نگاهی به ظرفیت‌های سومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی

نگاهی به ظرفیت‌های سومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی

خبرگزاری تسنیم: سومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی در جنوب این استان از ظرفیت های بالقوه اقتصادی، فرهنگی و نیروی انسانی برخوردار است که در گزارش پیش رو روند توسعه این شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه از میان 17 شهر آذربایجان غربی شهرستان بوکان در رتبه سوم جمعیتی بعد از ارومیه و خوی قرار دارد.

این در حالی است که در استان آذربایجان غربی فرمانداری‌های خوی، مهاباد و میاندوآب فرمانداری ویژه هستند و در حقیقت فرماندارهای هر کدام از این شهرستان‌ها در چارت وزارت کشور در حکم معاون استاندار نیز به شمار آمده و دارای اختیارات وسیع‌تری تلقی می‌شوند.

بوکان؛ چهارمین شهر کردنشین

نتایج آخرین آمارگیری در کشور نشان می دهد شهرستان بوکان پس از کرمانشاه، سنندج و ایلام چهارمین شهر بزرگ کردنشین ایران نیز محسوب می‌شود و بر این اساس باید در برنامه‌های فرهنگی وحدت آفرین در میان اقوام و مذاهب اسلامی در آذربایجان غربی مورد توجه بیشتری باشد.

ظرفیت‌های فرهنگی شهر بوکان در گستره تاریخ چنان پرسابقه است که می‌توان از این شهر به عنوان یک قطب فرهنگی در انجام فعالیت‌های گردشگری بهره برد، تپه قلایچی کهن‌ترین سایت تمدنی و شهرنشینی در شمالغرب ایران در بوکان واقع شده که یک قلعه با مشخصات تمدن مانایی است.

بوکان؛ شهری با تاریخی کهن

مسجد حمامیان، مسجد جامع، مقبره سردار، تپه عباس آباد،قلعه داش تپه، قلعه داش کند، آسیاب کهنه، قلعه قره کند، کورخانه، قبرستان قدیمی قاجر، قلعه اوغلام، قلعه سماقان، قلعه چاورچین، سد قدیمی قورمیش، دخمه علی کند، قلعه بوغه، قلعه امیرآباد ، قبرستان کانی شیشه، قبرستان خراسانه، قبرستان شیخلو ، قبرستان داش و قبرستان کافی موزه را می توان از ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بوکان بر شمرد.

با این حال بهره‌مندی این شهر از امکانات گردشگری چنان نیست که بتوان در این گزارش حتی بدان اشاره کرد.

بوکان؛ رتبه سوم در صنعت آذربایجان غربی

سهم استان آذربایجان غربی از صنایع دولتی کمتر از 5 درصد است و 95 درصد از صنایع موجود در این استان تحت تملک و مدیریت بخش خصوصی است که بنابر اظهارات معاون وزیر صنایع در سفر چندی قبل خود در این استان بیش از 50 درصد همین صنایع نیز در رکود یا تعطیلی به سر می‌برند.

گرچه نحوه استخراج آمار در سال های اخیر محل چالش مابین کارشناسان بود با این حال حسن عباسی فرماندار بوکان می گوید: در سال 84 بوکان دارای رتبه 9 در صنعت استان بود که هم اکنون به رتبه3 استان ارتقاء پیدا کرده است و با ایجاد کارخانه قند این شهرستان به رتبه 2 استان ارتقاء می‌یابد.

مشکلات صنایع بوکان

فرماندار بوکان معتقد است مشکل اصلی صنایع در این شهرستان نبود سرمایه در گردش، چک‌های برگشتی، بدهی‌های معوقه به اداره امور مالیاتی و تأمین اجتماعی است.

این مشکلات در حالی گریبانگیر فعالان اقتصادی بوکان است که بیش از 3 هزار نفر در همین واحدهای تولیدی مشکل دار به کار اشتغال دارند و در حقیقت سه هزار خانوار بوکانی از این طریق ارتزاق می کنند.

به گفته فرماندار بوکان از 136 واحد تولیدی این شهرستان 52 واحد صنعتی در شهرک صنعتی و مابقی واحدهای تولیدی در خارج از آن به  فعالیت در زمینه صنعتی مشغول‌ هستند.

کارخانه سیمان شاخص‌ترین سرمایه‌گذاری

شاید عمده‌ترین سرمایه‌گذاری اخیر در شهر بوکان در بخش صنعت احداث کارخانه سیمان سردار این شهر باشد که باز توسط بخش خصوصی احداث شده و ظرفیت آذربایجان غربی در تولید و صادرات سیمان بالا برده است.

جلیلی معاون صنایع سازمان صنعت ،معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت‌های صنعتی بوکان می‌گوید: این شهرستان با داشتن 150 واحد دارای پروانه بهره برداری از لحاظ سرمایه گذاری 7/6 در صد سرمایه گذاری استان را به خود اختصاص داده و از این لحاظ رتبه سوم استان را بعد از شهرهای ارومیه و خوی داراست.

بوکان؛ شهری مهاجر‌پذیر

می‌توان مشکل مهاجرپذیری را به این شهر جنوبی آذربایجان غربی افزود مشکلی که در برخی دیگر از شهرهای استان نیز وجود دارد.

فرماندار بوکان دراین باره می گوید: با توجه به ظرفیت مهاجر پذیری بوکان، رشد جمعیت در این شهر بالاست و با افزایش این رشد، فرهنگ جامعه نیز نیازمند توسعه و پیشرفت است و از آنجایی که صنایع دستی و گرایش به نویسندگی و شاعری در این شهر وجود دارد نیازمند توسعه مراکز فرهنگی و فرهنگسراهاست که این یکی از مطالبات مهم مردم فرهنگ دوست این شهر از دولت یازدهم همین مورد است.

با این وجود شاید سالن ورزشی 5 هزار نفری بوکان شاخص ترین طرح فرهنگی در این شهر مستعد در چند سال اخیر باشد که در ماه آتی افتتاح می‌شود.

برای این طرح اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال هزینه شده است.

فقدان جاده‌های ارتباطی بزرگ

شهرستان بوکان به رغم نزدیکی‌اش به مرکز کشور به نسبت سایر شهرهای دیگر آذربایجان غربی اما از زیرساخت‌های کافی برای بهره‌مندی از این مزیت برخوردار نیست به‌طوریکه به گفته فرماندار این شهر جاده میاندوآب-بوکان فقط 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی‌که این جاده فقط تعریض راه کنونی را شامل می‌شود و در حقیقت به عنوان بخشی از پروژه تعریض جاده میاندوآب به کرمانشاه  تلقی شده و از شهرستان‌ بوکان عبور کرده و به کرمانشاه متصل می‌شود.

بنابر اعلام فرماندار بوکان در خوش بینانه‌ترین حالت فقط تا دهه مبارک فجر27 کیلومتر از جاده میاندوآب-بوکان آسفالت می‌شود.

به گفته وی نابسامانی‌های جاده‌ای در این شهر چنان است که هر چند وقت یکبار باید صحنه‌های دلخراش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میرهای ناشی از آن را شاهد بود که از آن جمله نقطه حادثه خیز پیچ روستای ملالر است.

گرچه در سال جاری رفع و اصلاح این نقطه حادثه خیز برای کاهش تصادفات در این جاده صورت گرفته است اما چند روز پیش تصادف منجر به فوت باز در همین نقطه روی داد.

با سرانجام یافتن کار تعریض جاده میاندوآب به کرمانشاه از مسیر بوکان وضعیت حمل و نقل در بوکان نیز متحول خواهد شد.

کشاورزی در بوکان

در این میان ظرفیت کشاورزی در بوکان به مانند بسیاری دیگر از شهرهای آذربایجان غربی چنان نیست که ادعا شود از این ظرفیت به نحو احسن بهره‌وری صورت می‌گیرد.

فرماندار بوکان علاقه مردم این شهر به کشاورزی را بی نظیر ارزیابی کرده و می‌گوید تقریبا همه مردم این شهر علاوه بر شغل آزاد و اداری که دارند مشغول به کشاورزی هم هستند و این امر سبب شده تا امیدوار شویم در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی به معنای واقعی کلمه حماسه‌ای اقتصادی بر اساس صنعت کشاورزی در این شهر صورت گیرد.

به گفته وی امسال 350 هزار تن محصول کشاورزی در این شهر برداشت شده که در نوع خود بی نظیر است.

عباسی می‌گوید: بوکان از لحاظ صنعت کشاورزی حائز رتبه ارزشمندی است به طوری که در آبیاری قطره‌ای رتبه اول استان و در کشت چغندر رتبه دوم را داراست.

این گفته فرماندار بوکان در حالیست که محصول چغندر قند از پرمصرف ترین محصولات کشاورزی درباره آب است و بر اساس سیاست‌های جدید بخش کشاورزی کاهش تولید آن بدلیل مصرف زیاد آب در دستورکار قرار گرفته است.

توجه به زیرساخت‌های حوزه سلامت

این شهر پرجمعیت در حوزه سلامت نیز از عقب ماندگی های مختلفی رنج می برد و بر این اساس مسئولان شهرستان بوکان در صدد هستند تا طرح توسعه بیمارستان 100 تختخوابی شهید قلی پور را به دو برابر افزایش دهند.

طرح توسعه بیمارستان شهید قلی پور بوکان از 96 به 200 تخت‌خوابی جزو مصوبات دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور سابق است, قرار بود در سال 92 از طرف وزارت راه شهرسازی تکمیل و تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شود اما هم اکنون به دلیل نبود اعتبار ادامه احداث پروژه متوقف مانده است.

بخش اورژانس این بیمارستان که در سال 91 با استفاده از 5 میلیارد ریال اعتبار از طرف دانشگاه علوم پزشکی ارومیه توسعه پیدا کرد تا به بیماران اورژانسی به صورت بهینه و استاندارد ارائه خدمات کند، به دلیل انبوه بیماران بستری و جوابگو نبودن تخت های بخشها، در عمل تبدیل به یک بخش بستری شده و بیماران در این بخش به صورت موقتی بستری و از آنها مراقبت های اولیه به عمل می آید و در نوبت بستری قرار می‌گیرند.

محمد‌قسیم عثمانی نماینده بوکان چندی پیش پس از بازدید از این بیمارستان از پیش بینی 46 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه طرح توسعه آن در بودجه سال 93 کل کشور برای تکمیل طرح توسعه از 96 به 200 تخت‌خوابی خبر داده بود.

بر اساس این گزارش پروژه‌های سد سیمینه، سیلو، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و کنارگذر شهر از دیگر طرح‌هایی است که در بوکان در حال اجراست و جهت شتاب در اجرا نیازمند حمایت‌های دولت یازدهم است.

گزارش از محمّد آقایی پر

انتهای پیام / ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon