علت اصلی توافق هسته ای اخیر تغییر موضع آمریکا بود و نه ایران

علت اصلی توافق هسته ای اخیر تغییر موضع آمریکا بود و نه ایران

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات سابق کشورمان در سخنرانی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا تاکید کرد در سال۲۰۰۵ آمریکا غنی سازی در ایران را خط قرمز می‌دانست اما در ۲۰۱۳ بمب هسته ای را خط قرمز دانست و غنی سازی ایران را پذیرفت و توافق صورت گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته (پنج شنبه 15 آذر، 6 دسامبر) کنفرانسی در مورد  خاور میانه وسوریه در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در واشنگتن برگزار شد. 

در این کنفرانس مارک راجرز از اعضای کنگره آمریکا گفت تحریم‌ها علیه ایران موثر بوده و باید تشدید شود تا زمانیکه کل غنی سازی ایران تعطیل شود.

همچنین کریستوفر هولند نماینده دیگر کنگره اعلام کرد تحریم‌ها موثر بوده و ایران را به پای میز مذاکره کشانده اما تا تعیین تکلیف توافق نهایی نباید تحریم‌های  جدیدی را اعمال کرد.

از سوی دیگر حسین موسویان، دیپلمات و مذاکره کننده سابق هسته‌ای کشورمان  در سخنرانی خودضمن رد ادعاهای این دو عضو کنگره  گفت:«هر دو نماینده کنگره اشتباه می کنند. وی افزود: «در واقع این دو نماینده دو طرز تفکر موجود در کنگره را عرضه کردند و لذا می‌خواهم ثابت کنم کنگره آمریکا اشتباه می‌کند.» 

موسویان ادامه داد:«سطح و ظرفیت غنی سازی ایران بعد از تحریم ها چند برابر شد. گزارشهای آژانس نشان می دهد که بعد از تحریم غنی سازی از 3/5% به 20% و سانتریفیوژها از 3000 به 19000 رسید. پس برخلاف ادعای کنگره ،تحریم‌ها موجب توسعه برنامه هسته‌ای ایران شد در حدی که به نقطه غیر قابل بازگشت رسید. »

 این کارشناس ارشد سیاست خارجی ایران افزود:« طرز تفکر دوم هم در کنگره آمریکا اشتباه می‌کند. چون چهارچوبی که ایران در نوامبر 2013 پذیرفت همان چهارچوبی است که ایران در مارس 2005 و قبل از تحریم‌ها پیشنهاد کرد. اما علت اصلی توافق اخیر تغییر موضع آمریکا بود و نه ایران. در 2005 آمریکا غنی سازی در ایران را خط قرمز می‌دانست اما در 2013 بمب هسته ای را خط قرمز دانست.لذا غنی سازی ایران را پذیرفت و معامله انجام شد.»
قربانت

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان