جزئیات تغییر در روش‌های تدریس زبان پایه هفتم/ ورود بسته آموزشی و مکالمه گروهی به جریان تدریس

جزئیات تغییر در روش‌های تدریس زبان پایه هفتم/ ورود بسته آموزشی و مکالمه گروهی به جریان تدریس

خبرگزاری تسنیم: مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتاب‌های درسی گفت: در کتاب زبان پایه هفتم، ۸ درس ارائه شده که بعد از هر دو درس درسی به‌نام مرور وجود دارد، در کلاس درس زبان کار گروهی با هدف مکالمه دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

سید بهنام علوی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه هم اکنون رویکرد قالب در دنیا آموزش زبان از طریق ارتباط است و این رویکرد در کشورهای همسایه نیز به‌خوبی جواب داده است، اظهار داشت:  بنابراین براساس برنامه درسی ملی بسته آموزشی جدیدی را تألیف کرده‌ایم که بازخوردهای مثبت آن را در سطح کشور شاهد هستیم.

وی افزود: تابه‌حال به‌طور سنتی از کتاب نام می‌بردیم اما برای کتاب زبان پایه هفتم دیگر کتاب نداریم بلکه شاهد بسته آموزشی هستیم؛ بسته آموزشی شامل 5 جزء اصلی است که عبارت است از کتاب دانش‌آموز، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم، لوح فشرده و فلش‌کارت معلم. در کتاب‌های قبلی فقط شاهد کتاب دانش‌آموز بودیم اما در بسته آموزشی به‌صورت همزمان کتاب دانش‌آموز، کتاب کار  و لوح فشرده در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد. فلش‌کارت معلم واژگان و حروف الفبای زبان انگلیسی برای آن حک شده است که معلم در هنگام تدریس از این فلش‌کارت‌ها استفاده می‌کند. لوح فشرده نیز فایل صوتی دروس است که توسط افراد متخصص و نزدیک به زبان بومی ضبط شده است که دانش‌آموزان مکلف به استفاده از آن در کلاس و منزل هستند و باید آن را تهیه و در منزل نیز از آن استفاده کنند.

مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتاب‌های درسی گفت: کتاب کار دانش‌آموز  شامل 4 بخش اصلی است که در ورود این کتاب بخشی به‌نام WELCOME را شاهد هستیم که درس ورودی است که با دو هدف آشنایی دانش‌آموز با زبان انگلیسی و رفع این موضوع که زبان انگلیسی زبانی ناآشناست طراحی شده است. دانش‌آموز در این درس شاهد کلمات قرضی زبان انگلیسی در زبان فارسی است مثلاً در این درس کلماتی مانند هتل، آمبولانس و اتوبوس را مشاهده می‌کنند که با وجود اینکه انگلیسی هستند اما در زبان فارسی نیز کاربرد دارد بنابراین این احساس مثبت در دانش‌آموز ایجاد می‌شود که تعدادی از کلمات انگلیسی را می‌دانند از طرفی موضوع موجب می‌شود تا معلم در ابتدای سال تحصیلی با مرور این درس تعیین سطح نسبی را از دانش‌آموزان کلاس داشته باشد.

وی بیان کرد: در کتاب زبان پایه هفتم، هشت درس داریم که بعد از هر دو درس درسی به‌نام مرور وجود دارد که در مجموع 4 درس مروری داریم. برای اولین بار نیز در کتاب‌های درسی شاهد این هستیم که در کتاب زبان پایه هفتم لغت‌نامه تصویری در انتهای کتاب گنجانده شده است. باید بگویم که هر درس از کتاب با یک مکالمه شروع می‌شود و معلم صرفاً چند بار باید این مکالمه را در کلاس درس تکرار کرده از طریق پخش سی‌دی آن دانش‌آموز را در معرض زبان انگلیسی قرار دهد، در رویکرد ارتباطی آموزش زبان از  طریق محیط واقعی انجام می‌شود و محیط واقعی در کلاس درس توسط معلم و دانش‌آموز ارائه می‌شود یعنی معلم باید با بچه‌ها سلام و احوال‌پرسی کرده از آنها بخواهد که این موضوع را به‌صورت جزء به جزء تمرین کنند. و در طول یک تا دو هفته دانش‌آموزان و معلمان با یکدیگر صرفاً سلام و احوال‌پرسی را مکالمه می‌کنند.

علوی مقدم ادامه داد:‌ در درس دوم مکالمه دیگری وجود دارد که سه حرف الفبای انگلیسی در بالای آن درس مشخص شده است  و دانش‌آموزان از طریق مکالمه با این حروف و صداهای آن آشنا می‌شوند. کتاب زبان پایه هفتم به مهارت گوش دادن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن توجه کرده در حالی که در کتاب‌های قبلی صرفاً به مسئله خواندن توجه می‌شد. در کتاب‌های جدید به دو مسئله گوش دادن و صحبت کردن از همان درس نخست توجه شده است.

مدیر گروه زبان‌های خارجی دفتر تألیف کتاب‌های درسی گفت: در کلاس درس زبان کارِ گروهی نیز پیش‌بینی شده است به‌گونه‌ای که بچه‌ها با  یکدیگر شروع به مکالمه به‌زبان انگلیسی می‌کنند و در جریان این مکالمه با حروف نیز آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon