پول‌های بانک کشاورزی را به کشاورزان بدهیم


بانک کشاورزی

خبرگزاری تسنیم : برای اینکه یکپارچگی واقعی در طرح انتزاع وظایف کشاورزی از وزارت صنعت وجود داشته باشد، باید تصمیمات در بانک کشاورزی هم توسط وزارت جهاد کشاورزی اتخاذ گردد.

اصل پاسخ‌گویی واحد و مدیریت یکپارچه تولید غذا ایجاب می‌کند که همواره این زنجیره از سوی یک نهاد مشخص با اختیارات لازم مورد رصد قرار گرفته و راهبری شود.. با تصویب کلیات و ماده یک طرح انتزاع وظایف کشاورزی از وزارت صنعت امید می‌رود تا شاهد رونق بخشِ تولید کشاورزی و کنترل نوسانات قیمتی در کشور باشیم. اما نکته مهم اینکه تحقق اهداف طرح در گرو تصویب همه ماده واحده‌های قانونی طرح است. به عبارت دیگر حذف بخشی از مواد قانونی، ابزار ضروری مدیریت اصولی زنجیره تولید محصولات کشاورزی را از اختیار متولی و مسئول ذیربط بیرون آورده و بهانه‌ها را برای سوء مدیریت باز می‌گذارد.
از طرف دیگر، گردش پول و تامین اعتبارات در حوزه کشاورزی، غالبا در اختیار بانک کشاورزی است.در واقع بانک کشاورزی مسئول گردش پول و نقدینگی در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود. حال می‌توان بیان داشت که یکی از حلقه های مهم در زنجیره تامین غذا، تامین اعتبارات و گردش نقدینگی است که بر عهده بانک کشاورزی گذاشته شده است.

طبق ماده دوم اساسنامه بانک کشاورزی، مصوب 1359، فلسفه وجود این بانک، جمع آوری اعتبارات خرد در روستاها و شهرهای کوچک بود که غالبا به امور کشاورزی مشغول هستند، اما این بانک بیش از 110 شعبه فقط در شهر تهران دارد، که آشکارا با ماده فوق در تعارض می‌باشد و فعالیت این بانک چندان با اهداف اولیه تاسیس خود همسویی ندارد، برای مثال طی دروه زمانی 1380 تا 1388، میزان تسهیلاتی که بانک‌های دولتی غیر از بانک کشاورزی و حتی بانک‌ها و موسسات خصوصی به حوزه کشاورزی اختصاص داده اند، بیشتر بوده و نکته جالب در این است که میزان تسهیلات اعطایی این بانک به کشاورزی روند نزولی پیدا کرده است.

بنابراین، از یک سو برای اینکه اعتبارات بانک کشاورزی به سمت کشاورزی سوق پیدا کند، بایستی در بین مدیران ارشد بانک کشاورزی الزامی برای پاسخگویی به متولی بخش کشاورزی که همان وزارت جهاد کشاورزی است، به وجود آید. از سوی دیگر بانک کشاورزی تابع قوانین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی است. بنابراین به نظر می‌رسد با پیشنهاد مدیرعامل و اعضای عیأت مدیره این بانک از سوی وزیر جهاد کشاورزی و تأیید بانک مرکزی تمام موارد فوق الذکر تأمین خواهد شد.
لازم به تذکر است که مولفه حیاتی در اجرای موفق طرح انتزاع، جهت دهی صحیح اعتبارات بخش کشاورزی به سمت تولید این بخش می‌باشد و با فرض سپردن مسئولیت کل زنجیره تولید به یک وزارتخانه، اگر در ارائه تسهیلات بانکی ناکارآمدی امروز، ادامه‌دار باشد پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود. کما اینکه بسیاری از مسئولین، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، فعالان صنایع تبدیلی کشاورزی و کشاورزان از عملکرد این بانک چندان راضی نیستند.
در نهایت انتظار می‌رود جهت تحقق اهداف طرح انتزاع و در اختیار قرار دادن ابزار حمایتی صحیح به متولی زنجیره تولید کشاورزی ماده 2 کمیسیون مشترک به تصویب نمایندگان محترم مجلس برسد. در این ماده بیان شده که مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره این بانک از سوی وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد و با تایید مجمع عمومی بانکها و حکم وزیر اقتصاد و دارایی تعیین گردد.

حامد نجفی علمدار لو دانشجوی دکترای کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه