ایران دروازه ورود هند به آسیای میانه است

ایران دروازه ورود هند به آسیای میانه است

خبرگزاری تسنیم: منابع هندی با اشاره به کاهش هزینه های دسترسی این کشور به آسیای میانه از طریق ایران تاکید کردند تکمیل شبکه ریلی ایران می تواند درهای آسیای میانه را به روی هند بگشاید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی دِ هندو بیزینس لاین، چند سال قبل، کارخانه تولیدکننده کودهای شیمیایی آی اف اف هند ایده تهیه سنگ فسفات از قزاقستان را مطرح کرد که دارای 2 میلیارد تن ذخایر معدنی سنگ فسفات است.

اما به دلیل هزینه بالای حمل سنگ فسفات از این کشور، این ایده در نیمه راه رها شد. در این زمینه شرکت آی اف اف تنها نیست. چند شرکت دیگر هندی مجبور بودند همکاری تجاری خود با کشورهای آسیای میانه را به دلیل بعد مسافت متوقف کنند. اما ظاهرا دیگر نیازی به متوقف کردن این همکاری ها نیست.

خط ریلی 70 کیلومتری پیشنهاد شده که از شمال ایران می گذرد، مسیری است که می تواند همه چیز را تغییر دهد.

این خط ریلی به محض آماده شدن می تواند کمک زیادی به کاهش هزینه های هند در ترانزیت کالا به بازار 55 میلیون نفری آسیای میانه کند. آسیای میانه یکی از مناطق دارای رشد سریع و ثروتمند در جهان و منبع اصلی تهیه اورانیوم و مواد اولیه تولید کودهای شیمیایی است.

این خط ریلی شهر گرگان را به مرز ایران و ترکمنستان متصل خواهد کرد. گرگان در 400 کیلومتری تهران قرار دارد و 30 کیلومتر نیز با دریای خزر فاصله دارد.

این خط ریلی به خط ریلی دیگری که اخیرا ساخته شده است متصل خواهد شد که مستقیما به شهر اوزن در جنوب قزاقستان منتهی می شود.

دولت کوانیشف، سفیر قزاقستان در هند تاکید کرد، روابط اقتصادی بین این منطقه و هند به دلیل مشکلات حمل و نقل نسبتا پایین بوده است.

برای مثال، یک شرکت صادر کننده اورانیوم در قزاقستان باید محموله خود را از طریق زمینی ابتدا به دریای سیاه انتقال دهد. محموله توسط کشتی باید از دریای مدیترانه، کانال سوئز، دریای سرخ و دریای عمان عبور کند. این فرآیند 25 روز زمان می برد. اگر همین محموله از طریق بندر لیانیوانگانگ چین ارسال شود، 40 روز طول خواهد کشید. اما مسیر ایران می تواند این زمان را به 15 روز کاهش دهد.

هند تلاش های خود برای توسعه بندر چابهار را  تسریع بخشیده است. در مقایسه با مسیرهای طولانی ای که قبلا محموله های هندی باید طی می کردند، گرگان فاصله زیادی با بندر چابهار ندارد.

آرویند گوپتا، رئیس موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند در این باره گفت: «ایران یک عامل مهم در روابط هند و آسیای میانه است که در مورد آن صحبت نشده است.»
انتهای پیام/ 140

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه