صنعت پردرآمد "اوراق کشتی" زیر سایه سخت‌گیریهای محیط زیست


اسکراپ

خبرگزاری تسنیم : با وجود آن‌که چهار سال از تصویب کنوانسیون اوراق کشتی می‌گذرد، اما زیرساخت‌های این صنعت درآمدزا هنوز در ایران فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، حدود چهار سال از تصویب کنوانسیون اوراق کشتی (Safe & Environmentally Recycling Of Ship) می‌گذرد. بر این اساس دستورالعمل چگونگی فروش کشتی برای اوراق کردن، دفع مواد سمی و خطرناک، شرایط محیط‌زیستی و نحوه اوراق کردن کشتی‌ها با رعایت نکات ایمنی و ملاحظات محیط‌زیستی و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت انسان‌ها تدوین و زمینه توسعه زیرساخت‌های مروبط به اسکراپ فراهم شد.

به این ترتیب با مشخص شدن دستورالعمل‌های اوراق کشتی (اسکراپ)، شماری از کشورهای توسعه‌یافته و البته نیافته با شدت بیشتری روی این صنعت بسیار اشتغالزا تمرکز کردند. بنگلادش، هند و پاکستان کشورهای توسعه‌نیافته‌ای محسوب می‌شوند که در کنار کشورهای توسعه‌یافته همچون نروژ و چین به قطب‌های اسکراپ جهان تبدیل شده‌اند.

بر اساس آمار در حال حاضر چین نیمی از صنعت اوراق کشتی‌های دنیا را در اختیار دارد که بی‌شک موفقیت این کشور در کنار چهار کشوری که به آنها اشاره شد مدیون رعایت استاندارد‌های جهانی است.
این در حالی است که به فاصله‌ای کوتاه از تصویب کنوانسیون اوراق کشتی، فعالان صنایع دریایی ایران نیز مصمم به ورود به بازار پردرآمد اسکراپ بودند.

تا پیش از سال 2009 میلادی به دلیل نبودن ساز و کار و استانداردهای لازم برای اسکراپ، کشتی‌سازان داخلی نمی‌توانستند در این حوزه کاری انجام دهند.

البته سختگیری‌های بیش از حد برخی دستگاه‌های اجرایی که حتی بالاتر از قوانین بین‌المللی است در بی‌میلی یاردهای کشتی‌سازی برای فعالیت در اوراق کشتی تاثیرگذار بوده است. چه آن‌که به اعتقاد بسیاری از فعالان صنعت دریا این سختگیری‌ها باعث شده تا زیرساخت‌های لازم اسکراپ در ایران وجود نداشته باشد.
*اسکراپ، یک شغل خوب
مدیرعامل شرکت پارس‌کشتی پولاد با اشاره به این‌که اسکراپ با ضریب اشتغالزایی 10 برابر می‌تواند نقش بسیار بالایی در توسعه شهرهای ساحلی داشته باشد، گفت: متاسفانه به دلیل سخت‌گیری‌های بیش از حد سازمان حفاظت محیط زیست، زیرساخت‌های لازم برای اوراق کشتی در کشور وجود ندارد.
رضا خوشیده در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، افزود: اوراق کشتی صنعتی در شمار صنایع درآمدزا محسوب می‌شود و با ضریب اشتغالزایی 10 برابری می‌تواند روند کند توسعه شهرهای ساحلی کشور را تسریع کند.

وی با بیان این‌که کشورهای حوزه خلیج فارس هنوز به کنوانسیون اوراق کشتی ملحق نشده‌اند، تصریح کرد: ایران و کشوره‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس به دلیل بسته بودن این منطقه اجازه اوراق کشتی را نمی‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید برای اوراق باید کشتی از دریا خارج و به حوضچه کشتی‌ساز انتقال یابد، اظهار کرد: علاقه‌مندان به این صنعت پردرآمد نیز همین نظر را دارند، اما باید زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شود.

این فعال صنایع دریایی ادامه داد: ظرفیت کشتی‌سازان داخلی از جمله پارس‌کشتی پولاد محدود است و کشتی با آبخور بالاتر از 1.5 متر نمی‌تواند وارد حوضچه شود، از این رو برای اسکراپ کشتی با ظرفیت بالا و آبخور تا 4 متر باید زیرساخت‌های لازم را در اختیار داشت که فعلا در کشور این مشکل برطرف نشده است.

خوشیده با اشاره به این‌که می‌توانیم با لایروبی ظرفیت حوضچه پارس‌کشتی پولاد را افزایش دهیم، گفت: این کار دو میلیارد تومان هزینه دارد که البته سال گذشته بانک صنعت و معدن با درخواست وام ما موافق کرد، اما به دلیل این‌که اقساط آن سنگین بود از دریافت این وام منصرف شدیم.

وی با اشاره به این‌که مجوز شفاهی اسکراپ دو کشتی را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این سازمان از ما تعهد گرفته که اسکراپ را در دریا انجام ندهیم و کشتی را در داخل حوضچه که هیچ ارتباطی با دریا ندارد انجام دهیم.

وی با بیان این‌که با توجه به افزایش قیمت آهن، اسکراپ شغل خوبی است، یادآور شد: ذوب‌آهن اصفهان به شدت به دنبال خرید آهن قراضه است، از این رو می‌توان با اوراق کشتی بخشی از نیاز کارخانجات داخلی را تامین کرد.

خوشیده ادامه داد: حدود 80 درصد یک کشتی آهن قراضه و 20 درصد مابقی پوسیدگی است، بنابراین اوراق کستی صنعتی درآمدزا محسوب می‌شود که می‌تواند به اقتصاد استان‌های جنوبی کشور کمک شایانی کرده و موجب توسعه یافتگی آنها شود.

بر اساس این گزارش بسیاری از فعالان صنایع دریایی معتقدند که اوراق کشتی در چاچوب کنوانسیون جهانی به دلیل مزیت‌های خدادادی ایران، منافع اقتصادی زیادی را برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.

البته در این بین بسیاری از کارشناسان انجام اسکراپ در خلیج‌فارس را توصیه نمی‌کنند، چراکه بسته بودن و عمق کم باعث انتشار سریع آلودگی‌ها خواهد شد.

از این رو سواحل دریایی عمان به دلیل اتصال به آبهای آزاد و البته عمق زیاد محل مناسبی برای راه‌اندازی زیرساخت‌های اوراق کشتی به‌عنوان بهترین گزینه به فعالان صنایع دریایی برای اسکراپ توصیه شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه