برگزیدگان جشنواره هنر مقاومت معرفی شدند/خبرنگار تسنیم، برگزیده رسانه‌ها شد

برگزیدگان جشنواره هنر مقاومت معرفی شدند/خبرنگار تسنیم، برگزیده رسانه‌ها شد

خبرگزاری تسنیم: مراسم اختتامیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بعدازظهر امروز در سالن ایران فرهنگستان هنر با حضور برخی از مسئولان کشوری و علاقه‌مندان هنر مقاومت در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بعدازظهر امروز در سالن ایران فرهنگستان هنر با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس، مسئولان برگزاری جشنواره و علاقه‌مندان به هنر مقاومت برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم حبیب‌الله صادقی دبیرکل جشنواره جهانی هنر مقاومت به روی صحنه رفت و در سخنانی کوتاه ضمن خواندن پیام خود به نکاتی درباره جشنواره اشاره کرد.

صادقی گفت: 5800 اثر به جشنواره رسید و دبیران جشنواره با هوشیاری بسیار آثاری را انتخاب کردند که توانستیم جزء جشنواره‌های تاثیرگذار در سطح بین‌الملل باشیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حضور خانم دانا دبرتلت در این دوره جشنواره هنر مقاومت گفت: سلام ویژه‌ای دارم به خانم بارتلت، شیرزن آمریکایی که هنرمندی آزادیخواه است و در پشت سه‌پایه نقاشی ایستاد تا مظلومیت مردم فلسطین را به تصویر بکشد.

دبیرکل جشنواره جهانی هنر مقاومت در پایان گفت: هم‌اکنون نیز برای دوره چهارم هنر مقاومت 250 اثر فاخر در حال شکل‌گیری است که این آثار زیر نظر جان لنت و دانا بارتلت به سرانجام می‌رسد. 

در بخش دیگری از این مراسم از کتاب سومین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور سردار نقدی و سردار کارگر رونمایی شد.  همچنین حکم دبیری چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از سوی سردار نقدی به حبیب‌الله صادقی داده شد.

سخنران بعدی این مراسم سردار نقدی بود که در صحبت‌هایش به بیان جایگاه هنر واقعی پرداخت و زوایای مختلف هنر مقاومت را مورد بررسی قرار داد.

*  همه هنرمندان عالم باید در مکتب حضرت زینب (س)  زانو بزنند

سردار نقدی گفت: هنر بیان خلاقانه حقیقت است و چه حقیقتی بالاتر از عدالت. هنر زبان گویای فطرت است. اندازه موفقیت هنر را در میزان تاثیر در مخاطب باید جست. حال اینکه باید نگاهی تیزبین به خطبه کوتاه حضرت زینب (س) داشته باشیم. 

وی ادامه داد: باید دید مخاطب خطبه حضرت زینب چه کسی بود. آری مخاطب آن خطبه کسانی بودند که انواع بی‌احترامی به اسیران حادثه عاشورا روا داشتند اما خطبه حضرت زینب در آنها تاثیر گذاشت و نسبت به تمام ناجوانمردی‌های خود ابراز ندامت و پشیمانی کردند.

سردار نقدی اظهار کرد: همه هنرمندان عالم باید در مکتب بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب (س) زانو بزنند. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه صحبت‌هایش به جایگاه هنر مقاومت در دنیای امروز پرداخت و تصریح کرد: ماهیت رژیم آمریکا برای همه مشخص شده است اما نگاه کنیم به دولت‌های اروپایی که در طول تاریخ نماد خشونت بودند اما امروز بر طبل صلح و حقوق بشر می‌کوبند. کشورهای اروپایی فجایعی مانند جنگ جهانی اول و دوم را با میلیون‌ها نفر کشته به راه انداختند. همین کشورها امروز جایزه‌های هنری برپا می‌کنند و به برخی از هنرمندان وابسته نشان‌های هنری می‌دهند.

وی ادامه داد: همین دولت‌های اروپایی که امروز طرفدار حقوق بشر هستند در 8 سال دفاع مقدس پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود را به صدام دادند.

سردار نقدی در ادامه با تاکید بر حفظ وحدت در میان جامعه اظهار کرد: ما باید از ظرفیت‌های‌مان استفاده کنیم تا به این زورگوها غلبه کنیم. این تکلیف همه ماست. همت و وحدت و انسجام‌مان را باید بیشتر کنیم. اگر هنرمندی می‌خواهد جامعه را نقد کند هیچ ایرادی ندارد اما نباید این نقد موجب ناامیدی جامعه شود بلکه باید در کنار نقدهای منصفانه بزرگی ملت‌مان را نیز در قالب هنر به تصویر بکشیم. 

سخنران بعدی مراسم اختتامیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت پروفسور جان لنت کارتونیست و کاریکاتوریست آمریکایی بود. او در سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود درباره جشنواره پرداخت و در توصیه‌ای به برگزارکنندگان جشنواره گفت: من پیشنهادی دارم و آن اینکه جشنواره جهانی هنر مقاومت را باید به جهانیان معرفی کرد. از طریق داشتن پایگاه‌های اینترنتی دائمی، باید این واقعه هنری را به هنرمندان تمام نقاط دنیا معرفی و برای آنها اطلاع‌رسانی کرد. 

جان لنت در پایان ضمن تبریک به برگزارکنندگان این جشنواره گفت: من به تمام برگزارکنندگان سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت تبریک می‌گویم و امیدوارم روزی شاهد صلح و ثبات در دنیایی پایدار باشیم اما تا آن زمان باید از راه هنر به گسترش صلح و دوستی اهتمام ورزیم.

یکی از اتفاق‌های جالب در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز جشنواره هنر مقاومت زمانی رخ داد که حسن قاعدی می‌خواست جایزه نفر سوم بخش عکس را از داوران بگیرد. قاعدی در واقع پشت تریبون رفت و در سخنانی به کمبود کتاب‌های عکس در حوزه دفاع مقدس اعتراض کرد و از مسئولان خواست تا در این باره چاه‌ای بیاندیشند. همچنین قاعدی از آقای صیاد عکاس قدیمی کشورمان دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید و جایزه خود را به ایشان تقدیم کرد.

برگزیده‌های سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در لابه‌لای مراسم اختتامیه و در بخش‌های مختلف معرفی شدند و جایزه‌هایشان را از دست داوران دریافت کردند.

برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان بخش طراحی:

نفر اول: محمود حضرتی و شهباز سلمانی

نفر دوم: هانی انصاری و علی‌اکبر شریفی

نفر سوم: امیرمهدی انصاری و خدیجه همرنگ

برگزیدگان بخش نگارگری:

مقام اول: زهرا پایکار

مقام دوم: مجید اقوام‌کرباسی

مقام سوم: نغمه ملایی مقدم

برگزیدگان بخش حجم:

مقام اول: فرزانه وزیری تبار

مقام دوم: نیتوسونی کوییکه

مقام سوم: زهرا شیخ الحکما

برگزیدگان بخش نقاشی خط:

مقام اول: محمدسعید نقاشیان

مقام دوم: عظیم فلاح

مقام سوم: هادی قاسمی

برگزیدگان بخش پویانمایی: در بخش پویانمایی، هیئت داوران 4 نفر را برگزیده اعلام کردند و آثار آنها را همتا و هم‌سطح دادند و به هر کدام جایزه یکسان دادند.

محمد لطفعلی برای اثر «آنها زنده‌اند»

نماینده فرانسه

نورا عبدالله‌شاهی برای اثر «خط قرمز»

امیر مهران برای اثر «شهر خاموش»

برگزیدگان بخش پژوهش‌های علمی: در بخش پژوهش‌های علمی هیئت داوران با پرداخت جایزه نقدی 6 میلیون ریال از آنها تقدیر کرد. بخش پژوهش برگزیده‌ای نداشت.

اسامی تقدیرشدگان هم به این شرح است:

مریم ماهی، منصور کلاه‌کج، مریم علی‌نژاد و دکتر جواد علمی‌محمدی، فاطمه عراقیه، محمدعلی پرویزیان، نجیبه رحمانی، ماه‌منیر شیرازی

برگزیدگان بخش نقاشی:

مقام اول: کریم زارعی

مقام دوم: هیدا لیایی

مقام سوم: مونا هنرمند 

برگزیدگان بخش کاریکاتور موضوعی:

مقام اول: مهدی عزیزی

مقام دوم: ولادیمیر پادانفسکی

مقام سوم: خانم محمدی

برگزیدگان بخش کاریکاتور چهره:

مقام اول: شانکار پارماراتی از هند

مقام دوم: حسین صافی

مقام سوم: علیرضا باقری

برگزیدگان بخش عکس:

مقام اول: کایویدن هافر از آلمان

مقام دوم: حسن  نیکزاد ایران

مقام سوم: حسن قاعدی

برگزیدگان بخش پوستر:

مقام اول: مهدی رحیمی

مقام دوم: مهدیه قاسمی

مقام سوم: ماریو فونتس 

برگزیدگان بخش تصویرسازی:

مقام اول: مهدیه قاسمی

مقام دوم: هاجر سلیمی

مقام سوم: حسین یوزباشی

برگزیدگان بخش رسانه‌ها: در بخش برگزیدگان رسانه‌ها از مدیرمسئول روزنامه‌های بانی‌فیلم و جوان تقدیر شد. همچنین در بخش رسانه‌های مجازی از یاسر شیخی یگانه خبرنگار خبرگزاری تسنیم و مجید احمدی خبرنگار خبرگزاری مهر تقدیر شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران