انتقادات تند هنرمندان از مشکلات نمایش معضل اعتیاد/رحمانی‌فضلی: هیچ مشکلی با انتقاد ندارم

انتقادات تند هنرمندان از مشکلات نمایش معضل اعتیاد/رحمانی‌فضلی: هیچ مشکلی با انتقاد ندارم

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان سینمایی گفت: امیدوارم با همکاری وزارت کشور، سینمای ایران از حاشیه به متن برسد و امید شیرین کامی در آن متبلور شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست صمیمانه وزیر کشور درباره بررسی مسئله مواد مخدر با سینماگران عصر امروز، 26 آذر ماه در خانه سینما با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی عسگرپور، رئیس خانه سینما و هنرمندانی چون رضا کیانیان، یدالله صمدی، کمال تبریزی،امین تارخ، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، بهروز شعیبی، امیرحسین شریفی، علیرضا داودنژاد، محمد بزرگ‌نیا، کیومرث پوراحمد، سیامک شایقی، ابوالحسن داوودی و... در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این دیدار مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما  با بیان اینکه لطف بزرگی از سوی دولت یازدهم نصیب جامعه فرهنگی با انتخاب وزیر کشوری با سابقه فرهنگی شده، گفت: زمانی که بحث مواد مخدر مطرح می‌شود، ذهن خانواده‌ها و اکثر مردم به این سو می‌رود که حوزه سینما برای پیشگیری از این پدیده چه اقدام‌هایی می‌تواند انجام داد. در سینما و تلویزیون استراتژی مدونی وجود ندارد، هر وقت ما از استراتژی حرف می‌زنیم به برخی مدیران فرهنگی به اصطلاح برمی‌خورد، در صورتی که نبود استراتژی با داشتن نگاه علاقه‌مند به حل یک مسئله متفاوت است.

مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد: در تلویزیون گاه نگاه استراتژیک در این زمینه وجود دارد، اما با بی‌سلیقگی و  ضعف در مدیریت‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد. اگر مجموعه‌ای از رفتارها و عوامل دست به دست هم بدهند، شاهد استراتژی مناسب در برخورد با پدیده‌های شومی هم چون مواد مخدر خواهیم بود. امروز اگر قرار باشد ما درباره یک پدیده فرهنگی فعالیتی انجام دهیم، حداقل نیاز به دو تا سه سال زمان است. با این حساب می‌توان با استراتژی فرهنگی نیازهای جامعه در مواجه با مسائل مختلف را پیش‌بینی کرد. امیدوارم این‌گونه جلسات همواره ادامه پیدا کند.

در ادامه حجت‌الله ایوبی در این نشست گفت: برای اینکه چهره‌ای فرهنگی از ایران نشان دهیم، باید از وزارت کشور کارمان را آغاز کنیم، این وزارتخانه قدرت این تحقق مهم را دارد. ما اعتقادی به هنر برای هنر و سینمای جشنواره‌ای نداریم، چراکه سینما یکی ازعوامل جلوگیری تهدیدهای اجتماعی است و این هنر می‌تواند در دیپلماسی عمومی،کارکرد مناسبی داشته باشد.

ایوبی با اشاره به اینکه سینماگران ایرانی تاکنون سفیران صلح برای تمدن ایران اسلامی در سراسر جهان بوده‌اند، اظهار داشت: خانواده خانه سینما درسال‌های اخیر رنج و سختی‌هایی را تحمل کرده است، اما امیدوارم با همکاری وزارت کشور، سینمای ایران از حاشیه به متن برسد و امید شیرین کامی در آن متبلور شود. شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و بخش‌هایی از کشور بتواند در زمینه فرهنگ اقداماتی را انجام دهد، اما بدون شک وزارت کشور به واسطه نفوذ در اعماق استان‌ها قادر است کمک‌های بسیار تاثیرگذار و خوبی را به عرصه فرهنگ انجام دهد.

رئیس سازمان سینمای تصریح کرد: بنده سابقه حضور در معاونت اجتماعی وزارت کشور و راه‌اندازی این معاونت را دارم، در آن زمان ما کپی فیلم‌های سینمایی را خریداری می‌کردیم و این آثار برای شهرستان‌ها ارسال می‌شد. با وجود ساخت مجتمع‌های فرهنگی، ساختمان‌های تجاری در شهرستان‌های مختلف هنوز سینما در دستور کار وزارت کشور قرار نگرفته است وسالن های سینمایی شهرستان ها متعلق به 40 سال پیش است. اگر رویکردی که نسبت به مدرسه سازی وجود دارد، به سینما هم راه پیدا کند شاهد توسعه این هنر می‌شویم.

انتقادات تند هنرمندان از مشکات نمایش معضل اعتیاد/رحمانی‌فضلی: هیچ مشکلی با انتقاد ندارم

پس از سخنان وزیر کشور پیرامون مسائل و مشکلات مبارزه با مواد مخدر در کشور، برخی از سینماگران هم به ابرازنظر در این مورد پرداختند

امین تارخ مسئول انجمن بازیگران خانه سینما ضمن اشاره به حضور وزیر کشور در خانه سینما گفت: گویی فقط اهالی خانه سینما منتظر نبودند که بازگشایی خانه سینما اتفاق بیفتد و باعث مباهات است که وزیران دیگر هم از بازگشایی خانه سینما استقبال کردند که نشان دهنده این است کشور صاحب یک دولت فرهنگی شده است.

او در ادامه گفت: دوستان و هنرمندانی که در این جمع حاضر شدند از این نشست می‌خواهند نتیجه‌ای حاصل شود و تبدیل به عمل گردد.

تارخ در ادامه با اشاره به فیلم مرهم ساخته رضا داودنژاد گفت: این فیلم مبتنی بر احساس و منطق و هنچنین تحقیق ساخته شده است که داوودنژاد در این فیلم هم خشونت در خانواده‌ی معتاد در آن را به تصویر کشیده است و هم لطافت خانواده ایرانی را نیز می‌توانید در این فیلم ببینید.

وی در آخر سخنان خود گفت:  دلایل زیادی ممکن است باعث اعتیاد یک فرد شود که شاید برخی از آنها به صورت ریشه‌ای پرداخته نشده است و این مشکل به دلیل این است که سانسور مسائل در سینمای ایران شدید است. متاسفانه به دلیل سانسور در سینما و تلویزیون کمتر توانسته‌ایم به موضوعات مهمی مانند موادمخدر و مشکلات پیرامونی‌اش بپردازیم به همین دلیل امیدوارم در عرصه سینما کمتر شاهد سانسور باشیم تا بتوان به شکل ریشه‌ای به مسائل و مشکلات مهم اجتماعی پرداخت.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ بین هنرمندان و وزیر کشور کمال تبریزی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما پشت تریبون رفت و گفت: مسئله مواد مخدر و اعتیاد ظاهرا به این راحتی قابل حل نیست و یکی از راه‌هایی که می‌توان با آن مقابله کرد پیشگیری است تا از گسترش آن جلوگیری شود. ولی طبق حرف‌های وزیر کشور من دلیل دیگری را برای گسترس اعتیاد در جامعه می‌بینم.

تبریزی در ادامه با اشاره به برخی از استرس‌هایی که برای هنرمندان شکل ‌میگیرد و  همین موضوع باعث بیشتر شدن مصرف سیگار خواهدشد اظهار داشت: شاید یکی از دلایل مهم اعتیاد آدم‌ها شرایطی است که برای آنها در جامعه شکل می‌گیرد و یکی از دلایل مهم این است که فرد معتاد به این مواد پناه می‌برد و اگر تلاش کنید که فضای آرامی را در جامعه فراهم کنیم تا آرامش از درون برای آدم‌ها حاصل شود مشکل اعتیاد هم برطرف خواهد شد. اگر بتوانیم حجم دوستی را در جامعه افزایش و میزان خشونت‌ها را کاهش دهیم، شاید بتوان اعتیاد را هم از طریق آن به نوعی کنترل کرد.

 

وی در ادامه افزود: اگر تلخی و ناگواری را از جامعه برداریم طبیعتا فیلم‌هایی که تلخ هستند و انعکاسی از فضای جامعه می‌باشند بازگشتی به آرامش پیدا می‌کند. مقدار زیادی از این میل به اعتیاد کاهش پیدا می‌کند.

تبریزی در آخر ضمن درخواست ایجاد شبکه تلویزیونی مختص ارتباط هنرمندان با مردم ادامه داد: اگر شبکه تلویزیونی که مختص این باشد که هنرمندان و مردم ارتباط مستقیم داشته باشند شکل بگیرد همراه با یک نگاه کارشناسانه و دقیق بین خانه سینما و هنرمندان کشور  پیشگیری از گسترش موادمخدر و صیانت خانواده‌ها از این مشکل حاصل خواهد شد.

در ادامه مراسم فرشته طائرپور، رئیس کانون تهیه‌کنندگان خانه سینما با اشاره به حضور وزیر کشور در خانه سینما گفت: شما جای درستی آمده‌اید. اینجا، جایی است که درباره خیلی از موضوعات می‌توان کارهای ماندگاری ساخت و مسائل اجتماعی را حل کرد.

طائرپور در ادامه گفت: یک درخواست از شما دارم واین‌که وزارت کشور تکلیف هنرمندان را با واژه سیاه‌نمایی مشخص کند. اگر بنا باشد فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های خارجی راه یابد و متهم به سیاه‌نمایی گردد و کارگردان سرمایه‌ای که برای این کار می‌گذارد را از بین رفته بداند در این فضا نمی‌شود کار کرد.

طائرپور در ادامه با اشاره به سخنان وزیر که از فیلم دهلیز ابراز رضایت کرده بود، گفت: بسیارند فیلم‌هایی که مانند دهلیز به مسائل اجتماعی می‌پردازند و اگر تعریف جامعه با واژه سیاه‌نمایی مشخص نشود در این زمینه به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

در ادامه جلسه تهمینه میلانی با اشاره به نکاتی سخنان خود را اینگونه شروع کرد:یکی از مهمترین دلایل در افزایش اعتیاد مسئله بسیار مهم آبروست. مسئله‌ای که کارشناسی نشده است. این مسئله صدمه ویرانگری به خانواده ما می‌زند و انگار صورت مسائل به خاطر اینکه حل نشود از موضوع خارج می‌شود.

او در ادامه گفت: برای حل این مسئله باید فرهنگسازی صورت بگیرد.

تهمینه میلانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عاجزانه از وزیر کشور تقاضا دارم که حلقه آخر اتصال، ارتباط مردم با حاکمیت به درستی عمل کند و متاسفانه این حلقه آخر همچون پلیس نیروی انتظامی که ارتباط مستقیم با مردم دارند باید محترمانه با مردم برخورد کند. به نظر من یکی از مهمترین کارهایی که باید در این حوزه انجام شود مسئله آموزش برای این حلقه آخر و اتصال با مردم است.

وی در پایان سخنان خود گفت: اگر بتوانیم این افراد و مسئولین رده آخر را اصلاح کنیم خیلی از مسائل حل خواهد شد. مهم وزیر و معاون وزیر نیست، مهم آن مسئولی است که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط است.

مرتضی رزاق‌کریمی مستندساز اجتماعی در ادامه گفت: جامعه مثل یک موجود زنده‌ای است که دوست دارد تصویر خود را بی هیچ نقصی ببیند. یکی از بهترین شیوه‌هایی که می‌تواند جامعه را تصویر کند ساخت مستندهای واقعی در جامعه است.

وی در ادامه گفت: باید در زمینه ساخت مستند تمهیدی اندیشیده شود که فیلم‌هایی که متهم به سیاه‌نمایی می‌شود را حمایت کنیم تا اهالی سینما به وسیله مستند اجتماعی تصویر جامعه خود را نشان دهند.

در ادامه مراسم منوچهر محمدی عضو شورای تهیه‌کنندگان خانه سینما پشت تریبون حاضر شد و ضمن اشاره به نمونه‌ای از برخورد وزیر کشور با معتادان، گفت: من احساس حقارت می‌کنم وقتی می‌بینم در کشورهای دیگری حتی همین کشورهای کوچک عربی مشکل اعتیاد وجود ندارد و باید تمهیدی اندیشیده شود تا این موضوع همانطور که در کشورهای دیگر برطرف شده است برای ایران هم از بین برود.

وی در ادامه افزود: در حوزه سینما و نگاه به مقوله اعتیاد باید این پدیده شوم و خانمان‌سوز از پس الفاظ دیپلماتیک و پرده‌پوشی رها شود و فکر می‌کنم در ارتباط با این موضوع ترس و هراسی نباید داشته باشیم. همانند جراحی که یک غده سرطانی را از بدن خارج می‌کند.

محمدی در ادامه گفت: در سینما باید با نگاه به وضعیت اعتیاد در جامعه با سیاه‌ترین و تلخ‌ترین وجه اشاره شود تا جوان از نزدیک شدن به آن بترسد وگرنه در این زمینه کاری انجام نشده است و همه کارها بی‌فایده است.

وی در پایان ضمن اشاره به برخی مفاسدی که ممکن است در ارگان‌هایی چون قوه قضائیه و پلیس وجود داشته باشد، ادامه داد: در بررسی معضل اعتیاد ما نباید فقط معتادین را به عنوان مشکل قاچاق و اعتیاد مطرح کنیم و در سینما باید اگر فسادی در برخی ارگان‌ها هم هست نشان داده شود.

در بخش دیگری از مراسم رضا کیانیان بازیگر مطرح سینما ضمن اشاره به اینکه برخی از مردم از آنها توقع دارند که معضل اعتیاد برطرف شود، گفت: چرا خیلی از علمای ما و مراجع بحث مشروب را حرام اعلام می‌کنند ولی مصرف مواد مخدر را حرام اعلام نمی‌کنند.

رضاکیانیان در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم از این نشست نتیجه‌ای حاصل شود باید کمیته‌ای تشکیل دهیم که به صورت رسمی بین وزارت کشور و هنرمندان ارتباط برقرار کند و همین کمیته سبب‌ساز نتیجه‌ای در حل معضل اعتیاد شود.

در انتهای مراسم وزیر کشور در پاسخ به هنرمندان گفت: ایران در موقعیت استراتژیک قرار گرفته‌است به گونه‌ای که از 7500 تن مواد مخدر تنها نزدیک به 30 درصد از راه‌های آبی ما به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود.سرانه تعداد معتادان در کشور نسبت به خیلی از کشورها بسیار کمتر است و ما تنها حرفمان این است که حتی این تعداد هم در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

رحمانی فضلی در ادامه ضمن اشاره به سخنان کیانیان گفت: در مورد مواد مخدر برخی از علما حکم به حرمت داده‌اند و برخی از مراجع استدلال‌های فقهی در این زمینه داشته‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به مطلب دیگر رضا کیانیان مبنی بر تشکیل کمیته‌ای بین هنرمندان و وزارت کشور گفت: ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم و شورای مشورتی را از نخبگان کشور در وزارت کشور تشکیل دادیم که هنرمندان به نمایندگی سینماگران نیز می‌توانند در این شورای مشورتی حضور داشته باشند.

او در ادامه ضمن بیان اینکه از انتقاد استقبال می‌کنم، گفت: در بحث اعتیاد باید منصفانه و کارشناسانه موضوع را مطرح کنیم؛ نه اینکه مسئله را بزرگترش کنیم و همه مسائل دیگر کشور را زیر سوال ببریم. ما در حقیقت می‌خواهیم بگوییم یک میلیون و 300 هزار نفر معتاد در شان ایران اسلامی نیست در حالی که اگر به صورت درصدی با کشور‌های دیگر مقایسه کنیم تعداد معتادان ما کمتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع قاچاق فیلم که از سوی برخی از هنرمندان مطرح شد، گفت: هر تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌ کمک متقابل سینماگران و وزارت کشور را امضا می‌کنیم و در حوزه‌ قاچاق فیلم‌ها هم می‌توان مواردی را در این تفاهم‌نامه گنجاند که مشکلات حل شود.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوعی که هنرمندان را متهم به سیاه‌نمایی می کنند و اینکه چرا فیلم‌هایی که به معضل اعتیاد می پردازد را نمایش نمی‌دهند گفت: من به آقای ضرغامی هم گفته‌ام که مشکلی با نمایش معضلاتی که به حوزه‌ من مربوط می‌شود، ندارم اما تصمیم‌گیری در هر صورت با ایشان است. من حتی به تلویزیون گفته‌ام که می‌توانند هر موردی که به حوزه وزارت کشور مربوط می‌شود را از تلویزیون پخش کنند.من آماده هرگونه همکاری در زمینه مستندسازی هستم و حاضرم این فیلمی که در سالن پخش شد در صداوسیما نیز پخش شود. ولی متولی این امر آقای ضرغامی است.

وی ادامه داد: من از همین تریبون اعلام می‌کنم در مورد مشکلات و معضلات وزارت کشور هرگونه انتقادی را می‌پذیرم و هر جایی دوستان ایرادی را بر وزارت کشور وارد کردند پاسخگوی این مشکلات خواهم بود.

وزیر کشور در پایان از حجت‌الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی نیز تشکر و خطاب به وی اظهار کرد: قرار بود ما ایشان را به معاونت اجتماعی وزارت کشور ببریم اما آقای جنتی زودتر دست ایشان را گرفتند و به وزارت ارشاد بردند. در هر صورت باید از آقای ایوبی تشکر کنم و امیدوارم که ایشان همراه ما باشند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران