گزارش سازمان حمایت از ۴ عامل کاهش تولید لاستیک/قیمت‌گذاری لاستیک به انجمن تایر سپرده شد

گزارش سازمان حمایت از 4 عامل کاهش تولید لاستیک/قیمت‌گذاری لاستیک به انجمن تایر سپرده شد

خبرگزاری تسنیم: سازمان حمایت در گزارشی از صنعت لاستیک کشور کمبود نقدینگی، بروز نبودن فن آوری تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید، عدم تثبیت نرخ ارز و کارمزد تسهیلات بانکی را ۴ عامل کاهش تولید این محصول اعلام و تاکید کرد: سودآوری این صنعت ناچیز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان حمایت در گزارشی با عنوان نگاهی به وضعیت صنعت لاستیک در سال 1391 افزود: براساس گزارشهای ارسالی از سوی واحدهای تولیدی لاستیک ظرفیت اسمی سالانه تولید لاستیک خودرو در کشور معادل 333 هزار تن می باشد که در این ارتباط بالاترین ظرفیت تولید متعلق به شرکت بارز به میزان 82.9 هزار تن معادل 24.8 درصد از کل ظرفیت تولید در کشور است.
تولید انواع لاستیک طی سال 91 توسط 10 شرکت تولیدکننده شامل شرکتهای آرتاویل تایر، ایران یاسا تایر و رابر، ایران تایر، کیان تایر، بارز، پارس، دنا، کویرتایر، یزد تایر و خوزستان به مقدار 226 هزار تن بوده که این میزان تولید کاهش یک درصدی تولید لاستیک را نشان می دهد. به نظر می رسد در این ارتباط مهمترین عوامل عدم افزایش تولید لاستیک عدم سرمایه‎گذاری بخش خصوصی و سودآوری ناچیز واحدهای تولید لاستیک ‎باشد.
همچنین توزیع لاستیک طی سال 91 توسط شرکتهای تولیدکننده داخلی در حدود 96 درصد میزان کل تولید می باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی مشاهده نمی شود.
براساس اطلاعات اخذ شده از گمرک در سال91 مقدار واردات لاستیک خودرو 105 هزار تن بوده که تقریبا معادل 46 درصد تولید داخل است، البته در مقایسه با میزان واردات سال 90 که( تقریباً 122.8 هزارتن) واردات لاستیک در سال 91 در مجموع نسبت به سال قبل در حدود15 درصد کاهش یافته است. که از دلایل کاهش واردات می توان به تاثیر اتخاذ سیاست در اولویت بندی کالا جهت دریافت ارز دولتی از سیستم بانکی اشاره کرد که برای لاستیک کامیون و اتوبوس با اولویت چهار با رشد 12 درصدی و تایرهای سواری با اولویت هشت با افت 24 درصدی واردات نسبت به سال قبل همراه بوده است.
لازم به ذکر است در سال 91 با توجه به نوسانات قیمتی بوجود آمده در تامین مواد اولیه (وارداتی- داخلی) مورد نیاز واحدهای تولیدی لاستیک و براساس تقاضای انجمن صنفی صنایع لاستیک از سازمان حمایت، افزایش قیمت انواع سایزهای لاستیک در طی دو مقطع از سال و در مجموع معادل 33 درصد از نظر این سازمان بلامانع اعلام گردید. به گزارش تسنیم،همچنین با عنایت به اهمیت تنظیم بازار به موقع (تامین، توزیع و قیمت) انواع محصولات لاستیک خودرو به دلیل اثرات مستقیم آن بر نحوه فعالیت صنایع خودروسازی، ناوگان حمل و نقل کشور (کالا و مسافر) و نیاز عموم دارندگان وسائط نقلیه و به موجب تصمیمات کارگروه کنترل بازار در راستای اجرائی شدن مفاد ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین جلوگیری از کاهش تولید و فراوانی انواع لاستیک کمبود دار مربوط به سایزهای 16، 20 ، 22.5 و 24، اختیار قیمت گذاری این اقلام با رعایت ضوابط نرخ گذاری مصوب مجمع عمومی سازمان حمایت به انجمن صنفی صنعت تایر تفویض گردید.
به طور کلی وجود مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، بروز نبودن فن آوری تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید، عدم تثبیت نرخ ارز و کارمزد تسهیلات بانکی موجبات کاهش تولید عملی نسبت به ظرفیت اسمی ایجاد شده در صنایع تولیدی لاستیک کشور را فراهم آورده است.
به نظر می رسد اتخاذ راهکارهایی نظیر عملیاتی شدن فرآیند تجمیع واحدها و رفع موانع اعطای تسهیلات دولتی به واحدهای تولیدی موجود و همچنین طرحهای توسعه ای می تواند کمک موثری در جهت برون رفت از وضعیت موجود در این صنعت باشد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه