رفتار ما ایرانی‌ها با مهاجرین افغان حیرت‌آور است/مساله عجیب؛ بی‌تفاوتی مدیریت فرهنگی است

رفتار ما ایرانی‌ها با مهاجرین افغان حیرت‌آور است/مساله عجیب؛ بی‌تفاوتی مدیریت فرهنگی است

خبرگزاری تسنیم: مدیر دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری با انتقاد از اخراج شاعر مهاجر افغان گفت:‌ نخبگان افغان در کشورهای دنیا در مراکز علمی و فرهنگی مشغول به فعالیت هستند،‌ اما رفتار ما ایرانی‌ها پس از سه دهه تلاش برای تغییر نگرش همچنان حیرت‌ آور است.

محمدحسین جعفریان مدیر دفتر فارسی زبانان حوزه هنری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به موضوع اخراج شاعر مهاجر افغان از دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه مشکلات مهاجران افغان در ایران سال هاست که به یک گره کور تبدیل شده در حالیکه بسیار ساده می توان آن را حل کرد و نکته عجیب در این میان این است که مسئولان ما که اتفاقاً برخی از آن ها خود از نخبگان فرهنگی هستند در برابر این مساله بی تفاوت هستند و تلاشی برای حل آن نمی‌کنند.

وی افزود: قریب به 3 میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند، که حضور حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر آن‌ ها ثبت قانونی شده‌ است، از این تعداد کمتر از 500 نفر نخبه فرهنگی محسوب می‌شوند. از سال‌های پیش که مهاجرت مهاجران افغان به اروپا شروع شد، من به همراه عده‌ای از دوستان  مکاتباتی با مسئولان داشتیم تا بتوانیم از این مهاجرتها جلوگیری کنیم، چرا که این افراد سرمایه‌های فرهنگ فارسی محسوب می‌شوند.

جعفریان ادامه داد: بسیاری از این افراد زمانی که مجبور به مهاجرت از ایران شدند، مطرح می‌کردند که رفتن از ایران برایشان خوشایند نیست، آن‌ها ترجیح می دادند که در ایران با وجود وضعیت دشواری که داشتند بمانند، اما به دلیل فراهم نشدن اقامت در ایران مجبور به مهاجرت به خارج از کشور شده و بسیاری از آنها اکنون در کشورهای غربی مسئولیت‌های مهمی گرفته‌اند، برای نمونه محمد حیدری که در ایران در کلاس‌های فیلم سازی نادر طالب‌زاده تقویت شده بود، مجبور به مهاجرت به ایتالیا شد و اکنون در تلویزیون ملی ایتالیا فعالیت می‌کند.

این مستندساز که سال های بسیاری از عمر خود را در افغانستان سپری کرده است، گفت:  محمد شریف سعیدی شاعر مهاجر افغانی هم یکی دیگر از این نخبگان مهاجر بود که تلاش زیادی کرد در ایران بماند، اما مجبور به مهاجرت به سوئد شد و اکنون در رادیوسوئد مشغول فعالیت است. از اینگونه مثال‌ها بسیار است. خیلی راحت می توان از تعداد زیادی از مهاجران نخبه افغان نام برد که روزگاری در ایران بوده‌اند بعد مجبور به ترک کشورمان شده‌اند و امروز هر کدام در گوشه‌ای از دنیا پذیرفته شده، در سازمان‌های دولتی استخدام شده و یا با استفاده از بورسیه های تحصیلی مشغول به تحصیل هستند، و آن چیزی که برای ما می‌ماند فقط رفتار حیرت آور ایرانی‌ها در برخورد با آنهاست.

وی با اشاره به قنبرعلی تابش گفت: وی سه دهه است که در ایران ساکن بوده و از کسانی است که به شعر مقاومت افغانستان طراوات داده در جلسات مختلف شعرخوانی شاعران خدمت رهبر انقلاب  حضور داشته و توسط شخص رهبر انقلاب بارها مورد تحسین قرار گرفته است. تابش با هزینه شخصی دانشجوی دکترا شده، یک ترم خوانده و حالا گفته‌اند برو به کشور خودت خدمت کن و تمام اصرارهای او برای اتمام درسش و بازگشت پس از پایان ترم سوم به افغانستان را هم نپذیرفته‌اند. او حالا باید در ابتدای فصل زمستان زمانی که فصل تعطیلات در افغانستان شروع می‌شود و مراکز آموزشی دایر نیستند، به کشور خود باز گردد.

جعفریان با بیان این مطلب که بازگشت مهاجران به افغانستان نیز چندان مطلوب نیست، گفت:  این مهاجران به دلیل اینکه سال‌ها در ایران از اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده‌اند، در بازگشت به افغانستان نیز به جرم اینکه همکار ایرانی‌ها بوده‌اند، وضعیت خوبی نخواهند داشت.

وی گفت: و همه این‌ها در شرایطی است که مهاجران افغان به ویژه قشر نخبه آن‌ها در ایران در وضعیت مناسبی زندگی نمی‌کنند و باز هم خواستار حضور در ایران‌اند.به عنوان مثال محمد بشیر رحیمی شاعر بسیار توانایی بود که شب‌ها در یک کارگاه نجاری می خوابید، اما مجبور شد کار و درسش را در ایران رها کند و اکنون در کانادا مورد توجه جامع فرهنگی این کشور قرار گرفته است.

نویسنده کتاب «در پایتخت فراموشی» با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر پرداختن به مساله مقاومت در افغانستان گفت: رهبر انقلاب بارها فرموده اند که نباید مقاومت افغانستان به یک مسئله فراموش شده تبدیل شود، در عین حال ما در ایران به جای حمایت از نخبگان و دانشجویان افغان با آنها عناد می‌کنیم و در مقابل این دانشجویان را کشورهای دیگر جذب می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که جدای از نخبه بودن تابش و اینکه او خدمات بسیاری به شعر انقلاب و شعر مقاومت افغانستان داشته است، او یک دانشجو است که با هزینه شخصی به تحصیل پرداخته است، حالا مشخص نیست که اگر او مشکل خاصی دارد، چرا گفته اند که پس از دو سال بازگردد؟ و اگر مشکلی ندارد، چرا در جواب پیگیری‌های ما جواب درستی ارائه نمی‌شود.

جعفریان گفت: در میان شاعران مهاجر افغان محمدکاظم کاظمی سرآمد است،‌  شعر او به عنوان قله شعر مقاومت افغانستان شناخته شده است،‌ اما همین شاعری که شعرش به کتاب‌های درسی ما راه یافته است،‌  اگر یکسال کارت اقامتش در ایران تمدید نشود،‌  باید به کشور خود بازگردد،‌ طبیعی است که این فرد در افغانستان امروز نیز نمی‌تواند دوام بیاورد. البته خوشبختانه وزیر ارشاد پیشنهاد اعطای حق شهروندی به نخبگان افغان را قابل برررسی دانسته است،‌  در سایر بخش‌‌های دولت نیز حمایت از افغان‌ها مورد تأکید است،‌ اما بهتر است حالا دیگر آستین‌ها را بالا بزنیم و با تصویب قوانین مناسب وضعیت را بهتر کنیم.

وی افزود: مساله مهم دیگری که در مورد مهاجرین افغان وجود دارد، مساله مهاجرینی است که از پدر افغان و مادر ایرانی متولد می‌شوند،‌  این افراد حق داشتن شناسنامه ندارند‌، برخی از آن‌ها جزو نخبگان در رشته‌های مختلف هستند،‌ اما در سرزمین مادری خود نمی‌توانند اقامت داشته باشند. من فکر می‌کنم بهتر است یک مقام ارشد دولت در این زمینه وارد عمل شده و تکلیف این جوانان را مشخص کند.

جعفریان با اظهار تأسف ازبرخی برخوردهای ناشایستی که با برخی افغان‌ها گفت:  شهید عبدالقهار عاصی از جمله شاعران معاصر افغانستان بود که در دهه 70 به ایران آمد،‌ اما متأسفانه برخوردی ناشایست از یک ایرانی موجب شد او در ایران نماند و به افغانستان بازگردد،‌ دو هفته پس از بازگشت به افغانستان هم شهید شد‌،  اگر این شاعر در ایران می‌ماند،‌ اکنون شعر مقاومت رنگ و بویی دیگر داشت.می‌توانست ده‌ها اثر دیگر بیافریند و ذخیره ادبیات فارسی باشد.اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حالا هم در حال تکرار است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران