاست و مجلس از همین روست که به جایگاه وزیر علوم حساسیت پیدا کرده است، لذا فردی که می‌خواهد سکان وزارتخانه مهمی چون علوم را برعهده بگیرد، باید دغدغه داشته باشد و این دغدغه را بنده در وجود آقای فرجی‌دانا کمتر می‌بینم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: وزیر علوم بدون دغدغه نمی‌تواند ادعای دانش‌افزایی داشته باشد. بیایید به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم و اگر قرار است اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین اقتصاد متکی به نفت شود، باید تحولی از ابتدا در دست آموزش عالی صورت گیرد. ما جهاد اکبر را خیلی وقت است که آغاز کرده‌ایم، اما به نتایج مطمئن و روشنی نرسیده‌ایم. چرا که در این قضیه قصور داشته‌ایم.

هروی تصریح کرد: نقشه جامع علمی کشور تدوین شده، اما یک بار محض رضای خدا نیامده‌ایم آن را نقد و بررسی کنیم و سند مهندسی فرهنگی را که رهبر انقلاب در حدود 10 سال گذشته فرمان تبیین آن را داده‌اند، هیچ‌گاه پیگیری نکردیم. سکوت معنادار شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به چالش‌های آموزش عالی قابل تامل است و آنهایی‌که این روزها دم از آموزش عالی می‌زنند و گریبان چاک می‌کنند، چرا این روزها در قبال این همه مشکلاتی که دامان آموزش عالی را گرفته سکوت بر لب دارند؟

وی با بیان اینکه با این مقدمات حال قصد دارم وارد بحث اصلی شوم، گفت: همه این مباحث را گفتم برای اینکه بگویم آموزش عالی امروز ستون فقرات نظام است و وزیر علوم حساس‌ترین شخص علمی و با کفایت‌ترین و با درایت‌ترین پشتوانه را باید در این عرصه داشته باشد. پس با این تفسیر و این همه گرداب‌های مواج بر سر راه کشتی آموزش عالی، آیا آقای فرجی دانا قدرت به دست گرفتن این سکان را در این دریای متلاطم دارد و آیا آشنایی وی با آموزش عالی و بحث آموزش و پژوهش به نحوی هست که بتواند از پس این منصب و جایگاه بر آید؟

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس تصریح کرد: آیا آقای دکتر از ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیر انتفاعی و یا دانشگاه آزاداسلامی اطلاع دارند؟ بعضی از مباحث کلیدی و بدیهی را در برنامه ایشان مشاهده نمی‌کنم. آیا آقای فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه، اشراف دقیقی به دانشگاه‌های کشور دارند؟ امروز بالغ بر 2 هزار و 500 دانشگاه در این کشور وجود دارد و اینکه هدایت 2500 دانشگاه با هدایت صرفا دانشگاه تهران تفاوت زیادی دارد.

هروی با اشاره به لزوم تحول در علوم انسانی گفت: آیا آقای فرجی دانا توانایی تحول در علوم انسانی را دارد با توجه به اینکه تخصص وی علوم انسانی نیست؟ ایشان با چه پیشینه‌ای می‌خواهند تحول در علوم انسانی و ارتقای جایگاه علوم انسانی را در کشور پیاده کنند؟ کسی می‌تواند در علوم انسانی تحول ایجاد کند که بر آن اشراف داشته باشد. حداقل این است که رشته و تخصص وی علوم انسانی باشد و مطالعات و تحقیقات نیز در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش عالی ما متاسفانه آموزش محور است گفت: سکان این وزارتخانه را باید فردی به عهده بگیرد که با پژوهش یگانه باشد و نه بیگانه تا دانشگاه‌های ما را به سمت پژوهش‌محوری هدایت کند. اما آقای فرجی‌دانا حتی یک کتاب نیز در کارنامه خود ندارد و تمام مقالات یا کار گروهی بوده و یا کار دانشجویانش بوده است و این را از نمایندگان خواهش می‌کنم که دقت نمایند. فردی را می‌خواهیم انتخاب کنیم که می‌خواهد بر مسند آموزش عالی کشور بنشیند و این موارد جزو بدیهیات است که یک وزیر علوم باید سرآمد ملی و پژوهشی مملکت باشد اما در کارنامه فرجی دانا متاسفانه چنین مسئله‌ای دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: افرادی که از کارنامه درخشان فرجی دانا دم می‌زنند بفرمایند که وی نوشتن چند کتاب را در کارنامه دارد و چگونه فردی با این سوابق و این نگاه پژوهشی می‌تواند ادعای هدایت وزارت علوم را داشته باشد و باید از ایشان پرسید که رتبه استادتمامی خود را چگونه بدون داشتن پژوهش‌های لازم به دست آورده است.

هروی ادامه داد: آقای دکتر بفرمایند که چه اطلاعی از طرح آمایش سرزمین در وزارت علوم دارد و ایشان چه اطلاعی از  مناطق محروم دارند و بگویند آموزش عالی دست و پا شکسته و اولیه را تا چه حدی می‌شناسند و چگونه می‌خواهد مهار آموزش عالی سرکش را در دست بگیرد و این سوالات را که ما از ایشان می‌کردیم، ایشان سکوت می‌کردند که اینها نکات اساسی آموزش عالی است و فردی که می‌خواهد آموزش عالی را اداره کند باید فرهیختگی وی در این مقولات به حد اکمل باشد.

وی با اشاره به از هفته قبل قبول کردن فرجی دانا برای تصدی وزارت علوم گفت: آقای فرجی دانا چگونه می‌خواهد رویکرد تعاملی را با مجلس برقرار کند و نمایندگانی که دم از تعامل می‌زنند توجه کنند که وزیر علوم باید بالاترین تعامل را با مجلس و یا کمیسیون آموزش داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: یک سوال ساده از آقای دکتر می‌خواهم بپرسم و آن این است که تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است؟ بنده مطمئنم حتی این سوالات بدیهی را نمی‌توانند پاسخ دهند و رویکرد تعاملی سابقه و تجربه می‌خواهد که آقای فرجی دانا فاقد آن هستند و ایشان در برنامه‌های خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اند که سهم پژوهش را از آموزش عالی که باید 3 درصد از تولید ناخالص ملی باشد، چرا به 42 دهم درصد رسانده‌اند و چه راهکاری برای رسیدن به این موضوع دارد؟ اما متاسفانه در کل برنامه ایشان هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

هروی با بیان اینکه این درد آموزش عالی است ادامه داد: فرجی دانا نگفته که چگونه می‌خواهد جلوی ادغام‌ها و انتزاعات بی‌رویه در آموزش عالی را بگیرند که یکی از مشکلات اساسی آموزش عالی است، اما در برنامه ایشان نیامده و آقای دکتر در برنامه‌های خود اصلا اشاره‌ای نکرده که قانون هفدهم قانون پنجساله پنجم مبنی بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه باید اجرایی شود. دو سال است قانون هفدهم برنامه پنجم که مستقیما به آموزش عالی بر می‌گردد، معطل مانده است.

نماینده قائنات افزود: آقای فرجی دانا تفاوت فاحش در حقوق و بازنشستگی میان اساتید را چگونه می‌خواهند ساماندهی کنند؟ امروز متاسفانه تبعیض میان حقوق و بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی و جهاد دانشگاهی بسیار زیاد است، اما متاسفانه در برنامه‌های فرجی دانا هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است و مشخص نکرده که در قبال رشد کیفی ناموزون دانشگاه‌ها و به خصوص در برخی از آنها و خالی شدن صندلی‌ها چه راهکاری دارند؟ هیچ راهکاری ارائه نکرده‌اند. حتی آقای فرجی‌دانا به کاهش تصدی‌گری امور اداری در وزارت علوم که قانون است اشاره‌ای نکرده‌ است و اگر قرار است اصل 44 قانون اساسی را اجرا کنیم، باید به این موارد اشاره کرده باشیم. حتی در برنامه‌های فرجی دانا راهکاری برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نیز مشاهده نمی‌شود.

وی در پایان برنامه‌های ارائه شده از سوی فرجی‌دانا را کلیشه‌ای خواند و گفت: به نظر بنده ایشان حتی فرصت اینکه یک بار قانون برنامه 5 ساله پنجم را بخوانند نداشته است.

**خان‌محمدی: فرجی دانا یک مدیر لایق در سطح استراتژیک است

محمدرضا خان‌محمدی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس طی سخنانی در موافقت با برنامه‌های رضا فرجی‌دانا گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در تقید در سلامت اخلاقی فرجی‌دانا چه در دوران تحصیل و چه در دوران مسئولیت وی و همچنین در تعامل سازنده با اقشار و تشکل‌های اساتید و دانشجویان در پردیس دانشگاه تهران کسی شکی ندارد و سلامت نفسانی وی بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: آقای فرجی‌دانا با اینکه در رشته برق دارای دکترا است، اما به رشته‌های علوم انسانی نیز توجه دارد و در مدیریت کلان و استراتژیک می‌تواند یک مدیر لایق باشد، چرا که مدیریت کلان تنها 20 درصد تخصص می‌خواهد و 80 درصد بقیه آن تجربه است که فرجی‌دانا علاوه بر تخصص دارای تجربه‌های بسیاری نیز هست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ایشان در بسیاری از رشته‌ها دارای مقام علمی است و طرح‌های پژوهشی ارائه داده. همچنین تعداد مقالات علمی فرجی‌دانا بسیار بالا است و اگر یک‌سوم این مقدار هم مقاله علمی داشت، شایسته استاد تمامی بود. بنابراین شک در استادتمامی ایشان محلی از اعراب ندارد.

خان‌محمدی با اشاره به برنامه‌های فرجی‌دانا گفت: یکی از موضوعات مهم در بحث دانشگاه‌ها مالکیت فکری است که فقدان این موضوع سبب خروج نخبگان از کشور می‌شود، لذا یکی از برنامه‌های مهم و اساسی فرجی دانا توجه به بحث مالکیت فکری و جلوگیری از خروج نخبگان است. وی همچنین به تحصیل ایثارگران توجه ویژه‌ای داشته است و بیشترین توجه به ایثارگران در دوره مسئولیت وی در دانشگاه تهران صورت گرفته.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: موسسات آموزشی باید پرچمدار تعامل بین‌المللی باشند که در برنامه‌های فرجی‌دانا رویکردهای بسیاری نسبت به این موضوع دیده می‌شود. همچنین هدفمند‌کردن توسعه ملی کشور، کاربردی کردن علم، بازنگری متون درسی، توجه به آمایش منطقه‌ای و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برنامه‌های کاربردی و بسیار مهم فرجی‌دانا است.

**علیمردانی: رویکرد اعتدالی فرجی‌دانا کاستی‌ها را برطرف می‌کند

در ادامه محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با فرجی‌دانا اظهار داشت: پیشرفت انقلاب اسلامی و تبدیل آن به مرجع علمی دنیا آرزوی هر ایرانی است که این موضوع از سوی مقام معظم رهبری به عنوان هدف تعیین شده و باید در دستور کار مسئولین کشور باشد، اما نکته مهم اینجاست که این موضوع بدون اعتلای علمی میسر نمی‌شود و باید به دست مدیران صالح تحقق یابد.

وی ادامه داد: باید وزارت مهمی چون وزارت علوم را به فردی مدیر و سالم سپرد که در این میان فرجی‌دانا علاوه بر اینکه متخصصی برجسته در رشته برق و در دانشگاه‌های معتبر است، دانشمندی شناخته شده و مطرح است که می‌تواند دغدغه‌های مقام معظم رهبری، دولت و ملت از آموزش عالی را تحقق بخشد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: آموزش عالی در ایران نیاز به حرکت مستمر دارد تا بتواند به هدف عالیه خود دست یابد. همچنین دانشگاه باید هدایت‌گر علم به سوی تولید و صنعت باشد که این موضوع در برنامه‌های فرجی‌دانا به خوبی دیده می‌شود.

علیمردانی افزود: آموزش عالی یکی از ارکان اصلی کارآفرینی است و می‌تواند پیوندزننده علم به منابع صنعتی کشور باشد و با این روند نیز توسعه کشور را به همراه خواهد داشت. بنابراین تقویت و خودباوری اساتید، دانشجویان و بهبود رابطه دانشگاه با جامعه از نکاتی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم زنجان تاکید کرد: اولویت‌های علمی و پیوند زدن علم با صنعت از جمله موضوعات مهمی است که در برنامه‌های فرجی‌دانا به چشم بیاید. همچنین انطباق بیشتر محتوا و برنامه‌های آموزشی با مقالات علمی دنیا و کاربردی کردن علوم از جمله نکات مهمی است که فرجی‌دانا به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

علیمردانی ادامه داد: فرجی‌دانا در جامعه علمی کشور به عنوان یک دانشمند برجسته شناخته شده است و وی علاوه بر اینکه یک استاد تمام است، پژوهشگری خلاق و مدیری باتدبیر نیز هست که یک از خانواده مذهبی و ولایت‌مدار برخاسته است و اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهد این ادعا هستند و خاطرات شیرینی از افتخارات علمی و مدیریتی وی دارند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: رویکرد علمی، عقلانی و اعتدالی فرجی‌دانا می‌تواند بسیاری از کاستی‌ها را برطرف کند و امید است که با دقت‌نظر و مسئولیت‌شناسی نمایندگان مجلس شاهد این موضوع باشیم که وزارتخانه کلیدی علوم یک مدیر لایق، صالح و سالم را به خود ببنید.

**طبیب‌زاده: برنامه‌های فرجی‌دانا بازی با کلمات است

زهره طبیب‌زاده‌نوری نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم طی سخنانی در صحن علنی مجلس گفت: متاسفانه برنامه پیشنهادی شما به صورت شعاری با عباراتی کلی بدون در نظر گرفتن منابع مشخص مالی است که در آن تمام موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و اولویت نوشته شده و هیچ مسیر مشخص زمانبندی شده‌ای برای دسترسی به اهداف، حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که در شرایط هجمه و تحریم‌های سنگین و ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان وزیر علوم به عنوان سکان‌دار کشتی علم و فناوری در کشور باید برنامه خود را برای تقویت ساخت درونی قدرت به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بیان نماید.

طبیب‌زاده با بیان اینکه به جرات می‌توان ادعا کرد که به این نیاز پرداخته نشده است، افزود: در برنامه شما حتی گاهی به صورت متناقض شعار داده شده است، مثلا از طرفی بر لزوم پاسخگو کردن دانشگاه و اعضای هیئت علمی تاکید کردید و از طرف دیگر به افزایش بدون حدو مرز استقلال و اختیارات دانشگاه‌ها پرداخته‌اید.

وی در همین زمینه افزود: در بخش راهکارها موارد متعددی را پیشنهاد نموده‌اید که بدون در نظر گرفتن زمان و اولویت‌بندی قطعا از عهده انجام آنها بر نخواهید آمد و در حد ادعا باقی خواهد ماند. بر اساس منابع مالی موجود کشور موارد مطروحه در طی 20 سال آینده قابل اجرا نمی‌باشد، چه برسد به 4 سال آینده.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در مواردی مطرح شده است که انجام آنها در حدود اختیارات و مسئولیت‌های جنابعالی نبوده و فرادستگاهی است. لذا مواردی را قول داده‌اید که قانونا قادر به تحقق آن نمی‌باشید و در حوزه مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دیگر قرار دارد.

طبیب‌زاده افزود: شما در برنامه‌هایتان ساماندهی بودجه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و الزام آنها به تامین مالی مورد نیاز پژوهش‌ها، فرادستگاهی را آورده‌اید که از عهده شخص جنابعالی خارج است.

وی ادامه داد: شما با کدام منابع مالی حمایت مادی از موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی را خواهید داشت؟ لطفا بودجه جاری دانشگاه‌های دولتی را تامین کنید و بعد به مراکز خصوصی قول بدهید. شما در بند 6 برنامه‌هایتان بر اساس کدام مجوز قانونی از برنامه‌ پنجم توسعه بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافیت مالیاتی، گمرکی، کمک و وام می‌کنید؟

طبیب‌زاده در ادامه اظهار داشت: ایجاد و تقویت مراکز علمی و تحقیقاتی و فناوری توانمند در تراز بین‌المللی با امکانات خاص رشته‌های مختلف علوم و فنون بنیادی را با کدام منابع مالی تامین می‌کنید در صورتی که سال گذشته بودجه موسسه رویان، تنها تابلوی بااهمیت نظام در زمینه تحقیقات بنیادی به 40 درصد تقلیل یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بند 5 برنامه‌های شما ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای نخبگان را نوید داده‌اید و از حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جهت تبدیل دانش فنی به محصول صحبت کرده‌اید و با کدام توانایی مالی و اجرایی ایجاد فرصت‌های شغلی را که در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی است را متعهد می‌شوید؟ اگر این موارد را به عنوان ایده‌آل‌ها مطرح کرده‌اید، پس تفکیک کنید که چه بخش از برنامه شما به عنوان راهکار عملی و اجرایی قابل تحقق است؟

طبیب‌زاده اضافه کرد: همه موارد ادعایی فوق در برنامه‌های شما نشانگر عدم اشراف جنابعالی به امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور که در اختیار وزارت علوم می‌باشد، است. این برنامه حاکی از برخورد ذهنی و غیرواقعی شما با واقعیات موجود است. در سال های اخیر مقام معظم رهبری بر 2 محور عمده یعنی پیشرفت علمی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در حوزه علوم انسانی تاکید وافر فرموده‌اند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: بعد اول برنامه‌های شما فاقد اولویت‌بندی و غیرواقع‌بینانه و کاملا ایده‌آلیستی است. در بعد دوم برنامه‌های شما بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در حوزه علوم انسانی، به این موضوعات به صورت آنی و تیتروار پرداخته شده است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم در ادامه اظهار داشت: شما از 25 راهکار مطروحه در این زمینه تنها 2 محور حمایت از کانون‌های نظریه‌پردازی و تدوین متون انسانی با استفاده از صاحبنظران حوزه و دانشگاه تنها اقدامات اجرایی و پیشنهادی شما تلقی می‌شود که در این زمینه هم تنها به 2 تیتر اکتفا کرده‌اید و هیچ اقدام عملیاتی در تحقق آن ذکر نشده است و مابقی نیز بازی با الفاظ و تکرار جملات راهبردی اسناد بالادستی و فاقد دستورالعمل اجرایی مشخص است.

طبیب‌زاده افزود: این نشانگر کمبود بضاعت اطلاعاتی شما در بحث با اهمیت تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و نشان می‌دهد که شما اساسا مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی و تربیت دینی را نمی‌شناسید که نتوانسته‌اید راهکارهای اجرایی آن را مشخص کنید.

وی ادامه داد: از شما خواهش می‌کنم که رابطه فکری خود را با مقوله‌های دانشگاه تک‌جنسیتی و تفکیک جنسیتی کلاس‌ها در حد مقدورات ، اجرای اردوهای مختلط مرسوم در دوران اصلاحات، پیاده کردن ظواهر اسلامی در دانشگاه‌ها، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار و کسانی که دانشگاه را به صحنه جنگ خیابان بدل کردند، بیان کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در جریان انتخابات بارها درباره دانشجویان ستاره‌دار صحبت شد که صرفا کارکرد تبلیغاتی و انتخاباتی داشت. اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن‌ها و تظاهرات دانشجویی امثال واقعه 16 آذر در جریان فتنه سال 88 در دانشگاه خیابان هستند که به مبادرت به حرمت‌شکنی امام و رهبری عزیز و شعارهای انقلاب نموده‌اند و در جریان فتنه سال 78 کوی دانشگاه را رقم زدند و یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند یا مسائل اخلاقی داشته‌اند بفرمایید تا مجلس در این مقوله مواضع صریح شما را در رابطه با آن بداند. ولی اگر افرادی به ناحق به دلایلی غیر از موارد اخلاقی و امنیتی فوق و نظایر آن ستاره‌دار شده‌اند به نظر بنده باید مسئولانی که باعث تضییع حقوق این دانشحویان و اساتید شده‌اند، محاکمه شده و مجازات برسند.

طبیب‌زاده ادامه داد: برای اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان در دانشگاه‌ها چه طرحی دارید؟ آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه‌ها را مولفه‌ای از اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌دانید؟ نحوه برخورد شما با اساتیدی که به طور علنی در کلاس درس علیه انقلاب و نظام و مقدسات مردم سخن می‌گویند چیست؟ نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چیست؟ در کمیسیون آموزش مطرح کردید نحوه جذب فعلی که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است را نمی‌پسندید. آیا معتقدید که بازهم جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید صرفا به گروه‌های آموزشی موکول شود و به طور سلیقه‌ای نسبت به حذف متخصصین متدین انجام دهند اقدام کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از برخی از رفتارها در دانشگاه هنر گفت: جناب آقای فرجی‌دانا نحوه برخورد با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که تئاترهای اجرا شده در آن در سال‌های گذشته و فضای اخلاقی موجودش کوچکترین شباهتی به فضای یک دانشگاه در یک کشور دین‌مدار ندارد چیست؟ بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها و کلاس‌ها در مواقعی که امکان‌پذیر است در حال حاضر ضدارزش مطرح شده است و مطرح‌کنندگان آن را مرتجعین مذهبی می‌دانند و لازم است شما نیز به صراحت در مورد آن اعلام نظر کنید و آیا پس از کسب رای اعتماد از مجلس باید تشکیل دانشگاه‌های تک جنسیتی به تاریخ بپیوندد؟

وی ادامه داد: برای اطلاع شیفتگان به غرب تحقیق را که در برخی دبیرستان‌های تک‌جنسیتی انگلستان انجام شده است را گوشزد می‌کنم که مسئولان مربوطه راندمان علمی این مدارس را بسیار بالاتر از مدارس مختلط بیان کرده‌اند. آیا دانشجویان دانشگاه امام صادق به دلیل تفکیک جنسیتی با افت تحصیلی مواجه هستند و یا دانشجویان این دانشگاه به دلیل فقدان همنشینی و داشتن روابط با جنس مخالف دچار سرخوردگی، عقده و افسردگی شده‌اند؟

طبیب زاده با اشاره به صفحه 14 برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در این بخش از برنامه مطرح شده است که باید از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی امنیتی اجتناب نمود و نه پذیرش روحیه نقد را داشت، اما آیا در چند هفته گذشته در هنگام اولین حضور ریاست محترم جمهور در دانشگاه تهران جلساتی ترتیب داده شده به لحاظ سیاسی امنیتی کاملا آزاد و دموکراتیک بود؟ ایا همه مدعوین هدایت‌شده و با کارت دعوت نشده بودند؟

وی افزود: آیا قریب به اتفاق افراد دعوت شده از دانشجویان و اساتید از طیف فکری خاصی نبودند؟ و از چهار گروه دانشجویی دارای مجوز برای سخنرانی تنها یک طیف با تفکرات متفاوت با سرپرستی وزارتخانه اجازه سخنرانی پیدا کرد. آیا پس از رای اعتماد از مجلس تشکیل دانشگاه‌های تک‌جنسیتی باید به تاریخ بپیوندد؟  آیا جهت نشان‌دادن سعه‌صدر مسئولین و طیف‌های دانشجویی که سردمدارانشان نظیر علی افشاری‌ها هستند، فضای باز فعالیت سیاسی به آنها می‌دهید؟

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق و گرایشات سیاسی شما چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال 78 و 88 بار دیگر در دانشگاه‌های تحت مسئولیت شما تکرار نشود و تحصن دانشجویی، اعتصابات و کمپینگ برای برداشتن حصر از سران فتنه شکل نگیرد؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی دوباره از سر گرفته نشود و دل مقام معظم رهبری به درد نیاید که زبان به اعتراض نگشایند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس محترم بداند که با انتخاب امثال آقای فرجی‌دانا به این طیف و تفکر سیاسی و اخلاقی رای می‌دهند و اگر همکاران حاکمیت مجدد این رفتارها را قبول دارند و در قیامت می‌توانند پای این رای بایستند و در درگاه الهی جوابگو باشند، به وی رای مثبت دهند.

**آقایی: فرجی‌دانا توجه ویژه‌ای به اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها دارد

علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم در موافقت با وی اظهار داشت: امروز مجلس و دولت در تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران با درک متقابل در اهداف قرار دارند و امروز نقطه امید جامعه، تحقق افق ایران 1404، اجرای برنامه‌های پنجساله، تحقق پیشرفت علمی و چشم امید به اساتید، دانشگاه‌ها و دانشجویان است.

وی افزود: همچنین دانشگاه‌ها با حساسیت خاص و رسالت سنگین در نظام جمهوری اسلامی و در خدمت‌رسانی به توسعه علم و فناوری و تربیت نخبگان و دانشمندان می‌توانند، نقش اساسی را در توسعه علم و فناوری ایفا کنند.

نماینده مردم سلماس در مجلس ادامه داد: توجه ویژه و خاص به اسناد بالادستی، رهنمودهای مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، سند چشم‌انداز و قانون اهداف و وظایف وزارت علوم و تجاری سازی نوآوری‌ها، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است.

آقایی ادامه داد: اگرچه علی‌رغم موفقیت‌های حوزه علوم و دستاوردهای مهم این بخش، چالش‌هایی هم وجود دارد اما فرجی‌دانا با توانمندی، تجارب، تعهدات ارزشمند و موفقیت در مسئولیت‌های مختلف و آموخته‌های آموزش عالی با کسب رتبه ممتاز می‌تواند این مهم را به سرانجام مطلوب برساند.

وی با اشاره به سوابق فرجی‌دانا نیز گفت: فرجی‌دانا با درجه دکتری به عنوان هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد تمام در رشته مهندسی برق این دانشگاه و در مسئولیت اجرایی تجارب ارزشمندی دارد. وی در فاصله تعطیلات دانشگاه‌ها در سال 1359 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا بازگشایی دانشگاه‌ها در مسئولیت‌های مختلف در سپاه، به نظام جمهوری اسلامی ادای دین کرد. اما با بازگشایی دانشگاه‌ها به اشتغال در وزارت علوم پرداخت.

وی گفت: دیدگاه‌ ارزشمند رئیس جمهور در حمایت از فرجی‌دانا به خصوص توجه خاص به حوزه علم و فناوری تداوم سرعت در رشد بالای کشور، گسترش جغرافیایی دانشگا‌ه‌ها در استان‌های مختلف، ورود بخش خصوصی در عرصه‌های آموزش عالی و استقرار زیرساخت‌های پژوهشی در کشور و شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری و مرکز رشد و ایجاد مراکز دانش بنیان متعهد مورد تاکید رئیس جمهور از جمله برنامه‌های فرجی دانا بود.

نماینده مردم سلماس در مجلس با بیان اینکه مهمترین تهدیدات بالا بودن میزان بیکاری دانش آموختگان و عدم انسجام در نظام سیاست‌گذاری در آموزش محسوب می‌شود، گفت: این مسائل و موضوعات توجه ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد.

آقایی با اشاره به دیگر برنامه‌های فرجی‌دانا تاکید کرد: توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه ‌پردازی، تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی در دانشگاه‌ها، همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور و افزایش سهم دانش کشور از مهمترین اهداف فرجی دانا است. امروز، هم‌هدفی و اقبال مجلس با دولت می‌تواند نقطه عطفی در درک متقابل از مسائل کشور باشد؛ رای مثبت و بالا به فرجی‌دانا نشانه این اهمیت خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان این سوال را مطرح کردند که آیا می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش چند نفر است؛ به فرض اینکه وزیر بداند یا نداند، آیا با دانستن این موضوع قطعا شما به وی رای اعتماد می‌دهید و آیا این از ویژگی‌های یک وزیر است.

نماینده مردم سلماس با اشاره به اظهارات طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر علوم گفت: تمام تمرکز خانم طبیب‌زاده بر اعتبارات بود. اعتبارات را مجلس مصوب می‌کند و هیئت دولت آن را پیشنهاد می‌دهد. وزیر، بخشش اعتبار بالا را از خدا می‌خواهد و ما باید این اعتبارات را در اختیار وزیر بگذاریم.

آقایی با اشاره به مطرح کردن موضوع تفکیک جنسیتی توسط یکی از نمایندگان افزود: فرجی دانا در برنامه 28 صفحه‌ای خود 21 بار از مقام تبعیت از رهنمودهای مقام عظمای ولایت نام برده و وی به مقام ولایت، امام (ره) و انقلاب اعتقاد دارد و دلیل اصلی این موضوع هم پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام نمایندگان به وظایف شرعی و قانونی خود عامل هستند و حمایت کمیسیون تخصصی و اظهار علاقه حجت‌الاسلام ابوترابی و مجمع نمایندگان شمال غرب، حاکی از حمایت از فرجی داناست.

**لاهوتی: برنامه وی با قانون برنامه مطابقت دارد

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که بخشی از وقت آقایی را گرفته بود، طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: فرجی دانا تازه آمده است و قرار نیست الان مشکلات مربوط به گذشته را پاسخ دهد.

وی ادامه داد: 74 بند از برنامه‌های فرجی دانا در راستای اسناد بالا دستی و قانون برنامه پنجم توسعه است.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به اظهارات طبیب‌زاده گفت: خانم طبیب‌زاده از یک طرف می‌گوید که فرجی دانا برنامه ندارد و از طرف دیگر ادعا می‌کند که برنامه‌های وی 20 سال زمان می‌برد تا اجرا شود؛ این اظهارات با یکدیگر در تناقص است البته نگرانی‌های او درست است.

لاهوتی افزود: من از سه مبحث تعهد، تخصص و تجربه موضوع را پی می‌گیریم و در بحث تعهد، فرجی دانا ولایتمدار و از خانواده مذهبی‌ای است که در شهر قم به دنیا آمده و از موسسان سپاه پاسداران استان فارس محسوب می‌شود، همچنین وی از دانشمندان برجسته کشور است که سلسله مراتب کاری را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده و همه سوابق کاری او در وزارت علوم بوده است.

وی ادامه داد: فرجی دانا رئیس دانشگاه تهران بوده و اداره این دانشگاه کار ساده‌ای نیست؛ در زمان مدیریت وی در دانشگاه تهران رشد علمی و ارزشی را شاهد بودیم ضمن اینکه هیچ گونه التهابی در زمان مدیریت وی در دانشگاه تهران به وجود نیامد که این موضوع از محاسن فرجی دانا محسوب می‌شود. همچنین وی اعتقاد دارد که علم و تحقیق در فضای آرام رشد می‌یابد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: براساس منابع آمار جهانی، فرار مغزها در کشور ما بالا است و این نشات گرفته از تحصیلات جوانان است اما فرجی‌دانا اعتقاد دارد که جوانان باید در داخل کشور حفظ شوند و به همان اندازه که به علم و پژوهش اعتقاد دارد به همان میزان به مسائل فرهنگی نیز توجه نشان می‌دهد.

**رأی‌گیری از نمایندگان در خصوص زمان برگزاری جلسه نوبت دوم

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول پارلمان که ریاست ساعات پایانی صحن علنی مجلس را برعهده داشت طی سخنانی گفت: بر اساس ماده 101 آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی‌که جلسه عصر تشکیل شود ساعات جلسه علنی به امروز به بیش از 4 ساعت می‌رسد که بر این اساس باید از نمایندگان رای‌گیری صورت گیرد.

وکلای ملت نیز با 185 رای موافق، 15 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 41 نماینده حاضر در صحن علنی با برگزاری جلسه در نوبت عصر موافقت کردند.

از نکات جالب توجه جلسه امروز نظرخواهی ابوترابی‌فرد از نمایندگان برای تشکیل جلسه علنی در ساعت 13:30 یا 14 بود.

وی از نمایندگانی که موافق بودند جلسه علنی ساعت 13:30 آغاز شود خواست تا دستشان را بالا ببرند؛ پس از آن از نمایندگانی که با برگزاری جلسه در ساعت 14 بعدازظهر موافق بودند خواست تا دستشان را بالا ببرند. بنابراین پس از این رای‌گیری به شیوه جدید قرار شد که جلسه در ساعت 14 امروز برگزار شود.

**طرح محاسبات عمومی اعلام وصول شد

در خاتمه جلسه صبح علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح جمعی از نمایندگان مجلس به عنوان طرح محاسبات کنونی به صورت عادی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

**بیرانوند: وزیر ارشاد درباره یادداشت منتشره در روزنامه بهار اعمال قانون کند

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان پیش از پایان جلسه علنی مجلس در نوبت صبح و در تذکری در ابتدا نسبت به یادداشت منتشر شده در روزنامه بهار اعتراض کرد و خطاب به وزیر ارشاد گفت: انتشار مطلبی در حوزه علوم انسانی به مسئولیت وزیر ارشاد بر می‌گردد و آقای وزیر وظیفه شما اعمال قانون است، پس وظیفه خود را انجام دهید.

وی در تذکر دیگری با اشاره به عدم پخش زنده جلسه وکلای ملت برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: پخش زنده جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وعده داده شده بود و صبح امروز نیز تجهیزات لازم نصب شده بود. پس چرا باید مسئولیت و بار عدم پخش زنده این جلسه بر دوش مجلس باشد لذا صریحا اعلام موضع کنید و بگویید اراده مجلس عدم پخش زنده جلسه علنی نبوده است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت تذکر اول بیرانوند را وارد دانست و گفت: مسئولین ذیربط با نشریه مورد اشاره برخورد قاطعی را خواهند داشت.

وی در خصوص تذکر دوم بیرانوند نیز خاطر نشان کرد: درباره پخش زنده جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، صدا و سیما این پیشنهاد را به مجلس کرد و مجلس نیز مخالفتی نداشت. در این دوره نیز مجلس نظر خاصی برای مخالفت نداشت.

جلسه علنی مجلس برای تنفس 2 ساعته به پایان رسید و ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و همچنین رای‌گیری از نمایندگان به جلسه عصر امروز پارلمان ساعت 14 موکول شد.

**آغاز نوبت دوم جلسه علنی مجلس با سخنرانی فرجی دانا

جلسه نوبت بعدازظهر مجلس ساعت 14:17 دقیقه به ریاست علی لاریجانی و با حضور 203 تن از وکلای ملت آغاز شد و در ابتدای این جلسه به دلیل استماع نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم در جلسه نوبت صبح، رضا فرجی دانا به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

**فرجی دانا:مخالف دانشگاه‌های تک‌جنسیتی نیستم

سیدرضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دفاع از برنامه‌ها و عملکرد خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رئیس‌جمهور به دلیل معرفی وی برای این وزارتخانه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به واسطه اعلام حمایت این کمیسیون از وزیر پیشنهادی تصریح کرد: جا دارد از عنایت ویژه دانشجویان و دانشگاهیان که به جد پیگیر موضوع این وزارتخانه بودند، تشکر کنم.

وی افزود: اینجانب در این مدت کوتاه به کمک مدیران و همکاران دانشگاهی سعی کرده‌ام برنامه کاربردی و عملیاتی را برای این وزارتخانه خدمت شما نمایندگان ارائه کنم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف اصلی در برنامه من حرکت شتابان و همه‌جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضای آرام و با نشاط بدون تنش و حاشیه‌های غیرعلمی است، اظهار داشت: رئوس برنامه‌ها با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و برپایه اسناد بالادستی شامل قانون اساسی، سند چشم‌انداز 1404، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون اهداف و تشکیلات وزارت علوم مصوب 1383 و قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان است.

فرجی‌دانا با اظهار امیدواری نسبت به پیش‌بردن تمام برنامه‌های ارائه شده توسط دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید تصریح کرد: رئوس برنامه پیشنهادی من برای تصدی وزارت علوم در یک مقدمه و 6 سرفصل تقدیم نمایندگان شده است و در آنجا به اختصار گفته‌ام که نهاد آموزش عالی با چه فرصت‌ها و تهدیدهایی روبروست و چه نقاط ضعف و قوتی در شرایط فعلی دارد.

وی افزود: به تعبیر حضرت امام (ره) دانشگاه مبدأ تحولات جامعه است و رهبری نیز علم را سرچشمه قدرت و ثروت ملی معرفی کردند و خوشبختانه در قالب برنامه‌ریزی‌های بنیادین برای توسعه علمی پیشرفت علم و فناوری در کشور در 12 سال گذشته شتابی چشم‌گیر یافته است و ما در این روند با فرصت‌ها و قوت‌های مهمی روبرو هستیم و در عین حال چالش‌ها و تهدیدهایی چون عدم انسجام در سیاست‌گذاری و اجرا برای آموزش، پژوهش و فناوری، افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموخته دانشگاه‌ها و بالا بودن میزان بیکاری روبرو هستیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه پیشنهادی خود برای وزارتخانه علوم به تشریح ضعف‌های عدم وجود برنامه‌ریزی دقیق در این وزارتخانه پرداخت و خاطرنشان کرد: عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی پژوهش و فناوری، عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای جامعه، تمرکز‌گرایی در مدیریت آموزش عالی و ضعف زنجیره تبدیل دانش به فناوری و عدم همگرایی و نبود نهادهای مستقل ارزیابی و اعتبارسنجی از جمله این ضعف‌هاست.

فرجی‌دانا ادامه داد: در این شرایط جامعه، دولت و صنعت انتظار دارند که کار علمی در دانشگاه‌ها همسو با نیازهای آنان باشد و دانش‌آموختگانی خلاق، مسئول و دارای بینش و مهارت لازم برای کارآفرینی و حل مسائل تربیت شوند و از طرف دیگر دانشگاه‌ها هم برای آنکه بتوانند آهنگ رشد علمی را استمرار بخشند، نیازمند محیط و فضای مناسب و مساعد هستند. امیدوارم با یاری خداوند و توجه همه دوستان و به ویژه دولت تدبیر و امید عزمی نو برای ارتقای منزلت و نقش دانشگاه در نظام ملی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور جزم شود.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلی نظام و قوانین بالادستی برای توسعه علمی کشور تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی در فراهم ساختن خطوط راهنما برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمینه‌های مهمی را فراهم کرده است که امیدوار هستیم چشم‌انداز نوین در این عرصه تدوین شود.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برنامه من بر پایه همین سیاست‌ها و قوانین و برای افق 4 ساله تدوین شده است به ذکر مهمترین بندهای برنامه‌های خود پرداخت و افزود: دانشگاه‌ها، پژوهشگاه باید الگوهای واقعی و عملی در سازگاری علم و ایمان را در جامعه تحقق بخشم. در این نظام آرمان‌ها و ارزش‌ها همچون عدالت، آزادی، استقلال و مردم‌سالاری چراغ راهنماست و حاکمیت همه‌جانبه آنها بر همه ابعاد اندیشه و علم در دانشگاه مورد توجه است.

فرجی‌دانا در بخش دیگری از سخنانش تحقق و ارتقای علوم انسانی را دغدغه دانشگاهیان و مسئولان کشوری عنوان کرد و افزود: علوم انسانی موضوع کلیدی دیگری است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر ضرورت بازنگری مداوم علمی و روزآمد کردن متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی در توجه به مبانی دینی و فرهنگ اسلامی و ایرانی و نیازهای اجتماعی آن را به انجام خواهد رساند.

وی انسجام در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور را از دیگر برنامه‌های مهم وزارتخانه علوم عنوان کرد و افزود: دانشگاه و پژوهشگاه‌ها باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند. لازمه مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی استقلال مالی، اداری، علمی، تشکیلاتی، آموزشی، دانشگاهی و فناوری است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رشد آموزش عالی، پژوهش و فناوری باید هدفمند باشد، تصریح کرد: این مهم با توجه به مزیت‌های نسبی و نیازهای استانها، توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات زیرساخت‌ها در مناطق گوناگون و افزایش بهره‌وری برای استفاده از این امکانات حاصل خواهند یافت.

فرجی‌دانا افزود: دستیابی به شاخص‌های اصلی علم و فناوری در زمینه سهم درآمد حاصل از صادرات محصولات مبتی بر فناوری‌های پیشرفته، سرانه تولید ناخالص داخلی ناشی از تولید علم و فناوری، شمار تولیدات علمی جهانی و نسبت سرمایه گذای فناوری خارجی در داخل و شمار شرکت‌های دانش‌بنیان از هدف‌های کلیدی در برنامه پیشنهادی است که می‌تواند ما را به جایگاه ارزشمند خود برساند.

وی ارتباط فعال و موثر فرهنگی با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای علم و فناوری دیگر کشورها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: توجه ویژه به زبان فارسی و مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از جایگاه ویژه‌ای در برنامه پیشنهادی بنده برخوردار است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری جذب نخبگان ایرانی حاضر در خارج از کشور را از عمده برنامه‌های خود در صورت تصدی وزارت علوم مطرح و در پاسخ به سوال کتبی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان خارج از کشور دارید، خاطرنشان کرد: ما آیین‌نامه‌ مشخصی برای انتقال دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور به داخل کشور داریم و اگر در این زمینه ضعف‌های آیین‌نامه‌ای وجود داشته باشد، آن را برطرف خواهیم کرد تا زمینه ظهور هرچه بیشتر دانشجویان خارج از کشور را در صورت تمایل آنها فراهم کنیم.

فرجی‌دانا، تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آنها به دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های عمده خود عنوان و به برخی نطق‌های مخالفین خود اشاره و ادامه داد: بدون شک ارتقای کیفیت در آموزش عالی و افزایش اثربخشی در آن، از اهم برنامه‌های بنده است و بسیار مورد تاکید دولت قرار گرفته و در دغدغه بودن آن برای همه نمایندگان شکی نیست.

وی افزود: در کار کارشناسی مجلس، تمام بندهای مطرح شده در برنامه‌های من با اسناد بالادستی مورد مقایسه قرار گرفته و نشان داده شده است که صددرصد این برنامه‌ها در تطابق و یا همسویی کامل با قوانین بالادستی و اسنادی است که ما باید از آن تبعیت کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین در خصوص دانشگاه‌های تک‌جنسیتی نیز اظهار داشت: دانشگاه‌های تک‌جنسیتی دارای سابقه طولانی هستند، هم در خارج از کشور و هم در داخل کشور قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این دانشگاه‌ها وجود داشته‌اند. اینها به افراد انتخاب می‌دهند که در ادامه تحصیل اگر مایل باشند در دانشگاه تک‌جنسیتی تحصیل کنند؛ این، نه مورد مخالفت وزارت است و نه مورد مخالفت بنده است.

فرجی‌دانا ادامه داد: آنچه که این روزها از آن گفت‌وگو می‌شود، بحث تفکیک جنسیتی است و بنده عرض کردم که در سند مورد اتکای ما که مبنای عمل ماست، یعنی سند دانشگاه اسامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی در آن وجود ندارد بلکه آنجا تقلیل اختلاط در دانشگاه‌ها به عنوان یک راهبرد ذکر شده است که مطمئنا مورد تاکید وزارت در برنامه‌های اجرایی خواهد بود. ما همواره در اجرای قوانین بر اجرای آن تاکید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در مورد تشکیلاتی که مسئولیت جذب را دارند کار کارشناسی انجام شده، عملکردها دیده می‌شود و کارکارشناسی ملاک هرگونه تغییری خواهد بود و مطمئنا هیچ‌گونه نظر شخصی از جانب من در این زمینه به منزله این نیست که ما مصر هستیم که یک راه را بر دیگری ترجیح دهیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با بیان اینکه الزامات قانونی برای ما چراغ راه و مشخص کننده مسیر حرکت ماست، در پاسخ به سوال کتبی یکی از نمایندگان مبنی بر استفاده از نیروهای متخصص و فرزندان شهید و ایثارگر در وزارت علوم گفت: ما به احکام قانونی پایبند هستیم.

**بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

پس از آن اسامی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آخرین وزیری که قرار بود صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد، از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام شد.

پیش از استماع نظرات موافقان و مخالفان وزیر ورزش و جوانان، پورابراهیمی تذکر آئین نامه‌ای را ارائه کرد.

پورابراهیمی: مخالفان مانند موافق صحبت نکنند

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای نسبت به مخالفت سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل که در مخالفت با صالحی امیری سخن می‌گفت انتقاد کرد و اظهار داشت: بر اساس ماده 26 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت باید دو موافق و دو مخالف در مورد برنامه‌های هر وزیر صحبت کنند، اما هم در جلسه علنی صبح و هم در جلسه علنی عصر سخنانی مطرح شد که شان و جایگاه مجلس را زیر سوال برد.

وی ادامه داد: در جلسه علنی صبح امروز 4 نفر موافق صحبت کردند بدون اینکه مخالفی حرف بزند. چرا که محتوای سخنان مخالفان نیز بیشتر به موافقان می‌خورد و این شان و جایگاه مجلس نیست.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: نماینده‌ای در مخالفت با برنامه‌های صالحی امیری صحبت می‌کرد بیشتر شبیه موافقان حرف می‌زند که پس از تذکر رئیس مجلس به جای اینکه واژه سوال را به کار ببرد، می‌گفت اشکال بعدی، در حالی که باید در مخالفت با برنامه‌ها سخن می‌گفت نه اینکه بخواهد سوال مطرح کند یا مانند موافقان حرف بزند.

**لاریجانی: مخالفت به معنای جنگ نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: قانون روشن است و مخالفان باید مخالفت کنند؛ صحبت‌های نماینده زابل نیز اینگونه بود و مخالفت هم به معنای جنگ نیست. مخالفت این نماینده اینگونه بود.

**حسینی: برنامه‌های صالحی امیری کلی‌گویی است

سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس در مخالفت با رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ابتدا شهادت جمعی از مرزبانان سراوان را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: اگر مسئولان کشوری به نقاط محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان و همچنین به اشتغال و ورزش آنان توجه می‌کردند، امروز کمتر شاهد این جنایات در کشور بودیم.

وی با بیان اینکه شهرستان‌ها به هر اندازه‌ای که از مرکز دور باشد، به همان نسبت از امکانات محرومند، گفت: توجه داشته باشید اگر توانستید رای اعتماد را کسب کنید مسئولیت خطیری را  عهده‌دار شدید چرا که بخش ورزش و جوانان که بخش جوانان آن مورد توجه نبوده و شاهد بودیم که تمام دغدغه وزارت ورزش و جوانان معطوف به مسائل ورزشی است. در حالی که بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه ریشه از عدم توجه به جوانان دارد و اگر جامعه‌ای پویا می‌خواهیم، باید به جوانان توجه بیشتری داشته باشیم.

نماینده مردم زابل با اشاره به اینکه مخالفت بنده به نقص‌ها و ایراداتی برمی‌گردد که برنامه ایشان دارد، گفت: اولین اشکال این است که شما هیچ سابقه ورزشی ندارد و وجود یک مدیر که مشکلات ورزش را درک کرده باشد لازم است.

حسینی تصریح کرد: در مطالعه‌ای که از برنامه شما داشتم سوالاتی برایم ایجاد شد تا به عنوان نماینده مردم مرزی استان سیستان و بلوچستان و از نقاط دورافتاده و محروم کشور از شما بپرسم جایگاه ورزش در مناطق محروم مرزی در برنامه شما کجاست؟ چرا که بهترین استعدادها و خالص‌ترین جوانان را در مناطق محروم داریم و بالاخره چه زمانی می‌خواهیم به آنها توجه کنیم.

وی با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی صالحی امیری گفت: یکی از مواردی که در برنامه خود به عنوان راهبرد نام بردید احیای اخلاق در عرصه ورزش است که به نظر ما نیز کاملا ضروری و قابل توجه است. چگونه می‌توانید بی‌اخلاقی‌های موجود در ورزش و به خصوص فوتبال را که خانواده‌سالاری و مافیا در آن رخنه کرده و باعث پرداخت هزینه‌های گزاف شده کنترل کنید و راهکار شما برای احیای اخلاق چیست؟

نماینده مردم زابل با بیان اینکه صاحب خانه‌نشینی پیشکسوتان هستیم گفت: شما چطور اخلاق، جوانمردی و صداقت قهرمانان ملی این سرزمین را الگوسازی خواهید کرد تا به چنین سرنوشتی دچار نشوند.

حسینی جوانان را امیدهای این ملت و نظام دانست و گفت: جایگاه جوانان در برنامه شما کجاست؟ شما که گفتید شورای عالی متشکل از چند دستگاه بوده و نیازمند همت ملی است، آیا این استدلال از زیربار مسئولیت شانه خالی کردن نیست؟

وی با اشاره به اهمیت ورزش‌های همگانی گفت: ورزش‌های همگانی در سایه ورزش قهرمانی قرار گرفته است، شما در این زمینه چه برنامه‌ای دارید و در خصوص ورزش‌های بومی و محلی که ریشه در فرهنگ ملت ما دارد چه کار خواهید کرد؟

نماینده مردم زابل با طرح این سوال که در بحث حمایت از جوانان و اشتغال آنها چه برنامه‌ای دارید، گفت: آیا سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های امور جوانان و مراکز تخصصی ازدواج و خانواده نباید مورد توجه جدی شما باشند؟ آیا به اختلاف سرانه ورزش در کشور ما و سایر نقاط جهان و همچنین اختلاف بین شهرهای بزرگ و مناطق دورافتاده توجه کرده‌اید و درباره آن چه برنامه هایی دارید؟ در این زمان علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، خطاب به حسینی گفت: شما مرتب دارید سوال می‌کنید در صورتی که به عنوان مخالف ثبت‌نام کردید، مطالب خود را روشن بیان کنید. اگر این موارد از دید شما نقص است باید بگویید در برنامه شما چنین نواقصی وجود دارد.

سیدباقر حسینی در ادامه با بیان اینکه در برنامه‌های صالحی امیری کلی‌گویی شده در حالی که باید راهکارها به صورت شفاف بیان می‌شد، گفت: بودجه عمرانی منطقه وسیعی مانند سیستان در یک سال از حقوق یک بازیکن مشهور فوتبال به مراتب کمتر است، شما چه کار خواهید کرد و برای جبران کمبود فضاهای آموزشی چه معیاری را در نظر خواهید گرفت.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در ورزش شاهد شایسته‌سالاری نبودیم گفت: در مورد به کارگیری مدیران توانمند در بخش‌های مختلف و فدارسیون‌های ورزشی معیاری در برنامه شما مشاهده نکردم. آیا روال گذشته را مورد توجه قرار خواهید داد؟ با توجه به اینکه یکی از فدراسیون‌های کشور کاملا خانوادگی است و پدر و پسر و همسر و تمام وابستگان فامیل یک فدارسیون را در اختیار گرفته‌اند و ورزشکاران آن نیز از وابستگان آنها هستند که باعث شده به این رشته صدمات جدی وارد شود و اینها مسائلی است که در برنامه صالحی امیری توجه نشده و این مساله قابل توجهی است که به آنها روبه‌رو بودیم و اغلب کسانی در این جایگاه‌ها قرار می‌گیرند که از شایستگی لازم برخوردار نیستند و با ارتباطات به آنها می‌رسند.

**احمدی: صالحی تلفیقی از سوابق اجرایی و علمی است

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس در جریان بررسی جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان نماینده موافق صالحی امیری اظهار داشت: امروز دنیا در راهبرد نوین خود بحث سرمایه اجتماعی را به عنوان محوری‌ترین سرمایه در دستور کار قرار داده و قشر جوان و بالندگی آنها را به عنوان راهبرد اساسی برای دستیابی به توسعه ملی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: تحولات جمعیتی کشور نشان داده که جمعیت کشور جوان است و بهره گیری اصولی از آنها در سایه برنامه‌ریزی و اهتمام جدی مردم و مسئولان محقق می‌شود. برخلاف سایر وزارتخانه‌ها که اهداف و راهبردی تک‌بعدی را دنبال می‌کنند، در حوزه ورزش و جوانان سه مقوله نشاط، غرور و سرمایه ملی به شکل توامان باید دنبال شود.

احمدی با اشاره به اظهارات مخالفان گفت: سخنان مخالف اول چیزی جز ایراد به سابقه ورزشی وزیر پیشنهادی نبود. اگر ما بخواهیم از فرصت‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، باید با درایت زمان را از دست ندهیم. سه ماه است که مهمترین وزارتخانه که متولی وزرش کشور است، وزیر ندارد. در صورتی که در اروپا حدود 4 میلیون اشتغال مستقیم از قبل ورزش ایجاد کرده است.

نماینده مردم دهلران در مجلس گفت: البته آقای صالحی در این فرصت کوتاه چیدمان مناسبی در خصوص همکاران جدید و تحولات ساختاری ایجاد کرد، اما باید با دقت و هرچه سریعتر تکلیف این وزارتخانه مهم تعیین شود، چرا که در تحولات جهان صنعت ورزش پدیده جدیدی است که نه تنها نشاط و بالندگی اقتصاد ملی در گرو حضور مقتدرانه در عرصه‌های بین المللی محقق می‌شود.

احمدی اظهار داشت: شما امیدی که در طول شش ماه گذشته از پیروزی‌های تیم‌های ملی فوتبال، والیبال، راهیابی به جام جهانی و کشتی را مشاهده کردید، با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش ببینید تا قضاوت کنید که وی برای این سمت مناسب است یا خیر.

وی تاکید کرد: ما باید بدون هیچ پیش داوری و قضاوت قبلی برنامه‌های آقای صالحی امیری را ملاحظه کرده و مشاهده کنیم که او نسبت به رویکرد گذشته چه برنامه‌هایی را دارد، البته برنامه‌های وی در هفت رویکرد مورد تحمل است که به آن اشاره می‌کنم.

نماینده مردم دهلران در مجلس ادامه داد: زمینه سازی اجرای منشور تربیتی نسل جوان، ترمیم ورزش از طریق توسعه ورزش همگانی، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها، زمینه‌سازی برای رشد فکری، علمی و ارتقای مشارکت جوانان، احیا و بازسازی اخلاق و فرهنگ در عرصه ورزش جوانان، مدیریت ستادی عرصه‌های مختلف مرتبط با نیازهای جوانان و نکته مهمتر رفع تبعیض و ایجاد نگرش عدالت محور در توزیع بهینه منابع از محورهای برنامه آقای صالحی امیری است.

احمدی گفت: هم اکنون با قاطعیت می‌گویم که در راهبرد جدید وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان عدالت محوری، تخصیص منابع براساس فرصت‌ها در هر منطقه و اصلاح سرانه‌های ورزش به طوری که کم برخوردارترین استان‌های ما به متوسط ملی برسند، در راهبرد آقای صالحی امیری مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور ر اتشکیل می‌دهند و حضور آنها در عرصه ملی اقتدار ملی را نشان می‌دهد، گفت: رویکرد اصلی آقای صالحی امیری توجه به زنان و جوانان است.

نماینده مردم دهلران در مجلس اظهار داشت: ما در گذشته هیچگاه دکترای علوم ورزش در راس سازمان تربیت بدنی نداشتیم و امروز نباید انتظار داشته باشیم که وزیر ورزش ما دکترای ورزش داشته باشد.صالحی امیری تلفیقی از سوابق اجرایی و علمی است و 19 سال سابقه در مسائل اجرایی و عرصه‌های فرهنگی داشته و همچنین هشت سال سابقه پژوهشی دارد. با این توضیحات بر این باورم که صالحی امیری کارنامه و برنامه مدیریتی موفقی در حوزه ورزش ارائه خواهد کرد.

**عثمانی: مافیای ورزش می‌خواهد صالحی وزیر نشود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس که قسمتی از وقت احمدی را گرفته بود اظهار داشت: رفع بی‌عدالتی از برنامه‌های آقای صالحی امیری است.

وی ادامه داد: بیشتر مخالفان آقای صالحی دغدغه اختلاف سرانه ورزشی را ندارند. البته این مافیا دست به دست هم دادند تا نگذارند صالحی امیری وزیر ورزش شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: جلوگیری از سیاسی‌کاری از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش است. البته مخالفان صالحی امیری سیاسی هستند، اما باید گفت ورزش سیاسی نیست و نباید آن را سیاسی کرد. وزارت ورزش باید غیر سیاسی باقی بماند.

عثمانی ادامه داد: برنامه صالحی امیری جلوگیری از محرومیت ورزش روستایی است. البته من از حوزه محرومی هستم و روستاییان ما لنگ یک توپ فوتبال هستند، اما در تهران و اصفهان میلیاردها تومان به یک ورزشکار می‌دهند. از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش، اخلاق در ورزش است. چرا که ورزش ما از اخلاق فاصله گرفته و کسی را می‌خواهد که توجه به اخلاق ورزشکاری را مانند منش حضرت علی و پهلوانان در دستور کار قرار دهد .

وی خاطر نشان کرد: مشارکت دادن زنان در ورزش ، عمومی کردن ورزش از طریق توسعه ورزش همگانی و توجه به ورزش و جانبازان از دیگر برنامه‌ های وی محسوب می‌شود. ما در کشور در مورد همه چیز آموزش داریم، اما برای آموزش خانوادگی زن و شوهر آموزش نداریم. قرار است که صالحی امیری آموزش خانوادگی را در بین جوانان ترویج دهد و این اقدام می‌تواند منجر به کاهش طلاق شود.

**رسایی: باید مشخص شود که بالاخره رسانه رسمی دولت راستگویان راست می‌گوید یا خیر

حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی پارلمان اظهار داشت: تذکر بنده در رابطه با عدم پخش مستقیم جلسه علنی امروز از صداوسیما است؛ در دوره رای اعتماد به وزرای کابینه این جلسات از تلویزیون پخش شد و این جلسه نیز قرار بود پخش شود و بنده هم از رئیس مجلس پرسیدم که شما گفتید که مجلس در این زمینه نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: امروز خبرگزاری رسمی دولت با برخی آقایان مصاحبه کرده‌ است و گفته است دولت برای لغو این پخش مستقیم نظری نداشته و این نظر هیئت رئیسه مجلس بوده است. همچنین از صداوسیما هم که پیگیری کردیم آنها گفتند که ما خودمان که نمی‌توانیم به مجلس بیاییم و برویم و در حقیقت به ما هم گفته‌اند.

این نماینده مجلس بر همین اساس از هیئت رئیسه خواست تا این ابهام را روشن کنند و تاکید کرد: باید این موضوع مشخص شود که بالاخره رسانه رسمی دولت راستگویان راست می‌گوید یا خیر، چرا که رئیس مجلس و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفتند که هیئت رئیسه در این زمینه نظری نداشته است، اما معنی آن خبرسازی‌ها این است که هیئت رئیسه در لغو پخش مستقیم نقش داشته است.

رسایی در ادامه تذکر خود گفت: باز یکی از روزنامه‌های رسمی دولت در صفحه 23 روز گذشته خود گفته که مجلس درباره بیلبوردهای صداقت آمریکایی ورود کرده است و جمع‌آوری آن با نظر مجلس بوده است در حالی که اگر دولت محترم به هیئت حاکمه آمریکا خوشبین است، مجلس خوشبین نیست و هفته گذشته هم رئیس مجلس نطق انقلابی داشت و هم نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سردادند و برخی از نمایندگان نیز در نطق‌های میان‌دستور خود در این باره صحبت کردند و شعار مرگ بر آمریکا در هفته گذشته چندین بار در مجلس طنین‌انداز شد.

وی ادامه داد: پس از 35 سال که ملت ایران ثابت کرده که سفارت آمریکا لانه جاسوسی است، امروز اتحادیه اروپا به همین نتیجه رسیده و سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای اروپایی به عنوان لانه جاسوسی خطاب می‌شوند و اکنون جای سوال است که چرا عده‌ای به دنبال پاک کردن این افتخار 34 ساله‌ای هستند که در برابر نام ملت ایران قرار دارد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: هنوز رسانه‌ها و فیلم‌های آمریکایی علیه ملت ایران است و ایران‌هراسی را رواج می‌دهند، اما برخی جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکا را به اسم مجلس تمام کرده‌اند و می‌گویند که مجلس در جمع‌آوری بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب شده بود، نقش داشته است.

رسایی ادامه داد: اکنون در حالی که در آستانه 13 آبان هستیم از دولت خواهش می‌کنیم که به وظایف خود عمل کند، اما جلوی مردم را نگیرد.

**لاریجانی: جمع‌آوری بیلبوردهای "صداقت آمریکایی" ربطی به مجلس ندارد

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر نماینده تهران گفت: در مورد عدم پخش مستقیم جلسه علنی مجلس از صداوسیما صبح توضیح دادم، اما نمی‌دانم چرا اینقدر حساسیت ایجاد می‌شود. البته رسانه‌ها ممکن است حرف‌های خلافی بزنند.

وی افزود: در جلسات رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم، رسانه ملی از ما خواست که به مجلس بیایند و تجهیزات خود را بگذارند و جلسات علنی را زنده پخش کنند؛ ما هم مخالفتی نکردیم و ارزیابی ما هم از این قضیه مثبت بود. برای این بار هم که صداوسیما تقاضا کرد تجهیزات خود را بیاورد و پخش مستقیم داشته باشند، ما به دلیل ارزیابی مثبتمان، مخالفت نکردیم.

رئیس مجلس تاکید کرد: بعد از موافقت ما، خودشان دستور دادند که این تجهیزات جمع شود و این موضوع ربطی به مجلس ندارد؛ نه ما گفتیم که بیایند و خودشان تقاضا کردند که بیایند و خودشان هم تجهیزات را جمع کردند.

لاریجانی افزود: آقای مصری از سوی هیئت رئیسه هم همه همکاری‌های لازم را از روز گذشته با صداوسیما انجام داد تا تجهیزات خودشان را به مجلس بیاورند، بنابراین عدم پخش مستقیم مطلقا ربطی به مجلس ندارد.

وی تاکید کرد: درباره موضوع دوم هم که گفته شده مجلس درباره جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی تصمیم گرفته است، خلاف واقع است و این موضوع ربطی به مجلس ندارد.

**طبیب‌زاده: کمیسیون آموزش مجلس نظری درباره فرجی دانا ندارد

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در تذکر آیین‌نامه‌ای نسبت به اخباری مبنی بر نظر مثبت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به فرجی دانا اظهار داشت: درباره اعلام نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر اینکه کمیسیون با رای اعتماد مثبت به فرجی دانا موافق است، اشتباهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هیچ رای‌گیری در این زمینه انجام ندادیم و برخی افراد با آقای فرجی دانا موافق بودند و برخی دیگر مخالف بودند و این اشتباهی از سوی معاون پارلمانی وزیر پیشنهادی بوده است که نظر یک نفر از اعضای کمیسیون را به نام موافقت کل کمیسیون اعلام کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در کمیسیون به هیچ وجه دال بر موافقت نسبت به وزارت رضا فرجی دانا رای‌گیری صورت نگرفته است و برخی از اعضا با رای اعتماد مثبت به وی موافق بودند و برخی دیگر نظر مخالف داشتند.

**اکبریان: مجلس از ضرغامی برای عدم پخش زنده جلسه علنی توضیح بخواهد

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس طی تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: تذکر اول من مربوط به نظم و انضباط جلسات علنی مجلس است، چرا که به دلیل نبود نظم و انضباط در زمان سخنرانی موافقان و مخالفان وزیران پیشنهادی کسی متوجه نمی‌شود که چه صحبتی مطرح شده است.

وی ادامه داد: تذکر دیگرم مربوط به عدم پخش مستقیم جلسه علنی مجلس از صداوسیما است، چرا که روز گذشته صداوسیما اعلام کرده که این جلسه علنی مجلس قرار است به صورت مستقیم پخش شود و امروز هم تمام دستگاه‌های خود را آورده بودند، اما دوباره این تجهیزات را جمع‌آوری کردند و جلسه علنی مجلس پخش زنده نشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اکنون در میان مردم شائبه‌ای بوجود آمده و ما باید ذهن مردم را روشن کنیم. بالاخره یک نفر به صداوسیما گفته که پخش زنده نداشته باشد. شاید رئیس سازمان صداوسیما این تصمیم را گرفته و جای سوال است که چرا روز گذشته چنین تصمیمی گرفته و امروز آن را عملی نکرده است. بنابراین هیئت رئیسه مجلس باید از آقای ضرغامی توضیح بخواهد که چرا این کار را انجام داده است و این شائبه را بوجود آورده‌اند.

اکبریان تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند که با نظر مجلس پخش مستقیم جلسه علنی لغو شده و عده‌ای هم می‌گویند که رئیس جمهور دستور داده است. شاید هم شخصا خود آقای ضرغامی چنین تصمیمی گرفته است. بنابراین باید مشخص شود که این وسط دولت گفته یا آقای ضرغامی چنین تصمیمی گرفته است. بنابراین باید این موضوع برای افکار عمومی روشن شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما اکنون آنچه که مسلم است این است که ما در مورد اینکه پخش زنده شود در مجلس منعی را ایجاد نکردیم و هم با تقاضای آنها برای پخش زنده موافقت کردیم و هم اجازه دادیم تا تجهیزات خود را بیاورند و صداوسیما می‌توانست امروز پخش زنده داشته باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 113 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: برخی از دوستان در نطق‌های خود از مسیر اصلی خارج می‌شوند که به نظر می‌رسد باید به این دوستان تذکر داد. چرا که این موضوع سبب می‌شود که دیرتر به نتیجه برسیم.

**نادران: صالحی برای روحانی، مشایی برای احمدی‌نژاد است

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس در سخنانی گفت: یکی از مواردی که در مورد صلاحیت آقای صالحی امیری مطرح است، نقش او در پرونده بیمه ایران است. این پرونده که حکایت از فساد مالی گسترده سازمان یافته دارد، تا به حال به اتهامات ده‌ها تن از متهمان پرونده رسیدگی شده و برای بیش از 50 متهم احکام جزایی و کیفری صادر شده است.

وی ادامه داد: البته در زمینه پرونده بیمه ایران هنوز به اتهامات همه افراد رسیدگی نشده است. اگر روزی از این پرونده رمزگشایی شود و سیاسیون و مدیران اجرایی و کارچاق‌کن‌ها به مجازات برسند، بخشی از دین قوه قضائیه به نظام، مردم و شهدا ادا می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این پرونده یک متهم اساسی به نام «د.س» دارد، گفت: این متهم شاه‌کلید بسیاری از مفاسد این پرونده است. اقرارها و اعترافات این فرد به پرداخت رشوه تحت عناوین مختلف برای رتق و فتق امورش در نهادهای بانکی، نظارتی و قضایی حکایت از وسعت شبکه‌ای دارد که به او خدمات ارائه می‌دادند.

نادران تصریح کرد: این فرد مدعی است که در چندین نوبت مجموعا 300 میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال 89 نیز حکم جلب آقای صالحی صادر شده، اما تاکنون اجرایی نشده است. بنا به اظهار یکی از مسئولان عالی‌رتبه قوه قضائیه به آقای لاریجانی، رئیس مجلس هنوز به اتهامات همه متهمان این پرونده رسیدگی نشده است و در مرحله بازپرسی قرار دارد.

وی اضافه کرد: نامه‌ای که از آقای مدیر خراسانی ارائه کرده‌اند، مربوط به دادگاه است. آن مقام در مورد شخص آقای صالحی به آقای لاریجانی مسائلی را گفته است که اگر صلاح دانستند آنها را واگویی می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از مخالفتش با وزیر پیشنهادی ورزش  گفت: در زمان مدیریت آقای صالحی در خوزستان دو اتفاق ناگوار افتاده است؛ اول آنکه به دلیل انفجار در لوله‌های گاز مدیر وقت وزارتخانه از وی می‌خواهد که متهمان را پیدا کند و این نیز ممکن نمی‌شود. عده‌ای از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند، ولی گرایش چپ داشتند را به اتهام انفجار لوله‌ها زندانی می‌کنند و آن‌قدر این افراد مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند که یکی از آنها اقدام به خودکشی می‌کند.

نادران تاکید کرد: این افراد شکایت می‌کنند که شکایت آنها به دفتر رهبری می‌رسد و رهبر معظم انقلاب نیز این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهند و این دفتر نیز ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند. آن فرد که پیش تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت داده است، گفته است که ما به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور آقای امیری صورت گرفته است. البته ما گردش کار کرده‌ایم و تدبیر صورت گرفته آن چیزی است که قرائت می‌شود: "توبیخ مدیرکل اطلاعات استان خوزستان، از متهمان به نحو مقتضی اعاده حیثیت شود. مدیرکل اطلاعات استان خوزستان را به جلب رضایت متهمان برائت یافته از اتهام منتصبه ملزم نماید."

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تاکید کرد: در مورد قاچاق کالا در منطقه خوزستان فرمانده وقت سپاه خوزستان شهادت داده است و آقای رهبر نیز قرار شده از مسئول وقت وزارتخانه در این زمینه استشهاد بگیرد که وی در اقداماتی که انجام داده است و تماس‌هایی که با مسئول وقت وزارتخانه داشته است. وی گواهی داده است که این قاچاق توسط وی و دوستانش صورت گرفته است و این گزارش به مراجع ذیربط ارائه شده است.

نادران در ادامه اظهار داشت: پس از اعزام مدیرکل وقت خوزستان به تهران این موارد را گواهی کرده است.

وی در ادامه به نقش آقای صالحی امیری در فتنه سال 88 اشاره کرد و افزود: در یکی از جلسات از وی پرسیده‌اند که چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل اینکه یکی از عناصر فعال فتنه 88 بوده‌اید، ممنوع‌التصویر شده‌اید و وی ابتدا از اینکه این نامه را صادر کرده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرده است و سپس در دفاع از خود مسائلی را مطرح کرد که تامل‌برانگیز است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: لازم است بدانیم که آقای صالحی در هر دوره‌ای به فراخور اقتدار و قدرتی که در آن بوده است، چرخش کرده است. از آقای ری‌شهری تا مدیریت راست بر وزارت و تا 76 به بعد که اصلاح‌طلب می‌شود و تا 88 که در ستاد آقای موسوی حضور پیدا می‌کند و همراه همکاران وزارت اطلاعاتش  و تا پس از آن نیز خود را نماینده مجموعه ولایت و حکومت می‌داند و می‌گوید که بنده از طرف نظام ماموریت داشته‌ام و این گزارش‌ها را به آنجا می‌فرستادم.

نادران در ادامه افزود: وی یک بار به من گفت که شما با فلانی در دفتر مقام معظم رهبری تماس بگیرید تا وی بگوید که بنده چه همکاری‌هایی با نظام داشته‌ام. البته بنده نیز گفتم به شرط اینکه شما نوار جلساتی را که اخبار دفتر را نیز می‌بردید، به ما بدهید تا با هم گوش کنیم. دوستان متعدد با وی تماس گرفتند و وی فرمود که نفیاً و اثباتاً نسبت به آقای صالحی نظری ندارم.

وی تصریح کرد: یک نامه‌ای که در جریان فتنه 88 نوشته شده است که معاون وقت وزارت در سال 88 توصیه می‌کند که شما از جریان فتنه حمایت نکنید و در این جریان باقی نمانید. دوستان برای دفاع از خودشان نامه 9 صفحه‌ای را تنظیم می‌کنند که این نامه روی امضاکنندگان و تدوین‌کنندگان نامه جام زهر در مجلس ششم را سفید کرده است که بنده از فرازهای آن شرم و حیا دارم.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه اضافه کرد: وی در پاسخ به این سوال که چرا این نامه را امضا کرده است، بارها و به انحای مختلف جواب‌های متفاوت داده است. بارها گفته‌است که امضا نکرده‌ام و در جای دیگر گفته است شب امضا کرده‌ام و در جای دیگر گفته است نزدیک صبح امضا کرده‌ام.

نادران در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که نسبت آقای صالحی به شما مانند نسبت مشایی به احمدی‌نژاد است. نگذارید در این مملکت مشایی دیگری درست شود.

**آشوری:در شبهات باید به موارد ثابت‌شده استناد کرد

محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس، قشم و بوموسی در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت و در دفاع از رضا صالحی امیری در خصوص شبهاتی که پیرامون وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مطرح شده است، گفت: این شبهات باید رفع شود، پیشنهاد بنده این بود که جلسه‌ای با حضور وی برگزار شود تا وی در این خصوص توضیح دهد؛ بنده در مورد این مسائل هم‌نظرم اما با شیوه‌ای که وی در پیش گرفت مخالفم.

وی با بیان اینکه در مورد این شبهات باید به مسائل مشخص استناد کرد، افزود: نگاه صالحی امیری نگاهی استراتژیک است و شناخت 25 ساله من مؤید آن است و در همین دورانی که مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفته، آرامش در این سازمان متلاطم برقرار شده و این نشان می‌دهد که وی با آسیب‌شناسی دقیق مسائل، آنجا را رصد کرده و برنامه راهبردی دارد.

نماینده بندر عباس در مجلس تصریح کرد: یکی از دوستان به من ایراد گرفت که چرا می‌خواهید از صالحی امیری دفاع کنید؛ بنده گفتم با نظر و تشخیصی که مبتنی بر مستندات است، به این حجت عقلی و شرعی رسیدیم.

آشوری همچنین ادامه داد: در جلسه‌ای که با صالحی امیری و همکاری در مورد این شبهات مطرح شده، داشتیم در ابتدا مسئله انفجارهای خوزستان مطرح شد و در این زمینه مطهری مذاکره‌ای با حجت‌الاسلام ناطق نوری مسئول بازرسی دفتر رهبری داشته و بعد از استعلام از دفتر بازرسی، مشخص شد این مورد منجر به عزل صالحی امیری نشده و وی پس از این ماجرا، خدمت خود را ادامه داده و حتی به معاونت وزیر ارتقاء یافته است و اگر این ماجرا منجر به عزل شده بود، مستندات آن باید موجود می‌بود.

وی تصریح کرد: در زمانی که صالحی امیری معاون وزیر اطلاعات بود، فردی به دادسرای نظامی از صالحی امیری شکایت می‌کند که دادسرای شعبه 13 تهران آن را مورد بررسی قرار داده و این پرونده بسته می‌شود که نشان می‌دهد این شکایت موضوعیتی نداشته است.

نماینده بندر عباس در مجلس در خصوص سخنان نادران مبنی بر ستاد سازمان یافته صالحی امیری برای اخذ رای اعتماد، گفت: مجموعه‌ پرونده‌ای که به بیمه ایران معروف است را مطالعه کرد‌ه‌ام، اما هیچ‌کدام از این مباحث در پرونده اثبات نشده و نمی‌تواند مبنای قضاوت قرار گیرد و کسانی که با بازجویی آشنایی دارند می‌توانند تایید کنند که بسیاری از موارد مطرح شده در این خصوص سندیت ندارد.

آشوری همچنین به نامه قاضی پرونده بیمه ایران اشاره کرد و گفت: اگر کسی رشوه گرفته باشد، طبیعی است که باید او را به دادگاه احضار کنند اما در نامه‌ای که قاضی پرونده به صالحی امیری ارسال کرده، تصریح کرده که شما جزو متهمان بیمه ایران نبودید.

وی در خصوص موارد مطرح شده مبنی بر فعالیت صالحی امیری در فتنه گفت: گرایشات صالحی امیری مشخص است و یکی از افرادی که معاون وزیر اطلاعات بود و اکنون در دفتر رهبری مسئولیت دارد، شهادت داده که صالحی امیری ارتباط خود را با ولایت قطع نکرده است.

**میرگلوبیات: برنامه‌ صالحی امیری ضمانت اجرایی ندارد

شهلا میرگلوبیات نماینده مردم ساوه در مجلس در مخالفت با برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت 14 تن در حادثه تروریستی سراوان گفت:  آقای رئیس‌جمهور شما به شایسته‌سالاری و اعتدال اعتقاد داشتید اما عملکرد تعدادی از وزرای شما در عزل و نصب‌ها خلاف این مساله را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که عزل و نصب حق یک وزیر است. اما این عزل و نصب‌هایی که صورت می‌گیرد بیشتر جنبه سیاسی داشته و براساس روابط فامیلی و دوستی‌های قدیمی شکل گرفته است. در این عزل و نصب‌ها  شایسته‌سالاری و انتخاب اصلح مورد توجه قرار نگرفته است.

نماینده مردم ساوه در مجلس افزود: مراجعه‌کنندگان به نمایندگان تقاضای اشتغال و حل مشکلات اقتصادی خود را دارند در حالی که وظیفه نماینده ایجاد شغل و حل مشکلات اقتصادی مردم نیست. نمایندگان فقط می‌توانند مشکلات را از تریبون مجلس برای دولت مطرح کنند.

میرگلوبیات قسمت عمده مشکلاتی که وجود دارد را ناشی از سوء مدیریت دانست و گفت:  لازم است مسئولینی لایق، توانمند، متخصص، پرانرژی و به دور از حاشیه‌های سیاسی در جهت حل مشکلات مردم اقداماتی انجام دهند.

نماینده مردم ساوه با اشاره به سخنان امام(ره) و رهبری در مورد ورزش گفت: چقدر در رابطه با این سخنان موفق بوده‌ایم. چقدر ورزش در خدمت مردم بوده است و چقدر توانسته جلوی آسیب‌های اجتماعی و بروز بیماری‌های جسمی و روحی را بگیرد؟ چقدر با توجه به بند 3 اصل سوم قانون اساسی یعنی آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان در تمام سطوح عمل شده و در راستای اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله ورزش جوانان موفق بوده‌ایم؟

میرگلوبیات در همین زمینه تاکید کرد: در حمایت از جوانان در زمینه‌های مختلف به چه میزان موفق بوده‌ایم که از آن‌ها می‌خواهیم ازدواج کنند. با چه امکاناتی این کار را انجام دهند؟ کسی که شغل ندارد چطور می‌تواند ازدواج کند؟

وی با بیان اینکه به  مبحث رفاه، سلامت، فرصت برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد خانواده بدون فقر، تقویت سلامت، توانمندسازی جوانان و به وجود آوردن فرصت‌های برابر تاکنون توجه جدی نشده است، گفت: در مورد جوانان تا کنون بیشتر شعار دادیم و قوانینی که نوشته شده عمل نشده است. کم توجهی به ورزش موجب به خطر افتادن سلامت جامعه شده و باعث افزایش بیماری‌هایی شده که نتیجه بی‌توجهی به فعالیت‌های ورزشی است.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش تصریح کرد: در مدارس ورزش مورد بی‌مهری قرار گرفته که این مساله در مدارس غیرانتفاعی بیشتر دیده می‌شود. زیرا از کودکی برای کودکان فرهنگ‌سازی نشده و وقتی بزرگ می‌شوند برای همه کاری به جز ورزش وقت دارند.

میرگلوبیات در ادامه اظهار داشت: در بحث بانوان هم موفقیت‌های خوبی نداشته‌ایم. حتی در بخش ورزش همگانی بانوان هم دستاوردی نداشته‌ایم چه برسد به ورزش حرفه‌ای بانوان.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها به توانمندسازی بانوان کم‌توجهی و یا گاهی بی‌توجهی شده است، گفت: سالمندان با توجه به موقعیت‌شان به ایجاد مراکز تربیت بدنی نیاز دارند که امروز و طی سال‌های اخیر آنها از این امکانات  محروم بوده‌اند.

میرگلوبیات ادامه داد: توجه به ورزش در کشور ما بیشتر جنبه ورزش حرفه‌ای داشته است که البته به این مساله نیز به طور صحیح پرداخته نشده است.  توزیع نامناسب امکانات ورزشی در استان‌ها باعث شده که  اکثر شهرستان‌ها در ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی با مشکل مواجه شوند.

نماینده مردم ساوه در مجلس در پایان با اشاره به نیمه تمام ماندن اغلب طرح‌های ورزشی خطاب به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بنده برنامه‌های شما را به صورت دقیق و کامل مطالعه کرده‌ام اما در مواردی که ذکر شد راهکارهای ارائه شده کلی است؛ به علاوه چه ضمانت اجرایی وجود دارد که این برنامه‌ها عملی شود. ما نمی‌توانیم براساس کلی‌گویی‌ها به این برنامه استناد کنیم و رای اعتماد بدهیم.

** قاضی‌پور: جلسه مجلس غیرعلنی شود

نادر قاضی‌پور نمایند مردم ارومیه در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: تذکر بنده با استناد به اصل سوم قانون اساسی و در مورد صحبت‌های آقای نادران است و با توجه به صحبت‌های آقای نادران در مخالفت با رضا صالحی امیری از هیئت رئیسه خواهش می‌کنم تا جلسه را غیرعلنی کند و رای‌گیری را به تاخیر بیندازند.

وی ادامه داد: باید در مورد مسائل و موضوعاتی که آقای نادران گفت، به طور دقیق برای نمایندگان مجلس صحبت شود تا این موضوعات شفاف شود، چرا که اگر آقای صالحی امیری به طور سربسته رای بیاورد، دو ماه دیگر استیضاح خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از هئیت رئیسه می‌خواهم جلسه را به مدت نیم ساعت غیرعلنی کنند تا موافقان و مخالفان بتوانند راحت صحبت کنند.

**لاریجانی: تشکیل جلسه غیرعلنی ضابطه دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: تشکیل جلسه غیرعلنی ضابطه دارد و باید در این زمینه اضطراری وجود داشته باشد که من به عنوان رئیس مجلس تشخیص نمی‌دهم که اکنون شرایط اضطراری برای تشکیل جلسه غیر علنی وجود دارد.

در ادامه سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل و زهک در مجلس در تذکری با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی پارلمان اظهار داشت: مخالفت با یک وزیر پیشنهادی می‌تواند در مورد برنامه‌های او باشد و بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش را مطالعه کردم و متوجه شدم در این برنامه کلیاتی مطرح شده، اما درباره راهکارهای حل مشکلات مطالبی بیان نشده است.

وی ادامه داد: برخی دوستان فکر می‌کنند مخالفت این است که بیاییم زندگی افراد از کودکی تاکنون را بررسی کنیم و هرجا ایرادی بود بگوییم و اگر چنین کاری بکنیم می‌شود مخالفت و اگر این کار را نکنیم نامش مخالفت نیست.

**صالحی امیری:حاضر نیستم برخی اسرار را بگویم/روحم از ماجرای قاچاق بی‌خبر است

سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، با بیان اینکه رسالت خود را سرباز نظام و رهبری بودن می‌دانم، اظهار داشت: در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگاه برخلاف مسیر نظام اسلامی، انقلاب مقام معظم رهبری و ولایت‌مداری حرکت نکرده‌ام و مطمئن باشید که اگر رهبر معظم انقلاب رضایت نداشته باشد، یک لحظه در این مسئولیت حاضر نخواهم شد.

وی افزود: رهبری امروز محور بقای نظام در دنیای پرتلاطم فعلی است و مبنای اعتقاد به ولایت فقیه مبتنی بر اندیشه فقهی حضرت امام خمینی (ره) است. من نمی‌دانم که چرا امروز اینگونه طرح سوال می‌شود؟ کسی که همه جوانی خود را برای دفاع از ارزشهای انقلاب و نظام در تمام صحنه‌های کشور گذاشته است، امروز می‌تواند در مقابل نظام و انقلاب قرار بگیرد؟ این یک تهمت بزرگ به بنده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: من از ابتدای انقلاب تاکنون در همه سنگرهای نظام حضور فعال داشته‌ام، ولی دنبال نام و نان نبودم. چگونه می‌توان امروز در مقابل نظام و انقلاب قرار بگیرم. نظام اسلامی عامل حیات و بقای ما است و ما نمی‌توانیم بدون باور به نظام ادامه حیات دهیم. خدا می‌داند که اصلا بنای پاسخ به این بحث‌ها را نداشته‌ام و سکوت اختیار کرده‌ام. حرف‌هایی در جلسه امروز زده شد که ناصواب است و خدا می‌داند که خارج از جلسه علنی دوستان را اقناع کنم.

صالحی امیری تاکید کرد: بنده به این باور رسیده‌ام که یک جریان سیاسی سازمان یافته و متشکل بنا دارد که چهره انقلاب را تخریب کند و من بنا ندارم که از خیلی از اسرار و مسائل نظام سخن بگویم. این سینه مالامال از اسرار نظام است و تا ابد این اسرار حفظ خواهد شد. ما محکوم به حفظ اسرار نظام هستیم و هیچگاه به خود اجازه نمی‌دهم که هیچ انسانی را در پشت تریبون عمومی تخریب کنم. به والله قسم می‌خورم که 30 مورد یادداشت کرده‌ بودم اما هیچگاه رضایت نمی‌دهم که این مسائل را مطرح کنم. اگر آن مسائل را بگویم تصویر ذهنی شما متفاوت خواهد شد. بگذارید که در همین فضای اعتقادی باقی بمانم و با خود و خدای خودم معامله کرده باشم.

وی تصریح کرد: اگر بنای پرده‌دری باشد، من حرف‌های اساسی دارم، ولی هیچگاه علیه هیچ شخصی و هیچ نهادی در این تریبون صحبت نخواهم کرد. چرا که نظام هویت ما است و مبنای مشترک زندگی ما، دین، اعتقاد به همه چیز ما است. قول می‌دهم که با همه مخالفینم در جلسه امروز بهترین رفتار را داشته باشم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تاکید کرد: اینجانب هیچگاه در فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات حضور نداشته‌ام و در هیچ شرکت و هیچ سازمانی این کار را نکرده‌ام. اگر قاچاقی انجام شده افرادی که این کار را انجام داده‌اند متخلف هستند و جای تاسف است که 30 سال از این موضوع می‌گذرد، اما هنوز هیچ‌کس با این پدیده برخورد نکرده است.

صالحی امیری تاکید کرد: بنده به همراه تعدادی از دوستان فعالیت‌های اقتصادی را از وزارت اطلاعات جمع کردیم و ما مسئول جمع کردن آن نابسامانی بودیم و حتی هزاران نفر از ما تشکر کردند. حال امروز بنده برای خدمتم به وزارت اطلاعات که فعالیت‌های اقتصادی آن را جمع کردم، باید پاسخگو باشم؟ هرکسی که مرتکب فساد شده باید در پیشگاه ملت و قوه قضائیه پاسخگو باشد، اما اینجانب هیچگاه در وزارت اطلاعات هیچگونه فعالیت اقتصادی انجام نداده‌ام و روحم از قضیه قاچاق کالا و سوخت خبر ندارد.

وی افزود: شما نمایندگان می‌دانید که وزارت اطلاعات در مقطعی شرکت‌های اقتصادی تاسیس کرد، اما این موضوع هیچ ربطی به بنده و همکارانم نداشت. در دستگاه عظیم اطلاعاتی انسان های پاک و فرهیخته بسیاری وجود دارند و نباید این انسان‌های فرهیخته را آلوده معرفی کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره فعالیت‌اش در خوزستان گفت: من نمی‌خواهم در این زمینه حرف بزنم، اما بنده بیشترین خدمات را در خوزستان انجام دادم و نمی‌توانم در این تریبون بگویم که چه اتفاقی در آنجا افتاد. والله، بالله و تالله بنده عامل جاری شدن نفت پس از مقابله با جریان‌های بمب‌گذار در کشور بودم. حال باید برای خدماتم به نظام محاکمه شوم؟ من که شب‌ها و روزها در مرزها خوابیدم و تمام زندگی خود را وقف مقابله با ضدانقلاب و بیگانه کردم، امروز باید برای خدماتم پاسخگو باشم؟

صالحی امیری افزود: اگر یک کارمند من در شهرستان تخلفی انجام داده و بعد رسیدگی یا توبیخ شده، من باید پاسخگو باشم؟ دفتر مقام معظم رهبری پرونده را به سازمان قضایی ارجاع داد و دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی کرد و رسما نوشت که برای مدیرکل سابق خوزستان قرار منع تعقیب صادر گردید. چه اصراری دارید که بالاتر از قوه قضائیه حکم صادر کنید؟

وی در خصوص پرونده بیمه ایران گفت: من ایشان (الیاس نادران) را به حضرت زهرا (س) و خداوند متعال اعاده می‌دهم و در پیشگاه ملت می‌گویم آنچه در این تریبون توسط ایشان مطرح شد ناصحیح، ناصواب و تهمت بوده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اقداماتش در وزارت ورزش و جوانان طی مدت 2 ماه سرپرستی گفت: اولین سیاستی که بنده در وزارت ورزش به آن پایبند بودم و آن را تعقیب کردم، حاکمیت اخلاق و آموزه‌های دینی و اسلامی در کلیه سطوح مدیریتی بود. ما براین باوریم که مدیریت در دنیای امروز نیازمند ایجاد انگیزه، باور و یک نظام درونی است و دوران مدیریت باید‌ها به اتمام رسیده است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: برهمین مبنا اساس برنامه ریزی در وزارت ورزش و جوانان را مبتنی بر کرامت انسانی، اخلاق، معرفت و آموزه‌های دینی قرار دادیم. رویکرد دیگر ما نگاه ملی به حوزه جوانان و ورزش و پرهیز از سلیقه‌ای و روزمرگی بود. وزارت ورزش و جوانان نهادی ملی است و برای دستیابی به اهداف خود نیازمند مساعدت نهادهای سیاست‌گذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مهمتر از همه نهاد تقنینی و ناظر مجلس است.

وی ادامه داد: برنامه دیگر ما ثبات و آرامش در وزارت ورزش بود. پرهیز جدی از رفتارهای احساسی، شتابزده و لحظه‌ای و تصمیم‌گیری‌های مقطعی یکی از مهم‌ترین  بحث‌هایی بود که آن را به دقت دنبال کردم. در 8 سال گذشته هزینه‌های سنگینی بابت تصمیم‌های لحظه‌ای و احساسی و غیرمنطقی پرداخت کردیم، لذا ثبات، قدم اول برای یک سازمان و قدم دیگر برنامه‌ریزی است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: ما معتقدیم که همه مدیران در سراسر کشور از ظرفیت‌ها و تجربه‌های بالایی برخوردار هستند و نباید در تغییرات دولت ظرفیت‌های آنان نادیده گرفته شود. به همین دلیل من هیچ یک از مدیران را در سیستم وزارت ورزش و جوانان ریزش نداشتم و همه را در ساختار گردش وزارت ورزش و جوانان به کار گرفتم.

صالحی امیری با تاکید بر پرهیز از رفتار و عمل سیاسی در وزارت ورزش اظهار داشت: سیاست‌زدگی دستگاه‌ها را به بحران و چالش می‌کشاند، لذا من تلاش جدی کردم تا به هیچ وجه دستگاه ورزش و جوانان دستخوش سیاست‌زدگی نشود و سعی کردم چهره‌های خوشنام و باتجربه را به عنوان معاونین و مشاورین خود در وزارت ورزش بگذارم که تحت هیچ شرایطی وابستگی به جریان‌های سیاسی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تکریم و تعامل همه‌جانبه با مجلس نیز یکی از رویکردهای بنده بود، چرا که مجلس عصاره ملت است و براین باورم که تکریم مجلس، تکریم ملت و تکریم ملت، تکریم مجلس است. سیاست قطعی دولت و دستگاه ورزش بر تداوم همکاری همه‌جانبه با مجلس است و هیچگاه هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون تعامل و همدلی با مجلس به موفقیت دست پیدا کند. انتخاب مدیران شایسته در وزارت ورزش نیز براساس 3 اصل تعهد، تخصص و مقبولیت، سالم‌سازی فضای ورزش از ناپاکی و تشکیل کمیته سالم‌سازی محیط ورزش از دیگر اقدامات ما بود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان افزود: راه برخورد با فساد در حوزه ورزش کار پلیسی، تبلیغاتی و ژورنالیستی نیست و نیازمند نظام اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها است. برهمین اساس ما برای تشکیل کمیته سالم سازی ورزش از نهادهای نظارتی نیز دعوت کردیم. همچنین برای گسترش نیروی نشاط و امید در سطح جامعه برنامه‌ریزی زیادی انجام دادیم. مهمترین عاملی که موجب رشد آسیب‌های اجتماعی می‌شود، پدیده‌ای به نام یأس و ناامیدی بوده است. ما برای تداوم حیات جامعه به نشاط، شادی، غرور و هویت نیاز داریم.

صالحی امیری با بیان اینکه دستگاه ورزش و جوانان با داشتن ظرفیت بسیار عظیم 7 میلیونی می‌تواند نقش زیادی در تولید غرور و نشاط و شادی در جامعه داشته باشد، افزود: در 2 ماه اخیر مقام‌های نایب‌قهرمانی دومین دوره بازیهای کشورهای اسلامی، مقام قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد، قهرمانی تیم ملی والیبال در مسابقات قهرمانی آسیا، نایب‌قهرمانی واترپلو آسیا، اولین مدال طلای جهانی در رشته سنگنوردی کسب شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جوانان را باور کنیم در آینده‌ای نه‌چندان دور ظرفیت‌های ملی و فرصت‌های بی‌شمار آزاد می‌شود و همه ملت در سراسر کشور شاداب خواهند شد. در چندماه گذشته باوجود دولت تدبیر و امید و با ریاست آقای روحانی قدم‌های بزرگی در کشور برداشته شده و باید این تلاش‌ها را ارج بنهیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم قانونمداری در همه عرصه‌ها گفت: 13 فدراسیون ورزشی کشور با سرپرست اداره می‌شدند که ما در همین مدت کوتاه 2 ماهه برای همه این فدراسیون‌ها تاریخ برگزاری انتخابات تعیین کردیم و تاکنون انتخابات چندین فدراسیون برگزار شده است و بقیه انتخابات حداکثر تا چند ماه آینده برگزار می‌شود.

صالحی امیری تصریح کرد: پرهیز جدی از حاشیه و توجه اساسی به متن یکی دیگر از برنامه‌های ما بود. من به عنوان فردی که 3 دهه مدیریت استراتژیک در کشور انجام داده‌ام، می‌دانم که اگر فردی برای اداره وزارتخانه بزرگی مانند ورزش و جوانان به دنبال موفقیت است، باید از حاشیه‌ها دوری کند و لذا هیچ‌گاه در حاشیه قرار نگرفتم و تلاش کردم که دستگاه بزرگ ورزش را به سمت اهدافش هدایت کنم.

وی افزود: جوانان و ورزش 2 ظرف بزرگ و مستقل ولی مرتبط با یکدیگر هستند و هر کدام از این دوطرف بزرگ می‌توانند مایه تحول بزرگ در کشور باشند. رابطه میان ظرف ورزش و ظرف جوانان مانند رابطه یک روحانی با دین و فرهنگ و دانشگاه با علم است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه دو برنامه جامع برای حوزه ورزش و جوانان دارم، اظهار داشت: بنده با نگاه استراتژیک برنامه اساسی برای حوزه جوانان طراحی کردم که احیای هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان یکی از آنها است. ما می‌توانیم با همکاری دستگاه‌های فرهنگی کشور برای رفع آسیب‌های اجتماعی اقدام کنیم. شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی جوانان نگران‌کننده است و حتما باید مدیریت شود. امروز بحث اعتیاد، ایدز و خشونت بسیار نگران‌کننده است. باید سازوکار علمی را برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی طراحی کنیم.

صالحی امیری با بیان اینکه یأس و ناامیدی جوانان را فرا گرفته است، افزود: فقدان شغل، فقدان امکانات زندگی و هراس از مسائل مربوط به زندگی جوانان را نگران کرده است. لازمه داشتن جامعه‌ای شاداب، جوان شاداب است و لذا ما باید در حوزه نشاط جوانان قدم برداریم. جوان در جامعه ایران فرصت ملی است و نباید با نگاه منفی به جوانان نگاه کنیم. چرا که همه جوانان ما دارای فطرت پاک است.

**نادران: پرونده صالحی امیری به دادگاه نرفته و در مرحله بازپرسی است

الیاس نادران نمایند مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز پارلمان در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی پارلمان گفت: آقای آشوری بحث عزل صالحی امیری را به بنده انتصاب دادند که درست نیست، چرا که بنده تدبیری را قرائت کردم که بسیاری از نمایندگان در جریان آن هستند.

وی ادامه داد: در آین تدبیر گفته شده که مدیر کل اطلاعات استان خوزستان توبیخ شود‌، اینکه این توبیخ در وزارت اطلاعات چه معنا و مفهومی دارد و چه سطحی محسوب می‌شود، یک بحث داخلی این وزارتخانه است و من وارد این جزئیات نشده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: بنده در مورد نامه‌ای که از آقای مدیرخراسانی قرائت کردم، گفتم که پرونده به دادگاه ارسال نشده است. چون در مرحله بازپرسی است و طبیعتا اگر از دادگاه استعلام بگیرند، می‌گویند که به عنوان متهم به دادگاه مراجعه نکرده است، کما اینکه اگر آقای رحیمی هم اکنون از آقای مدیرخراسانی استعلام شود می‌گویند که شما در دادگاه متهم نیستید، چرا که پرونده در مرحله بازپرسی است.

نادران بر همین اساس تاکید کرد: پرونده در مرحله بازپرسی با پرونده در مرحله دادگاه متفاوت است و به این دلیل می‌گویند که متهم به دادگاه مراجعه نکرده است.

**توکلی: صالحی‌امیری به مخالفان توهین کرد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای صالحی امیری مطالبی را بیان کردند که این مطالب اهانتی به امثال بنده و آقای نادران و مخالفان دیگر بود و گفتند که یک جریانی می‌خواهد مرا زمین بزند و اگر زبان باز کنم، آبروی آنها می‌رود.

وی ادامه داد: البته آقای امیری در آخر گفت که منظورم نمایندگان مجلس نبوده است، اما باید بگویم که آن فرد یا جریان حتما ماها هستیم و یا عده‌ای از بیرون ما را ابزار کرده‌اند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: به نمایندگان مجلس نامه‌ای نوشتم و گفتم که یک نفر نمی‌تواند در یک سال 23 کتاب نوشته یا زیر نظر وی نوشته شده باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با قطع سخنان توکلی گفت: مطالبتان را گفتید و اکنون زمان رای‌گیری است و تذکر در این باره وارد نیست.

**توزیع کارت برای رأی‌گیری از نمایندگان

در ادامه کارت‌های رأی‌گیری در میان نمایندگان مجلس توزیع شد و اسامی 10 تن از نمایندگان از سوی هیئت رئیسه برای قرائت رأی‌ها اعلام شد؛ براین اساس محسنی ثانی، ذوالانوار، شهریاری، مصباحی مقدم، تاجگردون، فولادگر، زمانیان، علوی، شکری و حقیقت‌پور به قرائت رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی پرداختند.

**تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

در پایان جلسه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی و بیانیه نمایندگان سیستان و بلوچستان و تهران را قرائت کرد.

**نمایندگان سیستان و بلوچستان حادثه تروریستی سراوان را محکوم کردند

پیش از پایان جلسه علنی امروز نمایندگان ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در خصوص حادثه تروریستی سراوان را قرائت کرد. متن این بیانیه بدین شرح است:

مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با محکوم کردن جنایت هولناک ایادی استکبار در به شهادت رساندن 14 نفر از مرزبانان غیور و شجاع و متولیان امنیت مردم شریف استان سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی سراوان و عرض تسلیت محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف و خانواده‌های معزز و مکرم این شهدا از ریاست جمهوری اسلامی ایران برای  تذکر جدی به دولت پاکستان و تاکید بر استفاده از تمام ظرفیتی امنیتی کشور برای جلوگیری از اینگونه جنایات درخواست جدی و عاجل داریم.

همچنین بر اساس اعلام این عضو هیئت رئیسه، مجمع نمایندگان استان تهران و استان البرز، رحلت عباسعلی نژادفلاح پدر 4 شهید بزرگوار و عالی‌مقام را به ملت شریف ایران و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفته است.

پس از آن علی لاریجانی نتایج رأی‌گیری وزرای پیشنهادی را قرائت کرد؛ براین اساس علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجموع 262 رای مأخوذه نمایندگان، با 185 رأی موافق و 53 رأی مخالف و 24 رای ممتنع تصدی وزارت آموزش و پرورش را در دست گرفت.

رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم از مجموع 261 رأی مأخوذه نمایندگان، با 159 رأی موافق و 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان رأی اعتماد ندادند و صالحی امیری از مجموع 261 رأی مأخوذه نمایندگان، با 107 رأی موافق و 141 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع موفق نشد رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.

**لاریجانی: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سریع‌تر به مجلس معرفی شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی عصر امروز پارلمان که به بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی اختصاص داشت، پس از اعلام شمارش آرای وکلای ملت به این سه وزیر اظهار داشت: از آنجا که آقای صالحی امیری نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند، علی‌القاعده وزیر جدید باید هرچه سریعتر به مجلس معرفی شود.

وی ادامه داد: از آنجا که فرصت 3 ماهه سرپرستان وزارتخانه‌ها رو به پایان است، رئیس‌جمهور باید وزیر جدید ورزش و جوانان را هر چه سریعتر به مجلس معرفی کند.

رئیس مجلس همچنین گفت: از نمایندگان محترم که از صبح تاکنون در خدمتشان بودیم تشکر می‌کنم. همچنین از رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت که برای جلسه رای اعتماد به مجلس آمده بودند تشکر می‌کنم و امیدوارم هر چه زودتر وزیر پیشنهادی جدید معرفی شود.

**پایان جلسه علنی/جلسه بعدی فردا

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه علنی را به صدا درآورد و جلسه بعدی را 7 آبان ماه ساعت 8 صبح اعلام کرد.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon