موجودی ۲۰ میلیارد دلاری و ۱۰ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی

موجودی 20 میلیارد دلاری و 10 هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی دولت گفت: لایحه بودجه ۹۳ در راستای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به تبیین حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و نقش آن در بودجه سال 93 پرداخت.

وی با بیان اینکه صیانت از نظام اسلامی و پاسداری از مواریث ارزشمند شهدا و امام شهدا یکی از فرایض و وظایف وفاداران انقلاب اسلامی است، گفت: این صیانت و پاسداری به‌تناسب زمان در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند تعین داشته باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران که بدخواهان نظام و دولت‌های زورگو با تحمیل تحریم اقتصادی در جهت فشار بر این نظام و محدود کردن معیشت مردم هستند، عرصه اقتصادی از اهمیت خاص برخوردار خواهد بود. در عرصه اقتصادی با توجه به شدت تحریم‌ها مقاومت و مقابله با تحریم‌های دشمن بسیار پراهمیت و ضروری است.

نوبخت با اشاره به اهمیت حماسه اقتصادی اظهار داشت: به همین جهت مقام معظم رهبری در سیاست‌گذاری و راهبردی که برای سال جاری بیان داشتند، مسئله حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را به‌عنوان 2 رویکرد مورد تأکید قرار دادند. الحمدلله حماسه سیاسی که با درک و آگاهی مردم فهیم، متدین و نکته‌سنج ایران اسلامی به‌خوبی در 24 خرداد ماه تعین یافت و دولت تدبیر و امید به‌عنوان محصول آن خردورزی و حماسه‌سازی سیاسی مردم مشغول به کار شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دولت در عرصه بین‌المللی نیز ادامه داد: خوشبختانه در استمرار فعالیت و حماسه سیاسی ملت بزرگ ایران، دولت برخاسته از اراده مردم در عرصه‌های‌بین‌المللی هم در کمتر از 100 روز موفق شد حقوق حقه ملت بزرگ ایران را در گام نخست با یک منطق قوی به جهانیان عرضه کند و در توافقنامه ژنو این حق در جهت برخورداری کامل از چرخه سوخت هسته‌ای مورد پذیرش قرار گرفت.

سخنگوی دولت همچنین خطاب به نمازگزاران تهرانی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته باخبر شدیم پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی ایران که از سوی ریاست محترم جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر جهان آری از خشونت و افراط‌گری مطرح شد، با اجماع به تصویب رسید و این در حالی است که تمامی تلاش بدخواهان اسلام عزیز در این راستا بود از اسلام که چهره مهربان، مقدس و دوست‌داشتنی دارد یک تصویر خشن ارائه کنند، اما موفق نشدند و این یک موفقیت برای فرزند حوزه و دانشگاه بود.

نوبخت با بیان اینکه حماسه اقتصادی به‌دنبال حماسه سیاسی مورد انتظار و توجه است، افزود: حماسه اقتصادی با شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی قابل عرضه و ارائه خواهد بود. در اقتصاد مقاومتی حداقل 2 ویژگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص این ویژگی‌ها خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه کشور بتواند در برابر فشارهای جهانی و بیرونی مقاوم و استوار بماند. ازاین‌رو در اقتصاد مقاومتی شرط برخورداری از همه ظرفیت‌های داخلی کشور است. الحمدلله در پهنای ایران بزرگ اسلامی ظرفیت‌های بزرگ انسان و منابع طبیعی و حتی منابع مالی داریم که می‌توانیم از این منابع به‌نحو شایسته در جهت استقرار جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست اقتصادی در منطقه برخوردار شویم.

"در سند چشم‌انداز 20ساله هم هدف استقرار و ارتقای جمهوری اسلامی در عرصه اقتصادی در جایگاه نخست منطقه است که باید در این راستا تلاش کرد، بنابراین برخورداری از همه ظرفیت‌های نظام به‌عنوان عنصر اول، و عنصر دیگر و تعیین‌کننده در اقتصاد مقاومتی توجه خاص و توجه ویژه و واقع‌بینانه به معیشت مردم است".

سخنگوی دولت به نقش مسئولان در خدمت‌گزاری به مردم، مردمی که قرار است در برابر فشارهای اقتصاد جهانی و دولت‌های بزرگ زورگو مقاوم باشند، اشاره و تأکید کرد: وظیفه مسئولین این است که در ارتباط با معیشت مردم همواره برنامه‌های مناسب، واقع‌بینانه و اثربخش داشته باشند.

نوبخت اضافه کرد:‌ بنابراین اقتصاد مقاومتی در جهت برخورداری از ظرفیت‌های نظام و توجه به معیشت مردم مورد توجه است، اما امکان دست‌یافتن به برخورداری از ظرفیت‌های داخلی و همچنین توجه به معیشت مردم بدون برنامه‌ریزی امکان ناپذیر است. برنامه‌ای که هم‌اکنون به‌صورت قانون پنج‌ساله در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته برنامه‌ پنجم توسعه است و ما هم‌اکنون در سال 1392 در سومین سال این برنامه قرار داریم.

وی با بیان اینکه برنامه پنج‌ساله در راستای سند چشم‌انداز 20ساله نظام به‌عنوان فرادست‌ترین سند بعد از قانون اساسی قرار دارد، اظهار داشت: برای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی ما باید در سال سوم یعنی در سال 1392 و همچنین برای سال آینده که سال 1393 است، یک برنامه یک‌ساله ملهم از برنامه پنج‌ساله تهیه کنیم و خوشبختانه این برنامه در لایحه بودجه سال 1393 طراحی شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنابراین لایحه بودجه سال 1393 که چگونگی مقدرات کشور از نظر دخل و خرج را در سال آتی پیش‌بینی می‌کند در راستای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی و آنچه به‌عنوان برنامه یک‌ساله از برنامه پنج‌ساله است، مورد توجه تهیه‌کنندگان لایحه بودجه سال 1393 بود. هرچند در سال 1393 پیش‌بینی می‌شود که منابع درآمدی کشور با توجه به تحریم‌های مختلف حداقل 7/3 درصد کمتر از بودجه سال جاری است، یعنی می‌توانیم بگوییم بودجه سال 1393 اندکی نسبت به بودجه سال جاری انقباضی‌تر است. چون ما از ظرفیت بزرگ نفتی که بیش از 4 میلیون قدرت تولید داریم، به‌جهات عدیده از جمله تحریم در حد یک میلیون بشکه از آن را استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که باید با تخصیص بهینه منابع به‌شکلی طراحی شود که بتواند از همین مقدار محدود استفاده بهینه را به جامعه برساند. به همین جهت ما در سال آینده با پیش‌بینی اینکه منابع کمتر از سال جاری را در اختیار داریم، بودجه سال 1393 را طراحی کردیم تا بتوانیم در این بودجه بر دو عنصر برخورداری از ظرفیت‌های موجود نظام و دیگر توجه به معیشت مردم که به‌عنوان دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی مورد توجه برنامه‌ریزان باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: منابع در اختیار دولت برای کارهای عمرانی حداقل 33 درصد کمتر از آن چیزی است که در بودجه سال 1392 پیش‌بینی شده و اتفاقاً ایجاب می‌کند براساس اقتصاد مقاومتی و با یک تدبیر از این رقمی که نسبت به سال جاری کمتر است، به‌نحو بهتری استفاده کنیم و این با همفکری و هم‌اندیشی قابل قبول است.

نوبخت اختلاف نظر را به‌هیچ‌وجه به‌صلاح ندانست و افزود: به‌جای اینکه با هم اختلاف کنیم و من بگویم سهم من کمتر است و او بگوید سهم او بیشتر است و به‌جای اختلاف نظر باید وحدت نظر داشته باشیم و عقل جمعی را در راستای خدمت به مردم قرار دهیم تا بتوانیم به بهترین راه دست یابیم.

وی به فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در عرصه بودجه در فعالیت‌های اقتصادی پرداخت و گفت: آنچه دولت تدبیر کرد این بود که از این رقم 37 هزار میلیارد تومان که نسبت به 56 هزار میلیارد تومان سال جاری 33 درصد کمتر است، به‌جای اینکه این رقم را به کارهای عمرانی در 2هزار طرح تقسیم کند، آن را به بخشی معطوف کرد که مردم بتوانند در سال 1393 به بخشی از آنها دست پیدا کنند و از آنان بهره‌برداری کنند. به همین جهت تدبیر بر این بود که این رقم را به پروژه‌هایی که آماده هستند برسانیم که در این راستا می‌توانیم به بیش از 246 طرح  از جمله بزرگ‌راه‌ها، آزادراه‌ها، راه‌آهن، بیمارستان‌ها، مدارس و اقسام آب‌رسانی‌ها کمک کنیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: من تردید ندارم با همفکری و همراهی نمایندگان شریف مردم و مجلس شورای اسلامی می‌توانیم همفکری کنیم و پیشنهادی که دولت در راستای لایحه ارائه داد، با تصویب درست، به‌نحو اثربخش‌تر در اختیار ملت بزرگ ایران قرار بگیرد.

نوبخت با اشاره به منابع صندوق توسعه ملی اظهار داشت: ما 20 میلیارد دلار به‌صورت ارزی و بیش از 10 هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی در صندوق توسعه ملی در اختیار داریم، البته این رقم فقط برای مردم است، یعنی مردم می‌توانند از این منبع و صندوق استفاده کنند. خوشبختانه کنار این یک منبع دیگری به کار بردیم و آن منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران است که هم‌اکنون در خارج از کشور است و به‌دلیل تحریم‌ها امکان داخل کردن منابع به‌صورت مستقیم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بودجه سال 1393 در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با ادبیات اقتصاد مقاومتی طراحی شده است، افزود: ما در این بودجه معطوف به بودجه معیشت مردم شدیم، ضمن اینکه معیشت مردم با دو امر می‌تواند تحقق پیدا کند، اول مهار و کاهش تورم و دوم افزایش اشتغال. ازاین‌رو وظیفه دولت است که در راستای مهارکردن تورم تلاش کند و هم در راستای افزایش اشتغال پیگیر باشد.

سخنگوی دولت با بیان "برخی از منابع از همین امروز به جریان افتاده است که ما بتوانیم شاهد کاهش تورم باشیم" افزود: البته اندکی رشد تورم مهار شده، اما باز این عدد برای ما قابل قبول نیست و باید تلاش بیشتری در جهت انضباط مالی داشته باشیم تا بتوانیم تورم را مهار کنیم.

نوبخت با بیان اینکه همواره بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بر زندگی اقشار کم‌درآمد تأکید کرده بودند و همچنان تأکید می‌کنند، یادآور شد: ازاین‌رو دولت بر خود فرض دانست حداقل تا پایان سال جاری 2 وعده (2 سبد غذایی) تقدیم اقشاری کند که جزو شریف‌ترین انسان‌ها هستند. این 2 سبد غذایی یکی از برنامه‌های ما است ضمن اینکه برای اینکه این تورم مهار شود باید از الآن تدبیر کرد.

وی تأکید کرد: منابع کافی را تخصیص داده‌ایم تا میوه شب عید بتواند در سردخانه‌ها فراهم شود. ازاین‌رو پول را به باغداران اختصاص داده‌ایم تا ما از آنها میوه‌های‌شان را خریداری کنیم و کنار این اقدام برای سال آینده در بودجه برنامه‌ریزی شد که حداقل در هر فصل باز یک سبد غذایی را در اختیار شریف‌ترین انسان‌ها که از نظر درآمد محدود هستند قرار دهیم.

نوبخت از برنامه ریزی دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم شب عید خبر داد و گفت: دولت برنامه ریزی‌های لازم را در این خصوص انجام داده تا قیمت‌ها به‌خصوص نرخ میوه شب عید افزایش پیدا نکند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت ضمن اینکه به پارس جنوبی، کارهای بنیادی و زیربنایی توجه دارد، از مسائل معیشت مردم نیز غافل نخواهد بود. چرا که معیشت تکلیف است و اقتصاد مقاومتی با این شرایط شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: حدود 35 میلیارد دلار از منابع کشور در بانک‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌ها بلوکه شده که می‌توان آن را برای عمران و آبادانی کشور و افزایش اشتغال استفاده کرد.

وی همچنین با اظهار اینکه بودجه سال آینده در راستای مهار تورم و بهبود معیشت مردم است، گفت: اگر حقوق کارمندان ثابت باشد و قیمت‌ها افزایش یابد و همچنین بخشی از جوانان بیکار باشند، امکان تأمین زندگی برای این افراد وجود ندارد و به همین دلیل وظیفه دولت مهار تورم کنار ایجاد اشتغال است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت یازدهم 4 ماه است که وارد عمل شده است، گفت: ما امکان ندارد تمامی عقب‌ماندگی‌های تاریخی استان‌های مختلف کشور را تعادل ببخشیم ضمن اینکه از نمایندگان مجلس انتظار داریم در راستای تعاملی که مورد نظر مقام معظم رهبری است به‌جای اختلاف با همفکری همدیگر و به‌وقت معین لایحه بودجه را در مجلس به تصویب برسانیم.

نوبخت ادامه داد: اگر مجلس محترم تا بهمن‌ماه این بودجه را به ما بدهد، می‌توانیم در بهمن و اسفند آیین‌نامه اجرایی را آماده کنیم تا در اول سال 1393 هم قانون و هم آیین‌نامه اجرایی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بر خودش فرض می‌داند به بررسی عدم تعادل بین مناطق و استان‌ها بپردازد، اضافه کرد: ما تهیه و تنظیم برنامه ششم را از سال 1393 شروع خواهیم کرد. این برنامه در راستای عدالت و پیشرفت و به‌دنبال توازن منطقه‌ای است. ما باید با شاخصه‌های مختلف ارزیابی کنیم که هر استان در چه بخش‌هایی عقب و جلو است تا آن مبلغ محدودی را که در برنامه پنجم داریم طوری تقسیم کنیم که به هر استان توجه شود.

سخنگوی دولت تأکید کرد: ما این امر را نمی‌توانیم در بودجه انجام دهیم. البته تردید نداریم که با همفکری نمایندگان شریف و متدین این برنامه را در جهت تعادل‌بخشی استان‌ها آغاز خواهیم کرد. تردید نداریم که اینها شدنی است.

نوبخت در ادامه سخنانش خطاب به نمازگزاران تهرانی اظهار کرد: من خود را حقیرتر از آن می‌دانم که بخواهم چیزی را به شما یادآوری کنم ولی ناگزیرم شما را سفارش به صبر کنم.

وی با بیان اینکه ملت ایران 34 سال در فشار جهان بود، افزود: اراده جهانی شکل گرفت که انقلاب اسلامی شکل نگیرد، اما شکل گرفت. اراده جهانی بر این بود که امام به ایران نیاید اما آمدند، اراده جهانی بر این بود صدام با لشکرهای مکانیزه ما را شکست دهد، اما نتوانستند و امروز ما با چشم خود دیدیم آن عنصر خبیثی که به‌دستور زورگویان جهان به ما حمله کرد و جوانانمان را به شهادت رساند، سرش بر بالای دار رفت. آیا ما سر او را بالای دار بردیم؟ خدا سرش را به بالای دار برد. ملت ایران بیش از سایر امم به وعده الهی اعتقاد دارد چرا که در 34 سال از عمر انقلاب این وعده‌ها را لمس کردیم.

سخنگوی دولت با بیان "چقدر دنیا تلاش کرد تا در بحث هسته‌ای ما را از حقوقمان محروم کند" تأکید کرد: اما مقاومت کردیم و بازهم مقاومت خواهیم کرد.

نوبخت سخنان خود را این‌گونه به پایان برد:‌ خدایا، شاهد باش که این ملت در این 34 سال گذشته این‌همه فشارها را در زندگی تحمل کرد. خدایا، تو شاهدی این مردم در همین محل مقدس امان داشتند و با انفجاری که در نماز جمعه اتفاق افتاد باز مقاوم ماندند. خدایا، تو شاهدی که این مردم فرزندان عزیزشان را در راه تو و برای استقرار نظام مورد تأیید تو تقدیم کردند. خدایا، این ملت را حمایت بفرما. بارخدایا، پروردگارا، موهبت وحدت، همدلی و اطاعت از رهبری به همه ما عنایت بفرما!

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon