زیاده‌خواهی‌های غرب مذاکرات را با مشکل مواجه می‌کند/حقوق هسته‌ای خط‌قرمز جمهوری اسلامی

زیاده‌خواهی‌های غرب مذاکرات را با مشکل مواجه می‌کند/حقوق هسته‌ای خط‌قرمز جمهوری اسلامی

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مذاکرات دچار پارادوکس هستند، گفت: در صورت عدم نتیجه گیری در مذاکرات طرف غربی ضرر بیشتری خواهد کرد.

احمدرضا دستغیب نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها بخواهند مسئله‌ای را در روند مذاکرات بوجود بیاورند، خودشان ضرر می‌کنند، اظهار داشت: با وجودی که آمریکایی‌ها در داخل کشور خود گزارش‌هایی را به خاطر هراس از صهیونیست‌ها و لابی صهیونیستی در داخل آمریکا ارائه می‌کنند، اما این نکته را می‌دانند و به آنها ثابت شده که در منطقه بدون جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در روند مذاکرات نیز دچار پارادوکس شده‌اند که از یک طرف گیر افراد عمومی دنیا هستند تا این مذاکرات را به نتیجه برسانند و از طرف دیگر نیز با جریان‌های سیاسی افراطی در داخل کشور خودشان درگیر هستند که آنها اجازه حرکت آزاد و مستقل را به دولتمردان آمریکایی نمی‌دهند.

دستغیب با اشاره به اظهارات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان گفت: اگر آمریکایی‌ها و کشورهای غربی استدلال‌های منطقی و اصولی جمهوری اسلامی را بپذیرند و بر اساس منطق، عقل و خردگرایی به موضوع نگاه کنند، موضوع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی سریعا به نتیجه می‌رسد و مذاکرات نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه خواهد داد، اما اگر از چارچوب منطقی و خردمندانه خارج شوند، مذاکرات به بن‌بست می‌رسد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مواضع فرانسه نیز، گفت: فرانسوی‌ها با اتخاذ این مواضع 2 آسیب جدی به خود زدند؛ یکی از نظر اقتصادی که در آینده با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، ضرر خواهند کرد و مورد دیگر که بزرگترین آسیبی است که فرانسه می‌خورد، این است که به ژست سیاسی این کشور به عنوان یک کشور کاملا دموکراتیک آسیب می‌خورد و فرانسه آبروی خود را از دست می‌دهد که در حال حاضر نیز تا حدودی چنین شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنده فکر می‌کنم مردم فرانسه و برخی از محافل روشنفکری این کشور باید نسبت به اظهارات فابیوس و دولتمردان خود اعتراض گسترده داشته باشند چرا‌که فابیوس با گرایش به صهیونیست‌ها و رفتارهای غیرمنطقی نشان داد، خط بطلانی بر بسیاری از ایده‌های دموکراتیک بر فرانسه زد.

دستغیب اضافه کرد: لطمه‌ای که فرانسوی‌ها در 10 روز گذشته به وجهه دموکراتیک خود در افکار عمومی زدند، در گذشته خیلی کم نظیر داشته است و تا جایی که یاد بنده می‌آید، این بار دوم است؛ دفعه گذشته نیز شاهد بودیم که فرانسوی‌ها برای سرکوب اعتراضات مردمی در پاریس، تانک‌ها را به خیابان‌ آوردند که این مورد نیز یکی از اقداماتی بود که لطمه زیادی به چهره فرانسه زد و این حرکات اخیر فرانسوی‌ها نیز دومین اقدام آنها در جهت تخریب وجهه دموکراتیک و حیثیت سیاسی خودشان است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برداشتن گام‌های متوازن تصریح کرد: برداشت گام‌های متوازن به این معناست که جمهوری اسلامی ایران دارای حقوق و منافعی است و کشورهای غربی نیز اگر راست بگویند دغدغه‌هایی دارند.

وی اضافه کرد: غربی‌ها اگر واقعا راست می‌گویند که دغدغه‌هایی در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دارند، برای رفع این دغدغه‌ها و حفظ منافع و حقوق ایران باید در میز مذاکره با ایران به توافق برسند؛ بازی برد - برد یعنی در عین حال که منافع و حقوق جمهوری اسلامی حفظ می‌شود، دغدغه کشورهای غربی نیز برطرف شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس حقوق هسته‌ای را خط قرمز و جزو منافع جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: غربی‌ها نیز دغدغه‌هایی در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند که باید در میز مذاکره هر دوی این موارد تامین شود.

دستغیب تصریح کرد: البته این توضیحات در شرایط منطقی و خردمندانه است و اگر خلاف این موارد باشد و طرف غربی بخواهند به زیاده‌خواهی‌های خود ادامه بدهند و خواسته‌های غیر‌منطقی مطرح کنند و یا موضوعات دیگری را در دستور کار مذاکره قرار بدهند، طبیعتا مذاکرات دچار مشکل خواهد شد و در این بین آنها هستند که ضرر می‌کنند و کماکان منافع ما در جای خود برقرار است.

وی خاطر‌نشان کرد: اگر مذاکرات نتیجه ندهد، درست است که شرایط اندکی برای ما سخت می‌شود اما بیشتر از ما برای آنهاست که سخت خواهد شد چرا‌که در سری پیش نیز که آنها بازی را بر هم زدند، تعداد سانتریفیوژ‌های ما به شدت افزایش پیدا کرد و این بار نیز اگر چنین رفتاری را در پیش بگیرند، نوع رفتار ما نسبت به آنها تغییر خواهد کرد که برای آنها خیلی خوب نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon