تخریب سازه‌های شهر تاریخی بر اثر آبگیری سد سیمره لرستان

تخریب سازه‌های شهر تاریخی بر اثر آبگیری سد سیمره لرستان

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: ارزش شهر باستانی"رماوند" سیمره کوهدشت صد برابر سد سیمره است اما متاسفانه در آبگیری اولیه سد، بسیاری از سازه های این شهر تاریخی تخریب شده است.

غلامرضا کرمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت، با بیان اینکه خطر زیر آب رفتن آثار باقیمانده  از شهر ساسانی واقع در منطقه "رماوند" سیمره با آب گیری سد سیمره  هنوز مایه نگرانی است، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی کشور مسئولیت بررسی و شناسایی محوطه های پشت سد سیمره را بر عهده داشته و تعداد آن ها را 120 محوطه برآورد کرده است و این یعنی ما با منطقه ای مهم از نظر باستان شناسی مواجه هستیم.

وی مساحت کل محوطه ها را حدود 20 هکتار دانست و گفت: در منابع معتبر تاریخی به شهرهای آباد در مسیر رودخانه ی سیمره اشاره شده است.

کرمیان افزود: فاصله محوطه فعلی تا محوطه قلعه گوری که قبلا کاوش شده 2 کیلومتر است و احتمال می رود قلعه گوری خانه  اعیانی و برزقواله فضای آئینی بوده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز با اشاره به غنای منطقه ادامه داد: علائم غارت و تخریب محوطه ها توسط مردم وجود دارد و میراث فرهنگی برای جلوگیری از حفاری های قاچاق باید برای منطقه نگهبان ثابت بگذارد.

کرمیان با ابراز تأسف از اعطای مجوز آبگیری سد توسط مدیران وقت سازمان میراث فرهنگی خطاب به پیمانکار سد سیمره، گفت: در آبگیری اولیه سد در اواخر سال 90 بسیاری از سازه ها تخریب شده اند.

وی ارزش این محوطه ها از نظر گردشگری را صد برابر سد سیمره دانست و خواستار به تعویق افتادن آبگیری مجدد سد تا تعیین تکلیف محوطه ها شد.

انتهای خبر / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon