ضرورت تشکیل کمیسیون ماندگاری زائر در شورای شهر مشهد

ضرورت تشکیل کمیسیون ماندگاری زائر در شورای شهر مشهد

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای شهر مشهد مقدس با بیان ضرورت تشکیل کمیسیون ماندگاری زائر در شورا گفت: با ورود صنایع تبدیلی در روستاها درآمدزایی ایجاد و مهاجرت و حاشیه نشینی کاهش می‌یابد.

عبدالکریم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: رویکرد شورای چهارم از ابتدا برای انتخاب شهردار مشهد مقدس یک گزینه ملی بوده و برای این انتخاب، معیار و ملاک‌های متعددی را مورد نظر قرار داده بودیم که هیچ یک از گزینه‌ها مطابق با معیارها و ملاک نبود.

وی افزود: صولت مرتضوی شهردار فعلی مشهد مقدس گزینه‌ای بود که برخی از مدرک تحصیلی وی با عنوان یک نقطه منفی یاد می‌کردند اما به عقیده بنده و دیگر اعضای شورا تجربه برتر از جایگاه علمی بوده و کارنامه مرتضوی نشان از تجربه و کارآمدی وی و تطابق با گزینه‌های شورا برای چهره ملی دارد.

عضو شورای شهر مشهد مقدس با بیان اینکه وجه اقتصادی در بنده غالب بوده گفت: تجربه و تحصیلات 30 ساله اقتصادی دارم و با تکیه بر این دو مقوله در سطح ملی و بین المللی فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهم.

جوادی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر مسئله اقتصاد تاکید فراوان دارند و ما که مدعی ولایتمداری هستیم باید به ندای رهبر خود لبیک گفته و در مسیر اقتصاد حماسه آفرینی کنیم.

وی تاکید کرد: توجه به ساختارهای اقتصادی، توجه به فضای کسب و کار و تولید ملی از مسائل مهمی بوده که در رونق اقتصاد باید مورد نظر قرار گیرد.

عضو شورای شهر مشهد مقدس  تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایطی از اقتدار به سر می‌برد که هیچ یک از دشمنان توان و جرات برخورد فیزیکی با ما را نداشته و از همین حیث به دنبال نفوذ و تخریب ساختارهای مدیریتی ما هستند.

اقتصاد از مهم ترین ارکان ساختار مدیریتی/وظیفه سنگین نخبگان اقتصادی

وی مسئله اقتصاد را یکی از مهم‌ترین ساختارهای مدیریتی توصیف کرد و افزود: امروز نخبگان اقتصادی مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارند و در پایتخت معنوی این مسئله قوت بیشتری می‌گیرد.

جوادی گفت: رویکرد تحولی شورای سوم و پژمان شهردار وقت نقطه قوتی بود که با اقدامات مثبت خود توانستند تا حدودی شهر را متناسب با عنوان آن که پایتخت معنوی است جلوه دهند.

 

عضو شورای شهر مشهد مقدس با تاکید بر اینکه رویکرد تحولی شورا و شهردار دوره گذشته باید استمرار داشته باشد، اظهار کرد: خوشبختانه شورای چهارم نیز نگاه ویژه به مسئله تحول در شهر دارد و تشکیل کمیسیون تخصصی حاشیه شهر از جمله این اقدامات در مسیر تحول مشهد است.

وی افزود: باید بدانیم که شهروندان از نمایندگان خود در شورا انتظار دارند و تصمیمات و اقدامات ما نیز باید سبب رضایتمندی شهروندان شود.

ضرورت ارائه خدمات شهری به شکل متوازن و عادلانه

جوادی با تاکید بر این مطلب که خدمات شهری باید در تمام نقاط شهر اعم از کم برخوردار و برخوردار با عدالت و برابری توزیع شود، گفت: توازن و عدالت محوری در ارائه خدمات شهری سبب کاهش تضاد طبقاتی شده و این مسئله به طور مستقیم بر کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مقدس تصریح کرد: یکی از دیگر اولویت‌ها در مدیریت شهری توجه به جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم است، متاسفانه با وجود افزایش آمار و ارقام در حوزه ورود گردشگر و زائر به مشهد مقدس باید گفت ماندگاری آنان بسیار کاهش یافته و این آسیب باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی نیازسنجی زائران و گردشگران را مقوله مهم صنعت توریسم و افزایش ماندگاری آنان توصیف کرد و افزود: کاهش ماندگاری زائر در مشهد مقدس نشانگر مرتفع نشدن نیازهای آنان و نبود رفاه در این شهر است.

جوادی خاطرنشان کرد: باید بستر رفاه زائران در تمامی بخش‌ها اعم از اسکان و اقامتگاه‌های ارزان قیمت تا امنیت و دیگر مسائل فراهم شود تا زائران در سایه آرامش و امنیت خاطر روزهای بیشتری را در مشهد مقدس سپری کنند.

اقدامات موثر در حوزه ترویج فرهنگ رضوی انجام نشده است

عضو شورای شهر مشهد مقدس با بیان اینکه باید در حوزه زیارت اقدامات موثرتری انجام دهیم، اظهار کرد: ترویج زیارت و فرهنگ رضوی نیازمند اقدامات اثربخش تری بوده به نوعی می‌توان گفت باید زیارت اولویت گردشگر در مشهد مقدس باشد.

وی افزود: سیره و معارف رضوی در قالب اقدامات فرهنگی باید در ورودی‌های شهر پیاده سازی شود تا زائران و گردشگران از بدو ورورد خود این ارتباط معنوی و الهی را با امام رضا(ع) برقرار کنند.

جوادی با ابراز نارضایتی از اینکه مسئولان و سکانداران پایتخت معنوی نتوانستند به خوبی فرهنگ زیارت را نهادینه کنند، تصریح کرد: باید برای زائران و هم چنین مجاوران علی ابن موسی الرضا(ع) برنامه ریزی فرهنگی در مسیر توریج و تبیین زیارت و معارف رضوی انجام داد.

فضای مناسب کسب و کار در پایتخت معنوی با ظرفیت 30 میلیون زائر/توجه به امنیت سرمایه گذاران

وی با اشاره به ظرفیت عظیم زائرپذیری در مشهد مقدس و ارتباط آن با رونق فضای کسب و کار گفت: در شهری که سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و 500 زائر خارجی و در مجموع حدود 30 میلیون زائر داخلی و خارجی است باید فضای کسب و کار رونق داشته باشد، این در حالی است که بنده در بازدیدی از بازارهای اطراف حرم در زمان زائرپذیری شاهد رکود فضای کسب و کار بودم.

عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: رونق و توسعه فضای کسب و کار علاوه بر تاثیرات مثبت آن در کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی سبب افزایش درآمد، گردش مالی و توسعه صنعت توریسم می‌شود.

جوادی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی شورا به دنبال این است که در حوزه اقتصاد ساختارهای خوب و موثری ایجاد کند و مهم ترین نکته در این بین ایجاد امنیت خاطر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری است.

وی با اظهار امیدواری از اقدامات موثر شورا در کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: بیش از یک سوم درآمد شهرداری از طریق عوارض تامین شده و باید دو سوم آن به واسطه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار تامین شود.

ضرورت تشکیل کمیسیون ماندگاری زائر در شورا

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مقدس با بیان اینکه برای ماندگاری زائر باید کمیسیون تخصصی و ویژه در شورا تشکیل شود، خاطرنشان کرد: برای تامین تمامی نیازهای زائر باید کمیسیونی در شورا تشکیل شود تا با ایجاد بستر رفاه برای زائر ماندگار زوار افزایش یابد چرا که ماندگاری هر چه بیشتر زوار سبب افزایش درآمد شهری و رونق فضای کسب و کار می‌شود.

وی تصریح کرد: شورا به دنبال ساخت اقامتگاه‌هایی در مجاورت حرم بوده چرا که اسکان مسئله مهم زوار برای ماندگاری در مشهد است، هم چنین باید رغبت در سرمایه گذاران به همراه سود منطقی و امنیت ایجاد شود، امروز اگر سرمایه گذار ایرانی از سود منطقی و امنیت در سرمایه گذاری اطراف حرم مطمئن شود به طور حتم در عراق و دیگر کشورها سرمایه گذاری نمی‌کند.

جواد خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد باید به دنبال کیفی سازی محصولات و افزایش تولید باشیم، در محصولات صادراتی ما باید کیفیت حرف نخست را زده تا بتوانیم پس از شناسایی بازار هدف رونق اقتصادی را حاصل کنیم.

گسترش عادلانه صنعت توریسم در مناطق برخوردار و کم برخوردار

عضو شورای شهر مشهد مقدس با عنوان اینکه باید صنعت توریسم به واسطه مناطق کم برخوردار نیز گسترش یابد، خاطرنشان کرد: یکی از سئوالات بنده از پژمان شهردار سابق مشهد مقدس این بود که چرا المان با عدالت و به صورت برابر در تمامی مناطق شهر نصب نشده بود و دفاع پژمان در این زمینه این بود که جانمایی المان‌ها در مناطقی بوده که تردد بیشتر زوار و گردشگران بوده است.

وی اظهار کرد: می‌توانیم اقامتگاه‌های ارزان قیمت در حاشیه شهر ایجاد کنیم و یا با برپایی بازارهایی در مناطق کم برخوردار فضای کسب و کار را به حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار نیز فعال کنیم.

جوادی گفت: در گذشته تمامی پروژه‌ها و توسعه فضای سبز در مناطق برخوردار بوده و ما باید این مبلمان شهری، المان و فضای کسب و کار را در حاشیه و مناطق کم برخوردار گسترش دهیم.

 

نمره 16 به پژمان

عضو شورای شهر مشهد مقدس با بیان اینکه از نمره 20 به پژمان شهردار سابق مشهد 16 می‌دهم گفت: پژمان اقدامات خوبی در مدیریت شهری انجام داد که البته برخی از ضعف‌های وی نظیر توزیع ناعادلانه منابع و خدمات شهری قابل توجیه نیست، همچنین طرح تفصیلی شهر مشهد مقدس به خوبی انجام نشد در صورتی که ایجاد حدود مشخص برای شهر یک ضرورت است.

جوادی افزود: باید در یک نقطه‌ای مبادی شهر بسته شود و برای این شهر چارچوب تعریف کنیم چرا که نمی‌توان هم طرح جامع تفصیلی مشهد را به جایی نرساند و هم از حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

کاهش حاشیه نشینی با ورود صنایع تبدیلی به روستاها

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مقدس تصریح کرد: یکی از علت‌های گسترش حاشیه نشینی مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها است، از ضعف‌های بزرگ ما در خدمات رسانی به روستاها این است که ما در قالب ارائه خدمات به روستا از هیچ خدمتی اعم از تلفن، برق و گاز دریغ نکرده‌ایم اما به واسطه فقدان صنایع تبدیلی در روستاها و در نتیجه هیچ درآمدزایی صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر صنایع تبدیلی وارد روستاها شود به طور حتم مهاجرت معکوس صورت گرفته و به این واسطه حاشیه نشینی کنترل و کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon