جامعه ایران برخی ویژگی‌های لازم برای مبارزه با فقر و رشد فراگیر را ندارد

جامعه ایران برخی ویژگی‌های لازم برای مبارزه با فقر و رشد فراگیر را ندارد

خبرگزاری تسنیم: وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان این که توزیع عادلانه برای جامعه‌ای که با فقر روبروست یکی از سیاست‌های اساسی است گفت: متاسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی از مهمترین ویژگی‌های لازم برای مبارزه با فقر و رشد فراگیر را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور در همایش رشد فراگیر و کاهش فقر با اشاره به اینکه این سمینار با دغدغه‌های دو دهه من همخوانی دارد گفت: پیش از این بحث توسعه امنیت با نگاهی به ناامنی‌ها را در کتاب‌های مختلف بررسی کردم.

وی ادامه داد: امروز عنصر زمان نیز به تحلیل‌های ما درباره توسعه و فقر وارد شده‌اند و این دستاوردهای نظریه قابل توجهی است. امروز بهتر از گذشته می‌دانیم که چگونه اقداماتی انجام دهیم که مانع از لطمه زدن به خسارت‌های جبران ناپذیر شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت امروز ما راهکارهای مختلفی برای کاستن از فقر را تجربه کرده‌ایم، سیاست‌های غیراصولی و غیرکارشناسانه که به ظاهر ضدفقر بودند را تجربه کردیم و این سیاست‌ها طبقه فقیر را بیشتر کرد و طبقات متوسط را رو به فقر کشاند.

ربیعی در بیان تعریف کار شایسته گفت: تعریف کار شایسته در شرایط آزادی، انصاف، تامین امنیت، حفظ شان و شخصیت اسلامی بدون توجه به ابعاد غیرکارشناسی کار غیرممکن است و به صراحت می‌توان گفت بدون اجازه دادن به نیروی کار برای مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری بدون گفت‌وگوی اجتماعی برای اولویت‌بندی و حل مسائل بدون توسعه جامعه مدنی که سازمان‌ها و تشکل‌های کار بخشی از آن هستند بدون حکمرانی خوب که در آن حاکمیت قانونی پاسخگویی مداخله کارآمد دولت، مبارزه با فساد و تامین حقوق و آزادی اساسی افراد تضمین شده باشد امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: توزیع عادلانه برای جامعه‌ای که با فقر روبروست یکی از سیاست‌های اساسی است. وقتی سخن از اعتبار عادلانه است نباید صرفا به توزیع درآمد خلاصه شود بلکه توزیع عادلانه قدرت و توزیع عادلانه فرصت‌های برابر اجتماعی است که در مجموع سیاست‌های ضد فقر را می‌سازد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مهمترین عدم توازن را که منجر به رشد فراگیر فقر شود را تشریح کرد و گفت: توزیع نامتوازن منطقه‌ای کشور، فاصله نرخ بیکاری در بین استانها و فاصله درآمدی در مشاغل گوناگون بدون آنکه تفاوت خاصی در بهره‌وری و میزان مولد بودن آنها داشته باشد فاصله درآمد غیرنخبگان و کارآفرینان مولد باعث عدم رشد خواهد شد.

ربیعی یادآور شد: نمی‌توان بدون عزم جدی برای از بین بردن عدم توازن‌ها از تلاش برای رشد فراگیر سخن گفت. به همین دلیل معتقدم تلاش برای ایجاد توازن در عرصه‌هایی که اشاره کردم از مصادیق اعتدال است و می‌توان گفت که اعتدال تنها با تلاش برای رفع تبعیض‌ها و عدم توازن‌ها امکان‌پذیر است.

وی با ابراز نگرانی گفت: متاسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی از مهمترین ویژگی‌های لازم برای مبارزه با فقر و رشد فراگیر را ندارد. در جامعه ما فرصت‌های اشتغال و سایر فرصت‌ها برقرار است و تفاوت نرخ بیکاری استانها تازه‌ترین شاخص این وضعیت است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رشد فراگیر بدون فراهم ساختن بنیادهای نهادی آن ناممکن است. بدون حاکمیت قانون، شفافیت مالی، انضباط پولی، نهادهای کارآمد برای مبارزه با فساد و داشتن جامعه مدنی قدرتمندی که توانایی نظارت بر تحقق توسعه پایدار داشته باشد نمی‌توان به رشد فراگیر و کاهش فقر رسید.

ربیعی تاکید کرد: تجربه مانورهای قیمتی صورت گرفته در جریان هدفمندکردن یارانه‌ها به ما نشان داد که قیمتها تنها متغیرهای مؤثر در عرصه اقتصاد نیستند بنابراین دلخوش کردن به سیاست‌های مبتنی بر قیمت و مدل تقلیل‌گرایانه از فضای کسب و کار تضمینی برای رشد فراگیر نخواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه