خط روشن جبهه مقاومت با پیام منطق‌گرای عاشورا قوام می‌یابد

خط روشن جبهه مقاومت با پیام منطق‌گرای عاشورا قوام می‌یابد

خبرگزاری تسنیم: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: پذیرش اراده ظالمان در شأن انسان‌های آزاده نیست و امروز در مواجهه با جبهه استکبار که قصد دارد اراده خود را از طریق جنگ، تبلیغات و... به ملت‌های دیگر القا کند، باید از منطق عاشورا الهام گرفت.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره نقش حقایق و آموزه‌های قیام حسینی در تقویت جبهه ظلم‌ستیزی و مقاومت در طول تاریخ و بخصوص در دوران معاصر، طی سخنانی اظهار کرد: حادثه عاشورا منحصر به زمان خاصی نبود که بگوییم در یک برهه‌ای اتفاق افتاده و پایان یافته، بلکه جریانی الهام بخش برای همه حرکت‌هایی است که بعد از آن در طول تاریخ روی داده و این حرکت‌ها در مقابل ستم و بیداد ایستادگی کرده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: عاشورا پیامی روشن به انسان‌های تمام اعصار می‌دهد و آن اینکه مقاومت تنها راه پیروزی در برابر ستم‌کاران و ظالمان است و حیات و زنده ماندن در مقابل ظلم و ستم همراه با ذلت، برای هیچ انسان آزاده‌ای پذیرفته نیست، بنابراین اگر امروز ملت ما در مقابل زیاده‌خواهی و طمع‌ورزی‌های دشمن مقاومت کرده و ملت‌های آزاده‌ای در برابر و حرکت‌های ضددینی و ضدانسانی حکومت‌های ستمگر می‌ایستند و تا پای جان پیش می‌روند و با تهدید و ارعاب ترسی به دل راه نمی‌دهند، بهترین الگو برای چنین حرکت‌ها و مقاومت‌ها عاشوراست.

وی با بیان اینکه با نگاهی به جای‌جای قیام عاشورا و مواضع رهبر این قیام متوجه می‌شویم مسائلی در این حادثه اتفاق افتاده که می‌تواند خط مقاومت را روشنی و قوام بخشد، گفت: به طور مثال در ابتدای مسیر از ایشان او تقاضای بیعت با فردی ستمگر می‌شود، اما آن حضرت طی سخنانی از بیعت کردن سر باز زده و می‌فرمایند: «انا اهل بیت النبوه و... و یزید رجل فاسق شارب الخمر، قاتل النفس المحرمه، معلن بالفسق لیس له هذه المنزله و مثلی لا یبایع مثله و...»؛ ما از خاندان نبوت و رسالتیم، خاندانی که خانه آنها محل رفت و آمد فرشتگان است و خداوند به خاطر ما همه چیز را آغاز کرد و همه چیز را پایان می‌بخشد. اما یزید، مردی فاسق و شرابخوار و قاتل است و آشکارا جنایت و گناه می‌کند و مثل منی با مثل او بیعت نخواهد کرد».

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: معنای این کلام آن است که زیر بار رفتن و پذیرش اراده ظالمان در شأن انسان‌های آزاده نیست. امروز ما در مواجهه با استکبار جهانی که قصد دارد اراده خود را از طریق جنگ، تبلیغات و... به ملت‌های دیگر القا کند، باید با الهام گرفتن از عاشورا که پیام منطق را با خود دارد و بی‌شک منطق بر هر اراده‌ای می تواند پیروز شود، مقاومت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: بنابراین اگر استکبار امروز در دنیا احساس زورمداری و قدرت می‌کند، سخن عاشورا این است که مناط و ملاک حقانیت در جامعه، داشتن زور نیست. از سوی دیگر حادثه عاشورا این پیام را در خود دارد که به دلیل قلّت جمعیت و کمبود امکانات هرگز نباید تسلیم اراده‌ای شده که با زور و استبداد قصد تحمیل خواسته‌های خود را به ملت ها دارد؛ این مهم‌ترین درسی است که امروز پیش روی ماست.

پایان پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران