زیان‌دهی ۴۰ میلیارد تومانی پست صحیح است/پست باید آزاد شود نه خصوصی

زیان‌دهی 40 میلیارد تومانی پست صحیح است/پست باید آزاد شود نه خصوصی

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل سابق شرکت پست گفت: پست در کشورهای توسعه یافته دولتی است و به علت بهره‌وری که دارد خصوصی نشده اما آزادسازی در آن اتفاق افتاده است.

محمد حسن کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، ضمن تأیید رقم زیان‌دهی این شرکت در سال گذشته که پیش‌تر از این در گفت‌وگوی تسنیم با رئیس کمیته مخابرات مجلس مطرح شده بود، درباره دلایل شکل‌گیری ضرر 400 میلیارد ریالی این شرکت در سال گذشته اظهار کرد: شرکت پست موظف به ارائه خدمات تکلیفی است و براساس بند 2 ماده 151 برنامه پنجم، مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و اخذ شده خدمات تکلیفی را که مجموعه‌ها باید ارائه کنند، دولت باید پرداخت کند.

وی افزود: اگر این ارقام که در برنامه پنجم هم دیده شده است، پرداخت می‌شد، پست دیگر هیچ زیانی نداشت.

مدیر عامل سابق پست جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اگر ارقام دیده شده در قانون به پست داده شود، مشکل زیان‌دهی این شرکت حل می‌شود، درباره دلایل بی‌توجهی دولت به این پرداخت‌ها نیز به تسـنیم گفت: در طول تاریخ، سال گذشته کمترین پرداخت و کمک از سوی دولت نسبت به کل درصد اعتبار آن به پست شد و این هم ناشی از وضعیت نه چندان خوب آن بوده است.

او با تأکید بر اینکه هر مجموعه‌ای را که بخواهیم خصوصی کنیم باید از آن حمایت داشته باشیم، ابراز کرد: وقتی می‌خواهیم مجموعه‌ای خوب کار کند باید از آن حمایت داشته باشیم و اگر خدمت تکلیفی به عهده آن گذاشتیم باید مابه‌التفاوت آن را بپردازیم.

وی درباره شرایط خصوصی‌‌سازی پست عنوان کرد: تجربه دنیا نشان می‌دهدف که معمولا این بخش را وارد خصوصی‌سازی نکرده‌اند و اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، ژاپن، کانادا، استرالیا و... همه پست خود را دولتی نگاه داشتند اما در این حوزه آزادسازی‌ انجام داده‌اند و چون وضعیت پست دنیا از ما بهتر است باید با تأمل بیشتری در این زمینه اقدام کنیم.

کرباسیان درباره دلیل عدم خصوصی‌سازی این مجموعه در دنیا گفت: پست باعث صرفه‌جویی می‌شود و اگر اعداد و ارقام این حوزه را درآوریم، پست یکی از سودده‌ترین ارگان‌ها از منظر  بهره‌وری و صرفه‌جویی‌هاست.

او افزود: دلیل اصلی این کار این است که پست یکی از ارکان مهم آن‌ها تلقی می‌شود و به دلیل اینکه بخش‌های خصوصی به دنبال انتفاع هستند و زیر بار بعضی از کارها نمی‌روند، پست را دولتی نگاه داشته‌اند زیرا این رویه منجر به افزایش قیمت‌ها و عدم صرفه‌ اقتصادی برای دولت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران هم چنین تجربه‌ای وجود دارد، اذعان کرد: بانک‌ها و بیمه‌های ما هم دولتی و خصوصی دارد زیرا در جاهایی نیاز است که دولت تزریقاتی داشته باشد که ان را از کانال خود انجام می‌دهد و بخش خصوصی را هم در کنار خود دارد تا مباحث رقابتی را به شکل همزمان پیش برد.

کرباسیان با بیان اینکه هرچیز تا قبل از فروش قیمتش مشخص نیست اما وقتی فروخته شود، تازه ارزش آن مشخص می‌شود، یادآور شد: قطعا کسی نمی‌تواند جای پست را بگیرد زیرا این مجموعه خدمات پایه‌ای بسیاری در کشور و در روستاها دارد و بعید است بخش خصوصی حاضر به توزیع کالابرگ در شهرستان‌ها باشد و از این جهت و به دلیل بهره‌وری که برای دولت دارد، برای خود دولت هم به صرفه نیست که پست را خصوصی کند و بعد به فکر جبران سوبسیدها باشد.

مدیر عامل سابق پست همچنین خاطر نشان کرد: البته دولتی نگاه داشتن پست هم شرایط خاص خود را می‌خواهد و به واسطه اینکه آزادسازی انجام می‌شود در کنار آن مجموعه‌های بخش خوصی می‌آید، باید قید و بندهای دولتی برای آن نیز کمتر شود تا به عنوان مثال بتواند نیروهای پاره‌وقت را در زمانیکه حجم کار بالاست، به کار گیرد.

او در پایان گفت: با اصلاح قوانین و مقررات باید برای این بخش چابکی درست کنند تا در کنار بخش‌های خصوصی خدمات خود را ارائه کند و به زیان‌دهی نیافتد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک