مخالفت عربستان با کاهش تولید نفت خود در برابر عرضه بیشتر نفت ایران به بازار

مخالفت عربستان با کاهش تولید نفت خود در برابر عرضه بیشتر نفت ایران به بازار

خبرگزاری تسنیم: وزیر نفت عربستان هرگونه آمادگی کشورش برای کاهش تولید به منظور ایجاد فضا برای افزایش تولید ایران را رد کرد و گفت: «کاهشی وجود ندارد. می دانید چرا می گویم کاهش تولید نه؟ چون شما می گویید اگر فلان شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزیر نفت عربستان هرگونه احتمال آمادگی کشورش برای کاهش تولید به منظور تطبیق حجم نفت موجود در بازار با افزایش عرضه دیگر اعضای اوپک را رد کرد.

النعیمی تاکید کرد: «لطفا در مورد کاهش تولید صحبت نکنید.کاهشی وجود ندارد. می دانید چرا می گویم کاهش تولید نه؟ چون شما می گویید اگر فلان شود. بنابراین در مورد احتمالات صحبت نکنید.»

ایران در پی بازیابی جایگاه خود در اوپک است و خواستار بازپس دهی سهم خود توسط سایر اعضا مثل عربستان شده است که در پی تحریم ایران تولید نفت خود را افزایش داده اند. ایران هشدار داده است تولید نفت خود را به سطح قبل بازخواهند گرداند حتی اگر قیمت نفت به 20 دلار برسد.

عربستان در ماه های اکتبر و نوامبر میزان تولید نفت خود را در حدود 9.7 میلیون بشکه در روز ثابت نگه داشته است. اوایل این ماه، اعضای اوپک توافق کردند سطح تولید روزانه خود را در حد 30 میلیون بشکه قبلی حفظ کنند.

چند عضو اوپک از عربستان خواسته اند تولید خود را کاهش دهد تا مجموع تولید نفت اوپک به 30 میلیون بشکه برسد و قیمت نفت در حد 100 دلار باقی بماند.

عراق و ایران، دومین و سومین تولید کنندگان بزرگ عضو اوپک پس از عربستان، با کاهش دسته جمعی تولید در صورت نیاز در سال آینده مخالف اند. در آن صورت، عربستان ممکن است میزان تولید خود را تا اواسط سال 2014 به حدود 9 میلیون بشکه در روز برساند. نعیمی از اظهار نظر در خصوص این احتمال خودداری کرد.

وی در ادامه گفت: «من در مورد آینده خوشبین هستم زیرا می بینم که ثبات بازارهای نفت سال آینده از نظر توازن بین عرضه و تقاضا و سطح فعلی قیمت ها ادامه خواهد داشت.»

نگرانی ها در مورد عرضه نفت موجب شده عوامل موثر در قیمت گذاری نفت در روزهای اخیر تغییر جهت بدهند.

انتهای پیام/ 84.

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه