با «آژانس شیشه‌ای» یاد گرفتیم می‌شود فیلم ساخت

با «آژانس شیشه‌ای» یاد گرفتیم می‌شود فیلم ساخت

خبرگزاری تسنیم: فیلم‌برداری «خانه‌ای کنار ابرها» نخستین اثر بلند سینمایی سیدجلال دهقانی اشکذری روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد در حالی که بهمن داداشی تدوین همزمان فیلم را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم‌برداری «خانه‌ای کنار ابرها» نخستین اثر بلند سینمایی سیدجلال دهقانی اشکذری روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد در حالی که بهمن داداشی تدوین همزمان فیلم را انجام می‌دهد. صداگذاری این فیلم بر عهده سیدمحمود موسوی‌نژاد است و موسیقی این فیلم را ستار اورکی‌ انجام می‌دهد فیلم سینمایی «خانه‌ای کنار ابرها» به نویسندگی و کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری و تهیه کنندگی روح الله برادری برای حضور در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده می شود.

دهقانی اشکذری: خوشحالم در جشنواره‌ای هستم که حاتمی‌کیا نیز در آن حضور دارد

سیدجلال‌دهقانی‌اشکذری،‌کارگردان فیلم سینمایی«خانه ای کنار ابرها» در مورد اولین کار بلند سینمایی‌اش که با موضوع دفاع مقدس می‌سازد گفت:«خانه ای کنار ابرها» فیلم داستانی با رگه‌های دفاع مقدس است که پشت جبهه و داستان آدمهایی که درگیر فضای دفاع مقدس هستند را روایت می‌کند. البته من نسبت به کار در حوزه دفاع مقدس بیگانه نیستم و پیش از این 15 فیلم مستند کوتاه  و چهار تله فیلمی هم که  ساختم  با موضوع دفاع مقدس مرتبط بودند.

دهقانی اشکذری درادامه در مورد تحقیقات نگارش فیلم‌نامه گفت: برای فیلم «خانه ای کنار ابرها» تحقیقاتی شش ماهه داشتم و با 30 خانواده شهید برای این کار مصاحبه کردم و فقط برای یکی از دیالوگهای بازیگر زن این فیلم که خانم نگار عابدی این نقش را بازی می کند یک کتاب خواندم.

دهقانی‌اشکذری همچنین گفت: بیشترین ترسی که درمورد این فیلم دارم این است فیلمی که با موضوع دفاع مقدس ساخته می شود گرفتار شعار زدگی شود و برای  این که گرفتار این موضوع نشویم برای تک‌تک آدمهای این فیلم فکر کردیم و این را می‌دانیم که کوچکترین بی‌احتیاطی از سوی کارگردان و حتی بازیگران ممکن است که فیلم را به سمت شعارزدگی سوق دهد.

دهقانی‌اشکذری با اشاره به اینکه در فیلم «خانه ای کنار ابرها» تلاش داریم روحیه حماسی مادر شهید در مواجه با خبر شهادت فرزندش را به تصویر بکشیم گفت: همیشه در فیلم‌های دفاع مقدس دیدیم که تیری می‌آید و یک نفر شهید می‌شود و فضایی که برای این فیلم‌ها متصور هستند فضای جبهه‌هاست در حالیکه نمی‌دانیم که پشت جبهه خبر این شهادت چگونه به مادر‌شهید و خانواده این شهید می‌رسد و یکی از نکاتی که می ‌تواند این فیلم را متفاوت کند این است که مواجهه روح حماسی یک مادر با خبر شهادت فرزندش در این فیلم به تصویر کشیده می شود.

دهقانی اشکذری درمورد حضور حاتمی‌کیا سر صحنه‌ی این فیلم گفت: اگر حاتمی‌کیا فیلم نساخته بود هیچگاه سراغ فیلم‌سازی نمی‌رفتم و من با دیدن آژانس شیشه‌ای فهمیدم که می‌شود فیلم هم ساخت. حاتمی‌کیا استاد فیلم‌های دفاع مقدس است و امیدوارم با ساخت فیلم«چ»، بازگشت حاتمی‌کیا را به دوران اوج فیلم‌سازی دفاع مقدس را ببینیم. من خیلی خوش‌حال هستم که در جشنواره‌ای حضور خواهم داشت که آقای حاتمی‌کیا هم هستند.

دهقانی اشکذری در‌ادامه گفت: زمانی‌که دیدم برای اولین فیلم بلند داستانی‌‌‌ام، استاد فیلم‌های دفاع مقدس کنارم نشسته است کمی هل‌ کردم که نکند اشتباهی انجام بدهم ولی در کل خیلی‌خوب بود و خوشحال شدم که ایشان سر صحنه این فیلم حاضر شدند.

دهقانی‌اشکذری در مورد این سوال که چرا نسل جدید فیلم سازی کمتر سراغ فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدسی می‌روند گفت: دلیل اینکه در این حوزه کمتر فیلم ساخته می شود بخاطر این‌ است‌که هنوز در این حوزه فیلم خوب نساختیم وگرنه ژانر به این مهمی و با این ابعاد که در تاریخ کشور ما رخ داده است چرا باید مهجور باشد و تنها چیزی که از خدا می خواهم این است که فیلم خوب نساختن ما باعث دلسردی خیلی از آدمها برای ساخت فیلم دفاع مقدس نشود و مردم دوست دارند که فیلم های اعتقادی را با ساختاری قوی ببینند.

دهقانی‌اشکذری گفت: صداگذاری این فیلم بر عهده سیدمحمود موسوی‌نژاد است و موسیقی این فیلم را ستار اورکی‌ انجام می‌دهدو طاهر پیشوایی صدابردار این فیلم هستند که با تلاش خود حس این فیلم را و هدایت هاشمی و حامد کمیلی از بازیگران این فیلم که باور خود و به صورت دلی در تولید این فیلم تلاش می‌کنند.

دهقانی‌اشکذری در آخر گفت: طبق برنامه‌ریزی که برای این فیلم داریم تا یک هفته دیگر فیلم برداری «خانه ای کنار ابرها» به پایان می رسد و مراحل تدوین فیلم نیز با همکاری آقای بهمن داداشی به صورت موازی انجام می‌‌شود.

کمیلی: به این فیلم به سینما سلامی دوباره می‌کنم/هاشمی: آرامش به سینما برگشته است

حامدکمیلی در پاسخ به سوالی در مورد حضورش در این فیلم گفت: اولین نکته‌ای که برای این فیلم می‌توان گفت این‌ است که باید منتظر کار متفاوتی در سینمای ایران باشید و این کار می‌تواند به دلایلی برای من متفاوت باشد یکی به خاطر اینکه  نقش متفاوتی را در این فیلم تجربه می‌کنم و دیگر این‌که فیلم قدرتمندی است که باعث شده است من با این فیلم دوباره به سینما سلام کنم.

هدایت‌هاشمی نیز درمورد حضور خود در این فیلم و حضور فیلم در جشنوراه فیلم فجرگفت: پس از یک دوره‌ی وحشتناک برای سینما و‌کابوسی که اهالی فرهنگ‌وهنر طی کردند فکر می‌کنم دوره‌ی خوبی را برای جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت و ما هم خوشحالیم که با یک فیلم آبرومند در سینمای ایران حاضر شدیم.

وی همچنین گفت: امسال اصلا نمی‌خواستم که کاری انجام بدهم ولی چون اینقدر فیلم‌نامه خوب بود و اینقدر عوامل فیلم نازنین هستند که برای این فیلم اعلام آمادگی کردم و شاید یکی از دلایل حضورم در این کار آرامشی است که سر این‌کار وجود دارد و فکر می‌کنم  این آرامشی است که به همه‌ی سینما بازگشته است.

هاشمی با اشاره به اینکه «خانه‌ای کنار ابرها» فیلمی مربوط به سال‌های دفاع مقدس است ادامه داد: در این فیلم‌ هیچ‌گونه صحنه های مستقیم از جنگ وجود ندارد ولی مسائل پشت جبهه و کسانی که درگیر دفاع مقدس هستند را تصویر می‌کشد.

وی همچنین در مورد سوالی مبنی بر علل کم بود تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنوراه امسال گفت: به نظر من کمیت فیلم‌های دفاع مقدسی مهم نیست بلکه کیفیت این نوع فیلم‌ها مهم است. امسال فیلمی به نام «چ» از ابراهیم حاتمی‌کیا داریم که اگر همانی باشد که  از حاتمی‌کیا انتظار داریم می‌تواند با فیلم هایی که تا حالا از دفاع‌مقدس در سینمای‌ایران ساخته شده است برابری کند.

هدایت هاشمی در انتهای صحبتهای خود گفت: من خوشحالم که حامد کمیلی به سینما بازگشت و من فکر می‌‌کنم  این برای همه‌ی ما پیش آمده است که در زندگی دچار آزمون و خطاهایی شدیم که به ما ضربه زده است و این خیلی خوب است که سلام دوباره حامد کمیلی به سینما با فیلمی است که خیلی شریف و مستقل فرهنگی است.

کمیلی درپاسخ به سوالی مبنی اینکه چه شرایطی بازگشت دوباره‌اش به سینما را فراهم کرده است گفت: وقتی قرار باشد اتفاقی خوبی بیافتد همه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک جریانی شکل بگیرد و برای من و همچنین حضورم در این فیلم چنین چیزی صدق می‌کند. یعنی از سیستم جدید مدیریتی که در سینما آمده است شروع می‌شود تا اینکه یک فیلم‌نامه خوب که به دست من رسید تا در این فیلم حضور داشته باشم.

کمیلی در آخر گفت: این فیلم از جمله کارهایی است که به شدت بازیگرمدار است و کل قصه با اتفاقاتی حول این دو بازیگر تعریف می‌شود. خیلی خوشحالم که با هدایت هاشمی در این فیلم هم‌بازی شدم و خوشحالم که سلام دوباره‌ام به سینما به خاطر فیلمی است که به حضور در این فیلم افتخار می‌کنم.

شورجه: حضور حامدکمیلی و هدایت هاشمی از عنایات خفیه خداوند برای این فیلم هست

جمال شورجه مشاور کارگردان این پروژه در مورد فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» گفت: با این فیلم تولد یک فیلم‌ساز خوب را خواهیم دید و وقتی من فیلم‌نامه خوبی که این کار را داشت خواندم خودم خواستم که در کنار این کارگردان حضور داشته باشم. البته آقای اشکذری بر روند کار و میزانسن و دکوپاژ  آنچنان مسلط هستند که دیگر احتیاجی به من ندارند.

شورجه در مورد روند ساخت این پروژه گفت: «خانه‌ای‌کنارابرها» فیلمی حوزه دفاع مقدس است و فیلمساز این اثر بچه مذهبی خالصی است که مولود انقلاب است و  فیلم‌نامه‌ی خوب این اثر هم از ویژگی‌های دیگر این فیلم است.

شورجه در ادامه با اشاره به حضور حامد کمیلی و هدایت هاشمی در این فیلم گفت:حضور بازیگرانی چون آقایان حامدکمیلی و هدایت هاشمی از عنایات خفیه خداوند برای این فیلم هستند که  با این کار ارتباط برقرار کردند و این هم به خاطر ارتباط این فیلم با خانواده شهدا است که عنایات شهدا پشت این کار هست.

وی در ادامه ضمن احتمال حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم این فیلم در جشنواره هم خوب دیده شود و دوستان و منتقدین  و رسانه ها این کار را ببینندو سانس خوبی هم برای  این فیلم درنظر گرفته شود تا پیام این فیلم منتقل شود.

شورجه در مورد نگاه فیلم سازان جدید به فیلم‌سازی حوزه دفاع مقدس اظهار داشت:نسل هایی که شاید جنگ را هم ندیده اند اگر با انقلاب هم‌سویی و هم‌گرایی داشته باشند قطعا با دفاع مقدس نیز ارتباط خواهند داشت چون‌که دفاع مقدس ما برگرفته از اعتقادات و باورهای ما بود و نسل رزمنده های ما هم از این قشر و طبقه بودند البته  رزمندگانی هم داشتیم که از ادیان مختلف در جنگ حضور داشتند ولی قطعا نسل‌های جدیدی که با انقلاب اسلامی ارتباط برقرار می‌کنند با دفاع مقدس  ارتباط برقرار می‌کنند و این نسل جدید سینمایی که وارد عرصه فیلم‌سازی شدند چون آقای دهقانی اشکذری هم از همین طیف هستند.

علی محمدزاده:  نزدیک به 40 درصد فیلم اولی ها با من کارشان را شروع کردند

کامران‌خلج گریمور این فیلم هم در مورد شکل گریم متفاوت بازیگران این فیلم گفت: برای این فیلم با توجه به اینکه دو هنرپیشه اصلی در این فیلم حضور داشتند وقتی با  کارگردان صحبت کردیم تصمیم بر این شد که مقداری تفاوت در شکل گریم‌های‌ حامدکمیلی و هدایت هاشمی وجود داشته باشد.

علی محمدزاده مدیر فیلمبرداری «خانه‌ای‌کنار ابرها»در مورد حضورش در این پروژه گفت: این فیلم کاری حسی است وجمع خوبی برای این کار کنار هم جمع شدند. این فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است و که هیچ‌گونه صحنه‌های جنگ و جبهه در آن نیست.

محمدزاده در ادامه گفت: معمولا این گونه فیلم‌ها به صورت لبه مرزی است و ممکن است اثر خوب و تاثیرگذاری شود و یا بد می شود و امیدوارم که فیلم خوبی شود که با مردم ارتباط برقرار کند.

فیلم‌بردار «خانه‌ی کنار ابرها» درمورد همکاریش با دهقانی اشکذری در این فیلم گفت: از جوانهایی که از آنها به عنوان فیلم اولی تعبیر می شود شاید نزدیک به 40 درصدشان با من کارشان را شروع کردند. برای این فیلم نیز همینطور است و من با فیلم نامه‌ و آقای اشکذری و همینطور با خلقیات و روحیات او ارتباط خوبی برقرار کردم و امیدوارم فیلم نتیجه خوبی داشته باشد.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران