از عملیات هوایی در کنار معدن هسته‌ای گچین تا بمباران مواضع دشمن فرضی در خلیج‌فارس

از عملیات هوایی در کنار معدن هسته‌ای گچین تا بمباران مواضع دشمن فرضی در خلیج‌فارس

خبرگزاری تسنیم: رزمایش ۲ روزه نیروی هوایی ارتش عصر امروز با دستیابی به تمام اهداف از پیش تعیین شده، پایان یافت. بخش‌هایی از این رزمایش در منطقه گچین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم،‌ چهارمین رزمایش فدائیان حریم ولایت 4 با حضور یگان‌های از نیروی هوایی ارتش، نیروی هوایی سپاه و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) طی روزهای جمعه و شنبه برگزار شد.

مرحله اصلی رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت4، صبح روز جمعه با رمز یا حسین‌بن علی(ع) در پهنه آسمان نیلگون خلیج فارس، با شرکت کلیه پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با محوریت پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی بندرعباس آغاز شد.

امیر حسین چیت‌فروش سخنگوی این رزمایش با اعلام خبر فوق گفت: در این مرحله ده‌ها فروند از انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین، سوخت‌رسان، شناسایی، گشت دریایی و هواپیماهای بدون سرنشین به‌مدت 2 روز به انجام رزمایش خواهند پرداخت.

وی افزود: در این رزمایش آخرین دستاوردهای دفاعی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مورد آزمایش و تست عملیاتی قرار خواهد گرفت.

امیر چیت‌فروش خاطرنشان کرد: تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها بدون سوخت‌گیری هوایی، دقت در نقطه‌زنی بمب‌ها و راکت‌ها در عملیات هوا به زمین و هوا به هوا از محورهای مورد توجه فرماندهان در این رزمایش بزرگ هوایی است.

وی ادامه داد: قطعات طراحی شده در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت4 تصریح کرد: انجام تیراندازی‌های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین با انواع راکت‌ها و بمبهای تولیدشده به دست متخصصان داخل کشور از دیگر بخشهای مهم این مرحله از رزمایش است که در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود.

*** جنگنده‌های ایرانی صاعقه در رزمایش فدائیان حریم ولایت به پرواز در آمدند

صبح روز جمعه و در اولین روز از مرحله اصلی رزمایش نیروی هوایی ارتش آسمان خلیج فارس و مناطق جنوب کشور زیر بال جنگنده‌های ایرانی صاعقه قرار گرفت.

در این مرحله از رزمایش ده‌ها فروند از انواع هواپیماهای نیروی هوایی ارتش کشورمان به پرواز درآمدند.

*** دیدار با خانواده شهید عبدالکریمی

دیدار فرماندهان با خانواده شهید سرلشگر خلبان خسرو عبدالکریمی  دراولین روز از برگزاری رزمایش فدائیان حریم ولایت از برنامه‌های حاشیه‌ای بود که برگزار شد.

*** جنگنده‌های ارتش اهداف از پیش تعیین شده را با بمب‌های هوشمند منهدم کردند

در ادامه اولین روز از مرحله از رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت4 اهداف ثابت و متحرک هوایی و زمینی مورد اصابت انواع بمب‌ها و راکت‌های وسایل پرنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

در این روز از رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت4 که صبح روز جمعه در پهنه آسمان نیلگون خلیج همیشه‌ فارس و دریای عمان آغاز شده است، اهداف ثابت و متحرک هوایی و زمینی در سطح گسترده‌ای از منطقه عمومی رزمایش با موفقیت کامل مورد اصابت انواع بمب‌ها و راکت‌های وسایل پرنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در این مرحله از رزمایش که انواع جنگنده‌های شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی ازجمله صاعقه، اف4، اف5، میراژ، سوخو24، اف14 و هواپیماهای سوخو25 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت داشتند، خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی با استفاده از بمب‌های هوشمند لیزری، اپتیکی و بمب‌های هوشمند رادارزن و نقطه‌زن با موفقیت اهداف مورد نظر را منهدم کردند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اجرای مراحل مختلف پدافند غیرعامل در برابر تک‌های هوایی غیرمتعارف اجرا شد.

در این مرحله هواپیماهای ترابری تاکتیکی نیمه‌سنگین سی130، عملیات بارریزی تاکتیکی را همزمان با پشتیبانی نزدیک هوایی توسط جنگنده‌های میراژ در مسیرهای ساحلی منطقه عمومی رزمایش به اجرا گذاشتند.

عملیات فِلرریزی همراه با سکوت کامل رادیویی توسط هواپیماهای شکاری رهگیری نیروی هوایی، بعدازظهر با موفقیت انجام شد.

عملیات رهگیری شبانه با تاکتیک‌های بومی و تکنیک‌های قفل راداری در فواصل و زوایای مختلف و نیز تیراندازی هوا به هوا و هوا به زمین همراه با سوخت‌گیری شبانه از برنامه‌های امشب این رزمایش بزرگ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

*** حضور هواپیماهای سوخو 25 سپاه در رزمایش فدائیان حریم ولایت 4

در جریان چهارمین رزمایش حریم ولایت 4 در جنوب کشور، هواپیماهای سوخو 25 سپاه توان خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین در ادامه اولین مرحله از رزمایش بزرگ حریم ولایت 4، اهداف ثابت و متحرک هوایی و زمینی در سطح گسترده‌ای از منطقه عمومی رزمایش با موفقیت انجام شود.

در این مرحله از رزمایش که انواع جنگنده‌های شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی از جمله صاعقه، اف‌14، اف4، اف5، میراژ، سوخو 24 و هواپیماهای سوخو 25 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت داشتند.

امیر برخور در این ارتباط با بیان اینکه در این مرحله هواپیماهای ترابری تاکتیکی نیمه سنگین S130 علمیات بارریزی تاکتیکی را انجام دادند تاکید کرد: این عملیات با پشتیبانی نزدیک هوایی توسط جنگنده‌های میراژ در مسیرهای ساحلی منطقه عمومی رزمایش انجام شد.

امیر برخور جانشین فرمانده نهاجا

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اجرای مراحل مختلف پدافند غیرعامل در برابر تک‌های هوایی غیرمتعارف گفت: همچنین عملیات تخلیه تجهیزات(فلرریزی) همراه با سکوت کامل رادیویی توسط هواپیماهای شکاری رهگیر نیروی هوایی با موفقیت انجام شد.

*** مرحله نخست رزمایش فداییان حریم ولایت با موفقیت به پایان رسید/ شناسایی و رهگیری اهداف موردنظر

سخنگوی چهارمین رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت از پایان موفقیت‌آمیز موج نخست این رزمایش خبر داد.

مرحله اول رزمایش فدائیان حریم ولایت 4 که با رویکرد شناسایی اهداف از صبح امروز با محوریت پایگاه شهید عبدالکریمی بندرعباس آغاز شده بود با پرواز هواپیماهای شکاری رهگیر و شناسایی با موفقیت به پایان رسید.

سخنگوی چهارمین رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت در این ارتباط خاطرنشان کرد: در این مرحله اهدافی از جمله آزمایش سامانه‌ها و موشک‌های ساخت داخل، نمایش دستاوردهای متخصصان داخلی و افزایش توان نیروی هوایی در حال برگزاری است.

چیت‌فروش تصریح کرد: مرحله نخست این رزمایش در پهنه هوایی جنوب کشور و بر فراز آب‌های خلیج فارس در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: هواپیماهای رهگیر با پرواز در فراز آسمان کشور با مأموریت انجام گشت و شناسایی، اطلاعات موردنظر را جمع‌آوری و به ستاد فرماندهی انتقال دادند.

عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های ارتباطی از دیگر برنامه‌های روز اول رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

امیر سرتیپ حسین چیت فروش، سخنگوی چهارمین رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت در پایان روز اول رزمایش اظهار داشت: در اولین روز از مرحله اصلی رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت 4 ، جنگنده بمب افکن های راهبردی سوخو 24 و هواپیماهای شکاری فانتوم با انهدام اهداف ثابت و متحرک هوایی و زمینی عملیات رزمی خود را با موفقیت انجام دادند.

وی افزود: پس از انجام مأموریت رهگیری هوایی و تیراندازی هوا به زمین توسط جنگنده های اف 5 ، میراژ و صاعقه که تا نیمه‌های شب گذشته علیه مواضع از پیش تعیین شده ادامه داشت، از صبح امروز هواپیماهای صاعقه و میراژ اهداف هوایی خود را در مسافت‌های برد بلند مورد اصابت قرار دادند.

سخنگوی رزمایش فداییان ولایت 4 در ادامه خاطر نشان کرد: در این مرحله بمب افکن های راهبردی سوخو 24 با حمل انواع موشک های بهینه شده نقطه زن که توسط متخصصان جوان نیروی هوایی ارتش آماده بهره برداری و تست عملیاتی شده است، اهداف زمینی و شناور در سطح دریا را با موفقیت منهدم کردند.

امیر چیت فروش افزود: ساعاتی قبل نیز جنگنده‌های رهگیر اف 4 با شلیک موشک‌های ارتقاء یافته ماوریک، راکت‌های هوشمند نقطه زن، اهداف متحرک را در سطح دریا مورد اصابت قرار دادند.

همزمان با اجرای عملیات‌های رزمی عملیات مردم یاری با اعزام اکیپ های سیار پزشکی و مددکاری با حضور پزشکان متخصص و متعهد نیروی هوایی الهی ارتش در منطقه عمومی رزمایش هوایی فداییان ولایت4 انجام شد.

*** آغاز دومین و آخرین روز از رزمایش فدائیان حریم ولایت/ به کارگیری پهپاد مهاجر در رزمایش نیروی هوایی ارتش

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، در این رزمایش از پهپاد مهاجر برای شناسایی مواضع دشمن استفاده شد.

این پهپاد با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع سنجی که در آن بکار رفته است، می‌تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را پیدا کرده و طی مسیر کند.

از جمله ویژگی‌های این پهپاد، فیلمبرداری و عکسبردای هوایی و ارسال تصاویر به صورت آنلاین است. این پرنده هدایت پذیر از دور، بیشتر در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی و عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از مواضع دشمن بکار گرفته می‌شود.

*** امیر موسوی: تمامی اهداف رزمایش نیروی هوایی با موفقیت حاصل شد

 امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از مرحله اصلی رزمایش فدائیان حریم ولایت در جمع خبرنگاران حاضر در منطقه عمومی رزمایش فداییان حریم ولایت 4، گفت: از نگاه سامانه فرماندهی کل ارتش این رزمایش نمره بسیار خوبی دریافت کرده است.

موسوی گفت: تا این لحظه تمامی اهدافی که برای چهارمین رزمایش فداییان حریم ولایت طراحی شده بود، با موفقیت حاصل شد و دستاوردهای ارزشمندی برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پی داشت.

وی افزود: ما در این رزمایش به دنبال اهدافی نظیر انتقال تجربیات پیشکسوتان به خلبانان و کارکنان جوان، تیراندازی دقیق به اهداف متحرک دریایی و هوایی و استفاده از سامانه های ارتقاء یافته به دست متخصصان نیروی هوایی بودیم.

جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به تغییرات آب و هوایی در منطقه عمومی رزمایش خاطرنشان کرد: این تغییرات از برنامه‌های پیش بینی نشده رزمایش فداییان حریم ولایت 4 بود که جوانان از فرصت پیش آمده استفاده بهینه کردند.

وی با تأکید بر معنویت محور بودن نیروی هوایی و شجاعت کارکنان این نیرو تصریح کرد: تجهیزات یک عامل مؤثر و تعیین کننده در عملیات‌های نظامی است و آنچه که در رزمایش فداییان حریم ولایت 4 مشهود بود این است که کلیه تجهیزات رزمی و سامانه های دفاعی ارتقاء یافته به دست متخصصان جهاد خودکفایی نهاجا و صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به خوبی طراحی و ساخته شده، در این رزمایش به موفقیت مورد آزمایش قرار گرفتند.

*** شناسایی چند فروند پهپاد بیگانه در خلال برگزاری رزمایش ارتش

فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور از شناسایی پهپادهای نیروهای فرامنطقه‌ای در خلال رزمایش ارتش خبر داد.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ محمدرضا فرزان فرمانده پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور پوشش هوایی، در پاسخ به این که "آیا تا کنون پهپادهای جاسوسی فعالیت خاصی در منطقه داشته اند؟ " گفت: چند پهپاد همزمان با رزمایش شناسایی شد که اصولاً این پهپادها جهت شناسایی و جمع آوری اطلاعات توسط نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه فعالیت می‌کنند که این نوع فعالیت‌ها دفع و در انجام ماموریت‌های آنها اخلال ایجاد کرده‌ایم.

*** موفقیت جنگنده‌های فانتوم و سوخو 24 ارتش در کشف و انهدام مواضع دشمن فرضی

سخنگوی رزمایش از اجرای موفق عملیات کشف و انهدام اهداف توسط هواپیماهای فانتوم و سوخو 24 همزمان با تغییر شرایط آب‌وهوایی در جریان رزمایش فداییان ولایت 4 در دومین رو زآن خبر داد.

امیر حسین چیت‌فروش سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 4 در حاشیه برگزاری این رزمایش طی سخنانی اظهار داشت:  به اهدافی که برای این رزمایش طرح‌ریزی و پیش‌بینی شده بود، دست یافتیم.

وی افزود: از شب گذشته تاکنون شاهد تغییرات شرایط جوی و آب و هوایی بودیم ولی با سامانه‌های بومی‌ای که روی هواپیماهای مختلف به خصوص هواپیماهای فانتوم و سوخو 24 نصب شده بود، جنگنده‌ها تمامی اهداف خود را کشف و شناسایی کردند.

سخنگوی رزمایش استفاده از تجهیزات بومی توسط خلبانان را از نقاط ویژه این رزمایش عنوان کرد و افزود: تجهیزات ما حاصل فرهنگ انقلاب و ساخته شده به دست جوانان همین مرز و بوم است.

چیت‌فروش تصریح کرد: با توجه به تغییر مستمر آب و هوا، حالت جنگی را در محدوده رزمایش ایجاد کردیم و هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری را مجددا در منطقه مستقر کردیم که ببینیم آیا می‌شود با دید کم می‌توان اهداف را مورد اصابت قرار داد یا خیر، که عکس‌های گرفته شده نشان داد که الحمدالله به برکت دعای خیر ملت ایران تمامی اهداف مورد هدف قرار گرفتند.

*** پایان موفقیت‌آمیز رزمایش فدائیان حریم ولایت 4

امیر حسین چیت فروش، سخنگوی رزمایش هوایی فداییان ولایت 4 با اعلام خبر پایان موفقیت آمیز این رزمایش، گفت: در این رزمایش بزرگ که با شرکت کلیه پایگاه های شکاری نیروی هوایی ارتش با محوریت پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی بندرعباس برگزار شد، بار دیگر اقتدار و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: انواع راکت ها و بمب های هوشمند هدایت شونده سبک و سنگین، سامانه های ارتباطی و مخابراتی بهینه سازی شده، تجهیزات رزمی بومی و تولید شده توسط یگان های جهاد خودکفایی نیروهای مسلح و دستاوردهای جدید رزم هوایی در این رزمایش بزرگ مورد آزمایش و تست عملیاتی قرار گرفتند.

سخنگوی رزمایش هوایی فداییان ولایت 4با اشاره به تغییر شرایط آب و هوایی در روزهای پایانی رزمایش گفت: الحمدلله کلیه برنامه های پروازی توسط انواع جنگنده های شکاری رهگیر، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین و پروازهای تاکتیکی گشت و شناسایی دریایی بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده و در ساعت مقرر با موفقیت به پرواز درآمدند و اهداف هوایی متحرک و نیز اهداف زمینی مورد نظر در جزایر جنوب خلیج فارس و منطقه عمومی رزمایش را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

امیر چیت فروش تصریح کرد: همزمان با برگزاری این رزمایش هوایی، کارشناسان و ناظرانی از ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد فرماندهی ارتش و ستاد نیروی هوایی بر کلیه مراحل رزمایش اعم از موج اول که مرحله شناسایی و دریافت اطلاعات رزمی و موج دوم که مرحله رزمی و اصلی رزمایش بود، نظارت داشتند و این روند تا پایان موج سوم رزمایش که مرحله انقال تجهیزات و بازگشت یگان های پروازی به پایگاه های خود می باشد، ادامه دارد.

وی افزود: الحمدلله نتیجه رزمایش از آنچه که ما در اهداف کلی خود پیش بینی کرده بودیم فراتر بود و دستاوردهای ارزشمندی برای مجموعه نیروی هوایی ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به همراه داشت.

سخنگوی رزمایش هوایی فداییان ولایت 4 در پایان از سایر نیروهای شرکت کننده در این رزمایش به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، قرارگاه تاکتیکی رزمایش، فرماندهان، خلبانان پیشکسوت و جوان و کادرهای پروازی و فنی شرکت کننده در رزمایش و کلیه مسئولان، ناظران، کارشناسان و رسانه های حاضر در منطقه رزمایش که در شرایط نامتعارف آب و هوایی با صلابت و اقتدار مأموریت های خود را با موفقیت انجام دادند تقدیر و تشکر کرد و افزود: پیام رزمایش فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، امنیت، صلح و دوستی با کشورهای منطقه و اعلام آمادگی رزمی این نیرو در هر زمان و شرایطی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز نخست این رزمایش در منطقه گچین (بندعباس) و روز دوم رزمایش نیز در جزایر فارو در آب‌های سرزمینی کشورمان برگزار شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon