آغاز سفر اولاند به سرزمین های اشغالی در آستانه مذاکرات هسته ای ایران

آغاز سفر اولاند به سرزمین های اشغالی در آستانه مذاکرات هسته ای ایران

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور فرانسه در شرایطی سفر خود به سرزمین های اشغالی فلسطین را آغاز می کند که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی به زودی در شهر ژنو از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه امروز یکشنبه سفر خود به سرزمین های اشغالی فلسطین را آغاز می کند و امیدوار است تا این سفر برای پیشبرد مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی مفید و موثر باشد.

بر اساس این گزارش اولاند که با کاهش شدید میزان محبوبیت خود در بین مردم فرانسه روبرو شده قصد دارد در این سفر 3 روزه برای افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی پاریس با تل آویو تلاش کند. مبادلات تجاری پاریس و تل آویو در سال 2011 میلادی به 2/3 میلیارد یورو رسیده است.

در این سفر تعدادی از روسای شرکت های بزرگ فرانسوی و لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور نیز اولاند را همراهی خواهند کرد.اولاند قصد دارد امروز با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفتگو کند. نتانیاهو رئیس جمهور فرانسه را دوست نزدیک اسرائیل ارزیابی و توصیف کرده است.

نتانیاهو و پرز هر دو خواستار اتخاذ موضع شدید پاریس در قبال مذاکرات هسته ای با ایران شده اند. دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 قرار است 20 نوامبر یعنی سه روز دیگر در شهر ژنو برگزار شود.

شیمون پرز اخیرا در مصاحبه با یک هفته نامه فرانسوی تاکید کرده است که ما متقاعد شده ایم که اگر ایران بمب هسته ای تولید کند همه کشورهای منطقه خاور میانه نیز از این اقدام ایران تبعیت خواهند کرد.

اسرائیل و کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند ولی جمهوری اسلامی تاکنون بارها بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است.

نتانیاهو همچنین قصد دارد روز چهارشنبه به مسکو سفر کرده و در خصوص این مساله با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رایزنی و گفتگو کند.
دفتر اولاند نیز با انتشار بیانیه ای تاکید کرد، گرچه موضع و رویکرد فرانسه و اسرائیل در خصوص ایران از نظر تاکتیکی متفاوت است ولی هر دو طرف بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای اتفاق نظر دارند.

فردا دوشنبه نیز اولاند به کرانه باختری و شهر رام الله خواهد رفت و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد.منابع آگاه اعلام کردند که اولاند در این سفر از مقام های اسرائیل و فلسطین خواهد خواست تا موانع موجود برای پیشبرد مذاکرات سازش را از بی ببرند.

مذاکرات سازش پس از سه سال وقفه بار دیگر با تلاش های جان کری وزیر خارجه امریکا از سر گرفته شده است.
انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان