ایران حامی ثبات منطقه‌ای است/تراژدی سوریه راه‌حل نظامی ندارد

ایران حامی ثبات منطقه‌ای است/تراژدی سوریه راه‌حل نظامی ندارد

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان حمایت ایران از ثبات و همکاری در منطقه خواهان همکاری تمامی کشورهای منطقه برای نیل به این هدف شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت‌و‌گو با بخش انگلیسی شبکه خبری الجزیره به بیان دیدگاه‌ها خود درباره مسائل منطقه‌ای و نیز سیاست خارجی ایران پرداخت. 

الجزیره: شما گفتید که به دنبال همکاری مشترک با سعودی‌ها برای دستیابی به ثبات منطقه‌ای هستید. اما ظاهرا در سفری که به منطقه خلیج فارس داشتید عربستان سعودی دربرنامه کاری شما قرار نداشت. آیا این امر نشانه‌ای است دال بر اینکه روابط بین شما هنوز تیره است؟

وزیر امور خارجه: من گفتم که عربستان سعودی کشور مهمی در منطقه است. ما معتقدیم که روابط ایران و عربستان سعودی مهم است. در نظر ایران، روابطی که با همسایگان‌مان داریم بیشترین اولویت را در سیاست خارجی ما دارند. من تصمیم گرفتم بلافاصله پس از اینکه از ژنو بازگشتم به کشورهای منطقه سفر کنم تا گزارشی درباره دستاوردهای ژنو به همسایگان ارائه کنم و این واقعیت [را تشریح کنم] که کارهایی که در ژنو انجام داده‌ایم می‌توانند به تمام منطقه کمک کنند و علیه هیچیک از همسایگان ما نیست.

این تصمیم بسیار دیر اتخاذ شد و ما هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برخی مسافرت‌های دیگر هستیم که من باید در منطقه انجام دهد تا تور [منطقه‌ای] را به پایان برسانم. بنابراین بسیار زود است که بگوییم دیدار من از سه کشور بدین معنا است که روابط ما با عربستان سعودی تیره و تار شده است. امیدوارم که در یک بازه زمانی منطقی بتوانم دیداری از عربستان سعودی داشته باشم.

الجزیره: من در این بخش از جهان که عمدتا دارای جمعیت سنی است بسیار سفر کرده‌ام. اعتقاد در این بخش از جهان (خلیج فارس) این است که ایران یک عامل بی‌ثبات کننده است، ایران سعی دارد که اسلام شیعی را ارتقاء بخشد، این کشور یک دوست واقعی خوب نیست. درباره ایران بی‌اعتمادی عمیقی وجود دارد. آیا شما در مأموریتی هستید تا افکار عمومی این بخش از جهان را موافق خود سازید؟

وزیر امور خارجه: ما دارای یک سیاست خارجی هستیم که دارای یک نقطه اتکای استراتژیک در این بخش از جهان است. ما معتقدیم که همه ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا گسترش جدایی فرقه‌ای در منطقه را متوقف کنیم. زیرا ما معتقدیم که فرقه‌گرایی برای تمام منطقه خطرناک است. ایران یقینا علاقه‌ای به اشاعه فرقه‌گرایی ندارد. در حقیقت، ما با همه صحبت کرده‌ایم. در اولین روزهایی که من کارم را آغاز کردم از عراق دیدار نمودم، و هسته اصلی مذاکرات من با عراقی‌ها، چه سنی و چه شیعه، کرد یا عرب، ضرورت مهار جدایی فرقه‌ای بود. زیرا ما معتقد هستیم این آتشی است که می‌تواند تمام منطقه و ورای آن را در بر بگیرد. و ما بر این باوریم که منافع هر کشوری در منطقه، و همچنین تمام مردم منطقه،‌ ایجاب می‌کند که اشتراکات میان خود را فراهم آوریم. ما اشتراکات بسیاری داریم. ما دارای تاریخ و دین مشترک هستیم و مهمتر اینکه دارای جغرافیای مشترک هستیم. ما و همسایگان‌مان دارای منافع بسیار مشابهی هستیم. منافع ما نمی‌تواند جدای از هم باشد. امنیت ما غیرقابل تفکیک است – ما یا باید همه با هم امنیت داشته باشیم و یا اینکه هیچ کدام امنیت نداشته باشیم.

بنابراین اینها تعهداتی بسیار محکم هستند که ایران سیاست خارجی خود را بر اساس آن می‌سازد. من معتقدم که ما می‌خواهیم این نوع از تفکر و ذهنیت را ترویج دهیم نه بقایای ذهنیت جنگ سرد بر اساس بازی با حاصل جمع صفر.

الجزیره: اما واقعیت کاملا متفاوت است. زمانی که در این قسمت از جهان با مقامات گفت‌و‌گو می‌کنید، می‌گویند: "ما شاهد بودیم که ایرانی‌ها سنی‌ها را در عراق تضعیف می‌کردند. ما شاهد بودیم که حزب‌الله را در لبنان تقویت می‌کردند. آنها کاملا با ایده ایجاد منطقه‌ای باثبات مخالف هستند." شما چگونه به این اتهامات پاسخ می‌دهید؟

وزیر امور خارجه: آیا آنها به شما گفته‌اند که از جنبش سنی حماس هم حمایت کرده‌ایم؟ آیا به شما گفته‌اند که ما برای حفظ اتحاد در عراق ایستاده‌ایم؟ روابط ما با هر گروهی در عراق، کردها – که دارای اکثریت سنی هستند – و سنی‌ها در عراق، عالی است. ایران از ثبات منطقه‌ای حمایت می‌کند. ایران از مقاومت حمایت می‌کند. اینها خط‌مشی‌های ما هستند، و فراتر از جدایی‌های فرقه‌ای می‌باشند. تعریف خط‌مشی های ایران با عناوین فرقه‌گرایانه نادرست و در حقیقت خطرناک است.

من معتقد هستم که این امر به نفع صلح و ثبات در منطقه نیست. من از همه دوستانم در منطقه دعوت می‌کنم که به ما بپیوندند. ما می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم، ما می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم، ما می‌توانیم تهدیدات خشونت و افراط‌گرایی را در منطقه مهار کنیم. این تهدیدات مرزهای فرقه‌ای نمی‌شناسند. افراطی‌گراها هم به سنی‌ها و هم به شیعیان حمله کرده‌اند.

برای همه ما مهم است که با یکدیگر همکاری نماییم تا موج افراطی گری را در منهطقه مهار کنیم. این تهدید مشترک است. این تهدیدی نیست که یک گروه یا گروهی دیگر را در داخل جهان اسلام هدف قرار داده باشد. تفاوت‌های ما بسیار کم هستند. آنچه ما را به یکدیگر متصل می‌کند بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما را از یکدیگر جدا می‌سازد.

الجزیره: آقای وزیر امور خارجه،‌ اختلافات فرقه‌ای هیچگاه به اندازه امروز علنی نبود – بالاخص در کشورهایی به مانند سوریه. سوریه جایی است که این روابط تنش‌آلود بین شما و سعودی‌ها، قطری‌ها، اماراتی‌ها و ترک‌ها را شعله‌ور می‌سازد. آیا راهی است که بتوانید وقتی موضوع سوریه پیش می‌آید پلی بر روی این جدایی فرقه‌ای ایجاد کنید؟

وزیر امور خارجه: فکر می‌کنم همه ما باید تلاش کنیم تا به خشونت پایان داده و یک راه‌حل سیاسی برای این تراژدی که هم برای سنی‌ها و هم برای شیعیان مایه شرمندگی است بیابیم. این بحران مایه ننگ در منطقه ما است. باید با یکدیگر همکاری کنیم. باید بدین واقعیت پی ببریم که این اختلافات به حل مسأله کمکی نمی‌کند، اینکه خلق تاکتیک‌های تفرقه‌اندازانه راه‌حل این بحران نخواهند بود. تلاش در جهت دستیابی به یک راه‌حل نظامی چه به صورت داخلی و چه با دعوت از خارجی‌ها برای مداخله نظامی در سوریه، این مسأله را حل نخواهد کرد. در حقیقت، تراژدی سوریه دارای راه‌حل نظامی نیست.

ماباید تمام طرف‌ها را کنار هم بیاوریم. تنها سوری‌ها می‌توانند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرند. آنچه تمام ما می‌توانیم انجام دهیم و همه دوستان‌مان را دعوت می‌کنم که همین کار را بکنند، این است که به گفت‌و‌گو در میان سوری‌ها با نگاه به دست یافتن به راه‌حلی سیاسی و نیز پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور، یاری رسانیم. افراط‌گرایی در سوریه به همه ما آسیب خواهد رساند. افراطی‌گرایی در سوریه تنها به ما آسیب نخواهد رساند. دوستان ما در منطقه اولین قربانیان و اهداف افراطی‌گری خواهند بود – همانگونه که دوستان ما در پاکستان اولین قربانیان افراطی‌گری طالبان بودند. 

ما همه باید بدانیم که اشتباهات گذشته نباید تکرار شوند. ما همه باید با یکدیگر همکاری کنیم، ما همه باید آینده نگر باشیم. ما همه باید بینشی آینده محور داشته باشیم. بگذاریم مردم درباره آینده خودشان تصمیم بگیرند.

الجزیره: شما از نظر عملی دارای نفوذ زیادی در سوریه هستید. شما اعلام کردید که اگر دعوت شوید خوشحال خواهید شد که در نشست ژنو که در ماه ژانویه تشکیل می‌شود، شرکت کنید. شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟ آیا برای مثال می‌توانید رژیم اسد را مجبور به اعطای امتیازات عمده بکنید؟

وزیر امور خارجه: ما معتقدیم که مردم سوریه باید خودشان درباره این مسأله تصمیم بگیرند. ما تنها می‌توانیم تسهیل‌گر این فرآیند باشیم. ما فقط می‌توانیم این حقیقت را شایع کنیم که [بحران] سوریه راه‌حل نظامی ندارد. باید یک راه‌حل سیاسی ارائه شود و راه‌حل سیاسی نهایی از طریق صندوق‌های رأی‌گیری خواهد بود زیرا مردم سوریه باید در شرایط مناسب [برای کشورشان] تصمیم بگیرند.

بنابراین، آنچه ما می‌توانیم در صورت دعوت شدن – حتی دعوت نشدن -  انجام دهیم کمک‌رسانی است. ما منافع جدی در برقراری ثبات در منطقه داریم و به همین دلیل است که ما چه دعوت بشویم و چه نشویم، به یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای این بحران یاری خواهیم رساند.

الجزیره: برای دعوت شدن باید به یک مانع عمده فایق آیید و اپوزیسیون سوریه را متقاعد کنید که یک میانجی محض هستید. زیرا اکنون آنها می‌گویند که ایران بشار اسد را از نظر مالی و نظامی حمایت کرده و حتی نیروهای نظامی به آنجا می‌فرستد و بنابراین نمی‌توانند در هر نوع مذاکرات آتی به عنوان میانجی عمل کنند.

وزیر امور خارجه: ما بنای قانع کردن کسی را نداریم. اگر بخواهند که ما را دعوت کنند، ما خوشحال خواهیم شد که شرکت کنیم. اگر نخواهند که ما را دعوت کنند ما برای دریافت کارت دعوت التماس نخواهیم کرد. اگر آنها ایران را دعوت نکنند این امر به ضرر خودشان خواهد بود. ایران آنجا خواهد رفت تا برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز یاری رساند.

الجزیره: همانگونه که می‌دانید هدف نهایی گفت‌و‌گوهای ژنو که توسط آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و بسیاری از دولت‌های عرب بیان شده این است که بنیان‌های یک دولت انتقالی با قدرت اجرایی کامل بنا نهاده شود، یعنی این دولت کنترل را بر عهده گرفته و بشار اسد کنار گذاشته می‌شود. آیا شما با این امر موافق هستید؟

وزیر امور خارجه: تصمیم‌گیری در این باره بر عهده مردم سوریه است. من معتقد هستم که هیچ قدرتی در خارج از سوریه نمی‌تواند برای مردم سوریه تصمیم بگیرد. همین ذهنیت بوده که شایع گشته و از دستیابی به یک نتیجه صلح‌آمیز برای این بحران جلوگیری کرده است. آنها باید به سوری‌ها اجازه دهند که کنار هم نشسته و به راه‌حلی دست یابند. آنها تنها باید این راه‌حل را تسهیل کنند و پیش‌شرط برای این راه‌حل تعیین نکنند.

الجزیره: شما و وزیر خارجه ترکیه اعلام کردید که خواهان دستیابی به آتش‌بس فوری در سوریه هستید. آیا ایرانی‌ها و ترک‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به راه‌حلی دائمی برای بحران سوریه دست یابند؟

وزیر امور خارجه: معتقدم که همه باید با یکدیگر همکاری کنیم. زیرا این یک تراژدی برای کل منطقه است. ما با دوستان ترک و سایرین اختلاف سلیقه داریم. این طبیعی است. کشورها با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند حتی متحدین نزدیک با یکدیگر تفاوت دیدگاه دارند. ما در حال صحبت هستیم تا به یک راه‌حل دست یابیم.

الجزیره: برنامه هسته‌ای ایران یک مسأله است. بسیاری از مردم در این قسمت از جهان (خلیج فارس) می‌گویند که [این برنامه] خط‌ قرمز است – ایرانی‌ها نباید به سلاح هسته‌ای دست یابند زیرا وضعیت این بخش از جهان را وارد شرایط انفجاری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه: ما نیز این دیدگاه را داریم. ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست. ما اعتقاد نداریم که تسلیحات هسته‌ای امنیت ما را افزایش خواهند داد. در حقیقت، ما معتقد هستیم که حتی این پندار که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است برای امنیت ما مخرب و مضر است.

ما بر اساس دکترین دینی، بر اساس ملاحظات استراتژیک، بر اساس ملاحظات اخلاقی و بر اساس ملاحظات سیاسی و حقوقی مخالف تسلیحات هسته‌ای هستیم.

بنابراین، تسلیحات هسته‌ای هیچ جایی در دکترین‌های دفاعی ما ندارند. من معتقدم که همه ما در این منطقه باید علیه یک برنامه هسته‌ای که تهدیدی برای منطقه بوده است، متحد شویم. ما همگی از سال 1974 بر این اعتقاد بودیم که نیاز به ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار دسته‌جمعی در خاورمیانه داریم. هم‌اکنون تنها یک رژیم در خاورمیانه وجود دارد که هم تسلیحات هسته‌ای دارد و هم تسلیحات شیمیایی دارد. این رژیم توجه بین‌المللی را نه تنها از این حقیقت که ناقض صریح معاهده منع اشاعه هسته‌ای و تمام اصول بین‌المللی درباره تسلیحات کشتار دسته‌جمعی است بلکه ناقض تمام حقوق اولیه فلسطینی‌ها است،‌منحرف می‌کند. این رژیم سعی دارد که توجهات را از تمام سیاست‌ها غیرانسانی‌اش منحرف سازد.

الجزیره: اجازه بدهید در مورد جزئیات توافق صحبت کنیم. شما  یک توافق موقت با گروه 1+5 در ازای لغو تحریم‌ها امضا کردید. سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که اجرای این توافق تا اوایل ژانویه شروع خواهد شد. ما تا اوایل ژانویه چه چیزی خواهیم دید؟ بازرسی‌های سرزده بیشتر و یا نظارت بر تاسیسات هسته‌ای، ممکن است بیشتر توضیح دهید؟

وزیر امور خارجه: این توافق با جزئیات زیادی تنظیم شده است. در واقع یک برنامه عملی است. نمی‌خواهم این توافق را به شکل دیگری نشان دهم. من معتقدم این برنامه عملی خود گویای ماجراست. این توافق به زبان انگلیسی ساده نوشته شده است، بنابراین مردم می‌توانند آن را بخوانند. لازم نیست کسی آن را تفسیر کند چراکه کاملا روشن است.

الجزیره: فکر می‌کنم روشن است که ایران می‌بایست به تعهدات خود پایبند باشد از قبیل اینکه غنی سازی اورانیوم بیش از 5 درصد را متوقف کند و فعالیت آب سنگین اراک را ادامه ندهد.

وزیر امور خارجه: شما نباید تفسیر خودتان را بیان کنید و چیزی جز آنچه در این توافقنامه آمده است، بگویید. این توافقنامه کاملا واضح است. عباراتی که به کار بردید با چیزی که در این توافق آمده متفاوت است. به نظر من شما باید مراقب باشید من نمی‌خواهم این توافق را تفسیر کنم چراکه این توافق نتیجه کار جدی است و معتقدم چیزی که توافق شده باید انجام شود. نمی‌خواهم این توافق را به شکل دیگری جلوه دهم. واضح است که ایران به غنی سازی خود در تاسیسات فردو و نطنز با خلوص 5 درصد ادامه می‌دهد و پروژه ساخت تأسیسات اراک را نیز ادامه خواهد داد. ایران توافق کرده است که برخی فعالیت‌های خاصی را در محدوده این جدول زمانی و برنامه عملی انجام ندهد.

الجزیره: خوب همانطور که می‌دانید تفسیر شما از این توافق، تفسیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران است که گفت: این توافق حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت می شناسد. جان کری (وزیر خارجه آمریکا) نیز از طرفی می گوید: نه، چنین چیزی نیست. ما راجع به دو تفسیر متفاوت از این توافق صحبت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه: نه، اینطور نیست. ما راجع به یک چرخش سیاسی و جلوه دادن این توافق به شکل دیگر صحبت می‌کنیم. کاملا روشن است. این قرارداد ایران را قادر خواهد ساخت تا به طور کامل از حقوق خود تحت معاهده عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) بهره مند شود. دو بار در کنفرانس بررسی این معاهده در سال‌های 1990 و 2010، که تنها منبع قابل اعتماد برای تفسیر NPT است مطرح شده است که جامعه بین المللی باید به تصمیم اعضای این معاهده برای انتخاب چرخه سوخت خود احترام قائل شود و چرخه سوخت شامل غنی سازی نیز می‌شود. بنابراین وضعیت کاملا روشن می‌شود. در حال حاضر آمریکا تفسیر متفاوتی از این حق دارد.

الجزیره: برخی گزارش‌ها حاکی است که این توافق تنها نتیجه مذاکرات فشرده شما با گروه 1+5 نبوده است، بلکه مذاکرات محرمانه و سری دیگری بین شما و آمریکایی‌ها در عمان وجود داشته است. آیا شما این گزارش‌ها را تکذیب می‌کنید؟

وزیر امور خارجه: این مذاکرات سری نبوده است. ما در حاشیه مذاکرات 1+5 با آمریکایی‌ها نیز گفتگو داشتیم، بحث‌های گسترده‌ای مطرح شد و همین مذاکرات بود که موجب این توافق شد، در کنار مذاکرات بسیار جدی ما با گروه 1+5. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که عمان نقش مهمی در گذشته با توجه به روشن کردن مواضع آمریکا نسبت به ایران ایفا کرده است. پادشاه عمان در سفر خود به ایران از فرصت دیدار با مقام معظم رهبری به منظور روشن کردن مواضع آمریکا در مورد این موضوع استفاده کرد و ما ارزش زیادی برای نقش عمان در این مسئله قائل هستیم. اما آنچه اتفاق افتاده است این است که تعداد جلسات زیادی در چارچوب مذاکرات 1+5 و در حاشیه آن صورت گرفت.

الجزیره: این سوال برای بسیاری از مردم پیش آمده است که چه چیزی به طور ناگهان ایران را وادار به این توافق کرد. آیا تحریم‌ها عامل اصلی این توافق بود یا تغییر ساختار دیپلماسی ایران موجب این توافق شد؟

وزیر امور خارجه: خوب، شما ببینید، در ایران ما انتخابات سیاسی برگزار می‌کنیم و مردم دولت را انتخاب می‌کنند. آنها احمدی نژاد را هشت سال گذشته به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. این بار مردم مسیر متفاوتی را انتخاب کردند و این انتخابات یک فرصت تاریخی را برای ما و غرب برای حل این مسئله به وجود آورد. ما درباره تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم. اثر تحریم‌ها دوبرابر به نفع ایران بوده است.

هنگامی که تحریم‌ها آغاز شد ایران کمتر از 200 سانتریفیوژ داشت، امروز ایران 19 هزار سانتریفیوژ دارد. بنابراین محصول خالص تحریم ها 18800 سانتریفیوژ بود که به ذخیره سانتریفیوژ ایران اضافه شد. بنابراین تحریم‌ها کاملا در این رابطه شکست خورده است.

از سوی دیگر، مردم ایران غرب را به خاطر محدودیت‌هایی که در زندگی آنها تحمیل شده است، مقصر می‌دانند. محدودیت‌هایی که بر توانایی آنها برای خرید دارو و مواد غذایی از خارج از کشور تأثیر منفی داشته است . مردم ایران مستقیما غرب را به خاطر تلاش برای اعمال فشار بر آنها مقصر می‌دانندزیرا این مردم تلاش کرده‌اند تا حق خود را به دست آورند و در مقابل فشار و ارعاب مقاومت کرده‌اند.

ایرانی‌ها به فشار و ارعاب تقریبا حساسیت پیدا کرده‌اند. فشار و ارعاب نتیجه عکس دارد. اکنون به نظر من غرب در تلاش است تا از این فرصت تاریخی بهره ببرد. ما اکنون دولت جدیدی در ایران داریم که رویکردی متفاوتی به سیاست خارجی دارد. اصول ما در سیاست خارجی تغییر نکرده است. ما بر حق خود اصرار داریم و برای آن مذاکره نخواهیم کرد. ما درباره حقوق اساسی مردم ایران مصالحه و سازش نخواهیم کرد. اما معتقدیم که این حقوق را می توان از طریق تعامل سازنده به بهترین شکل به دست آورد. اما در حال حاضر پنجره فرصت یک پنجره محدود است.
من معتقدم که غرب باید اعتماد مردم ایران را به دست آورد. بی اعتمادی زیادی نسبت به غرب در ایران وجود دارد. مردم بر این باورند که غرب یک استاندارد دوگانه را نسبت به آنها به کار گرفته و از اهرم ارعاب و فشار استفاده کرده است زیرا مردم ایران برای بدست آوردن حق خود تلاش کردند و معتقدند که این روش نیاز به تغییر دارد.

الجزیره: منطق شما را درک می‌کنم اما در عین حال کسانی هستند که می‌گویند ما دوست داریم ببینیم ایران به وعده‌های خود عمل می‌کند. می‌دانید که شما زیر ذره بین قرار دارید.

وزیر امور خارجه: ما همیشه زیر ذره بین قرار داریم.

الجزیره: دقیقا. آنها می خواهند کوچکترین شواهدی که نشان دهد ایران توافق خود را نقض کرده است، پیدا کنند. آیا این مسئله ایران را تحت فشار شدیدی برای این توافق موقت قرار نمی‌دهد؟

وزیر امور خارجه: نه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. آنها بارها و به اشکال مختلف در طول 10 سال گذشته ایران را هدف بازرسی‌های خود قرار داده‌اند. احتمالا بیشتر از هر کشور دیگری در کره زمین، ایران را جستجو کرده‌اند و کوچکترین شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ما به چیزی جز اهداف صلح آمیز پیدا نکرده‌اند.

بنا براین ما نگران نیستیم چراکه می دانیم برنامه ما شفاف است و صرفا مقاصد صلح آمیز را دنبال می‌کند. ما هیچ مشکلی نداریم چراکه چیزی برای پنهان کردن نداریم. ما معتقدیم که جامعه بین المللی خود متوجه خواهد شد که اساسا انرژی، منابع و مقدار زیادی از پول خود را برای این بازرسی‌ها به هدر داده است. چرا که انجام این بازرسی‌ها نیاز به صرف هزین زیادی دارد. همه این اقدامات تحت فشار کشوری صورت گرفته است که دارای سلاح هسته‌ای است و در خارج از چارچوب NTP با وجود قطعنامه‌های شورای امنیت عمل می‌کند. من درباره رژیم صهیونیستی، اسرائیل، صحبت می‌کنم. در واقع این اقدام اسرائیل منحرف کردن افکار بین المللی، به هدر دادن پول بین المللی، ایجاد سرپوش و در واقع ایجاد رعب و ترس برای باج خواهی از جامعه بین المللی به منظور پیشبرد سیاست‌ها و اقدامات نامشروع خود در منطقه است.


الجزیره: آقای وزیر شکاف‌های فرقه‌ای هیچگاه بارزتر از چیزی که اکنون وجود دارد، نبوده است. به ویژه در کشوری مانند سوریه - سوریه جایی است که به این شکاف‌ها دامن زده می‌شود و موجب تیرگی روابط میان شما و عربستان سعودی، قطر، امارات و ترکیه شده است. آیا شما می‌توانید این شکاف را به عنوان مثال در سوریه برطرف کنید؟

وزیر امور خارجه: به عقیده من همه ما باید برای پایان دادن به خشونت‌ها تلاش کنیم و با پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی این تراژدی را که هم برای اهل تسنن و هم برای شیعیان شرم‌آور است پایان دهیم. این مسئله برای جهان اسلام شرم آور است. برای منطقه ما شرم آور است. ما باید همکاری کنیم. باید به این درک برسیم که این شکاف‌ها به حل مسئله کمک نخواهد کرد و اینکه تاکتیک‌های تفرقه افکنانه به راه حل برای این مشکل ختم نخواهد شد. تلاش برای دستیابی به یک راه حل نظامی چه از درون این کشور و چه دعوت از کشورهای خارجی برای مداخله نظامی در سوریه، مشکل را حل و فصل نخواهد کرد. در واقع ، هیچ راه حل نظامی برای تراژدی سوریه وجود ندارد.

ما باید تمام طرف‌های درگیر را به پای میز مذاکره بیاوریم. آینده سوریه باید تنها توسط مردم این کشور تعیین شود. تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم و من از همه کشورهای دوست دعوت می‌کنم انجام دهند، این است که برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی و پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، مذاکرات طرف‌های درگیر را تسهیل کنند. افراط گرایی در سوریه به همه ما آسیب خواهد رساند. افراط گرایی در سوریه به این کشور محدود نخواهد شد. دوستان ما در منطقه اولین قربانیان افراط گرایی خواهند بود. همانطور که دوستان ما در پاکستان اولین قربانیان افراط گرایی طالبان بودند.

همه ما باید درک کنیم که اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. همه ما باید با یکدیگر همکاری کنیم و باید آینده را پیش بینی کنیم. اجازه بدهید مردم درباره آینده و سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

الجزیره: در واقع شما دارای اهرم بزرگی در سوریه هستید. شما اعلام کرده‌اید که خوشحال می‌شوید در مذاکرات صلح ژنو، در صورتی که دعوت شوید شرکت کنید. ایران چه کمکی می‌تواند ارائه کند؟ آیا می تواند دولت بشار اسد را به عنوان مثال وادار به دادن امتیاز کند؟

وزیر امور خارجه: ما معتقدیم که مردم سوریه خود باید در این باره تصمیم بگیرند. ما فقط می‌توانیم این فرایند را تسهیل کنیم. ما به این واقعیت معتقدیم که راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد بلکه این کشور نیاز به یک راه حل سیاسی دارد  تا مردم سوریه تحت شرایط مناسب تصمیم بگیرند و راه حل سیاسی نهایی از طریق صندوق رای خواهد بود.

بنابراین کاری که ما می توانیم انجام دهیم، چه دعوت شویم و یا نشویم، این است که کمک کنیم. ما منافع خود را در ثبات منطقه دنبال می‌کنیم و به همین دلیل، چه دعوت شویم و چه نشویم به منظور یافتن یک راه حل مسالمت آمیز برای این بحران کمک خواهیم کرد.

الجزیره: برای اینکه دعوت شوید شما باید از یک مانع بزرگ عبور کنید. شما باید مخالفان سوریه را متقاعد کنید که شما واقعاً یک کشور میانجی هستید.

وزیر امور خارجه: ما قصد نداریم کسی را متقاعد کنیم. اگر آنها بخواهند ما را دعوت کنند، ما خوشحال می‌شویم که در این مذاکرات شرکت کنیم . اگر آنها ما را دعوت نکنند، ما برای کارت دعوت از آنها التماس نخواهیم کرد. اگر آنها ایران را دعوت نکنند به ضرر خود آنها تمام خواهد شد. ایران برای کمک به حل مسالمت آمیز این بحران آنجا خواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان