حضور وزاری خارجه ۱+۵ در ژنو نشانه پیشرفت مذاکرات هسته ای است

حضور وزاری خارجه 1+5 در ژنو نشانه پیشرفت مذاکرات هسته ای است

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آلمانی با اشاره به سفر وزاری امور خارجه گروه ۱+۵ به ژنو برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، این امر را نشانه‌ای برای پیشرفت در این مذاکرات و نزدیکی طرفین مذاکره به هم دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آلمانی "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: مذاکرات اتمی با ایران سرعت می گیرد.هم وزیر امور خارجه روسیه و هم همتای آمریکایی وی شخصا برای شرکت در این مذاکرات به ژنو می آیند. این می تواند به مفهوم نزدیکی بیشتر طرفین مذاکره در مناقشات اتمی ایران و غرب به یکدیگر باشد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: ظاهرا در مذاکرات اتمی با ایران حرکت هایی ایجاد شده است. در بعد از ظهر جمعه خبرگزاری های غربی از مسکو خبر دادند که وزیر امور خارجه روسیه برای شرکت در مذاکرات هسته ای ژنو راهی سوئیس می شود. وزیر امور خارجه آمریکا نیز مجددا به ژنو سفر می کند.

سخنگوی "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کری بعد از مشاوره با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که شخصا برای شرکت در مذاکرات هسته ای ژنو به سوئیس بیاید. جان کری می خواهد کمک کند اختلاف نظرها در مناقشات اتمی کاهش یافته و توافق هسته ای نزدیک تر شود.

دیپلمات های غربی تاکید کرده اند که لاوروف و کری قرار بود تنها در صورتی به مذاکرات هسته ای ژنو وارد شوند که شانس یک توافق ایجاد شود. وزرای امور خارجه این دو کشور بزرگ  می خواستند در پیروزی یک توافق هسته ای تاریخی در مذاکرات هسته ای با ایران شخصا حضور داشته باشند. مناقشات اتمی ایران با غرب سالهاست که نفس ایالات متحده را گرفته است. 

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: مداخله کری و لاوروف در مذاکرات هسته ای ژنو، وزرای امور خارجه دیگر کشورهای گروه 5+1 را هم به شرکت در این مذاکرات ترغیب کرد.

در این مذاکرات هسته‌ای در یک طرف گروه 1+5 و در طرف دیگر ایران قرار خواهد گرفت. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا نمایندگی گروه 1+5 در این مذاکرات را عهده دار است.

در دور قبلی مذاکرات هسته ای ژنو که حدود دو هفته پیش برگزار شد وزرای امور خارجه 1+5 به صورت غافلگیرانه به ژنو سفر کردند. حضور آن ها در این مذاکرات امیدها برای موفقیت را بالا برد. اما بالاخره آن ها نتوانستند به توافقی در این دور مذاکرات دست پیدا کنند. در اصل کشورهای غربی می خواستند در توافقات اولیه ایران را به توقف بخش های مهمی از برنامه های هسته ای خود وادارند و به ازای آن بخش هایی از تحریم ها علیه این کشور را لغو کنند.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان