رشد موجودی خزانه در مرداد/ ۲۰میلیارد دلار وارد شد/ قول شفاهی دولت برای حذف یارانه یک دهک

رشد موجودی خزانه در مرداد/ 20میلیارد دلار وارد شد/ قول شفاهی دولت برای حذف یارانه یک دهک

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از رشد موجودی خزانه در تیر و مرداد، خالی نبودن خزانه، وارد شدن ۲۰میلیارد دلار درآمد نفت به کشور طی امسال، قول شفاهی دولت برای حذف یارانه یک دهک و منتفی بودن شناسایی درآمد مردم از حساب بانکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری تسنیم به پرسش‌های خبرنگاران اقتصادی این خبرگزاری درباره وضعیت خزانه خالی کشور، لایحه هدفمندی یارانه‌ها و حذف دهک‌ها پاسخ داد.

* بعضی اظهارات رئیس‌جمهور را جدی نمی‌گیریم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طبق گزارش‌های دریافتی مجلس از وضعیت خزانه کشور و ریز دخل و خرج‌های دولت واقعاً حساب خزانه آن‌طور که رئیس جمهور اعلام کرده خالی است، گفت: بعضی از حرف‌ها را ممکن است رئیس جمهور بگوید ولی بازتاب وسیعی داشته باشد اما ما (مجلس) این اظهارات را جدی نمی‌گیریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این‌گونه اظهارات آن‌هم در شرایط مذاکره با خصم در صورت واقعیت هم به‌صلاح کشور نیست چراکه خصم را جسورتر می‌کند.

وی با بیان اینکه خزانه کشور شامل درآمدهای واریزی و هزینه‌های دولت می‌شود، تصریح کرد: درآمدهای کشور به‌صورت روزانه به خزانه واریز و هزینه‌های آن نیز به‌صورت روزانه برداشت می‌شود؛ خزانه انبار نیست بلکه حساب جاری است که روزانه از آن برداشت می‌شود.

* موجودی خزانه کشور تیر و مرداد بالا می‌رود

مصباحی مقدم ضمن تأکید بر اینکه در برخی مواقع از جمله در ماه‌های تیر و مرداد حساب خزانه موجودی بالایی را دارد، ادامه داد: بعد از تشکیل مجامع عمومی و واریز سود شرکت‌‌ها و مالیات به حساب خزانه موجودی خزانه کشور رشد صعودی می‌گیرد؛ درباره درآمدهای نفت این‌طور نیست که درآمدها به‌صورت روزانه واریز شود بلکه این درآمدها با تأخیر به حساب خزانه واریز می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واریز پیش‌بینی درآمد نفتی توسط بانک مرکزی در سه‌ماهه اول هرسال اظهار داشت: بنابراین در آغاز هرسال دولت درآمد بیشتری دارد اما درباره اظهار نظر رئیس جمهور درباره خزانه خالی می‌توانم این را بگویم که شاید مراد رئیس جمهور این بوده است که دولت قبل تا توانسته از این خزانه برداشت کرد و به‌دنبال آن هزینه‌ها افزایش یافته است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه کشور دارای پشتوانه‌های بالای ارزی است، گفت: بانک مرکزی بیش از 100 میلیارد دلار و صندوق توسعه ملی بیش از 34 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد همچنین بسیاری از منابع کشور در بانک‌های خارجی هستند؛ بنابراین وضعیت خزانه کشور مطلوب است و نباید به این مسئله حساسیت نشان داد؛ ای‌کاش چنین سخنی در زبان رئیس جمهور نمی‌آمد.

* 20 میلیارد دلار فقط امسال وارد کشور شد/ وضع خزانه خوب است

خبرنگار تسنیم گفت: طبق گزارش وزارت نفت به کمیسیون برنامه و بودجه طی هفت ماه گذشته 20 میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی امسال و سال قبل به خزانه کشور واریز شده بنابراین می‌توان گفت که حساب خزانه آن‌طور که رئیس جمهور اعلام کرده خالی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بله، امسال 20 میلیارد دلار وارد کشور شده بنابراین وضعیت خزانه اصلاً نگران کننده نیست.

وی درباره اینکه ظاهراً تیم اقتصادی دولت با مدیریت محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور اداره می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها زیر نظر نهاوندیان است، آیا می‌توان گفت نهاوندیان سرتیم اقتصادی دولت یازدهم شده است، تصریح کرد: چنین چیزی را نشنیدم اما بارها به دولت‌ها توصیه کرده‌ام که ارشد اقتصادی تعیین کند ولی هنوز در جریان نیستم که چه‌کسی ارشد اقتصادی دولت یازدهم است.

* توافقات شفاهی دولت با مجلس/ 10 درصد یارانه‌بگیران احتمالاً حذف می‌شوند

خبرنگار تسنیم گفت: طی روزهای اخیر خبرهای مختلفی از جلسات مشترک دولت و مجلس درباره بودجه و هدفمندی یارانه‌ها به گوش می‌رسد و به‌دنبال آن مطرح شد که دولت و مجلس درباره حذف ده درصد یارانه بگیران به توافق رسیده‌اند، آیا واقعاً دولت و مجلس سال آینده ده درصد یارانه بگیران را حذف خواهند کرد؟

مصباحی مقدم در پاسخ با اشاره به اینکه این موضوع در جلسات مشترک دولت و مجلس مطرح شده است، گفت: البته  در کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه به‌طور مفصل دراین‌باره بررسی‌هایی صورت گرفت و به آقای نوبخت پیشنهاد مشخص کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد. آنها هم این مقدار را قبول کرده‌اند البته به‌صورت شفاهی نه رسمی.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت در گفت‌وگوهای شفاهی اعلام کرده که امکان شناسایی ده درصد یارانه‌بگیران را برای سال آینده دارد. اما اینکه بگوییم دولت و مجلس به توافق رسیده‌اند حرف بسیار بزرگی است و نمی‌توان فعلاً آن را گفت.

وی با بیان اینکه گشایش‌هایی در زمینه شناسایی دهک‌های درآمدی توسط دولت صورت گرفته است، افزود: دولت می‌تواند از طریق اطلاعات نیروی انتظامی، ثبت اسناد و املاک، سامانه بانک مرکزی و غیره دهک‌های درآمدی را شناسایی کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده مردم تهران درباره شناسایی اطلاعات مردم از طریق حساب‌‌های بانکی گفت: حساب‌های بانکی زمانی مطرح بود ولی رئیس جمهور واکنش نشان داد و منتفی شد؛ نباید سراغ اطلاعاتی برویم که حساسیت برانگیز است.

وی درباره وجود قانون ممنوعیت استفاده از اطلاعات از حساب بانکی خاطرنشان کرد: قانون می‌گوید نباید به حساب‌های بانکی سرکشی کرد چرا که حساب‌های مردم محرمانه است و این حق آنها است که کسی از اطلاعات بانکی‌شان آگاه نباشد؛‌ این اصلی پذیرفته شده است که باید دارایی‌های مردم برای خودشان محرمانه تلقی شود.

* دولت قولی درباره تحویل لایحه هدفمندی قبل از آغاز بررسی بودجه نداده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قولی به مجلس مبنی بر ارائه لایحه هدفمندی یارانه‌ها قبل از اجرای بررسی بودجه 93 در صحن علنی مجلس داده است ، یا خیر، گفت: دولت ابتدا اعلام کرد که قبل از پایان سال جاری این لایحه را به مجلس می‌رساند اما تأکید نمایندگان این است که قبل از آغاز بررسی کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس لایحه هدفمندی به بهارستان برسد، ولی هنوز دولت قولی دراین‌باره نداده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه