قیمت‌های رقابتی و سهولت نقل‌و‌انتقال ۲ دلیل رشد صادرات ایران به عراق

قیمت‌های رقابتی و سهولت نقل‌و‌انتقال 2 دلیل رشد صادرات ایران به عراق

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر تجارت عراق تمایل تجار عراقی به واردات کالاهای ایرانی به دلیل قیمت های رقابتی و سهولت نقل و انتقال را از دلایل رشد مبادلات دو کشور طی سال های اخیر عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی ال مانیتور طی گزارشی نوشت: در سال 2013 حجم مبادلات تجاری ایران و عراق افزایش قابل توجهی داشته و بر اساس اعلام مقامات رسمی دو کشور به بیش از 12 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که دولت عراق قصد دارد حجم مبادلات تجاری دو کشور را به 15 میلیارد دلار برساند.

عبدالحسین الانباکی، مشاور نخست وزیر عراق در امور اقتصادی به این پایگاه خبری گفت، مهمترین کالاهای وارداتی از ایران به عراق مواد غذایی کنسرو شده شامل پنیر و لبنیات و نوشیدنی ها، گوشت، روغن نباتی، لوازم خانگی و وسائل الکتریکی بوده است.

دولت عراق امیدوار است با این حجم از مبادلات تجاری ، نقش این کشور در تامین امنیت منطقه از  طریق تاثیر اقتصادی و سیاسی ایران تقویت شود. علی موسوی، مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق گفت، بغداد تلاش می کند روابط با تمام همسایگانش را بلا استثنا تقویت کند. وی با اشاره به تسهیل مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و عراق از نظر حمل و نقل، کیفیت کالاها و سایر عوامل، خاطر نشان کرد، ایران به خصوص از سال 2003 تاکنون، وزن مهمی در مبادلات تجاری عراق داشته است.

محمود بهزار، مسئول بخش اقتصادی سفارت ایران در بغداد گفت، ایران امیدوار است تا سال 2017 حجم مبادلات تجاری خود با عراق را به 20 میلیارد دلار برساند. وی افزود: «بر اساس بررسی های ما از بازار، مبادلات تجاری دو کشور تا نوامبر 2013 به 10 تا 13 میلیارد دلار رسیده است.»

وی خاطرنشان کرد، این افزایش از طریق سرمایه گذاری در بخش گاز و برق عراق به دست خواهد آمد. ایران در حال حاضر سالانه 24 میلیارد متر مکعب گاز به عراق صادر می کند. عراق همچنین 400 مگاوات برق از همسایه شرقی خود وارد می کند.

وزارت تجارت عراق خاطر نشان کرد، محدودیت هایی برای تجارت با ایران دارد و مکانیسم هایی برای رصد کردن و محدود نمودن مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق تیم های سیار مستقر در بازار عراق و در مرزها در نظر گرفته شده اند. یحیی احمد فرج، معاون وزیر تجارت عراق علت افزایش مبادلات تجاری با ایران را «تمایل تجار عراق به واردات کالاهای ایرانی به دلیل قیمت های رقابتی، سهولت نقل و انتقال کالا و انتقال آنها به عراق» عنوان کرد. وی افزود، بر اساس آمارهای این وزارتخانه، افزایش مبادلات تجاری با ایران تاثیری بر بازار عراق ندارد، زیر بازار عراق بازای بزرگ و باز است.

آمر غنم، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت، موازنه تجاری بین دو کشور به نحو قابل توجهی در حال تغییر به سود ایران است و این برای بازگشت مبادلات دو کشور به سطح عادی خود اهمیت دارد. وی افزود، در طی دوره وضع تحریم های غرب علیه ایران، عراق به بزرگترین بازار تجاری ایران تبدیل شده است. در پایان سال 2010، حجم مبادلات تجاری دو کشور به حدود 10 میلیارد دلار رسید.

ناهیدا الدیانی، عضو کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری پارلمان عراق و از چهره های مخالف ایران گفت، چه تحریم ها علیه ایران برداشته  شود و چه ادامه یابد، اقتصاد داخلی عراق همچنان به تاثیر پذیری منفی از مبادلات تجاری با ایران ادامه خواهد داد، زیرا دولت عراق کاملا تابع ایران است. وی مدعی شد ایران زیان های عظیمی بر اقتصاد عراق تحمیل می کند، اما با این وجود حجم مبادلات اقتصادی با این کشور هر سال افزایش می یابد. این در حالی است که دولت عراق باید به دنبال تنوع بخشی به مبادلات تجاری خود با تمام کشورهای همسایه باشد، نه تنها ایران.

سازمان توسعه صادرات ایران در ماه ژوئن 2013 اعلام کرد، عراق بزرگترین وارد کننده کالاهای ایران است، به طوری که 72 درصد کالاهای صادراتی این کشور به عراق ارسال می شود. این سازمان همچنین اعلام کرد، واردات کالاهای ایرانی به عراق امسال در مقایسه با سال گذشته 15.7 درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/ 81

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین