ایرانی برنج آلوده تولید نمی‌کند/ دادستانی درباره اعلام آلودگی ارقام برنج ایرانی پیگیری کند

ایرانی برنج آلوده تولید نمی‌کند/ دادستانی درباره اعلام آلودگی ارقام برنج ایرانی پیگیری کند

خبرگزاری تسنیم: دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج کشور با بیان اینکه اعلام ارقام برنج ایرانی به عنوان برنج آلوده تشویش اذهان عمومی است و کشاورزان را درگیر سودا‌گری می‌کند، گفت: از دادستانی کل انقلاب می‌خواهم شخصاً پیگر این مسئله باشند.

غلامرضا خانکشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اشاره به اعلام برخی از ارقام برنج ایرانی به عنوان برنج آلوده در خبرها، اظهار کرد: این اعلام که توسط دولت یا نهادهای مسئول درباره آلودگی برنج عنوان شده است صحت دارد اما این اعلام که در خبرها منتشر شده و درباره نوع رقم برنج ایرانی مطرح شده جعل و دروغ است.

وی افزود: هرگز در این اعلام عنوان نمی‌شود که مثلا برنج باسماتی هند یا دم‌سیاه ایرانی آلوده است این نوع اعلام براساس علمی هیچ پایه و اساسی ندارد و هر کس با آگاهی و یا به صورت عمدی ادعا کند، تشویش اذهان عمومی است و به نظر می‌رسد دادستانی کل انقلاب باید پیگیر قضیه باشد و کسی یا کسانی را که چنین خبری را نشر می‌کنند تنبیه قانونی کند.

عضو موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: معمولا در اعلام آلودگی، برند را معرفی می‌کنند به عنوان مثال نام شرکت یا بسته‌بندی محصول را معرفی می‌کنند و معمولا از نمونه‌ها انجام می‌دهند و این نمونه از بازار تهیه می‌شود.

معرفی نوع ارقام برنج ایرانی به عنوان برنج آلوده تشویش اذهان عمومی است

خانکشی‌پور تصریح کرد: وقتی کسی اعلام می‌کند برنج دم‌سیاه ایرانی آلوده است این برنج از آستارا تا گلستان و گرگان کشت می‌شود مگر می‌شود که همه مزارع برنج و همه کشاورزان و روش‌های کاشت به نوعی باشد که برنج دم سیاه آلوده شود، این تشویش اذهان عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: در بازار برنج سوداگرانی هستند که به هر طریقی از جمله واردات بیش از حد برنج، برنج خارجی روی دستشان مانده و در این قیمت‌های موجود که مردم تمکن مالی برای خرید برنج را مانند گذشته ندارند و واسطه‌ها نمی‌توانند برنج را دست به دست کنند در نتیجه با تشویش اذهان عمومی و ضربه‌زدن به برنج ایرانی قصد دارند برنج خود را به فروش برسانند و ذهن مردم را خراب کنند.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج کشور تصریح کرد: از دادستانی کشور می‌خواهم که پیگیر این موضوع باشند و مدعیان را فرا بخوانند.

خانکشی‌پور با بیان اینکه در دوره قبلی اعلام آلودگی برنج خارجی در کشور یکسری استانداردها وجود داشت که شامل ارسنیک نمی‌شد اما این مهم توسط محلس قانونمند شد و برن خارجی دربرابر  تمام سموم بررسی می‌شود یعنی تمامی برنج‌هایی که وارد کشوی می‌شود به لحاظ سموم و استانداردهای لازم و آلودگی کنترل می‌شوند تا گواهی سلامت دریافت کنند.

وی افزود: به طور طبیعی وزارت بهداشت و استاندارد تنها مراجع قانونی هستند که به این امر اقدام می‌کنند و اگر آزمایشگاه و موسسه بخواهد در این زمینه اظهار نظر کند باید تجهیزات آزمایشگاهی لازم را داشته باشد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه اعلام ارقام آلوده بر مبنای علم و دانش انجام می‌شود، گفت: همینطور نیست که بروید بازار و 20 کیلو برنج بگیرد و بعد بگویید برنج دم‌سیاه آلوده است باید به تعداد کافی نمونه که برآورد علمی داشته و با احتمال بالای 98 درصد باشد، تهیه شود.

خانکشی‌پور افزود: اعلام‌هایی که تاکنون انجام شده همیشه اعلام در برند بوده است و به مردم هشدار می‌داند که از برد مربوطه استفاده نکنید و بیشتر از این اعلام نکردند که مقام مجاز وزارت بهداشت و استاندارد است.

وی با بیان اینکه در چند سال قبل محققین موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت برنج ایرانی که با استفاده از آب یکی از آلود‌ه‌ترین رودخانه‌های کشور به نام زردجوب تولید می‌شود را مورد بررسی قرار دادند، گفت: محققین موسسه تحقیقات برنج مزارعی را که از این آب برای کاشت استفاده کرده و برنج تولید کردند را در یک آزمایشگاه مجهز خارج از موسسه و مورد تائید وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار دادند و مشاهده کردند، برنجی که از بدترین رودخانه‌های ایران تولید می‌شود آلودگی زیر استاندار دارد و برای سلامت مصرف کننده ضرری ندارد.

برنج ایرانی در هیچ نقطه‌ای کشور آلوده نیست

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج کشور با بیان اینکه برنج ایرانی در کشور پایش‌ می‌شود، گفت: میزان سم مورد نیاز برای مزارع برنج، نحوه کاشت، داشت و برداشت وآب استفاده شده در مزارع همگی پایش می‌شود و برنج ایرانی در هیچ نقطه‌ای ایران آلوده نیست.

خانکشی‌پور افزود: برنج ایرانی در هیچ نقطه‌ای از کشور آلوده نیست یعنی در حدی که نگران مصرف‌اش باشند، آنچه برای ما نگران کننده است برنج‌های وارداتی است که ما نمی‌دانیم در چه مزرعه‌ای تولید شده، اطلاعات درستی درباره روش‌های تبدیل نداریم زیرا مراحل را در مزرعه پایش نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر این مسئله که به عنوان مسئول تحقیقات اقتصادی موسسه تحقیقات برنج کشور با اطلاع کامل می گویم برنج ایرانی پایش می‌شود، تصریح کرد: دستورالعمل موسسه تحقیقات توسط ترویج و اجرا در شالیزارهای کشور اجرا می‌شود و هر نوع اعلام آلودگی برای ارقام برنج جعلی است زیرا باید بگویند از کدام مزرعه وکدام کشاورز است،این مسئله پیگرد قانونی دارد زیرا وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل موسسه تحقیقات برنج را در مزارع پیاده می‌کند.

ایرانی برنج آلوده تولید نمی‌کند، کشاورزان را درگیر سوداگری نکنیم

مسئول تحقیقات اقتصادی موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه ایرانی برنج آلوده تولید و ارائه نمی‌کند، اظهار کرد: بحث جدی که امروز کشاورزان ایرانی به دنبال آن هستند کشت توام برنج با ماهی و یا کشت توام برنج با اردک است یعنی تولید برنج ارگانیک و این رویکرد کشاورزان ما است.

خانکشی‌پور گفت: با نهیب به کشاورزی ایرانی که پس از مدت‌ها با این قیمت‌ها امید به کشاورزان برگشته و بعد از مدتی دارند نفس می‌کشند آنها را درگیر سوداگری‌ها نکنیم.

وی با بیان اینکه آخرین بار اطلاع داشتم که موسسه استاندارد هفت نوع برنج به عنوان برنج آلوده مطرح کرده است، افزود: مدعی العموم که ارقام برنج ایرانی را به عنوان آلوده بیان می‌کند باید پیگیرد قانونی شود زیرا باعث تشویش اذهان عمومی شده است.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج کشور خاطرنشان کرد: در مزرعه فریدون کنار طلارم محلی 400 هزار تن تولید می‌شود، یک میلیون تن هاشمی و 500 هزار تن انواع صدری تولید می‌شود یعنی همه این ارقام آلوده هستند مگر اینقدر سم تولید شده است.

خانکشی‌پور با بیان اینکه باید سرانه سم در ایران را ببینند و باید یک قانون و قواعدی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در بازار چندیدن نوع برنج وجود دارد دم سیاه با شیرودی، طارم با شیرودی، هاشمی وصدری با انواع دیگر قاطی می‌شوند و هزار نوع برنج ساخته شده در بازار وجود دارد.

وی افزود: برنج ایرانی در جلوی چشم ما کاشته می‌شود و مورد پایش قرار می‌گیرد با دستورالعمل محققان ایرانی تولید می‌شود، بیان ارقام برنج به عنوان برنج آلوده ایرانی نوعی سوداگری بوده و اینکار حیف است از دادستان می‌خواهم در این باره ورود کنند درست مانند زمانی که ما گفتیم برنج خارجی مشکوک است و ایشان پیگیری کردند.


انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon