سفر وزیر نفت پاکستان به تهران برای تعیین استراتژی جدید پروژه انتقال گاز ایران

سفر وزیر نفت پاکستان به تهران برای تعیین استراتژی جدید پروژه انتقال گاز ایران

خبرگزاری تسنیم: منابع پاکستانی از سفر وزیر نفت این کشور به ایران طی هفته آینده خبر دادند و گفتند افزایش مهلت اجرای خط لوله انتقال گاز ایران، کاهش قیمت و تدوین استراتژی جدید برای اجرای این پروژه موضوعاتی هستند که وی در این سفر مطرح می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی دِ نیوز، یک مقام ارشد وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت، ایران و پاکستان در طی نشستی که روز 9 دسامبر در تهران برگزار خواهد شد، قرار است استراتژی ای را برای تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز به پاکستان تعیین کنند.

وزیر نفت پاکستان در راس این هیئت به تهران سفر می کند.

تعیین استراتژی جدید پس از آن صورت می گیرد که ایران و گروه 1+5 در اواخر ماه گذشته میلادی، توافقی را برای حل موضوع برنامه هسته ای ایران منعقد کردند.

همچنین پاکستان به احتمال زیاد در مورد تمدید مهلت تکمیل پروژه و کاهش قیمت گاز، با ایران مجددا مذاکره خواهد کرد. ایران اخیرا نسبت به تجدیدنظر در قیمت گاز صادراتی از طریق این خط لوله ابراز تمایل کرده است.

این مقام آگاه گفت: «ما خواهان تجدیدنظر در زمان بندی اجرای این پروژه هستیم زیرا به دلیل انتقال دولت در هر دو کشور و نامشخص بودن تاثیر تحریم های آمریکا بر این پروژه، بیش از 6 ماه زمان تلف شده است.» بر اساس توافق فعلی، زمان صدور اولین بسته گازی از طریق این خط لوله 31 دسامبر 2014 تعیین شده است.

هر یک از دو کشور موظف به تکمیل عملیات لوله گذاری این پروژه در خاک خود هستند. در صورت عدم تکمیل به موقع پروژه، کشوری که کوتاهی کرده باید حدود یک میلیون دلار در روز جریمه پرداخت کند.

قیمت گاز بر اساس توافق اصلی حدود 78 درصد قیمت نفت کوره است. اما پاکستان موافقتنامه دیگری با ترکمنستان برای خط لوله تاپی به امضا رسانده است که بر اساس آن قیمت گاز وارداتی به این کشور حدود 69 درصد نفت کوره خواهد بود. بدین ترتیب ما به التفاوت قیمت این دو نوع گاز وارداتی در طی یک سال به حدود یک میلیارد دلار می رسد.

این مقام آگاه ادامه داد: «این تفاوت قیمت باید بین ایران و پاکستان کاهش یابد.»

نشست روز 9 دسامبر اولین نشست دوجانبه بین وزاری نفت دو کشور در زمینه خط لوله صلح پس از شروع به کار این پروژه توسط رئیس جمهور دو کشور در مارس 2013 به شمار می رود.

دو طرف در این نشست، علاوه بر تعیین استراتژی ای برای تکمیل سریع پروژه با توجه به واقعیت های موجود، در مورد گسترش همکاری های دو جانبه در بخش انرژی با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

این مقام پاکستانی افزود: «حتی اگر ما نقدینگی و منابع مالی کافی برای لوله گذاری را در اختیار داشته باشیم، باز هم قادر به تکمیل پروژه تا 31 دسامبر 2014 نخواهیم بود.»

وی اضافه کرد، اما اگر تمام موضوعات مربوط به تامین مالی و تحریم های آمریکا حل شود، پاکستان تنها به 16 ماه زمان برای تکمیل این خط لوله در خاک خود نیاز دارد.

انتهای پیام/ 5

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه