بهارستان وزارت ورزش را "سه‌قفله" کرد/ کلید روحانی سه دندانه کم آورد

بهارستان وزارت ورزش را "سه‌قفله" کرد/ کلید روحانی سه دندانه کم آورد

خبرگزاری تسنیم: جلسه علنی امروز پارلمان برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با حضور حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد، اما طلسم انتخاب وزیر برای سومین بار نشکست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی با حضور 205 نماینده با دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برگزار شد.

پس از تلاوتی از آیات قرآن کریم و ترجمه آن، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی تأخیرکنندگان جلسه علنی امروز را بدین شرح قرائت کرد. حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه و محمدعلی مددی نماینده مردم میانه.

**خیر مقدم لاریجانی به روحانی

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس به دلیل حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به در مجلس به وی خیر مقدم گفت. حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر، نواب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز به استقبال روحانی رفتند. همچنین علاوه بر وزیر پیشنهادی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و چند تن از وزرا، رئیس جمهور کشورمان را در این جلسه همراهی می‌کردند.

**روحانی: 15 روز دیگر گزارش 100 روزه کاری دولت را ارائه می‌دهم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که صبح امروز برای دفاع از سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان به مجلس شورای اسلامی رفته بود، طی سخنانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت:‌ سلام و تهیت خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه محترم و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی دارم. همچنین ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین را تسلیت می‌گویم.

وی با خنده به نمایندگان افزود: ما یکشنبه‌ها باید محضر شما نمایندگان باشیم، یک جور دیگر هم به غیر از رای اعتماد می‌توانید ما را دعوت کنید.

رئیس‌جمهور در ادامه از نمایندگان مجلس به خاطر رای اعتماد به وزرایی که قبلا از مجلس رای اعتماد گرفتند، تشکر کرد و گفت: البته طبیعی است که دوست می‌داشتیم در همان تابستان (24 مرداد) که همه وزرا معرفی شده بودند همه رای اعتماد می‌گرفتند تا می‌توانستیم کار را با برنامه‌ریزی دقیق شروع کنیم.

روحانی تاکید کرد:‌ به هر حال مجلس شورای اسلامی هم دارای وظایف قانونی است و طبق مصالحی که مدنظر دارد در چارچوب قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی عمل می‌کند و ما از این نظر گله‌ای نداریم.

وی با تشکر از سلطانی‌فرد که برای اولین بار برای وزارت ورزش و امورجوانان معرفی شد، تشکر کرد و اظهار داشت: وی قول همکاری با دولت داده بود اما نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند، تشکر کنم؛ برای وی آرزوی توفیق می‌کنم. همچنین از آقای صالحی‌امیری که برای مدت حدود 2 ماه مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه را به عهده گرفت و بسیار خوب در آن مدت ظاهر شد و به وظایف قانونی خود عمل کرد و اما نتوانست رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بگیرد، تشکر کنم.

رئیس‌جمهور پیرامون مطالبی که در مورد صالحی‌امیری در زمان رای اعتماد مطرح شد، گفت: گرچه مطالبی که در اینجا مطرح شد، می‌توانست با یک بیان ملایم‌تر و نرم‌تری باشد و اگر وی احساس مظلومیت می‌کند، حق طبیعی و قانونی اوست که از خودش دفاع کند. ولی از اینکه در مجلس شورای اسلامی به حاشیه‌پردازی نپرداخت، در واقع می‌توان خط مشی دولتی بوده که این خط مشی را هم او دنبال کرده است.

روحانی گفت: برای وی هم در سمتی که خواهند بود آرزوی موفقیت دارم.

وی با بیان اینکه حتی وزرایی که از مجلس رای اعتماد کسب نکردند، چیزی حدود 40 درصد نمایندگان به آنها رای داده‌اند، اظهار داشت: کسی که حمایت 40 درصد نمایندگان مجلس پشت سر خود دارد، پیداست که برای سمت‌های دیگر اگر پایین‌تر باشد، رای بالاتری خواهد داشت. خود این رای، پشتوانه‌ای برای فعالیت سیاسی این عزیزان است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته ما تابع رای اکثریت هستیم، مبنای ما این است. بر اساس اکثریت آرا حرکت خواهیم کرد، این قواعد سیاسی ما است.

روحانی با بیان اینکه به همین دلیل هم می‌گوییم همه تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم، اظهار داشت: آنچه اکثریت مردم آن را امضا کردند، همان مسیر را دنبال کنیم. مردم در 24 خرداد به افراط و تفریط، به خشونت، به خودرایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای "نه" دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای آری دادند.

وی تاکید کرد: ما نباید صدای مردم را در طول 4 سال پیش رو از یاد ببریم و فراموش کنیم. دولت خود را مؤظف به نظرات مردم، خواست مردم، آرای مردم و رهنمودهای رهبری متعهد می‌داند. به هر حال این رای چیزی شبیه عقود است. از یک طرف رئیس‌جمهور قول‌هایی به مردم داده است و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کردند و در واقع نوعی عهد و پیمان بین 2 طرف بسته شده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت در یک شرایط خاصی مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفته است. شما می‌داند دولت با مسائل پچیده داخلی و با مسائل خارجی روبرو است. ما در مسائل خارجی نیاز به حمایت مردم و مجلس داریم. نیاز به حمایت و هدایت مقام معظم رهبری داریم. نیاز به اجماع داخلی داریم.

روحانی با بیان اینکه این دولت ظرف زمانی کوتاه کار خود را آغاز کرده است، افزود: 84 روز از زمان شروع به کار دولت نگذشته و امروز هشتاد و پنجمین روز است و دولت ظرف 15 روز آینده در ظرف زمانی دوره 100 روزه گزارشی را به ملت عزیز خواهد داد.

وی تاکید کرد: دولت ظرف 84 روز در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی، سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه توفیقات فراوانی را بدست آورده است که بدون حمایت مجلس، بدون همراهی مردم و بدون حمایت مقام معظم رهبری این کار امکان‌پذیر نبود.

**موفقیت مذاکرات به معنای آرامش بیشتر برای منطقه و جهان است

در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما از روز اول راه مذاکره را برگزیدیم، به طرف‌های مذاکره‌کننده گفت: این هم روشن باشد، همانقدر که ایران در مذاکرات سود می‌برد، منطقه، جهان و طرف‌های مذاکره‌کنندگان ایران هم سود می‌برند.

وی افزود: موفقیت این مذاکرات به معنای آرامش و ثبات بیشتر برای منطقه و کل جهان است. موفقیت این مذاکرات به معنای هموار شدن مسیر تعامل سازنده ایران با جهان و کشورهای منطقه است. به معنای این است که ایران نقش خود را بهتر در منطقه و جهان ایفا می‌کند.

«اگر مسائل منطقه و جهان می‌خواهد حل شود، دنیا بداند بدون حضور ایران و ایفای نقش ایران یا مشکلات منطقه حل نمی‌شود یا با هزینه بسیار گزاف و ناقص حل می‌شود. در مسائل جهانی حضور ایران بی‌تردید می‌تواند نقش سازنده و موثری داشته باشد.»

به گفته رئیس‌جمهور، آنهایی که پای میز مذاکرات با ما آمده‌اند به این دلیل است که به این نتیجه رسیده‌اند تحریم راه‌حل کارساز نیست. راه و مسیر صحیح تعامل، مذاکره و منطق است.

روحانی با بیان این مطلب که ما راه مذاکره را ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: حداقل این مذاکره، این خواهد بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ما ضرر نخواهیم کرد. حداقلش این است که ظرفیت تحلیلی جامعه ما گسترش پیدا می‌کند و من نیز یک جمله را اضافه می‌کنم. حداقلش این است که نقش و جایگاه ایران در منطقه و جهان ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند و افکار عمومی دنیا قانع می‌شود که ایران لجبازی نمی‌کند و با منطق حرف می‌زند و دنیا باور می‌کند که دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. بنابراین مذاکره نتایجش آن است که به نفع دو طرف تمام خواهد شد و این همان برد برد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اگر ما می‌خواهیم در مذاکرات موفق شویم که انشاءالله خواهیم شد، نیاز به حمایت شما نمایندگان، ملت و هدایت و حمایت مقام معظم رهبری داریم. پس ما با مجلس شورای اسلامی در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی را دنبال می‌کنیم.

برای خواندن مشروح سخنان رئیس جمهوراینجا و اینجا کلیک کنید.

**اعلام اسامی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش

پس از سخنرانی رئیس جمهور، لاریجانی رئیس مجلس از وی تشکر کرد و ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی موافقان و مخالفان را اعلام کرد. براین اساس سید محمد بیاتیان نماینده بیجار که قسمتی از وقت خود را به زهره طبیب‌زاه نوری نماینده تهران داد و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه که قسمتی از وقت خود را به فاطمه رهبر نماینده مردم تهران داد، به عنوان مخالفان جلسه و اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان که قسمتی از وقت خود را به عیسی امامی نماینده مردم گرگان داد و سید شریف حسینی نماینده اهواز که قسمتی از وقت خود را به کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل داد، به عنوان نمایندگان موافق سخنرانی کردند.

**بیاتیان: وزیر پیشنهادی به صالحی‌امیری قول داده به وی پست بدهد

سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم بیجار در مجلس در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت نصرالله سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، با بیان اینکه بنده در ابتدا این نکته را به آقای رئیس‌جمهور یادآور می‌شوم که رای نیاوردن 2 گزینه قبلی برای این وزارتخانه به تعبیر بعضی‌‌ها تندروی نبود و وزرای پیشنهادی قبلی با معیارهای مجلس و دولت تدبیر و امید همخوانی نداشتند و مجلس به همین علت به آنها رای نداد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور خود را عضو مجلس می‌داند، مجلس در حال تدبیر است تا امید مردم در حوزه ورزش و جوانان ناامید نشود؛ مجلس در حال تدبیر شعار اعتدال است تا وزارتخانه‌ای که محل حضور ورزشکاران و جوانان است، دچار تندروی و محل سیاسی‌کاری نشود.

نماینده مردم بیجار در مجلس خاطرنشان کرد: مجلس در حال تدبیر است تا این وزارتخانه مهم عرصه جولان سیاسی‌کاران و کسانی که سنخیتی با حوزه جوانان ندارند، نشود و مجلس مواظب است کلید به دست افرادی که متخصص نیستند، نیفتد.

بیاتیان گفت: آقای سجادی از پیشکسوتان ورزش و آموزش و پرورش است اما در خصوص مدیریت در ورزش شاخص خاصی را ارائه نکرده‌ و همه سوابق مدیریت وی در حوزه المپیک و آسیایی بوده و در حوزه اجرایی ورزش سابقه‌ای ندارد و در کنار آن چیزی که از همه مهمتر است و در دولت گذشته نیز مورد غفلت قرار گرفته بود، حوزه جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: ما در هر انتخابات مدام حرف و شعار در مورد جوانان سر می‌دهیم اما در عرصه اجرا کاری برای آنها نمی‌کنیم و بنده از آقای رئیس‌جمهور سوال می‌کنم که چه برنامه‌ای برای جوانان دارید؟ و آیا در این کشور و در میان این همه جوانان و ورزشکاران چهره‌ای را نداشتید که در این وزارتخانه یک پیرمرد عزیز را معرفی نکنید؟

نماینده مردم بیجار با بیان اینکه دولت جای پیرمردها شده است، تصریح کرد: افرادی که در دولت وجود دارند دیگر توانی برای عرصه اجرا ندارند و ما وقتی این حرف را می‌زنیم و وزیر از مجلس رای می‌آورد برای اینکه نشان دهد پیر نیست، افرادی مسن‌تر از خود را به عنوان معاونین خود انتخاب می‌کند که یک نقیصه بزرگ است و وزارتخانه‌ها عرصه حضور پیرمردها می‌شود که دیگر توانی برای کار ندارند.

بیاتیان در مورد برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: اگر حتی سجادی بعد از رای‌آوری اعتقاد به برنامه‌های ارانه کرده خود داشته باشد، طبق نظر معاونت نظارت مجلس همسو با قانون است اما منطبق با قانون نیست و صرفا در جهت اهداف قانونی است و این به معنای این است که یک‌سری حرف‌ها و برنامه‌های کلیشه‌ای که تاکنون شاهد اجرای آنها نبوده‌ایم و بعد از این نیز امیدی به اجرای این برنامه‌ها نداریم.

وی افزود: سجادی در حوزه جوانان هیچ تخصصی ندارد و حتی در جلساتی که با نمایندگان داشت از هیچ فردی به عنوان معاون و یا قائم‌‌مقام در حوزه جوانان نام نبرد پس در حوزه جوانان هیچ برنامه‌ای ندارد و تکالیفی که در قانون وجود دارد یک سری حرف‌های کلیشه‌ای است و زمانی که به عرصه اجرا برسد می‌گویند بودجه نداریم و بودجه به ما تخصیص نیافت و نتوانستیم آنها را اجرا کنیم.

نماینده مردم بیجار در مورد بحث عدالت و تقسیم امکانات ورزشی، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های تلویزیونی در هفته قبل گزارشی را از شهرهای غرب کشور و در کردستان پخش کرد که در آن شهر جوانان ورزشکار توپ اجاره می‌کردند و لباس و زمین ورزشی نداشتند اما به یک فوتبالیست 2،3 میلیارد تومان پول می‌دهیم که آخرین مدل روز ماشین‌های دنیا را در خیابان‌ها سوار می‌شوند اما جوانان در آن مناطق توپ اجاره می‌کنند و سوال بنده این است که در این مورد چه برنامه‌ای دارید و در عرصه اجرا چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

بیاتیان با بیان اینکه در بحث هویت‌بخشی به جوانان برنامه‌ای وجود ندارد، گفت:‌ جوانان بین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، علوم و یک‌سری از سازمان‌های زیرمجموعه خود دولت سرگردان هستند و هیچ برنامه‌ای در حوزه جوانان وجود ندارد و هر دستگاهی برای خود حرکت می‌کند و نه تنها هماهنگی وجود دارد بلکه برنامه‌ها یکدیگر را خنثی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شبیخون فرهنگی هنوز وجود دارد و نباید از یادمان برود، افزود: شبیخون فرهنگی با شکل و شمایل دیگری هنوز حضور دارد اما در این زمینه برنامه‌ای برای مبارزه با این شبیخون فرهنگی وجود ندارد.

نماینده مردم بیجار، نسل سوم و چهارم انقلاب را نامحرم در عرصه مدیریتی دانست و گفت: به نسل سوم و چهارم انقلاب نامحرم بودن ثابت شده که در عرصه مدیریتی در گذشته و در این دولت نیز به آنها عرصه میدان‌داری داده نشده است.

بیاتیان با بیان اینکه وزیر پیشنهادی به آقای صالحی‌امیری که به عنوان وزیر پیشهادی به مجلس معرفی شد اما رای نیاورد قول داده است که وی را به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب کند، اظهار داشت: آقای سجادی در این مورد به ما توضیح و جواب دهند که آیا چنین معامله‌ای کرده است.

وی در خصوص نقش‌آفرینی برخی آقازاده‌ها در وزارت ورزش و جوانان، گفت: در سال‌های گذشته برخی آقازاده‌ها در عرصه ورزش و جوانان دستی بر آتش داشتند و این ترس وجود دارد که در آینده نیز مدیریت این 2 عرصه به دست این خاندان بیفتد که زنگ خطری است که خدای ناکرده وزارت ورزش و جوانان به دست سیاسیون بیفتد و افراد صاحب‌نظر و متخصص در این عرصه جایی نداشته باشند.

**طبیب‌زاده: وزیر پیشنهادی به حوزه کاری وزارتخانه اشراف ندارد

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس که بخشی از وقت بیاتیان را گرفته بود، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان از 2 مولفه مهم جوانان و ورزش تشکیل شده که از نیازهای مهم مردم و جوانان کشور است، اما متاسفانه پس از تشکیل وزارتخانه مذکور نقش جوانان در این وزارتخانه کمرنگ بوده است.

وی جمعیت جوان را سرمایه اجتماعی هر جامعه دانست و گفت: جوانان موتور محرکه رشد و پیشرفت کشور هستند و به این مسئله نه به منزله تهدید، بلکه باید به عنوان فرصت نگریست و قاعدتا انتظار مجلس از جنابعالی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان این بود که گزارشی اجمالی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته در مورد اجرای برنامه پنجم توسعه در اختیار مجلس بگذارید و بیان کنید که خود را ملزم به اجرای چه میزان از مفاد این اسناد می‌دانید.

نماینده مردم تهران با طرح این سوال که ملزومات حقوقی و قانونی مورد نیاز شما چیست، افزود:‌ به تعبیر بنده این مورد بیان عملیاتی تعبیر صحیح از برنامه عملیاتی است. شما یکسری از رئوس چند برنامه از 14 سند بالادستی را ذکر کرده‌اید بدون اینکه به راهکارهای اجرایی آن اشاره‌ای کرده باشید و در هیچ بخشی از برنامه پیشنهادی شما برنامه‌ای در مورد اهم مشکلات جوانان از جمله اشتغال، مسکن و معضلات دوران ناتوی فرهنگی اشاره‌ای نشده است و تنها به 3 سرفصل تعمیق باورهای دینی، روحیه ایران‌دوستی و شناسایی جوانان نخبه اشاره کرده‌اید، بدون اینکه نحوه اجرایی کردن این سرفصل‌ها را اشاره کنید.

طبیب‌زاده ادامه داد: اگر به شما به زوایای مسئولیت پذیرفته شده خود اشراف داشتید که ندارید، راهکارهای اجرایی را در اسناد قابل دستیابی می‌یافتید و با برآورد هزینه تقریبی در بودجه‌های سالانه و اقدامات اجرایی قابل بیان و متعهد شده اشراف شما را نسبت به اسناد مرتبط شده با این حوزه نشان می‌داد.اگر در مورد بودجه‌های لازم برای این برنامه اشاره می‌کردید نشانگر این بود که این برنامه عملیاتی است، وگرنه بیان ده‌ها اقدام مثبت موجود در اسناد با کپی کردن در نیمروز کاری قابل نگارش است. هرچند که این اشکال تنها به شما وارد نیست و وزرای گذشته نیز چنین اشتباهی مرتکب شده بودند که یا نمایندگان را غیرمتخصص می‌دانستند و یا تصور می‌کنند که برنامه وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان مطالعه نمی‌شود.

وی در مورد قسمت ورزشی این وزارتخانه افزود: صراحتا بفرمایید سهم دختر و زنان، جانبازان و معلولان و روستائیان و عشایر که به آنها در برنامه خود اشاره کرده‌اید، از اعتبارات وزارتخانه چه سهمی را در اختیار آنها قرار خواهید داد و راهکارهای اجرایی شما برای ارتقای ورزش همگانی این اقشار که در اولویت اول خود به درستی قرار داده‌اید، چیست؟ با حلوا-حلوا دهان شیرین نمی‌شود. با زبان آمار و ارقام بگویید که در بحث عمومی کردن ورزش‌های پایه چه برنامه‌ای دارید و راهکار عملی شما برای رفع فقر حرکتی برای زنان خانه‌دار کشور که سلامت خانواده در گرو سلامت آنهاست، چیست؟

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: شما در راهبرد دوم خود که ورزش حرفه‌ای است بیان نکردید که آیا قصد برخورد با مافیای حرفه‌ای فوتبال کشور را دارید و یا خیر؟ یکی از مهمترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس که منجر به طرح استیضاح وزیر قبلی این وزارتخانه شد، عدم تقسیم عادلانه امکانات و اعتبارات بین فدراسیون‌های ورزشی مختلف و تبعیض ناروا بین سرانه ورزشی در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک و روستاها است. آیا عزمی برای متناسب‌سازی دستمزدهای چندصد میلیونی ورزشکاران برخی تیم‌های مطرح فوتبال با سایر ورزشکارها و نخبگان در کشور دارید؟ آیا والیبالیست‌ها، کشتی‌گیران و کاراته‌کاران که همواره برای کشور افتخارآفرین بودند، همچنان فرزند ناتنی خانواده ورزش خواهند بود و آیا در دوره وزارت شما برنامه‌ای وجود دارد که ورزشکاران پارا المپیک از شدت فقر به سیگارفروشی کشیده نشوند؟

وی افزود: در برنامه خود ذکر نکرده‌اید که در زمینه اصلاح فضای نامناسب در میادین ورزشی فوتبال چه راهکاری دارید و آیا در زمینه اشاعه فرهنگ دینی بین ورزشکاران که الگوی برخی جوانان کشور هستند برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که ورزش صنعت پرسودی در جهان است و ورزش حرفه‌ای در واقعیت پس پرده خود اهداف سیاستمداران جهانی را تعقیب می‌کند، لذا بیش از اینکه تمرکز خود را روی ورزش حرفه‌ای قرار دهید، روی ورزش همگانی و پایه در کشور تمرکز کنید. سرمایه‌گذاری در ورزش به عنوان یک رفتار همه‌گیر تضمین‌کننده سلامت عمومی و تربیت کننده ورزشکاران حرفه‌ای است. اگر ورزش حرفه‌ای توأم با اخلاق دینی و ارزشهای نظام اسلامی و ملی نباشد، پیروزی در میادین ورزشی کمترین اهمیتی ندارد.

**جلیلی: سجادی با لایه‌های وزارت ورزش آشناست و توان برنامه‌ریزی برای مبارزه با فساد را دارد

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: بحث وزارت ورزش و جوانان و توجه ویژه‌ای که باید به این وزارتخانه و جامعه هدف آن، که در واقع اکثریت جامعه ما را تشکیل می‌دهد، موضوع بسیار اهمیتی است که توجه ویژه‌ای را به انتخاب مدیر برای این وزارتخانه می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر امروز در عملکرد ورزشی کشور دچار ناکامی هستیم، این ناکامی نشان از بی‌برنامگی در این وزارتخانه می‌دهد که باید برای مدیریت آن فردی توانمند و با برنامه را انتخاب کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دقت در انتخاب وزیر مناسب برای وزارت ورزش و جوانان باید از اولویت‌های مجلس باشد، گفت: آقای سجادی با تجربه و توانمندی خود این امکان را ایجاد می‌کند که ما بتوانیم با رویکرد برنامه‌محوری به دستاوردهای خوبی در بخش ورزش و مسائل مربوط به جوانان دست یابیم. همچنین وزارت ورزش و جوانان با پیچیدگی‌های خاصی که دارد، مدیری می‌خواهد که شناخت کافی از لایه‌های این وزارتخانه داشته باشد که وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با توجه به تجربه خود در بحث ورزش می‌تواند نیاز وزارت ورزش و جوانان را تامین کند.

جلیلی ادامه داد: برای وزارت ورزش و جوانان باید وزیری انتخاب شود که استراتژی‌ها و اهداف بلندمدت این وزارتخانه را درک کرده و با نیازهای آن آشنا باشد. بنابراین، سجادی به عنوان مدیری که در بخش‌ها و لایه‌های این وزارتخانه حضور مستمر داشته، شناخت خوبی نسبت به نیازهای این وزارتخانه دارد و می‌تواند آن را به خوبی اداره کند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان توانایی به کارگیری نیروهای متخصص در راستای رسیدن به اهداف کاربردی این وزارتخانه را دارد، گفت: اگر امروز از رویکرد فساد در ورزش نگرانیم و نیاز به مدیری با شناخت کامل از معضلات وزارت ورزش و جوانان داریم، آقای سجادی می‌تواند با توان برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی خود با این فساد مبارزه کند لذا حضور افراد متخصص و آگاهی چون سجادی برای هدایت این وزارتخانه می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

عضو هیئت فراکسیون رهروان ولایت در ادامه تصریح کرد: سجادی به عنوان فردی که تجربه حضور در فدراسیون‌های ورزشی و وزارت آموزش و پرورش را دارد می‌تواند به عنوان گزینه مناسب تصدی وزارت ورزش و جوانان مورد اعتماد مجلس قرار گیرد. همچنین با توجه به دغدغه‌های نمایندگان در بحث ورزش و جوانان رویکرد اعتدالی و انصافی که در دستور کار مدیریتی آقای سجادی قرار دارد، می‌تواند به این دغدغه‌ها پاسخ دهد.

جلیلی افزود: برنامه‌ریزی، کار کسانی است که شناخت درستی از قلمرو مدیریتی خود داشته باشند، بنابراین تجربه، توانمندی و تحصیلات سجادی می‌تواند کمک کند که حوزه وزارت ورزش و جوانان در راستای برنامه‌ها و اهداف خود موفق باشد.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت: اگر به توانمندی، تجربه، سلامت، پایبندی به برنامه و اخلاق اعتقاد دارید و احساس می‌کنید که وزارت ورزش و جوانان نیاز به فردی دارد که دور از جنجال‌های سیاسی به این موضوعات پایبند باشد، سجادی گزینه مناسبی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان است و امیدوارم با رای اعتماد خود به وی شاهد تکمیل شدن کابینه یازدهم و ایجاد تحولات عظیم در ورزش باشیم.

در اواسط سخنرانی جلیلی، لاریجانی با تذکرات پی در پی از نمایندگان درخواست می‌کرد که "روی صندلی خود بنشینند".

**امامی: از نقاط قوت برنامه‌های سجادی کم کردن تصدی‌گری دولت است

در ادامه عیسی امامی نماینده مردم گرگان در مجلس نیز با استفاده از وقت اسماعیل جلیلی، در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان گفت: امروز همگان به ورزش به عنوان عمده‌ترین ابزار تربیتی می‌نگرند و گرچه در سال‌های اخیر توجه به ورزش قابل تقدیر بوده اما با توجه به رشد جمعیت جوان کشور، سرانه ورزش اندک است و فضاهای موجود ورزشی با تقاضای جامعه فاصله زیادی دارد.

وی افزود: سجادی متخصص ورزشی است و کاملاً تجربه مدیریتی ورزشی دارد. همچنین با جوانان همراه بوده و در محیط‌های آموزش و پرورش و فدراسیون‌های ورزشی حضور داشته است لذا با کم و کیف وزارت ورزش و امور جوانان آشنا هستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سجادی در جامعه ورزشی کشور حضور داشته و از نقاط قوت و ضعف این حوزه اطلاع کافی دارد. همچنین سیاسی‌کار نیست و فردی کاملا اجرایی و عملیاتی است.

امامی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: وی برنامه‌های خود را در 6 راهبرد ارائه کرده که این برنامه‌ها با سند چشم‌انداز، قانون اساسی، منشور تربیتی نسل جوان و سیاست‌های بالادستی کشور هماهنگ است. همچنین یکی از نقاط قوت برنامه‌های سجادی توجه به اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و کم کردن تصدی‌گری دولت و توجه به امور فرهنگی در بحث ورزش و جوانان است.

وی در پایان سخنان خود گفت: نصرالله سجادی به لحاظ علمی، تجربه، تخصص و مدیریتی بسیار توانمند است و دولت فردی را برای تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی کرده که با تمام چالش‌ها و لایه‌های این وزارتخانه آشناست. بنابراین امید است که نمایندگان مجلس با رای بالا به پیشنهاد دولت برای تکمیل کردن کابینه اعتماد کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که از صبح امروز برای دفاع از نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در اواسط سخنان امامی نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، صحن پارلمان را ترک کرد.

**قاضی‌پور: برنامه سجادی کلی‌گویی است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه دلایل مخالفت من با مسائل شخصی آقای سجادی ارتباطی ندارد و فقط در مورد برنامه‌های آتی وی است، گفت: آقای مظفر برادر سه شهید از من خواسته که بگویم که سجادی را تایید می‌کنم . سجادی امروز بیش از 62 سال سن دارد و می‌خواهد برنامه‌های جوانان را اجرایی کند. از سال 59 تا 91 مسئولیت های مهم در کاروان های ورزشی را همچون سرپرستی کاروان‌ها بجز المپیک لندن را بر عهده داشته و مدتی نیز رئیس فدراسیون فوتبال بوده است.

وی ادامه داد: سجادی با این همه مسئولیت سنگین 21 عدد کتاب و 62 مقاله را تالیف کرده و استاد راهنمای 162 پایان نامه بوده است.این یعنی اینکه هر سال 16 پایان نامه را راهنمایی کرده که این موضوع یا دروغ محض است یا رانت‌خواری است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به سجادی اظهار داشت: آیا توزیع اعتبارات در زمان مسئولیت شما کامل بوده است؟ در زمان مدیریت‌تان در فدراسیون فوتبال چرا برخی استان‌ها حتی یک زمین چمن مجهز به نورافکن و یک تیم فوتبال نداشتند؟

قاضی‌پور با بیان اینکه 46 درصد از جامعه ما را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در کل مسئولیت شما آیا برنامه خاصی برای دانش آموزان دختر وجود داشت؟ شواهد نشان می دهد که سجادی کار روزمره انجام می‌داده و کار فوق العاده‌ای نداشته است.

وی افزود: آقای سجادی باید دو جنبه اساسی برای ورزش را مدنظر داشته باشید که اول دانش، تجربه و علم اجتماعی است. باید در برنامه خود نشان می‌دادید که چه شناختی از تمایلات و رفتارهای جوانان دارید. البته ما به سوابق شما احترام می‌گذاریم، ولی باید دید این سوابق علمی برای اداره یک وزارتخانه مهم با چالش‌های اجرایی و با رویکرد ورزشی در ابعادو اقشار مختلف کافی است یا خیر.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: در جایی که حتی یک معلم ورزشی وجود ندارد، بگویید چه برنامه ای در این خصوص دارید؟ در سطوح دیگر مانند ورزش کارگران، کشاورزان ، اصناف و بازاریان ، بانوان، سالخوردگان و میانسالان با چه تدبیری عمل خواهید کرد و آیا برای ورزش قهرمانی برنامه دارید؟ البته در برنامه شما جز کلیات و قهرمانی در سطوح عالی و برنامه‌های ناقص چیزی مشاهده نکرده‌ام.

قاضی پور گفت: برای استفاده عمومی از امکانات کلی سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و کارخانجات خصوصی چه برنامه‌هایی دارید؟ آیا انتصاب حضرت عالی مانند گذشته ارثی خواهد بود و آیا با پول و پارتی و زر و زور روسای فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی استان‌ها انتخاب خواهند شد؟ آیا با چند شغله‌ها برخورد خواهید کرد و ریاست فدراسیون‌ها را شغل می‌دانید؟ آیا آمدید که روش وزیر ورزش قبلی را ادامه دهید یا روش متفاوتی خواهید داشت؟ البته من مشاهده نکردم که آهنگ متفاوتی با وزیر ورزش گذشته داشته باشید.

وی ادامه داد: امیدوارم در صورت انتخاب شدن راهی  را خلاف سابقه خود نشان دهید؛ آیا برنامه خود را با کمیسیون فرهنگی مجلس هماهنگ خواهید کرد و از فراکسیون ورزش مجلس به عنوان مشاور استفاده خواهید کرد؟ آیا به فکرتان رسیده که صندوق بیمه ورزشکاران را تشکیل دهید؟ مدل آورانی که در میادین ورزشی آسیب می‌بینند، کسی جواب آنها را نمی‌دهد؛ شما به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتقاد دارید؟

**کنایه قاضی‌پور به روحانی

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به روحانی گفت: اما سخن من با رئیس جمهور است که  در رفت؛ آقای روحانی شروع صحبت شما خیلی ناپسند بود. شما گفتید که آنهایی که در مجلس رای نگرفتند چون 40 درصد رای مجلس را دارند، باید از آنها در جای دیگر استفاده کرد. سوال من این است که وقتی که شما 50 درصد رای آوردید و بقیه کاندیداها که 49.5 درصد رای آوردند، آیا نباید به جای استفاده از نیروهای چپ فتنه 88 و 78 از 49 درصدی‌ها استفاده می‌کردید؟

**رهبر: سجادی در سال 82 با متحصنین مجلس ششم همراهی کرد

در ادامه فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که قسمتی از وقت قاضی‌پور را گرفته بود در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی اظهار داشت: دکتر روحانی شعار اعتدال و تدبیر را مطرح کرد، ولی متاسفانه شاهد هستیم که برخی از افراد به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شوند که مجلس بر سر دو راهی قرار می‌گیرد. چنانچه آنها رای نیاورند، مردم و فضای سیاسی خسته می‌شوند و چنانچه رای بیاورند، نمایندگان باید پاسخگوی مسائل حاشیه ای و سیاسی برخی وزرا باشد و جز اتلاف وقت برای مجلس و دولت چیز دیگری ندارد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور امروز سخن به حقی را گفت که جوانان در بطن انقلاب و جنگ بودند؛ سوال من از آقای سجادی این است که در زمان جنگ تحمیلی وی کجا بوده است و حتی یک روز سابقه جبهه و جنگ در سابقه وی ملاحظه نمی‌شود .

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به سجادی ادامه داد: شما در کارنامه خود چه سابقه و ستاره درخشانی از برنامه‌های خود دارید که نگرانی های ما را از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جوانان رفع کند.

رهبر تاکید کرد: آقای سجادی در زمان مجلس ششم که تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس به اعتراض تحصن کردند و وقت خواستند تا استعفای دسته‌جمعی دهند،‌وی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان مدیر استعفا داد و در سال 82 اگر تکرار واقعه ننگین 78 و 88 به وقوع می‌پیوست، می‌خواهم بپرسم که آقای سجادی چه نقشی را در این تحصن و خروج از حاکمیت مجلس ششم داشت؟

وی ضمن اشاره به جلسه امروز فراکسیون رهروان گفت: امروز صبح در فراکسیون رهروان دلیل استعفای آقای سجادی را از وی پرسیدم و او پاسخ داد « همه استعفا دادند ، من هم استعفا دادم» آیا این پاسخ است؟

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: رئیس جمهور باید پاسخ دهد که شعار حفظ منافع ملی در معرفی آقای سجادی یعنی چه؟ چه ضمانتی وجود دارد که خروج از حاکمیت با جریان خاص دوباره برای ایشان اتفاق نیافتد؟

رهبر خطاب به سجادی گفت: اقای سجادی شما گفتید که من حزبی نیستم، ولی آیا استعفای شما در سال 82 حزبی، جناحی ، سیاسی و گروهی نبود؟ من از آقای روحانی می‌پرسم که بگوید که افراط و تفریط، خشونت و خودرایی کجا بود؟ الان است یا در مجلس ششم که خروج حاکمیت را رقم زدند و اقای سجادی استعفا داد.

وی اظهار داشت: آقای سجادی ما نگران ولایت‌مداری، دیدگاه سیاسی و بصیرت شما هستیم، آیا زمانی که قانون حاکمیت را زیر پا گذاشتید، الان می‌خواهید مجری قانون باشید؟

نماینده مردم تهران در پایان خطاب به سجادی خاطر نشان کرد: امکان دارد که شما رای بیاورید، ولی درخواست من این است که شفاف بگویید که به عنوان معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال 82 چرا با متحصنین مجلس ششم همراهی کردید و آیا اینجا در مقابل ملت عذرخواهی و پشیمانی خود را اعلام خواهید کرد یا خیر؟

**حسینی: سجادی خاک‌خورده ورزش است

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی امروز مجلس در سخنانی گفت: دفاع امروز ما از آقای سجادی، دفاع از اهمیت ورزش و جایگاه آن و نیز دفاع از مظلومیت 10 درصد ورزشکاران، 70 درصد ورزش‌دوستان و نیز 60 درصد جمعیت جوان کشور است که آنها منتظرند تا تکلیف این وزارتخانه مشخص شود.

وی افزود: نقش ورزش و میزان اثرگذاری آن در سلامت جامعه و نیز اقتصاد ورزش که با محوریت جوانان است از اهمیت خاصی برخوردار بوده که این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست.

نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تاکید کرد: بنده معتقدم که اخلاق حلقه مفقوده ورزش کشور است. تا امروز به دلیل غیرمتخصص بودن مدیران ورزشی نتوانسته‌ایم مردم را در امور ورزشی دخالت داده و اصل 44 را در این بخش محقق کنیم.

حسینی اضافه کرد: در بخش ورزش تقسیم به نسبت مساوی عادلانه نیست. مناطق دارای ظرفیت و پتانسیل های خاصی هستند که برای شکوفایی استعدادها، اعتبارات خاصی باید به مناطق تخصیص یابد که این معنی واقعی عدالت در ورزش است.

وی در ادامه اظهار داشت: تاکنون نتوانسته‌ایم فساد را از امور ورزشی ریشه‌کن کنیم. امروز اوضاع به گونه‌ایست که نتوانسته‌ایم قاعده‌ای ترسیم کنیم که قهرمانان ورزشی ما دچار بی‌هویتی نشوند.

نماینده اهواز در مجلس تاکید کرد: سجادی دارای نگاه ورزشی است و به امور ورزش و جوانان اشراف کامل دارد. وی در سال‌های مختلف در جایگاه گوناگون ورزشی ایفای نقش کرده است.

حسینی اظهار داشت: شناخت، مهمترین رکن انجام وظیفه و موفقیت است که آقای سجادی این شاخص‌ها را دارد. برنامه‌هایی که تاکنون آقای سجادی مطرح کرده دغدغه ما نمایندگان و مردم است.

وی با بیان اینکه مهمترین مسائلی که سجادی در برنامه‌هایش به آن پرداخته ورزش بانوان و ورزش همگانی است، گفت: آقای سجادی با توجه به اینکه در آموزش و پرورش با حکم شهید باهنر، مسئولیت آموزش و پرورش و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشته، به خوبی می‌تواند از ظرفیت عظیم دانش‌آموزی و ظرفیت‌های آموزش و پرورش در کشف و استعداد جوانان و نوجوانان موفق باشد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: ما طی سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های عظیم ورزشی و جوانان در کشور استفاده کنیم که مهمترین دلیل آن نیز بکارگیری مدیران غیرمتخصص و غیر ورزشی است.

حسینی با اشاره به اینکه قهرمانی ما در میادین ورزشی طی سال‌های اخیر همواره با نوسان روبرو بوده است، تاکید کرد: باید دست مافیای ورزشی از امور ورزشی کشور کوتاه شود. آقای سجادی کوتاه کردن دست مافیا از ورزش خواسته موافقین و مخالفان شماست که باید مافیای پشت پرده ورزش در دوره مدیریت شما شناسایی شده و از تمام فعالیت‌های آنها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام در ورزش از دیگر برنامه‌هایی است که در دوره آینده باید انجام شود. بنده معتقدم که آقای سجادی خاک خورده ورزش است و از وضعیت امروز ورزش کشور آگاهی کامل دارد.

نماینده اهوار در پایان خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که‌ آقای سجادی فردی با تجربه، متخصص، پاکدست و دارای صلاحیت‌های فردی است و همانطور که خودش گفته بدون نگاه حزبی می‌تواند شرایط ورزش کشور را تغییر دهد.

**پیرموذن: همراهی سجادی با متحصنین مجلس ششم را ببخشید

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل نیز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: شاه‌کلید رئیس جمهور اندیشمند برای ترقی ایران، تحقق دولت مقتدر با حکمرانی خوب است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور تبلور اراده ملت است و با این اعتبار توهین به رئیس جمهور، توهین به ملت است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: بنده معتقدم که آقای سجادی به مبحث ورزش اشراف کاملی دارد که این موضوع یکی از شاخص‌های ستودنی برای وی محسوب می‌شود. سجادی یار شهید رجایی و اندیشمند بزرگی است.

پیرموذن در ادامه اظهار داشت: ورزش شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند در عین حال هم به کمک مشکلات کشور بیاید و هم از طرفی دستاویزی برای بحران‌ها و مشکلات کشور باشد. علی‌وار بودن ایجاب می‌کند که موضوع استعفای وی را در مجلس ششم به او ببخشیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سجادی به امور مناطق و سایر بخش‌های ورزش کشور اشراف کامل دارد. رای به سجادی رای به منافع ملت است.

**سجادی: زیرساخت‌های ورزش قهرمانی در کشور مهیا نیست

سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود خطاب به نمایندگان اظهار داشت: بنده در سال 58 به عنوان یک معلم در آموزش و پرورش استخدام شدم و در سال 60 با ابلاغ و دستور شهید باهنر افتخار خدمت‌گذاری در سمت مدیرکلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش را پیدا کردم و در طول 52 ماه در وزارت آموزش و پرورش در این سمت توفیق خدمت داشتم.

وی ادامه داد: همه تلاشم این بود که با توجه به نگاه جدی مورد نظر انقلاب اسلامی بتوانم این نگاه را در حوزه ورزش آموزش و پرورش پیاده کنم و در آن سالها با چاپ نشریه "ورزش و ارزش" بر مسائل ارزشی تاکید داشتم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در آن سالها در خدمت بسیاری از دوستانی که اکنون نماینده مجلس هستند، بودم و از آن سال‌ها افتخار آشنایی آنها را داشتم و در آموزش و پرورش نیز با همکاری این دوستان کار را جلو بردیم. همچنین در سال 64 و 65 رئیس فدراسیون فوتبال بودم و در همه این سال‌ها توفیق داشتم که به جوانان خدمت کنم.

سجادی افزود: چه در دورانی که در آموزش و پرورش بودم و چه در دورانی که به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمدم، همواره با جوانان سروکار داشتم و توفیق داشتم که در 6 دوره بازی‌های آسیایی به عنوان سرپرست کاروان جمهوری اسلامی، جوانان را در بازی‌های آسیایی هدایت کنم. همچنین در 5 دوره بازی‌های المپیک نیز توفیق خدمت به جوانان را داشتم، بنابراین آشنایی زیادی با جوانان و روحیات آنها و نیازهایشان دارم.

وی با اشاره به حضور خود در بحث کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس گفت: طی چند روزی که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس حضور داشتم، متوجه شدم که دغدغه اصلی نمایندگان مجلس در مسئله ورزش و جوانان، مغفول ماندن بحث جوانان است؛ البته بهتر می‌دانید که بر اساس مصوبه مجلس در سال 89 وزارت ورزش و جوانان تأسیس شد اما طی 2 سال گذشته تنها عنوان این بخش تغییر یافت و اتفاق خاصی صورت نگرفت و ما هنوز در وزارت ورزش و جوانان قانون سال 50 را اجرا می‌کنیم، یعنی 42 سال است که از تصویب این قانون می‌گذرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: علاوه بر اینکه حوزه مهم جوانان نیز به بحث ورزش اضافه شده، اما پیش‌بینی خاصی برای آن نشده است به جز یک منشور جوانان که اکنون در حال اجرای آن هستیم؛ بنابراین ظرفیت کنونی وزارت ورزش و جوانان به اندازه‌ای نیست که بتواند جوابگوی توسعه جمعیت و ساختار کنونی کشور شود. لذا امیدوارم با کمک شما نمایندگان هرچه زودتر قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان را آماده کرده و در سال جاری به مجلس بیاوریم.

سجادی در ادامه سخنان خود گفت: بنده توفیق داشتم که 32 سال در جمهوری اسلامی ایران کار مدیریتی انجام دهم و در واقع در نظام جمهوری اسلامی پا گرفتم و پیشرفت کردم و توانستم یاد بگیرم. بنابراین امیدوارم که با برنامه‌های خود که البته تنها به بیان راهبردها و عناوین در آن اشاره کردم، بتوانم در خدمت جوانان و ورزش کشور باشم.

وی افزود: امیدوارم با همکاری نمایندگان مجلس و دیگر کارشناسان بتوانیم بر اساس راهبردهایی که در برنامه‌های خود به آنها اشاره کردم، برنامه‌ای تدوین و تصویب کنیم که در 4 سال آینده بر اساس آن عمل کرده و در خدمت پیشرفت ورزش و پاسخگوی نیازهای جوانان باشیم.

سجادی با اشاره به برنامه‌های خود گفت: در برنامه‌ای که به شما ارائه کردم دو استراتژی مربوط به جوانان است که ذیل آن هفده برنامه عملیاتی نوشته شده، یک راهبرد به ورزش همگانی یک راهبرد به ورزش قهرمانی، یک راهبرد به محیط قانونی و حقوقی و یک راهبرد نیز به مسائل اقتصادی و منابع مالی مربوط است که متاسفانه از این نظر وضعیت خوبی نداریم.

وی در مورد اهمیت ورزش همگانی گفت: سلامت نفس، تندرستی، نشاط، جلوگیری از مفاسد اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به وسیله ترویج ورزش همگانی محقق می‌شود. اصل کار همین ورزش همگانی است، چرا که ورزش قهرمانی محدود است و برای ترویج ورزش همگانی نیز همایش‌هایی برگزار شده، اما برای اینکه این نوع ورزش عمومیت پیدا کند، نیاز به تعامل با دستگاه‌های مختلف است. وزارت آموزش و پرورش و علوم نیز کمک زیادی می‌توانند بکنند و شما نمایندگان نیز که دغدغه ورزش همگانی را دارید، باید دست ما را بگیرید و کمک کنید. البته بودجه ما محدود است و به ورزش قهرمانی نیز کفاف نمی‌دهد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ورزش قهرمانی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ورزش قهرمانی اگر خوب هدایت شود، دستاوردهای خوبی را در سطح ملی و بین‌المللی خواهد داشت و دغدغه برخی دوستان در خصوص فساد، رانت، رعایت نکردن اخلاق در ورزش حرفه‌ای است که امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک شما حل کنیم. ما در این زمینه عزمی راسخ داریم.

سجادی با بیان اینکه همه ورزشکاران درگیر رعایت نکردن اخلاق و رانت و فساد نیستند، گفت: ورزشکاران خوبی نیز در کشور داریم که رسانه‌ها باید به کمک بیایند و افرادی که جوانمردانه در میدان‌های ورزشی اخلاق ورزشی را رعایت می‌کنند، برجسته کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی در کشور مهیا نیست، افزود: ما با سیستم گلخانه‌ای عمل می‌کنیم که با جمعیت 75 میلیونی کشور مطلوب نیست.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مورد توجه به مناطق محروم نیز اظهار داشت: چون از لحاظ بودجه در تنگنا هستیم، آن را محدود به ورزش قهرمانی کردیم. لذا مناطق محروم، محروم‌تر ماندند. البته ساخت وسازهای زیادی انجام شد که چندبرابر انقلاب است، اما به این دلیل که استقبال جوانان به ورزش زیاد است، این ساخت و سازها کم است.

سجادی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام گفت: 3 هزار و 200 طرح ناتمام روی زمین باقی مانده و ما آمادگی داریم مردم را به کمک بیاوریم که نیاز به مصوبات قانونی دارد.

وی در خصوص تعامل با سایر وزارتخانه‌ها گفت: این وزارتخانه وظیفه دارد که به فکر اوقات فراغت جوانان نیز باشد، اما این وزارتخانه به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و ما قصد داریم شورای عالی جوانان را که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، احیا کنیم که در این صورت می‌توانیم در تخصیص منابع و برنامه‌ریزی هماهنگ با سایر دستگاه‌ها عمل کنیم.

وزیر پیشنهادی ورزش با بیان اینکه وضعیت خوبی را در فدراسیون‌های ورزشی نداریم، اظهار داشت: عده‌ای با رانت و عده‌ای نیز به دنبال مسائل سیاسی به فدراسیون‌ها آمدند و از 50 فدراسیونی که داریم در حال حاضر 14 فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند. با شناختی که از همکاران داریم، این مشکلات را حل خواهیم کرد و قول می‌دهم در دوره‌های 4 ساله انتخابات هر فدراسیون برگزار شود تا این موارد تکرار نشود. تلاش خواهیم کرد نیروههای متعهد، متخصص، تحصیل‌کرده و دلسوختگان انقلاب اسلامی را بیاوریم و از مسائل سیاسی به دور باشیم.

سجادی خاطر نشان کرد: در ادارات کل استان‌ها نیز همین‌طور عمل خواهیم کرد، چرا که ورزش فقط محدود به تهران و خیابان سئول و دو تیم فوتبال نیست. ولی در سال‌های گذشته چندان به استان‌ها توجه نکردیم و ما امیدواریم در استان‌ها نیز مدیرانی بیاوریم که ورزش استان‌ها را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: مشکل علمی در ورزش نداریم، اما بین تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها و نیاز دستگاه‌های ورزشی فاصله داریم که باید به سمتی برویم که به دانشگاه‌ها سفارش دهنده باشیم و با شناختی که نسبت به دانشگاه‌ها دارم، این مسئله را پیگیری خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به ورزش جانبازان و معلولان گفت:  بخش عظیمی از جانبازان و معلولان را داریم که در بازی‌های پاراآسیایی و پاراالمپیک افتخارآفرینی کردند، اما در سایه دیگر ورزشکاران قرار گرفتند و ما قصد داریم به ورزش جانبازان و معلولان خصوصا در حوزه قهرمانی و همگانی توجه کنیم.

سجادی افزود: فرصت بسیار کمی نیز برای حضور در رویدادهای بین‌المللی داریم که یکی از آنها بازی‌های آسیایی سئول است که ما برای آن برنامه داریم.

**از استعفایم در سال 82 دفاع نمی‌کنم

وی در پایان به سوال برخی نمایندگان نسبت به استعفایش اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان در کمیسیون‌ها و همچنین در صحن مجلس در مورد استعفای بنده در سال 82 سوال کردند که در جواب می‌گویم بنده یک مدیر حرفه‌ای و نه سیاسی هستم که در این 32 سال به کشور خدمت کردم و سرباز امام راحل و رهبر انقلاب بودم. بنده را همه می‌شناسند که یک مدیر ورزشی و حرفه‌ای هستم. از استعفا و چنین حرکتی نیز نه دفاع می‌کنم و دفاع خواهم کرد، چرا که اتفاقی است که افتاده اما اگر به بنده رای بدهید با پشتیبانی شما کار خواهم کرد.

پس از سخنان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مجلس برای لحظاتی دستور کاری نداشت و فضای مجلس در سکوت به سر می‌برد.

**قرائت تذکرات کتبی توسط صادقی

پیش از اعلام رأی، علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به ضرغام صادقی درخواست کرد که وی تذکرات کتبی را قرائت کند.

**مجلس به نصرالله سجادی رأی اعتماد نداد

در اواسط قرائت تذکرات کتبی، لاریجانی آراء نمایندگان به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را خواند و در ادامه اظهار داشت: مجلس به نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رای اعتماد نداد و امیدواریم ایشان در سمت‌های دیگر موفق و منشاء اثر باشد و آقای رئیس جمهور هر چه سریعتر وزیر ورزش را به مجلس معرفی کند.

وی به مزاح گفت: این وزارت ورزش و جوانان نیز جور خاصی است؛ نمایندگان نیز قاعدتاً به خاطر اهمیت وزارت ورزش و جوانان و مهم بودن بحث جوانان و ورزش حساسیت خاصی روی این موضوع دارند. چرا که هر دو حوزه جوانان و ورزش مهم است و باید فردی قوی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شود.

بنابراین نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از مجموع 253 رأی مأخوذه نمایندگان، با 124 رأی موافق و 107 رأی مخالف و 22 رأی ممتنع نتوانست تصدی وزارت ورزش و جوانان را در دست بگیرد.

**بررسی لایحه اجازه تعیین فعالیت‌های بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات

در ادامه زمانیکه صادقی عضو هیئت رئیسه تذکرات کتبی را قرائت می‌کرد، لاریجانی گفت: اجازه دهید تا لایحه‌ای که قسمت آخر آن باقی مانده را بررسی کنیم. بنابراین گزارش کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت‌های بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مورد رسیدگی قرار گرفت.

براساس مصوبه مجلس در اجرای بنده ز ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19 آذر 1382 وزارتخانه مذکور مکلف است بابت فعالیت‌های ارائه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب هیئت وزیران، مبالغی به عنوان حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه قانونی جبران عدم انجام تعهدات، وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند 100 درصد مبالغ مذکور در لوایح بودجه سالانه برای وزارتخانه یادشده منظور می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اولویت استفاده از فناوری‌های داخلی و تولیدات ملی صرف هزینه‌های ردیف‌های مصوب در بودجه‌های سالانه در امور خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارائه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارتخانه مذکور گردد.

**مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای دریافت مبالغی بابت ارائه خدمات پستی و مخابراتی

وکلای ملت با 159 رای موافق، 9 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن علنی ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

وکلای ملت همچنین با الحاق یک بند به ذیل ماده واحده لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات با 122 رای موافق، 22 رای مخالف و 15 رای ممتنع موافقت کردند.

با این مصوبه مجلس عبارت «به نحوی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارچوب بند الف جزء 2-6 سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و مواد 2 و 3 قانون مربوط خود عهده‌دار امور تصدی‌گری و غیرحاکمیتی نشود» در انتهای ماده واحده الحاق شد.

**اخطار احمد توکلی در مورد لایحه دولت در زمینه پست و مخابرات

در ادامه بررسی لایحه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 44 قانون گفت: در این لایحه باید عبارتی اضافه شود و در صورت اضافه نشدن عبارت ردیف‌های مصوب در بودجه‌های سالانه در خدمات زیربنایی با قانون اساسی مغایرت دارد.

وی ادامه داد: آقای رئیس اگر این اخطار را وارد می‌دانید به رای بگذارید تا تکلیف این عبارت مشخص شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این اخطار قانون اساسی را وارد دانست و گفت: ما صددرصد منابع را در اختیار وزارتخانه می‌گذاریم و این اخطار وارد است و باید به رای بگذاریم تا ابهامات برطرف شود.

پس از آن لاریجانی این اخطار را به رای گذاشت که از مجموع 214 نماینده حاضر با 141 رای موافق، 13 رای مخالف و 18 رای ممتنع نمایندگان مجلس نیز این اخطار را وارد دانستند.

**قرائت نامه معرفی وزیر جدید ورزش و جوانان/گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش شد

در ادامه ضرغام صادقی نامه حجت‌الاسلام روحانی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس در خصوص معرفی محمود گودرزی به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان را در صحن علنی قرائت کرد.

**طرح ارتقای بهره‌وری در نظام آموزش و پرورش اعلام وصول شد

پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح یک فوریتی اصلاح بند "د" ماده 2 قانون اراضی ساحلی، طرح عادی الحاق یک ماده به عنوان ماده 22 مکرر به قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و طرح قانون عادی ارتقای بهره‌وری در نظام آموزش و پرورش وصول شد.

**پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعدی 26 آبان

علی لاریجانی رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی را به صدا درآورد و اعلام کرد که جلسه بعدی 26 آبان ساعت 8 صبح برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تشکیل خواهد شد.

محمدرضا راضی

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon