سوال از وزیر علوم درباره اخراج دانشجوی افغان از دانشگاه علامه طباطبایی

سوال از وزیر علوم درباره اخراج دانشجوی افغان از دانشگاه علامه طباطبایی

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت:‌ سه‌شنبه ۲۸ آبان وزیر علوم به مجلس خواهد آمد تا درباره پاره‌ای از موضوعات به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهد،‌ در این جلسه درباره اخراج دانشجوی افغان نیز از وی سوال خواهد شد.

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به موضوع اخراج قنبرعلی تابش دانشجوی مهاجر افغان از دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این موضوع در جلسه‌ای که روز سه شنبه 28 آبان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار می‌شود و وزیر علوم در آن حضور پیدا می‌کند،‌ بررسی می‌شود.

وی افزود: فرجی دانا وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری اطلاعات سه‌شنبه برای طرح سوال در زمینه برخی انتصابات به مجلس خواهد آمد که ما در حاشیه این سوالات درباره اخراج این دانشجو نیز از وی سوال خواهیم کرد.

جعفری با اشاره به اهمیت فراهم کردن شرایط مناسب جهت تحصیل دانشجویان غیر ایرانی در ایران گفت:‌ یکی از آیتم‌های افزایش رنکینگ دانشگاه‌ها در دنیا تعداد دانشجویان خارجی است که در آن دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند‌، بنابراین در یک نگاه کلی می‌توان گفت،‌ ما باید زمینه حضور دانشجویان افغان‌،  پاکستان و دیگر کشورها را در ایران فراهم کنیم. اما در این نگاه معقول‌تر و منطقی‌تر باید گفت،‌ کشور افغانستان کشور همسایه ایران است که از نظر فرهنگی‌، تاریخی و زبانی این دو ملت مشترکات بسیاری با یکدیگر داشته و سرنوشت دو ملت به یکدیگر گره خورده است.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: البته ما این را قبول داریم که در زمینه پذیرش دانشجویان مهاجر باید طبق قانون عمل کرد،‌  اما اگر وزیر علوم دلیل منطقی برای این اقدام وزات متبوع خود نداشته باشد،‌ باید با آن برخورد شود‌، چرا که اینگونه مسائل به تعاملات مشترک دو کشور در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش و در عرصه‌های دیگر لطمه وارد می‌کند،‌ در عرصه‌های مختلف فرهنگی همکاری بین دو ملت ضرورت دارد،‌ هم‌چنین دو دولت نیز باید با یگدیگر روابط خوبی داشته باشند‌، چرا که این روابط، روابط استراتژیک است و آینده دو ملت را می‌سازد.

وی با بیان این مطلب که در این میان نخبگان فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردارند، گفت:‌ بنابراین زمانی که فردی شاعر که نقش مطرحی در روابط فرهنگی دو طرف می‌تواند ایفا کند‌، باید تلاش کنیم تا اینگونه سرمایه‌ها حفظ شوند.

جعفری با بیان این مطلب که می‌توان از این سرمایه‌های فرهنگی به نفع انقلاب اسلامی بهره برد‌، گفت: اگر حرف از صدور پیام انقلاب می‌زنیم، حلقه اتصال پیام انقلاب به جهان همین نخبگان فرهنگی غیر ایرانی هستند که در مدت حضور خود در ایران با فرهنگ،‌ آیین و معارف ما آشنا شده و نماینده ایران در عرصه تبادلات فرهنگی جهان خواهند بود. در مورد این شاعر نیز این قضیه صدق می‌کند،‌  شاعری که درباره انقلاب و دفاع مقدس ما شعر سروده و با فرهنگ و معارف اسلامی ما آشناست،‌  باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد،‌ چرا که این شاعر می‌تواند مبانی فکری و اندیشه‌های انقلاب اسلامی را در جهان و یا حداقل در سطح کشور خود مطرح کند.

وی در پایان گفت: اگر پاسخ وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری به اخراج ایبن دانشجو قانع‌کننده نباشد،‌ ما در جلسه آینده سوال مستقلی را از وزیر در این زمینه طرح خواهیم کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران