«سقراط» بار دیگر تالار وحدت را زنده می‌کند

«سقراط» بار دیگر تالار وحدت را زنده می‌کند

خبرگزاری تسنیم: نویسنده و کارگردان نمایش «سقراط» گفت: بیش از ۵۰ روز است، روازانه هشت ساعت تمرین کرده‌ایم، فکر می‌کنم پس از اجرای نمایش «شکار روباه» علی رفیعی، «سقراط» بار دیگر تالار وحدت را زنده می‌کند.

حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردن نمایش «سقراط» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره جدیدترین فعالیت نمایشی خود گفت: از 17 آذر ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رویم، ما ابتدا قرار بود در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر امسال اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کنیم، اما گویا اتابک نادری پیش از این با گروه دیگری جهت اجرا در تئاتر شهر قرار داد بسته بودند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه من نمی‌توانستم گروهی 60 نفره و دکوری سنگین را تنها برای اجرا در فجر استفاده کنم تا پس از آن منتظر اجرای عمومی باشم، تصمیم گرفتیم با بنیاد رودکی وارد مذاکره شویم، که خوشبختانه توانستیم برای پیش از جشنواره تئاتر فجر، 30 اجرا بگیریم که دو اجرای آن نیز در قالب سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

نویسنده نمایش‌نامه «سقراط» درباره تغییرات متن نمایش نسبت به نگارش اولیه و در اجرای اثر اظهار داشت: هیچ تغییری در متن ایجاد نشده است و همان طور که پیش از این گفته بودم نمایش‌نامه «سقراط» داستان داین دانشمند یونانی در آتن است و  از حضور این شخص در آتن تا زمانی که محاکمه و اعدام می‌شود را به تصویر می‌کشیم. تا به حال نمایش‌نامه خاصی در رابطه با «سقراط» نوشته نشده است، به همین دلیل کمی کار من برای تحقیقات و نگارش اثر سخت بود، اما خوشبختانه این اتفاق رخ داد و بزودی شاهد اجرای این اثر خواهیم بود.

نعیمی با تاکید براینکه انتخاب فرهاد آئیش، استثنایی بود، گفت: من صرفا به دنبال بازیگری که نام‌دار و یا باتجربه و خیلی حرفه‌ای باشد نمی‌گشتم،‌ چراکه این نقش بسیار پیچیده و سنگین است، بازیگر این نقش باید 120 دقیقه روی صحنه باشد و این کار سختی است. آئیش روحیه و طنز خاص «سقراط» را دارد و در اصل او دارای نبوغ و جنون «سقراط» است.

وی افزود: از چهار سال پیش به دنبال فرصتی برای همکاری با این هنرمند را داشتم، اما فرصت ایجاد نشد تا به «سقراط» رسیدیم، من با او اخلاق حرفه‌ای و عاشقانه‌ای را تجربه کردم، فرهاد آئیش تمام وقت خود را برای این نمایش گذاشته است و در طول تمرین‌ها و اجرای نمایش هیچ سریال، فیلم سینمایی و تئاتری را قبول نکرده است، او حتی درباره مبلغ قرارداد هم گفت که اگر هیچ پولی هم نباشد اعتراض نخواهد کرد.

کارگردان نمایش «سقراط» با بیان اینکه بیش از 50 روز است، روازانه هشت ساعت تمرین کرده‌ایم گفت: این تمرینات تا آغاز اجراها ادامه دارد، خوشبختانه تمام عوامل نمایش با شور و شعف خاصی کار می‌کنند، فکر می‌کنم پس از اجرای نمایش «شکار روباه» علی رفیعی، «سقراط» بار دیگر تالار وحدت را زنده می‌کند.

نعیمی درباره مسائل مالی نمایش نیز اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی توان پرداخت مبلغی که بنده برآورد کردم را نداشت، اما کم‌تر از نصف آن را به ما کمک می‌کند، گیشه نیز، 30 درصد به بنیاد، 20 درصد به انجمن هنرهای نمایشی و 50 درصد به گروه ما تعلق می‌گیرد. البته این اتفاق به معنای کم لطفی از سوی مرکز نیست، قادر آشنا و ابراهیم گله‌دارزاده حمایت خوبی از ما داشته و دارند.

وی تصریح کرد: شوارای نظارت و ارزشیابی نیز برای صدور مجوز اجرای هیچ صحنه و حتی کلمه‌ای را مشکل ندانست و اثر ما بدون هیچ مشکل نظارتی روی صحنه می‌رود. این اتفاق به دلیل همکاری و تلاش بسیار خوب گروه اجرایی نمایش از بازیگران تا طراحان صحنه، لباس و... است.

نعیمی درباره طراحی پوستر این نمایش نیز اظهار داشت: زمانی که طراحی پوستر منصوره قره‌باغی را ملاحضه کردم، تمام اندیشه نمایش را در آن دیدم، «سقراط» اولین شهید راه فلسفه است که او را اعدام کردند. امیدوارم مخاطبان از این دیدن این نمایش لذت ببرند، ما برای روی بردن این نمایش بیش از 50 روز است که تمرین می‌کنیم.

نمایش «سقراط به نویسندگی و کارگردنی حمیدرضا نعیمی و بازی فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، نقی سیف‌جمالی، کتانه افشاری‌نژاد، یعقوب صباحی، ایوب آقاخانی، سیاوش چراغی‌پور، بهاره نوحیان، بهمن عباس‌پور و... از اواسط آذر 17 آذر ماه هر روز ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران