افخم: تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفتند و افزایش نخواهند یافت

افخم: تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفتند و افزایش نخواهند یافت

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش در مصاحبه با شبکه خبر اعلام کرد که تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفتند و افزایش نخواهند یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش در مصاحبه با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفتند و افزایش نخواهند یافت.

در ادامه متن کامل مصاحبه افخم در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد:

شبکه خبر: چه زمانی قرار است متن اولیه سند توافق ایران و گروه 1+5 امضا شود؟

افخم: قبل از پایان سال جاری میلادی و احتمالا تا یک هفته و یا دو هفته آینده این سند امضا خواهد شد و به سازمان ملل خواهد رفت.

شبکه خبر: گام‌هایی که طرفین این توافق باید بردارند آیا همزمان خواهد بود و یا یک تقدم و تاخری وجود دارد؟

افخم: همگی شاهد بودند که فعالیت فشرده دیپلماسی در این باره صورت گرفت و تیم ایرانی هوشمندانه عمل کرد. ایران یک بازی برد-برد را مد نظر داشت که در شکل و فرایند مذاکرات مورد توجه قرار گرفت. گام اول برداشته شده است اما مسیر زیادی در پیش داریم. ایران گام‌های متوازنی بر می‌دارد که به درستی در آن پیش رفته است و امیدواریم تا لغو کامل تحریم‌ها همینطور ادامه یابد.

شبکه خبر: از همین ساعات اولیه برخی اظهار نظرات غربی با اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، درباره این توافق مغایرت دارد و برخی شیطنت‌های رسانه‌ای وجود دارد، آیا سرکار عالی و وزارت خارجه پاسخگوی این اظهار نظرات هستید یا خیر؟

افخم: ما به رسانه‌ها توصیه می‌کنیم که هوشمندانه فضا را رصد کنند و تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌ای غرب قرار نگیرند و به درایت تیم ایرانی برای بازی برد-برد اطمینان حاصل کنند. مهمترین نکته این است که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است و تحریم‌ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت و افزایش نخواهد یافت. آنچه حاصل شده است موفقیت برای تیم ایرانی است که درپی مقاومت و ایستادگی مردم ایران به دست آمده است. هنوز راه طولانی در پیش داریم و ممکن است تا رسیدن به سند نهایی یکسال زمان لازم باشد.

شبکه خبر: جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است که در این توافق امنیت اسرائیل حفظ خواهد شد این اظهارات ناظر به چه موضوعی است؟

افخم: برخی گرو‌ه‌ها و جریان‌ها شکل گرفتند که مانع از رسیدن به توافق بشوند، جان کری نیز به نظر می‌رسد برای کاهش این فشارها چنین اظهارنظری داشته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان