ستیز تمدنی با آمریکا تغییر نمی‌کند/سه ویژگی تمدن ساز یک فرهنگ

ستیز تمدنی با آمریکا تغییر نمی‌کند/سه ویژگی تمدن ساز یک فرهنگ

خبرگزاری تسنیم: علیرضا پیروزمند، پژوهشگر گفت: میان ایران و امریکا یک نزاع گریز ناپذیر تاریخی وجود دارد که از نزاع نور و ظلمت ریشه می‌گیرد،‌ راهبردهای چنین نزاعی هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همایش آمریکاشناسی امروزبعدازظهر 28 آبانماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور علیرضا پیروزمند،‌ علیرضا نادری، منوچهر آشتیانی ادامه یافت. حجت الاسلام علیرضا پیروزمند با موضوع " بازتفسیر دینی تقابل ما و غرب « آمریکا»" سخنرانی کرد.

حجت الاسلام پیروزمند با بیان اینکه بحث ما یک بحث سیاسی نیست، بلکه نگاه ما به آمریکا و تمدن آن یک نگاه فرهنگی است، افزود: باید از منظر فرهنگی و فلسفه تاریخی آمریکا را مورد کنکاش قرار دهیم و کیفیت آن را بررسی کنیم. این نگاه به ما امکان می‌دهد تا در مواجهه با آن مسیر را گم نکنیم. 

وی با اشاره به برداشت‌های سطحی از مواجهه با آمریکا توضیح داد: ممکن است عده‌ای مواجهه ما با تمدن غرب را به برداشت‌های سیاسی یا اقتصادی فرو بکاهند و در این وجوه بخواهند موضوع رابطه ما با آن را بررسی کنند. اما مسئله عمیق‌تر این است که ما تمدن غرب را با رویکرد فلسفه تاریخ بررسی کنیم. 

وی ادامه داد: میدان درگیری ما با آمریکا در یک کلمه خلاصه می‌شود. «جهانی سازی». جهانی سازی و الگوسازی جهانی نقطه اصلی مواجهه یا مقابله ما با آمریکا است، همه بحث‌های اصلی در خصوص سیاست‌ و اقتصاد از همین مبدا ناشی می‌شود.

به گفته این پژوهشگر مواجه ما با آمریکا یک مواجهه تمدنی است و مقیاس آن مقیاسی جهانی است و محور این مواجهه الگوبخشی ارزش‌های حاکم بر تمدن است. 

پیروزمند با ارائه تفسیری از فلسفه تاریخی توحیدی خاطرنشان کرد: در فلسفه تاریخی وحیاتی ما دنیا میدان مواجهه نور و ظلمت، حق و باطل است. ما نمی‌توانیم واقعیت وجود شیطان را در این فلسفه تاریخ نادیده بگیریم نور و ظلمت دو جبهه است که با مراحل تاریخ صورت‌های مختلفی پیدا می‌کند و تکامل تاریخ را هم باید بر همین مبنای مواجهه نور و ظلمت تفسیر کنیم. 

وی سبک زندگی  و جهانی سازی آن را میدان نزاع مواجهه حق و باطل دانست و گفت: جبهه نور می‌خواهد بگوید که سعادت در گرو پیروی از ارزش‌های من است و در مقابل ظلمت هم الگوی متفاوتی برای سعادت ارائه می‌دهد. این دو جبهه تاریخی هستند و چون تاریخی هستند نزاع‌شان یک نزاع جهانی است. 

این عضو فرهنگستان علوم خاطر نشان کرد: چنین مواجهی با این عرض و طول گریز ناپذیر است واساساً نمی‌توان بین این دو جبهه وجود یک آشتی را متصور شد. پس جنگ تمدن‌ها در این معنا حتمی و قطعی است نه یک مسئله اعتباری. ممکن است این جنگ، جنگ فیزیکی آن گونه که هانتینگتون می‌گوید، نباشد اما از این نبرد گریزی وجود ندارد. زیرا جبهه ظلمت و باطل به دنبال استقرار ارزش‌های خود در جهان است و ما هم ماموریم جهان را برای استقرار نظام عادلانه آماده کنیم. 

پیروزمند اظهار کرد: مواجهه ایران و آمریکا چنین جنسی دارد اگر چه هنوز یک تیر هم میان آنها پرتاب نشده است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فرهنگی که دارای سه ویژگی باشد می‌تواند تمدن ساز باشد. نخست قدرت تولید علم و دانش، دوم قدرت طراحی ساختار و نهادهای اجتماعی و سوم قدرت تولید محصولات قابل مطرح که پاسخگوی نیاز جامعه باشد. هم آمریکا دارای چنین ویژگی‌هایی است هم جمهوری اسلامی ایران. از این رو ایران قصد دارد نظام سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی‌اش را مبتنی بر نگاه توحیدی پیش ببرد و این ویژگی پس از انقلاب اسلامی به عنوان یک نقطه عطف تاریخی برای ما فراهم شد. به همین دلیل است که امروز ایران و امریکا در برابر هم قرار گرفته‌اند. غرب می‌گوید من در انتهای تاریخ قرار گرفته‌ام و لیبرال دموکراسی آخرین مرحله تاریخ است اما کشوری مانند ایران سر بلند کرده و این الگو را نمی‌پذیرد. به همین خاطر مسئله اصلاً موضوع ایران و‌ امریکا نیست بلکه موضوع یک جنگ تاریخی و جهانی است. 

پیروزمند در پایان اضافه کرد: فرهنگ ما که برگرفته از قرآن است و روح تمدن ما را تشکیل می‌دهد با فرهنگ آمریکا که مبتنی بر آموزه‌های غیرالهی است همخوانی ندارد به همین دلیل این نزاع هموارهوجود خواهد داشت. ممکن است تاکتیک‌های مواجهه ما تغییر کند اما راهبرد ما در این ستیز تمدنی همواره همان باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران