۲میلیارد نفر از جمعیت جهان تحت تأثیر عاشورا هستند/ درس‌آموزی از عاشورا؛ علت استقامت ایران

2میلیارد نفر از جمعیت جهان تحت تأثیر عاشورا هستند/ درس‌آموزی از عاشورا؛ علت استقامت ایران

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور گفت: درس عاشورا تنها جهاد، فداکاری و ایثار و عزت نفس نیست، بلکه عاشورا درس اخلاق، اعتدال و گذشت و سعه صدر نیز هست.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با اشاره به عظمت واقعه عاشورا گفت: از آن حادثه هزار و سیصد و هفتاد و چهار سال می‌گذرد اما تأثیرات آن حادثه همچنان برای بیداری جوامع و قراردادن آنها در مسیر آزادمردی، شهامت، عزت نفس، فداکاری و آرمان‌های بلند دینی و انسانی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر در ابتدا آثار این حادثه بزرگ در جمع محدود آن روزگار و سپس در جامعه اسلامی اثربخش بود، امروز بیش از 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان تحت تأثیر و تعالیم عاشورا هستند و به آن احترام می‌گزارند.

رئیس‌جمهور افزود: تقریباً در تمام شبه‌قاره هند روز عاشورا تعطیل رسمی است و پرچم‌های سیاه به اهتزاز درمی‌آید که نشانه احترام به راه و مسیر و فرهنگ عاشوراست.

روحانی با اشاره به اینکه مردم متعهد ایران همواره دین خود را به این حادثه بزرگ تاریخی و خاندان رسالت ادا کرده و مراسم عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان را هرسال شکوهمندتر از پیش و با شور بیشتر برگزار می‌کنند، تصریح کرد: تمامی تحولات سیاسی این سرزمین الهام گرفته از عاشورای امام حسین(ع) است؛ نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی تحت تأثیر و الهام گرفته از عاشورا واقع شد و قیام مردمی در سالهای 42 و 57 در تاسوعا و عاشورا اوج گرفت.

وی ادامه داد: همواره تاسوعا و عاشورا و فرهنگ عاشورایی سرلوحه برنامه انقلابیون این سرزمین بود و باور اینکه نهضت ما حسینی است، انقلاب را پیروز کرد. در دفاع مقدس نیز پیروزی رزمندگان اسلام در برابر لشکر صدام و حامیان شرقی و غربی آن مرهون تأسی به فرهنگ عاشورا بود.

رییس جمهور با بیان "امروز نیز چنین است و استقامت و ایستادگی مردم ایران در برابر انواع توطئه‌ها به‌خاطر درس‌آموزی از عاشوراست"، تأکید کرد: البته باید به همه ابعاد این حادثه توجه کنیم، عاشورا تنها جهاد، فداکاری و ایثار و عزت نفس نیست، عاشورا اخلاق، اعتدال، گذشت و سعه صدر هم هست.

روحانی ادب و انسانیت را نیز از درسهای عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه نفاق افرادی که به جنگ امام به کربلا آمده بودند، کاملاً روشن بود، در عین حال در شب تاسوعا امام با عمر سعد برای اتمام حجت و پیشگیری از جنگ گفت‌وگو کردند که این رفتار امام حسین(ع) بسیار درس‌آموز است.

رییس‌جمهور گفت: عاشورا درس‌های فراوانی برای ملت ایران و جامعه بشری دارد که باید همه ابعاد آن را مدنظر قرار دهیم. امروز هم بی‌تردید فرهنگ عاشورا بهترین سرمشق خواهد بود و اگر در زندگی فردی و اجتماعی، عاشورا و آموزه‌های آن را الگو قرار دهیم به سعادت و تعالی دست می‌یابیم.

رییس‌جمهور در پایان به درگذشت مرحوم عسگراولادی که از مبارزان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی بودند اشاره کرد و درگذشت ایشان را به مردم و هم‌رزمان و به‌ویژه به خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند.

پس از سخنان روحانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی در خصوص نظام سلامت، وضعیت موجود، چالش‌ها و الزامات، به هیأت دولت ارایه داد.

هیأت دولت همچنین علیرضا جهانگیریان را به عنوان رییس سازمان هواپیمایی کشوری تعیین کرد.

در این جلسه مجید خدابخش و قاسم سلیمانی نیز به عنوان استانداران اردبیل و چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon