آغاز مبارزه علیه آفات گوجه‌فرنگی در ۲۵۰۰ هکتار اراضی بوشهر


آغاز مبارزه علیه آفات گوجه‌فرنگی در 2500 هکتار اراضی بوشهر

خبرگزاری تسنیم: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: مبارزه بیولوژیکی علیه آفات گوجه فرنگی در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، خسرو عمرانی عصر امروز در نشست بررسی مبارزه با آفات گوجه‌فرنگی با بیان اینکه استان بوشهر به‌عنوان قطب گوجه فرنگی خارج از فصل درکشور است اظهار کرد: در استان سالانه 880 میلیون قطعه نشاء گوجه فرنگی به اراضی کشاورزی درشهرستان‌های مختلف انتقال می‌یابد که تولید گوجه فرنگی در استان سالانه 600 هزار تن است.

وی با بیان اینکه 14 هزار هکتار اراضی استان بوشهر به کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل اختصاص دارد تصریح کرد: شب پره مینوز یکی از آفات گوجه فرنگی است که صدمات زیادی به بوته ومحصول گوجه فرنگی وارد می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: این آفت در گلخانه‌های سبزی و صیفی قادر است خسارت 100 درصدی به محصول گوجه فرنگی وارد کند.

عمرانی با تشریح علایم خسارت آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی بر روی گیاه گوجه‌فرنگی تصریح کرد: این آفت با ایجاد دالان‌هایی بر روی برگ‌ها و حالت لهیدگی میوه، خسارتی چشمگیر به محصول گوجه فرنگی وارد می‌کند.

وی رهاسازی حشرات مفید در مزارع گوجه فرنگی علیه آفات برگ‌خوار و میوه‌خوار و شب پره مینوز گوجه فرنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: رهاسازی دو زنبوربراکون و تریکوگراما در 100 هکتار از مزارع آلوده شهرستان جم آغاز شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: زنبورهای براکون، لارو اکثر آفات مزارع را از بین می‌برد و زنبورهای تریکوگراما نیز ضمن تخم‌ریزی بر روی تخم آفات، از تخم‌های آفات به منظور تغذیه لاروهای خود استفاده کرده و در کاهش جمعیت آفات مزارع تاثیر بسزایی دارند.

عمرانی با اشاره به اینکه این طرح در کاهش مصرف سموم، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تولید محصول سالم و کاهش هزینه‌های تولید اثردارد تصریح کرد: امسال 2هزار و 500 هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر تحت پوشش طرح مبارزه  بیولوژیک قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: کشاورزان پس از رها سازی حشرات مفید، برای استقرار آن‌ها برای روی میوه و برگ گیاهان، از انجام سمپاشی خودداری کنند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon