رگولاتور مخابرات، شورای رقابت است

رگولاتور مخابرات، شورای رقابت است

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای رقابت گفت: بنگاه‌های مخابراتی خصوصی‌شده در دنیا توسط رگولاتوری نظارت و مسیردهی می‌شوند که این رگولاتور در ایران شورای رقابت است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت با حضور مراسم بهره‌برداری از فاز اول تامین تجهیزات انتقال شبکه شرکت‌های مخابرات استانی با اشاره به اینکه جایگاه ثروت‌ها و منابع انسانی در شبکه دانش‌بنیان بیش از منابع طبیعی است اظهار کرد: موتور رشد در جوامع کنونی در دست ثروت انسانی و بیشترین منابع اقتصادی حاصل از این بخش است به طوریکه ژاپن با کمترین منابع طبیعی پرچمدار رشد و توسعه است.

وی افزود: اگر سهم تولید ناخالص داخلی کشوری از حوزه ارتباطات 6 درصد باشد، نشان از جایگاه این حوزه در اقتصاد نیست زیرا بخش‌های بسیاری در کشور در ارتباط با مخابرات هستند و باید سهم بالاتری را برای آن در نظر گرفت.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه از دهه 80 میلادی و با توجه به چرخش در دانش اقتصاد که به سمت علمی شدن پیش رفت خصوصی‌سازی نیز رونق گرفت گفت: در واقع بنگاه‌هایی که کالا  و خدمات تولید می‌کنند باید خصوصی شوند، زیرا کارآمدی بخش خصوصی به مراتب بالاتر از بخش دولتی است.

او افزود: البته این به معنای کارآمدی مدیران بخش خصوصی نسبت به مدیران بخش غیردولتی نیست. 

وی با بیان اینکه مخابرات یک انحصار طبیعی است، اظهار کرد: هر آنچه که در ارتباط با زیرساخت و پایه مخابرات تلقی می‌شود، انحصاری است هرچند که ممکن است در آینده نزدیک این انحصار در راستای ارتقای خدمات و بهره‌وری شکسته شود.

وی ادامه داد: در دنیا بعد از دهه 80 میلادی مخابرات به بنگاه‌های امثال آن که خصوصی شده بودند واگذار شد و یک رگولاتور خارج از بازار برای خود تعیین کردند تا ناظر و سیاستگذار در عرصه فعالیت‌های آنها باشد که این رگولاتور در ایران براساس قانون شورای رقابت است.

او در پایان عنوان کرد: تا زمانی که انحصار در این حوزه وجود داشته باشد شورای رقابت نیز حضور خواهد داشت. 

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک