ایران همچنان بر حق غنی سازی اورانیوم خود تاکید دارد/ آمادگی روزافزون تهران برای توافق هسته ای با غرب

ایران همچنان بر حق غنی سازی اورانیوم خود تاکید دارد/ آمادگی روزافزون تهران برای توافق هسته ای با غرب

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آلمانی با اشاره به آمادگی روزافزون ایران برای توافق هسته ای با غرب در عین حال تصریح کرد که تهران همچنان بر حق غنی سازی اورانیوم خود تاکید دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "هندلز بلات" آلمان در آستانه شروع دور بعدی مذاکرات هسته ای ژنو در مطلبی نوشت: از زمان شروع مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران تهران شدیدا بر حق غنی سازی خود تاکید می کند. ایالات متحده نیز با همین شدت این تقاضای ایران را رد می کند. با گذشت بیش از ده سال از اولین مذاکرات ایران با غرب بر سر مسئله هسته ای هیچ یک از طرفین نمی خواهند کوتاه بیایند. تا حالا.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که ایران چند روز قبل از شروع مذاکرات هسته ای جدید در ژنو یک امتیاز مهم به غربی ها داد. البته ایران همچنان بر حقوق خود روی غنی سازی اورانیوم تاکید دارد، اما اعلام کرد که شرکای مذاکره اش نیازی نیست که به این حق ایران  به صورت علنی اعتراف کنند.

به این ترتیب ایران برای شریک مذاکرات خود راهی را گشود که به مسائل دیگری در زمینه هسته ای بپردازد. البته این امر غیر ممکن است که تهران غنی سازی اورانیوم خود را کاملا متوقف کند.

حدود دو ماه پیش رئیس جمهوری ایران هر گونه توافق با گروه 1+5 در مناقشات هسته ای را به مسئله به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم ایران وابسته دانسته بود.

اما ایران در آستانه شروع دور بعدی مذاکرات هسته ای ژنو که از امروز آغاز می شود کمی از موضع سختگیرانه خود عقب نشینی کرده است. وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که حق غنی سازی اورانیوم تهران قابل مذاکره نیست، اما ما هیچ ضرورتی برای به رسمیت شناخته شدن این حق از طرف غرب نمی بینیم.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که اگر ما همه نشانه ها برای آمادگی روزافزون ایران به منظور توافق هسته ای با غرب تحت ریاست جمهوری حسن روحانی را نادیده بگیریم، اما این موضع گیری اخیر تهران غافلگیر کننده بود.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که ایران همواره تاکید کرده است که برای این کشور مسئله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و مصارف پزشکی و علمی آن مطرح بوده است. اما واشنگتن و متحدانش روی تلاش ایران برای بالا بردن غنای اورانیوم به منظور دستیابی به سلاح اتمی تاکید دارند.

"گاری سامور" که از اعضای سابق تیم آمریکایی مذاکره کننده با ایران بوده است اظهار داشته است که غنی سازی اورانیوم حدود ده سال است که در مرکز مناقشات اتمی ایران با غرب قرار گرفته است و شفاف سازی قانونی این مسئله غیرممکن است.

البته حتی اگر این مورد مناقشه بین ایران و غرب هم حل شود باز هم اختلافات دیگری برای توافق بین طرفین مذاکره باقی خواهد بود.

گروه 5+1 می خواهند ظرفیت ایران برای غنی سازی اورانیوم را محدود کنند و تولید اورانیوم با غنای بالا را در این کشور کاملا متوقف کنند. آنها همچنین نظارت دائمی بین المللی بر تاسیسات هسته ای ایران را می خواهند.

روسیه و چین در سال های گذشته این سیگنال را فرستاده اند که آن ها درخواست های ایران برای به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی این کشور را می توانند بپذیرند.

آلمان هم از این حق کشور ما تا  زمانی که غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز استفاده شود حمایت می کند. اما سه کشور دیگر یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه با این امر حداقل در حال حاضر مخالفت می کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان