پیگیری حقوقی غرامت جنگ ایران و عراق حق مسلم مردم و خانواده شهداست/غفلت از دریافت غرامت هزار میلیارد دلاری

پیگیری حقوقی غرامت جنگ ایران و عراق حق مسلم مردم و خانواده شهداست/غفلت از دریافت غرامت هزار میلیارد دلاری

خبرگزاری تسنیم: وکیل پرونده آمیا با پراهمیت خواندن پیگیری غرامت جنگ ایران و عراق در مجامع بین المللی، پیگیری این مساله را از جمله وظایف دولت دانست و تاکید کرد: پیگیری حقوقی غرامت جنگ ایران و عراق حق مسلم مردم و خانواده شهداست.

سید مرتضی نجفی اسفاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی با اشاره به پیگیری مطالبات و حقوق کشور ایران در مجامع بین‌المللی،‌ پیگیری حقوقی دریافت غرامت جنگ ایران و عراق را حق مسلم مردم و خانواده شهدا دانست و اظهار داشت: پیگیری این حقوق جزو وظایف دولت است که متاسفانه هیچ‌یک از دولت‌هایی که تا به امروز روی کار آمده‌اند به صورت جدی پیگیر ستاندن این حق مسلم تمام مردم ایران که همگی به نوعی از تجاوز کشور عراق متضرر شده‌اند نبوده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی با بیان اینکه دولت برای پیگیری حقوقی دریافت غرامت جنگ ایران و عراق نیازمند یک استراتژی دقیق است گفت: گرچه در سال‌های اخیر همزمان با موجی که در جامعه شکل گرفت، تحرکاتی نسبت به پیگیری این موضوع در مجلس صورت گرفت و هیئتی وظیفه بررسی این مساله را عهده‌دار شد ولی متاسفانه این حرکت متوقف شد و پیگیری این بحث در دولت‌ها نیز همواره در سایه و حاشیه قرار داشته است.

وکیل ایران در پرونده آمیا در ادامه خاطرنشان کرد: گرچه دولت عراق جزء دوستان امروز کشور ایران محسوب می‌شود ولی نباید فراموش کرد که کشور عراق به عنوان یک رقیب نفتی و با وجود حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، این وعده را داده است که در کمتر از یک دهه ظرفیت تولید خود را به 12 میلیون بشکه ارتقا دهد. لذا باید ما طی یک استراتژی دقیق به عنوان یک دولت اسلامی و قدرتمند بتوانیم از این ابزارهای قوی در اختیار خود برای احقاق حقوق خود و در جهت استیفای حقوق مردم بهره ببریم.

این استاد حقوق بین‌الملل با پراهمیت خواندن پیگیری غرامت جنگ ایران و عراق در مجامع بین‌المللی تاکید کرد: دولت باید نسبت به این قضیه جدیت لازم را به خرج دهد و در کنار توجه به مساله هسته‌ای که از جمله حقوق ملی ماست به پیگیری مطالبات حقوقی ایران و استیفای حقوق مردم در مجامع بین المللی نیز اهتمام داشته باشد و تنها محو در مساله هسته‌ای نشود. 

وی در ادامه افزود: اهمیت این مطلب از آن روست که مبلغ تخمین زده شده خسارت مستقیم و غیرمستقیم ایران از تجاوز عراق در 8 سال دفاع مقدس به روایت آقای رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه بیش از یک هزار میلیارد دلار است و حتی خود سازمان ملل متحد 149 میلیارد دلار را به عنوان غرامت جنگی قابل پرداخت به ایران ارزیابی کرده است.

نجفی اسفاد تشکیل کمیسیونی بین‌المللی را از جمله الزامات پیگیری این غرامت دانست و گفت: همانطور که دولت کویت با تشکیل کمیسیونی بین‌المللی توانست بخش اعظمی از غرامت بیش از 30 میلیارد دلاریش را از طریق سهیم‌شدن در بخشی از نفت صادراتی عراق اخذ کند، ما هم باید با تشکیل کمیسیونی بین‌المللی پیگیر دریافت غرامت جنگ ایران باشیم و نگذاریم ایران از این حق مسلم خود محروم شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon