۳ دلیل دستیابی به توافق هسته ای ژنو/ ایران واکنشی به فشارهای غرب نشان نمی دهد

3 دلیل دستیابی به توافق هسته ای ژنو/ ایران واکنشی به فشارهای غرب نشان نمی دهد

خبرگزاری تسنیم: مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران به بر شمردن دلایل دستیابی به توافق هسته ای ژنو پرداخته و با تاکید بر اینکه تحریم های غرب تاثیری در این زمینه نداشته است، گفت: ایران واکنشی به فشارهای غرب نشان نمی دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از "فرانکفورتر آلگماینه" "حسین موسویان" مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران روز گذشته در جلسه ای در انستیتو "کوربر" در برلین سه دلیل برای دستیابی به توافق هسته ای ژنو بین گروه 1+5 و ایران عنوان کرده و در هیچ یک از این دلایل تحریم های یکجانبه غرب علیه تهران را عنوان نکرده و اظهار داشت که ایران واکنشی روی فشارهای غرب از خود نشان نمی دهد و این مسئله ای است که ایالات متخحده آن را آموخته است.

وی همچنین تصریح کرد که در ادامه روند مذاکرات بین ایران و غرب این مسئله مفید است که این بلوک و بخصوص واشنگتن در نظر داشته باشند که فشارهای غرب منجر به توافق هسته ای بین ایران و غرب نشد، بلکه احترام متقابل بود که چنین نتیجه ای را به وجود آورد.

موسویان همچنین به این مسئله اشاره کرد که قطعنامه های غرب علیه تهران در سال های گذشته تنها به افزایش غنی سازی اورانیوم در این کشور منجر شده است. این مسئله ای است که ظاهرا غرب حالا آن را فهمیده است. بسته ای که در ژنو توافق روی آن صورت گرفت در اصل یک بسته پیشنهادی روسیه در سال 2011 و همچنین پیشنهادات ایران در مذاکرات سال 2003 است که هر دوی آن ها به دلیل مواضع واشنگتن با شکست مواجه شد.

وی در ادامه سه دلیلی که به اعتقاد وی در دستیابی به توافق ژنو تاثیر داشتند را این گونه اعلام کرد که یکی تغییر موضع واشنگتن در قبال مسئله غنی سازی اورانیوم تهران، گفتگوهای بین دو کشور قبل از نشست هسته ای در سوئیس و همچنین انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران که یک تغییر جو این گفتگوها را باعث شد.

وی همچنین اصول ذکر شده در این توافق نامه را برای هیچ یک از طرف های مذاکره کننده کاملا ایده آل ندانسته و در عین حال آن را یک وضعیت برد-برد برای هر دو طرف عنوان کرد که در سایه این توافق ایران در برنامه هسته ای خود شفافیت ایجاد کرده و پذیرفته است که غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند و در طرف مقابل غرب هم با لغو مرحله به مرحله تحریم ها علیه ایران موافقت کرده و این مسئله را به رسمیت شناخته است که ایران به صورت محدود به غنی سلزی اورانیوم خود ادامه دهد.

موسویان همچنین موافقت محدود با فعالیت های غنی سازی اورانیوم تهران در این توافق نامه را برای هر دو طرف مذاکره نکته مهم این داد و ستد و مبادله ارزیابی کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که توافق ژنو دروازه برای مذاکرات بعدی بین ایران و غرب را می گشاید که نظر وی روی کنفرانس صلح سوریه در ژنو بود.

انتهای پیام/    

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان