شاخص بورس برای فتح قله ۸۰ هزار واحدی آماده شد

شاخص بورس برای فتح قله 80 هزار واحدی آماده شد

خبرگزاری تسنیم: در هفته پایانی آبان، شاخص کل رکورد ۷۸ هزار واحدی را شکست و خود را برای فتح قله ۸۰ هزار واحدی آماده کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ بازار سرمایه اولین روز معاملات هفته پایانی آبان را با بازگشایی نماد معاملاتی ایران خودرو شروع کرد و در این روز نماد معاملاتی شرکتهای شهرسازی و خانه سازی باغمیشه، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، دوده صنعتی پارس و حق تقدم شرکت البرز دارو متوقف شدند.
همچنین نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت پخش البرز، داروسازی امین، بیمه کارآفرین، کیمیدارو، صنایع کاشی و سرامیک سینا، سیمان ایلام و جوشکاب یزد در این روز آماده انجام معامله و نماد معاملاتی دزهراوی نیز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند.
اما در پایان اولین روز معاملاتی هفته ای که گذشت، دادوستد 881 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 356 میلیارد تومان در 110 هزار نوبت معاملاتی ثبت شد و شاخص کل با رشد 740 واحدی به عدد 77 هزار و 673 واحد رسید.
نماد معاملاتی شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مخابرات ایران و ایران خودرو نیز بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص را در معاملات بازار سرمایه داشتند و نماد بانکی ها(ملت، تجارت و صادرات) و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را به نام خود کردند.
بر اساس این گزارش، بازدید سفیر ژاپن در ایران و رئیس بخش بازرگانی این سفارتخانه از بورس کالای ایران از دیگر رویدادهای بازار سرمایه در روز شنبه بود.
اما در معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، 729 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 354 میلیارد تومان در 101 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و شاخص کل با افت 458 واحدی به عدد 77 هزار و 214 واحد رسید.
نماد شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص را در معاملات این روز بازار سرمایه داشتند و نماد پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت و پالایش نفت اصفهان نیز بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را بر جای گذاشتند.
بر اساس این گزارش، بازار سرمایه روز دوشنبه را با امضا منشور فعالیت اتاق گفتگوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان بورس شروع کرد و ماموریت این اتاق گفتگو، افزایش تعامل فیمابین شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان بورس و اوراق بهادار و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی (بعنوان متولیان صنعت پتروشیمی و بازار سرمایه کشور) به منظور توسعه صنعت پتروشیمی و حضور فعال این صنعت در بازار سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات کشور اعلام شد.
در این روز شاخص کل حرکت آهسته ای بر مرز 77 هزار واحد داشت و با رشد آهسته 113 واحدی بر روی عدد 77 هزار و 328 واحد آرام گرفت.
در اروز دوشنبه، 645 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 294 میلیارد تومان در 90 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و نماد شرکتهای بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پردیس و بانک ملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
نماد معاملاتی شرکتهای پالایش نفت بندرعباس، کشتیرانی جمهوری اسالامی ایران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز هم بیشترین تاثیر منفی بر نماگر بورس را در معاملات این روز بازار سرمایه از خود بجای گذاشتند.
اما در روز سه شنبه، معاملات قراردادهای آتی سهام از طریق سامانه معاملات برخط و مطابق با دستورالعمل معاملات قراداد آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران آغاز بکار کرد و بر اساس اطلاعیه معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار معاملات قراردادهای آتی سهام صرفاً از طریق مکانیزم معاملات برخط آتی سهام امکان پذیر شد و دسترسی سرمایه گذاران برای انجام معاملات آتی سهام از طریق کارگزاری هایی عنوان شد که سامانه معاملات برخط آتی سهام را در اختیار دارند.
همچنین در روز سه شنبه نماگر بورس رکورشکنی کرد و با صعود شاخص به ارتفاع 78 هزار واحدی، بازار سرمایه به استقبال مذاکرات ژنو رفت. در پایان معاملات این روز، 694 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 309 میلیارد تومان در 90 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد، شاخص کل 813 واحد رشد کرد و نماگر بورس رکورد 78 هزار و 142 واحدی را از آن خود کرد. با این اتفاق نیز ارزش بازار سرمایه کشور از مرز 382 میلیارد تومانی گذشت.
بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص در معاملات روز سه شنبه هم به نام نماد پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان شد و نماد معاملاتی شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ملی صنایع مس ایران مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
بر اساس این گزارش، خارج شدن بحث عوارض آلایندگی پالایشگاه‌ها از دستور کار مجلس در جریان جلسه علنی روز سه شنبه دلیل اصلی رونق دوباره دادوستد سهام پالایشگاهی ها در بازار سرمایه بود.
اما در آخرین روز معاملاتی آبان امسال، رییس مجلس اندونزی به همراه هیاتی عالی رتبه متشکل از نمایندگان کشور اندونزی وارد تالار بورس شد و پس از بحث و تبادل نظر با مدیران بازار سرمایه ایران به بازدید از تالار شیشه ای پرداخت و از نزدیک با روند معاملات در بورس تهران آشنا شد.
در این روز 1.8درصد سهام شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین شامل 520 میلیون سهم توسط سرمایه گذاری صبا تامین به قیمت هر سهم 5800 ریال در بازار دوم بورس اوراق بهادار عرضه شد که به همان قیمت پایه به فروش رسید.
همچنین شاخص بورس در روز چهارشنبه رشد آرامی داشت و 136 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 663 میلیارد تومان در 101 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد که بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص را نماد پالایش نفت بندر عباس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان داشتند.
نماد معاملاتی شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صنایع شیمیایی ایران و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین هم در روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفتند.
در جریان معاملات آخرین روز هفته گذشته نیز زمان جلسه معاملاتی کلیه بازارها از ساعت 12 به 12:30 افزایش یافت.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه