احزاب: دولت به ما پول بدهد/ وزیر کشور: مخالفیم

احزاب: دولت به ما پول بدهد/ وزیر کشور: مخالفیم

خبرگزاری تسنیم: احزاب و تشکل‌ها در نشست امروز خود با وزیر کشور در حالی موضوع پرداخت یارانه به احزاب را مورد تاکید قرار دادند که وزیر کشور می‌گفت در گذشته مخالف این کمک بوده‌ و دلایل این مخالفت را نیز بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، صبح امروز جلسه هم‌اندیشی نمایندگان احزاب با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد که رسول منتجب‌نیا به نمایندگی حزب اعتمادملی، حمید قزوینی از سوی مجمع نیروهای خط امام (ره)، محمدنبی حبیبی به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی، غلامحسین کرباسچی از سوی حزب کارگزاران سازندگی، مرتضی طلایی به نمایندگی از جمعیت پیشرفت و عدالت، حسین کمالی از سوی حزب اسلامی کار، مجتبی شاکری به نمایندگی از جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و علیرضا زاکانی از سوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از چهره‌های مطرحی بودند که در نشست امروز حضور یافتند.

بر اساس این گزارش سیدکاظم میرولد معاون سیاسی وزیر کشور صبح امروز (شنبه) در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان اینکه این جلسه به درخواست شخص آقای وزیر برگزار شده است، گفت: از ابتدای تشکیل کمیسیون ماده 10 احزاب تا کنون، 230 حزب مجوز گرفته‌اند.

وی افزود: طی بررسی‌های اجمالی، حدود یک‌چهارم احزاب فعال و نیمه فعال هستند و صرفا فعالیت‌شان به دوره انتخابات محدود نبوده است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه از آغاز دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، 19 تقاضای حزب جدید داشتیم که در حال بررسی شرایط مجوز آن هستیم، تأکید کرد: از حدود 60 حزب برای حضور در این جلسه دعوت شده است و اگر این جلسه مفید باشد احزاب دیگری را برای جلسات آینده دعوت خواهیم کرد تا آسیب‌شناسی‌های لازم صورت پذیرد.

باهنر در جمع خبرنگاران: قوای سه‌گانه باید به احزاب اهمیت دهند/ به احزاب قدرتمند و شناسنامه‌دار نیاز داریم

به گزارش تسنیم،، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، امروز در حاشیه نخستین نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی در خصوص اهمیت احزاب افزود: وقتی مسئولان ما مسئولیتی می‌پذیرند، به احزاب اهمیت نمی‌دهند. در حالی که نظام ما یک نظام مردمسالار است. از این رو باید در این نظام ما چند حزب قدرتمند، فراگیر و پاسخگو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای فعالیت در عرصه سیاسی کشور باید فعالیت سیاسی و تشکیلاتی کرد، اظهار داشت: اگر کسی فعالیت سیاسی نکند نمی‌تواند کارش به جلو رود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: معتقدم قوای سه‌گانه باید به احزاب اهمیت دهند. ضمن اینکه همان‌طور که گفتم، ما نیازمند به احزاب قدرتمند و شناسنامه‌دار هستیم.

باهنر در ادامه با بیان اینکه در فضای سیاسی کشور باید رقیب را تحمل کرد، افزود: نباید رقیب را به تاریخ برد، باید رقیب را تحمل کنیم. البته باید قوانین هم طوری باشد که به فعالیت احزاب اهمیت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی مجلس حزبی نیست. البته نمایندگان با معرفی احزاب به مجلس می‌آیند، ولی تعهدی به حزب ندارند. از این رو اگر می‌خواهیم به سمت نظام مردمسالاری دینی حرکت کنیم باید چند حزب شناسنامه‌دار و قدرتمند داشته باشیم.

محتشمی: پرداخت یارانه به احزاب باید مورد توجه قرار گیرد

مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی در نشست احزاب و وزارت کشور در سخنانی، گفت: احزاب از دیدگاه جهانی جزء رکن سوم دموکراسی هستند، بنابراین باید فرصت‌های لازم به آن‌ها داده شود.
وی افزود: رکن اول در نظام، قانون اساسی است که به خوبی در نظام جمهوری اسلامی به آن پرداخته شده است. ما شاهدیم که به تفصیل و زیبایی، حقوق ملت در این قانون ذکر شده است.

دبیرکل حزب آزادی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم دولت آقای روحانی در راستای پیاده کردن حقوق ملت و نهادینه کردن این آن وارد عمل شود، گفت: احزاب یکی از پایه‌های اساسی نظام و مردم سالاری دینی هستند که باید در جهت ساختارگشایی و نه ساختارشکنی وارد عمل شوند.

محتشمی در ادامه اظهارداشت: جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهم سعی و عزم خود را برای ساختارگشایی جزم کرد و تمام تلاشش را در این راستا به کار برد. به طوری که شاهد بودیم ادبیات اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم پیروز شد.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه احزاب بتوانند با برنامه‌های جامع فعالیت‌های خود را به صورتی شکل دهند تا بتوانند با رؤسای قوای سه‌گانه دیدار داشته باشند، خاطرنشان کرد: تأسیس شبکه تلویزیونی و پرداخت یارانه به احزاب از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

باهنر: احزاب ضابطه‌مند از خزانه دولت استفاده کنند/ ساختار خانه احزاب باید اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، امروز در نشست هم‌اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور در خصوص احیای خانه احزاب گفت: معتقدم اگر این خانه می‌خواهد احیا شود، باید ساختار آن اصلاح شود تا جریانات فعال در آنجا کرسی داشته باشند نه اینکه با انتخابات دیگران را حذف کنند.

وی با اشاره به اهمیت نظام مردمسالاری دینی افزود: در این نظام ما نیازمند احزاب قدرتمند هستیم و اگر می‌خواهیم حکومت و سیستم را حزبی کنیم، نیاز به اصلاحات داریم. البته در فاز اول با همین قوانین موجود می‌شود اقدامات را انجام داد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه برخی می‌گویند نظام حزبی با نظام اسلامی همخوانی ندارد، گفت: این تئوری درست نیست، چرا که می‌شود در چهارچوب نظام اسلامی ساختار حزبی را برقرار کرد.

باهنر تاکید کرد: امیدواریم در فضای سیاسی کشور احزابی دولت ساز و نه دولت‌ساخته داشته باشیم، چرا که احزاب دولت‌ساخته پس از پایان دولت از بین می‌روند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در خانه احزاب منشور اخلاقی داشتیم که منشور خوبی هم بود، اما استمرار نیافت.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه به هزینه‌هایی که پیش روی عملکرد احزاب است، اشاره کرد: هنوز کار حزبی در کشور به عنوان ارزش به حساب نمی‌آید، از این رو حزبی بودن ضدارزش تلقی می‌شود.

باهنر گفت: معتقدم برای هزینه مالی احزاب باید فکری شود تا بدین وسیله احزاب ضابطه‌مند از خزانه دولت استفاده کنند، والا به رانت‌خواری منجر می‌شود.

کواکبیان: 60 درصد مشکلات احزاب به دولت مربوط است/ یارانه احزاب باید احیا شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان اینکه باید احزاب در کشور نهادینه شوند، گفت: من قبول ندارم که رئیس‌جمهور به توسعه سیاسی و نقش احزاب اعتقادی ندارد چرا که در دولت وی، منشور حقوق شهروندی ارائه شد و این نشان داد که رئیس‌جمهور و دولتش به احزاب توجه دارند، ضمن اینکه وی در سخنان خود گفته بود که متاسفانه احزاب ما فعال نیستند از این رو معتقدم که ما باید به دنبال احزاب جدی و فعال باشیم.

وی ادامه داد: ما باید فعالیت‌های سیاسی و حزبی را آسیب‌شناسی کنیم. البته معتقدم همه ما در این زمینه مقصر هستیم و در همین نشست آقای شاکری گفته‌اند که ما نمی‌توانیم نظام حزبی داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه 60 درصد مشکلات احزاب به دولت برمی‌گردد، اظهار داشت: 20 درصد به احزاب و 20 درصد دیگر نیز به فرهنگ سیاسی مربوط می‌شود.

کواکبیان در ادامه سخنانش با بیان اینکه این نشست باید خروجی داشته باشد، خطاب به رحمانی فضلی وزیر کشور افزود: اگر می‌خواهد خانه احزاب راه‌اندازی شود، ما باید در همین نشست به نتیجه برسیم که آیا شورای فعلی می‌تواند کار را انجام دهد یا باید هیئتی از سوی احزاب انتخاب شود.

وی ادامه داد: معتقدم یارانه احزاب نیز باید احیا شود، ای کاش آقای باهنر جلسه را ترک نمی‌کرد و در خصوص تاثیرگذاری قوه مقننه در خصوص کمک و حمایت به احزاب توضیح می‌داد.

دبیرکل حزب مردمسالاری خاطرنشان کرد: بنده به آقای اژه‌ای گفتم چرا جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین را توقیف کردید، چرا که براساس اصل 168 قانون جرایم سیاسی باید با حضور هیئت منصفه در دادگاه برگزار شود و ما باید بدانیم تفاوت جرائم امنیتی با جرائم سیاسی چیست، دست به اسلحه بردن جرائم امنیتی است.

کواکبیان با بیان اینکه هیچ یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 جزء احزاب نبودند، افزود: در انتخابات هیچ یک از کاندیداهای شاخص حزبی و یا دبیرکل یک حزب سیاسی، نبودند.

شاکری: در کشور نظام حزبی شکل نخواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی شاکری که به نمایندگی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در این نشست حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی آزادی وجود دارد و همه می‌توانند دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را ارائه دهند، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که من حرف ناگفته‌ای دارم.

وی با بیان اینکه در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت، افزود: احزاب و تشکل‌های سیاسی نمی‌توانند در انتخابات برای مردم تعیین تکلیف کنند.

شاکری ضمن استقبال از برگزاری این نشست با حضور وزیر کشور اظهار داشت: معتقدم این جلسات باید به صورت شفاف ادامه یابد تا ما قانون‌گرایی را تعریف و بتوانیم با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشیم.

منتجب‌نیا: وزارت کشور وضعیت برخی احزاب بلاتکلیف را روشن کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، صبح امروز شنبه طی سخنانی در مراسم دیدار احزاب با وزیر کشور اظهار داشت: اگر ما شاهد هستیم که در کشورمان حزب نهادینه نشده است و چنانچه در ایام انتخابات می‌بینیم که روی شایستگان کمتر تکیه شده و پس از انتخابات شایسته‌سالاری مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اینکه می‌بینیم فضای امنیتی به جای فضای سیاسی حاکم شده است، به خاطر این است که تحمل جامعه در رابطه با نظرهای متفاوت پایین است. این به آن دلیل است که برخی از مسئولان نسبت به وظیفه خود در تحزب و فرهنگ‌سازی عمل نکردند و همچنین برخی احزاب مقابل نیز نتوانستند با عملکرد مثبت به این مسئله کمک کنند.

وی افزود: ما در یک دولت شاهد بودیم که با اصل و فرهنگ تحزب مقابله شد، اما در این دولت که هدفش تحقق مردم‌سالاری دینی و اهداف آن است، انتظار آن است که احزاب که چکیده و عصاره سیاسی مردم هستند، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه وزارت کشور در حقیقت عامل تحقق مسائل سیاسی و دفاع از حقوق حقه آحاد ملت در جامعه است و می‌تواند در فرهنگ سازی تحزب قدم‌های ارزشمندی را بردارد، تصریح کرد: حزب ارزش است، نه ضدارزش و جزو نهادهای انقلاب به حساب می‌آید. باید وزارت کشور با آغوش باز با احزاب از تاسیس تا پیگیری مشکلات آن برخورد کند.

به گفته منتجب‌نیا، جامعه از تکثر احزاب و تکثر صداها آسیب نمی‌بیند، بلکه از صداهای مخرب و کسانی که قواعد بازی را نمی‌دانند، ضربه می‌خورد.

وی با بیان این مطلب که وزارت کشور باید برنامه مدونی را برای تاسیس احزاب و ادامه کار آن داشته باشد، تصریح کرد: بهترین حلقه وصل بین حکومت و مردم احزاب هستند و اگر احزاب تقویت شوند، مردم تقویت شده‌اند که در این صورت می‌توانیم شاهد کارهای موثر و مفید در سطح جامعه باشیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: امیدواریم همانگونه که کلید سیاست خارجی به وزارت خارجه و آقای ظریف داده شد و ایشان در این زمینه موفق بودند ،از آقای رحمانی‌فضلی این انتظار را داریم که سیاست داخلی را به گونه‌ای تنظیم کنند که برخی کم‌تحملی‌ها و برخوردهای غلط جای خود را به برخوردهای کرامت‌آمیز دهند تا مردم بتوانند همانگونه که در این جلسه نمایندگان احزاب کنار هم نشسته و تبادل نظر می‌کنند، کنار هم بنشینند و تحمل شنیدن صداهای مختلف را داشته باشیم.

منتجب‌نیا با بیان اینکه وزارت کشور باید نسبت به برخی احزاب تعیین تکلیف کند و در خصوص احزابی که با بی‌مهری مواجه شده‌اند، به خصوص حزبی که بیش از 2 میلیون درخواست عضویت داشته، نظر خود را اعلام کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اسناد و اطلاعات این حزب به تاراج رفته و هیچ نهادی مسئولیت آن را نپذیرفته است و امیدواریم وزارت کشور در این راستا قدم مثبتی بردارد.

نبی‌حبیبی:ایجاد یک میثاق‌نامه مورد وفاق همه احزاب/ اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند کنار یکدیگر بنشیند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه صبح امروز شنبه در مراسم دیدار احزاب با رحمانی‌فضلی ضمن تشکر از وی به خاطر برگزاری این جلسه اظهار داشت: تحقق جمهوریت نظام اسلامی در گسترش فرهنگ تحزب است.

وی افزود: وقتی که می‌خواهیم حزبی را تاسیس کنیم، باید ضابطه‌هایی داشته باشیم و اینکه 230 حزب توانسته مجوز بگیرد و 150 تای دیگر مجوز ندارد و غیرفعال هستند، برای رشد و پیشرفت  فرهنگ احزاب مناسب نیست.

دبیرکل حزب موتلفه توانمندی ایدئولوژیک، داشتن برنامه برای اداره جامعه و توانمند‌سازی کادرسازی 3 مشخصه اصلی برای تشکیل حزب عنوان و خاطرنشان کرد: اگر این موارد را احزاب داشته باشند، در رقابتهای سیاسی به جای آنکه افراد با یکدیگر رقابت کنند، برنامه‌های کاندیداها خواهد بود که معرض دید مردم قرار می‌گیرد و مردم درباره آن قضاوت می‌کنند.

حبیبی با انتقاد از این موضوع که برخی منشور خانه احزاب را فقط در الفاظ خود به کار می‌بردند و عمل درستی از آن نداشتند، افزود: ما می‌توانیم با تدوین یک برنامه مناسب در همین نظام به سمت تشکیل دولت، مجلس و شوراهای شهر و روستای برخواسته از یک حزب برویم.

وی اظهار داشت: باید بگویم که سلیقه‌های مختلفی داریم، اما مشترکاتی نیز در بین سلیقه‌ها وجود دارد. بنده این تفکر را که گفته می‌شود هیچ اصلاح‌طلبی در هیچ موردی نمی‌تواند کنار یک اصولگرا بنشیند را قبول ندارم. به هر حال مشترکاتی دارد که همه ما به آن پایبند هستیم و می‌توانیم به جای رقیب رفیق هم نیز باشیم.

دبیرکل حزب موتلفه در بخش پایانی سخنانش از پیشنهاد خود مبنی بر ایجاد یک میثاق‌نامه مورد توافق همه احزاب خبر داد و گفت: صدر این میثاق‌نامه ولایت‌فقیه باشد که همه ما به آن اعتقاد داریم.

زاکانی: قانون احزاب آماده ارائه به صحن مجلس است/ کادر سازی؛ از مهم‌ترین برنامه‌های احزاب

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، صبح امروز در اولین نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی با بیان اینکه بنده مسئول کمیته احزاب در مجلس هستم و می‌خواهم پیرامون قانون احزاب توضیح دهم، گفت: دوستان مکرر راجع به قانون صحبت کردند، قانون فعلی مال 32 سال پیش است. البته وزارت کشور از دوره قبل فعال شد و تجاربی را گردآوری کرد.

وی خاطرنشان کرد: مقدمه این ارتباط با 10 نفر از احزاب با سلایق مختلف سیاسی بود و آقایان بادامچیان و موسوی لاری برای این امر دعوت شده بودند. از این رو تجارب سالیان سال کمیسیون ماده 10 احزاب به کار گرفته شد.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه در داخل مجلس هم برای اولین بار در کمیسیون شوراها احزاب و تشکل‌های سیاسی را دعوت کردیم، افزود: در این جلسه نیز نظر دوستان را دریافت کردیم. البته ممکن است این گلایه را داشته باشند که چرا مباحث و نقطه نظرات دوستان تصویب نشد که باید بگویم آنچه تصویب شد اجماع نظر کمیسیون بود.

زاکانی با بیان اینکه برای این قانون کارهای تحقیقاتی انجام شده است و مرکز پژوهش‌های مجلس و حتی مرکزی که در قم فعالیت می‌کند نظرات خود را داده‌اند، اظهار داشت: قانون احزاب در کمیسیون مصوب شد و آماده ارائه به صحن مجلس است.

وی در ادامه سخنانش در خصوص ویژگی‌های این قانون اظهار داشت: در این قانون احزاب مورد توجه قرار گرفتند و این موضوع که احزاب امکان استفاده از رسانه‌ها را در اختیار داشته باشند، مورد توجه قرار گرفت.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید از احزاب حمایت جدی صورت گیرد، اظهار داشت: باید برای احزاب یارانه در نظر بگیریم. ضمن اینکه احزاب را در این قانون به دو بخش احزاب ملی و استانی تقسیم‌بندی کردیم و معتقدیم باید از احزاب مسئولیت‌پذیری را طلب کنیم.

زاکانی افزود: دغدغه کمیسیون ماده 10 احزاب این است که چرا احزاب فعال نیستند.

وی با بیان اینکه ما در این قانون تشکیل جبهه‌ها را مشاهده می‌کنیم، اظهار داشت: البته باید به این سوال پاسخ داد که توقع ما (احزاب) از خودمان چیست؟

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: معتقدیم کشور باید احزاب را به رسمیت بشناسد؛ اما آیا ما خودمان را به عنوان احزاب به رسمیت می‌شناسیم؟ آیا حاضر هستیم با یکدیگر در خصوص مباحث مربوط به انقلاب صحبت کنیم؟ آیا با خودمان رو راست هستیم؟

زاکانی با بیان اینکه اولین اشکال به خود ما بر می‌گردد، تاکید کرد: قانون شفاف است، ما به قانون تن نمی‌دهیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در مرحله اول باید احزاب کار را از خود شروع کنند افزود: کادرسازی و برنامه داشتن از مهمترین برنامه‌های احزاب است. اگر این اقدامات را انجام دهند، اقبال عمومی را به دست می‌آورند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر ما در مسیر درست گام بر داریم، خودمان برای احزاب مشکل ایجاد نمی‌کنیم و منشاء بی‌اعتمادی به احزاب نیز نمی‌شویم.

پیشنهادهای دبیرکل جامعه حضرت زینب (س) برای تحقق برنامه‌های احزاب

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اعظم حاجی‌عباسی دبیرکل جامعه حضرت زینب (س) صبح امروز شنبه در نشست هم‌اندیشی دبیران کل احزاب سراسر کشور با رحمانی‌فضلی از 5 پیشنهاد خود به وزیر کشور جهت رفع دغدغه احزاب خبر داد و گفت: دیدار با مقام معظم رهبری، دیدار با رئیس‌جمهور، افزایش سهم احزاب در دیپلماسی غیردولتی، پرداخت یارانه به احزاب و ایجاد فرصت برابر، انتخاب مشاور احزاب از سوی وزیر کشور و درخواست از صداوسیما از برگزاری مناظره بین احزاب مختلف 6  پیشنهادی است که می‌توانیم در صورت تحقق آن به برنامه‌های خوبی دست یابیم.

وی افزود: مسئله دیگر احزاب این است که هر وقت زنان سهم‌خواهی کردند، به ما گفتند حق گرفتنی است، نه دادنی. اما می‌گویم حق نه دادنی و نه گرفتنی، بلکه آموختنی است.

دبیرکل جامعه حضرت زینب (س) خاطرنشان کرد: وظیفه همه نهادهای فرهنگی به خصوص احزاب است که مردم را برای گرفتن حقوق حقه خود آموزش دهد.

کرباسچی: شخصیت‌های بلندمرتبه مملکتی باید در احزاب حضور داشته باشند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی امروز در نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی با بیان اینکه در قرآن مجید 11 مورد از احزاب نام برده شده و از احزابی مثل حزب شیطان نقد شده است، گفت: این احزاب به سمت گمراهی رفتند و شاید دلیل آن این باشد که در زمان معصوم و پیغمبر که راه روشن بود، اختلافاتی پیش آمد و احزابی در این زمینه شکل گرفت که نتوانستند پیرو حزب الهی باشند.

وی اضافه کرد: احزاب می‌توانند زمینه‌ای را برای مسائل اجرایی جامعه تا آنجایی که می‌توانند ایجاد کنند و هیچ حزبی نباید خود را حق مطلق بداند، چرا که زمینه تفاهم در احزاب این است که هیچگاه خود را حق مطلق ندانند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خطاب به رحمانی فضلی اظهار داشت: ماموریت اصلی وزیر کشور دو بعد سیاست و امنیت است، در امنیت دست دولت باز است.

کرباسچی اظهار داشت: معتقدم وزارت کشور باید در مسائل اقتصادی تلاش بیشتری کند، ضمن اینکه از حزبی کردن و دخالت کانون‌های غیرمتشکل نیز باید جلوگیری کند. این اقدام بزرگترین خدمت به جمهوری اسلامی است و پایدار هم می‌ماند.

وی در ادامه تصریح کرد: شخصیت‌های بلندمرتبه مملکتی باید در احزاب حضور داشته باشند و از شکست نترسند. تنها شخصیتی که در مقام ریاست مجلس سینه سپر و حزب درست کرد کروبی بود. البته بقیه شخصیت‌ها به احزاب نظر دارند اما از آنها پشتیبانی نمی‌کنند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: عدم حضور شخصیت‌های سیاسی در احزاب نیاز به بازنگری دارد، چرا که در شکست یا پیروزی مسائل سیاسی در کشور تعیین‌کننده است.

محمدی: باید در قالب تعریف جرم سیاسی وظایف احزاب مشخص شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صبح امروز شنبه در نشست هم‌اندیشی دبیران کل احزاب سراسر کشور با رحمانی فضلی، داود محمدی نماینده حزب انجمن اسلامی معلمین با ابراز امیدواری از این مسئله که برگزاری این جلسه حرکتی برای هم‌اندیشی بیشتر احزاب باشد، گفت: ساختار قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود احزاب را پذیرفته است و اگر یک نظام بخواهد حزب در آن اداره شود، بایستی با مردم به نحو احسن ارتباط برقرار کند و حلقه وصل این ارتباط نیز می‌تواند احزاب باشند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم روی حزبی که از مدت‌ها پیش تاسیس شده و در راستای منافع ملی حرکت می‌کند را خط بکشیم و آن را نادیده بگیرم و اگر زمانی حزبی دچار مشکل شد باید براساس قانون بر آن نظارت کنیم و البته این یک رابطه 2 طرفه است و اگر زمانی حزبی خلاف کرد، باید در چارچوب قانون به جرمش رسیدگی کند.

نماینده حزب انجمن اسلامی معلمین با بیان اینکه همه ما باید جایگاه حزب را روز‌به‌روز تغییر دهیم و در این زمینه نظام اسلامی انتخاب را بر عهده مردم گذاشته است و اگر قرار است انتخابات را بپذیریم، باید حزب را هم بپذیریم، تصریح کرد: متاسفانه برخی مسئولین با انتقاد مشکل دارند و در برابر احزاب که وظیفه انتقاد را داشتند، درست عمل نکرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جرم سیاسی باید تعریف شود و در قالب جرم سیاسی وظایف احزاب مشخص شود، متاسفانه در 8سال گذشته مشکلات زیادی برای احزاب بوجود آمد که این مشکلات باید برطرف شوند.

دبیرکل حزب تمدن اسلامی: نمایندگان احزاب با همکاری بر مبنای قانون و منشور خانه احزاب مشکلات موجود را حل کنند

به گزارش خبرنگار گروه احزاب خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی صبح امروز در مراسم نشست هم‌اندیشی دبیران کل احزاب سراسر کشور با وزیر کشور از پیشنهاد خود در رابطه با تاسیس مدرسه‌ای برای آموزش و تحلیل مباحث سیاسی خبر داد و گفت: دولت و مجلس باید عرصه‌ای را برای آموزش و تحلیل‌های سیاسی تاسیس کنند تا ما من‌بعد شاهد عملکرد سنجیده در مواقع مختلف باشیم.

وی افزود: البته این انتقاد که احزاب سیاسی موقع انتخابات فعالیت‌های خود را شدت می‌دهند، درست است. اما این طبیعی است و ما براساس قانون فعالیت حزبی داریم.

دبیرکل حزب تمدن اسلامی تصریح کرد: ما نظام حزبی که همه مردم در انتخابات مختلف به نمایندگان آن حزب رای دهند را نداریم و این یک ضعف است.

میرمحمدی با اشاره به بحث فراگیری در موضوع احزاب تصریح کرد: فراگیر بودن حزب به معنای انحصار نیست، بلکه به این معنا است که در سطح علمی و جغرافیای مناسب فعالیت می‌کند و فراگیر بودن یک حزب مسئله خوبی است.

وی تصریح کرد: نمایندگان احزاب با تکیه بر قانون و حتی منشور خانه احزاب می‌توانند با گفتمان و همفکری مشکلات موجود بر سر راه احزاب را حل کنند و انشاءالله این جلسه شروع حرکت جدیدی باشد تا ما به سمت چشم‌انداز نوینی در فعالیت احزاب حرکت کنیم.

محبیان: وزارت کشور در جهت تقویت احزاب حرکت کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر محبیان دبیرکل حزب نواندیشان ایران اسلامی امروز در نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی با بیان اینکه مخاطب احزاب نمی‌تواند دولت باشد، گفت: بحث حزبی، فرادولتی و حاکمیت است از این رو باید این سوال را مطرح کرد  که آیا حاکمیت احزاب را رقیب و یا شریک خود می‌پندارد؟

وی ادامه داد: وزارت کشور به عنوان متولی احزاب وظیفه دارد که نگاه‌های احزاب را به سطح حاکمیت انتقال دهد و در جهت تقویت احزاب حرکت کند.

دبیرکل حزب نواندیشان ایران اسلامی با اشاره به فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی افزود: احزاب به عنوان شبکه‌هایی، نیروهای بالقوه را جمع و این نیروها را تربیت می‌کنند. به همین جهت معتقدم که دولت و نظام می‌توانند کمک کنند تا احزاب شبکه‌های خود را گسترش دهند.

محبیان تاکید کرد: اگر احزاب شکل نگیرند، پیوند ثروت و قدرت گسترش پیدا خواهد کرد که این پیوند خطرناک است اما اگر احزاب فعالیت کنند، ستادها کاهش پیدا خواهد کرد.

نجف‌قلی حبیبی: 2 نفر از خانه احزاب به کمیسیون ماده 10 احزاب معرفی شوند

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، نجفقلی حبیبی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی گفت: پیشنهاد می‌دهم در فضای سیاسی کشور 4 الی 5 حزب قوی تاسیس شود، با حضور 2 جناح بزرگ در کشور چنین کاری را می‌توان انجام داد.

وی در خصوص فعالیت خانه احزاب خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره قبل مدارک را وزارت کشور در اختیار گرفت و امکان انتخابات سلب شد. از این رو ما از وزارت کشور می‌خواهیم این مدارک را به ما تحویل دهد و کمک کند تا هرچه زودتر انتخابات خانه احزاب برگزار شود. ضمن اینکه خانه احزاب چپ و راست ندارد و خودشان می‌توانند انتخابات را برگزار کنند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه متاسفانه یک عده تن به قانون نمی‌دهند، افزود: انتظار داریم وزارت کشور کمک کند تا جریانات دیگر دخالتی در فعالیت احزاب نداشته باشند.

حبیبی به عملکرد برخی از احزاب و تشکل‌ها در آستانه انتخابات انتقاد کرد و افزود: برخی از تشکل‌ها فقط در آستانه انتخابات فعالیت می‌کنند. ما از وزارت کشور می‌خواهیم که اقدامات آنها را پیگیری کنند. اگر فقط بخواهند برای انتخابات فعالیت کنند، این فعالیت لوث می‌شود.

وی همچنین گفت: پیشنهاد می‌کنم که 2 نفر از خانه احزاب به کمیسیون ماده 10 احزاب معرفی شوند چرا که ما باید در جهت تقویت خانه احزاب حرکت کنیم.

روح‌الامینی: وزارت کشور باید احزاب را یار خود بداند/ احزاب دشمن کشور نیستند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت امروز در نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی که در سالن پیامبر اعظم(ص) این وزارتخانه در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، مرحوم عسگراولادی، پرورش و مریم بهروزی گفت: آنها از بین ما رفتند و اگر حضور داشتند، می‌توانستند در این جمع شرکت کنند از این رو باید یاد آنها را گرامی بداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه امیدوارم این جلسه تشریفاتی و ویترینی نباشد و تداوم یابد، اظهار داشت: ما پارلمان دانش‌آموزی داریم ولی پارلمان احزاب نداریم. بنابراین امیدوارم این جلسه به عنوان پارلمان احزاب تداوم داشته باشد.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت خطاب به دست‌اندرکاران وزارت کشور، گفت: دیر یا زود این سمت از شما گرفته می‌شود به همین جهت باید از سلیقه‌های سیاسی پرهیز و به مُر قانون عمل کنیم.

روح‌الامینی با اشاره به اینکه ما زبان گفت‌وگو با همدیگر را خوب تجربه نکردیم، اظهار داشت: معتقدم وزارت کشور باید به کار خود و وزارت ارشاد نیز وظایف خود را به خوبی انجام دهند. متاسفانه در برخی از اقدامات خلط وظایف ایجاد شده است.

وی ادامه داد: وزارت کشور باید احزاب را یار خود بداند و نصیحت‌های آنها را مشفقانه تحمل کند.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت در پایان سخنانش خطاب به مسئولان وزارت کشور تصریح کرد: دست و پای احزاب را باز کنید، احزاب دشمن کشور نیستند.

وزیر کشور: اختلاف‌نظر قوای مجریه و قضائیه درباره تعریف جرم سیاسی/ با کمک یارانه‌ای به احزاب مخالفم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان احزاب مختلف سراسر کشور طی سخنانی با بیان اینکه ما در وزارت کشور اصل حمایت و تقویت احزاب را مبنای کار قرار داده‌ایم، گفت: البته بنده از ابتدا درگیر کارهای دیگر از جمله تعیین و انتخاب استانداران بودم اما میرولد نشست‌های مختلفی را با نمایندگان احزاب داشته و امیدوارم این نشست نیز مقدمه‌ای باشد تا جلسه‌ای مشترک با رئیس‌جمهور داشته باشیم و حرف‌های اساسی را به وی بزنید.

وی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: روحانی نیز به بنده گفته که حتما جلسه‌ای با احزاب خواهد داشت و شما برای برگزاری این جلسه برنامه‌ریزی کنید و ما نیز در حال برنامه‌ریزی این جلسه هستیم، اما قطعا به مانند این جلسه، 3 یا 4 ساعت طول نخواهد کشید.

وزیر کشور با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان احزاب در جلسه امروز مبنی بر نگاه به جایگاه احزاب گفت: من نمی‌دانم چرا چنین بحث‌هایی مطرح می‌شود، اصلا نباید روی جایگاه و ضرورت حزب بحث کنیم چرا که جایگاه احزاب کاملا روشن است و هم در قانون و هم در فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است بنابراین جایگاه احزاب مشخص شده و نباید وقت خود را صرف اثبات احزاب کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه رویکرد احزاب هرچه باشد، مهم است و در قانون و فرمایشات امام و رهبری رویکردها مشخص شده است، اما طبیعتا هیچ حزبی را پیدا نخواهیم کرد که برخلاف ارزش‌های اسلام و انقلاب حرکت کند، تصریح کرد: رویکرد همه احزاب یکی است و قطعا هدف دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور است اما ممکن است طُرق، روش‌ها و شیوه‌های آنها مختلف باشد.

وی تصریح کرد: ما همانگونه که شما مطرح کردید، اصلاح قانون احزاب را در دست بررسی داریم و مجلس محترم نیز باید آن را شروع کند و ما آن چیزی که دوستان در وزارت کشور با همکاری کارشناسان انجام داده‌اند، همکاری آقای میرولد به عنوان پشی‌نویس در سایت وزارت کشور قرار می‌دهیم و دوستانی که چه در این جلسه حاضر هستند و چه حاضر نیستند می‌توانند در خصوص این پیش‌نویس نظر بدهند و ظرف یک ماه نظرات خود را به ما انتقال دهند.

وزیر کشور تاکید کرد: البته این نظرات می‌شود به صورت جمع بندی و یا در قالب پارلمان حزبی که دوستان در این جلسه تاکید داشتند، باشد و جمع‌بندی آن را به وزارت کشور انتقال دهند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه علاوه بر اصلاح قانون احزاب، اصلاح قانون انتخابات و NGO ها نیز در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، اظهار داشت: ما در همه این موارد و به خصوص در بحث تقسیمات کشوری نیز با مشورت سیاسیون، اهل فن و انسان‌های خبره، پیگیر خواهیم بود.

وی با اشاره به پیشنهاد برخی نمایندگان احزاب در جلسه امروز مبنی بر آغاز به کار فعالیت خانه احزاب گفت: وزارت کشور مخالفتی با فعالیت احزاب ندارد، اما خانه احزاب از سال 83 به بعد متوقف شده و فعالیت آن تمدید نشده است و به نظرم در این امر وزارت کشور مقصر نبوده و اختلاف دیدگاه‌ها موجب تعطیلی خانه احزاب شده است. اما حاضریم در تمدید فعالیت خانه احزاب و بازنگری و تشکیل آن با دوستان همکاری‌های لازم را داشته باشیم و اسناد و مدارکی که از احزاب در وزارت کشور است، امانت بوده و هر موقع به آن نیاز داشته باشید در اختیار قرار خواهیم داد و مطمئن باشید که از فعالیت احزاب حمایت می‌کنیم.

وزیر کشور از دلایل عدم توفیق احزاب در کشور را نیز خاطرنشان کرد: همانطور که برخی از عزیزان مطرح کردند برخی از احزاب وارداتی بوده و عملکرد مثبت نداشتند و این مساله موجب شده است که اعتماد محکمی بین احزاب و مردم نباشد. به هر حال قبل از انقلاب برخی از احزاب بوده‌اند که رویکردهای مختلف از جمله مسلحانه داشته‌اند و موفق نبوده‌اند. بنابراین باید در حوزه اعتمادسازی تلاش بیشتری کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید در حوزه تقویت و حمایت حزب به صورت عمومی تلاش بیشتری کنیم، تا اعتماد مردم به حزب تقویت شود و فعالیت این احزاب باید براساس قانون و در چارچوب‌های دینی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه تاکیدات دوستان مبنی بر قانونگرا بودن احزاب حرف خوبی است اما متاسفانه شاهد بودیم که در برخی مواقع هیجانات، عصبیت‌ها و دخالت‌های بی‌مورد باعث شده که از مسیر قانون خارج شویم، حمایت حقوقی و قضایی از احزاب را یکی از روش‌های مهم وزارت کشور عنوان کرد و افزود: ما موافق نشست دوره‌ای و فصلی با نمایندگان احزاب هستیم و حتما تلاش خواهیم کرد که نشست بعدی با سران قوا باشد و موضوعات تخصصی، عینی و قابل قبول در این جلسات مطرح شود.

وزیر کشور  اظهار داشت: برخی از دوستان ما از اینکه گفته می‌شود برخی از احزاب فعالیت فصلی و موسمی دارند، نباید ناراحت شوند. این حرف حقی است و ما شاهد بودیم که برخی احزاب در مقطعی به دنبال قدرت بودند که این روش، روش پسندیده‌ای نیست.

وی به ذکر مثالی در این رابطه پرداخت و گفت: به عنوان مثال بحث هدفمندکردن یارانه‌ها که در گذشته از مسیر خلاف هدایت می‌شده، مورد توجه احزاب مختلف نیست، دولت در این بخش با کسری بودجه مواجه است اما دوستان ما در احزاب تمرکزی به این مساله ندارند یا اینکه پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر مبارزه با خشونت و افراطی‌گری که مورد تصویب اعضای سازمان ملل نیز قرار گرفت، حرکت مثبتی بود اما دیدیم که نمایندگان احزاب موضعی در این باره نگرفتند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعریف جرم سیاسی برای فعالیت احزاب لازم است، گفت: در این باره بین قوه قضائیه و مجریه اختلافی بود که شورای نگهبان این موضوع را به قوه قضائیه ارجاع داد اما مجلس محترم نیز می‌تواند در این زمینه طرحی را تعریف و تبیین کند و آقای زاکانی که نماینده احزاب در مجلس هستند، می‌توانند پیگیر این موضوع باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: همانگونه که ما از دولت انتظار پاسخگویی داریم باید خودمان نیز پاسخگو باشیم باید به سمت فرهنگ‌سازی در عملکرد احزاب حرکت کنیم و رسانه ملی در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد و حتی می‌توانیم جلسه‌ای را با حضور آقای ضرغامی برای بررسی پیشنهادات نمایندگان احزاب ترتیب دهیم.

وی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: همیشه در انتقاد باز است، اما همه ما باید به دولتی که برخواسته از آرای مردم است، کمک کنیم تا موفق شود. البته این به معنای عدم انتقاد نیست به معنای عدم تشکیل دولت در سایه نیست، اما معمولا در انتقادها به جای اینکه عملکردها را نقد کنند خود فرد و دستگاه را زیر سوال می‌برند.

وزیر کشور با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در این جلسه مبنی بر بحث آموزش احزاب توسط وزارت کشور تصریح کرد: به نظر من این یک نوع وابستگی به دولت یا همان دولتگرایی است، اما دولت باید بسترساز و زمینه‌ساز در محدوده قانون باشد و حمایت از احزاب را در این مسیر دنبال کند.

رحمانی فضلی بر همین اساس با بیان اینکه کمک‌ یارانه‌ای به احزاب نیز از مواردی است که بنده در گذشته مخالف آن بوده‌ام و دلایل این مخالفت را نیز گفته‌ام، گفت: البته این صحبت‌ من به معنای عدم کمک دولت به احزاب نیست، اگر واقعا قرار است کمک مالی شود، باید مسیر و ضابطه‌های آن مشخص باشد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش به بحث طبقه‌بندی احزاب، برنامه‌محوری، تاسیس پارلمان حزبی اشاره کرد و گفت: ما نیز موافق این هستیم که روزی به نام احزاب ثبت شود، اما این باید به تصویب شورای اجتماعی برسد و امیدواریم که در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور خواهیم داشت اینگونه مباحث مطرح شود ما همانگونه که اعلام کردیم به دنبال بازنگری در قوانین انتخابات، شوراها و حتی NGOها هستیم؛ اواخر دی‌ماه قرار است که رئیس‌جمهور با نمایندگان NGOها دیدار کند.

وزیر کشور در جمع خبرنگاران: پیش‌نویس لایحه احزاب بعد از کسب نظر تشکل‌ها تقدیم مجلس می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی خود با احزاب و تشکل‌های سیاسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز وزارت کشور میزبان احزاب و تشکل‌های سیاسی بود، گفت: اکثر احزاب و تشکل‌هایی که از سوی وزارت کشور دعوت بودند در این نشست حضور پیدا کردند و همه آنها پیرامون مسئولیت‌پذیری، قانون‌گرایی و پاسخگویی صحبت کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تامین رفتارهای سیاسی به وسیله احزاب بتوانیم اهداف نظام را تحقق ببخشیم.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که احزاب و تشکل‌های سیاسی معتقدند در عرصه سیاسی مشارکت داده نمی‌شوند، اظهار داشت: دولت قصد حمایت از احزاب و تشکل‌های سیاسی را دارد، البته معتقدم باید خود احزاب دور هم جمع شوند و در خصوص مواردی همچون احیای خانه احزاب صحبت و تلاش کنند که این اتفاق بیفتد.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: احزاب می‌توانند نظرات و نحوه تعامل خود را از طریق سازوکارهای تعیین شده به دولت ارائه دهند، آنچه می‌توانم بگویم این است که ما آمادگی و حمایت احزاب را داریم.

وی افزود: ما به کمک آنها در کار کارشناسی و تحقق برنامه‌ها نیاز داریم و امیدواریم خانه احزاب احیا شود، ضمن اینکه دوستان باید دور هم جمع شوند و شورای جدیدی را تشکیل دهند تا فعالیت را شروع کنند و ما هم به آنان کمک خواهیم کرد.

وزیر کشور در خصوص یارانه احزاب نیز اظهار داشت: در این خصوص نیز باید خود احزاب بررسی و نحوه تخصیص و نظارت‌ها را تعیین و به ما در وزارت کشور ارسال کنند، ما نیز به دولت می‌دهیم تا این موضوع در دولت و مجلس تعیین تکلیف شود.

رحمانی‌فضلی در ادامه این نشست خبری از استمرار نشست هم‌اندیشی وزارت کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی خبر داد و با بیان اینکه در این نشست احزاب پیشنهاد کرده بودند که این جلسات استمرار یابد، افزود: از این رو جلسات به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، البته معلوم نیست که فصلی یا 6 ماه خواهد بود، امیدواریم جلسه بعدی در محضر ریاست‌جمهوری برگزار شود و در جلسات آتی نیز از سران قوا دعوت می‌کنیم تا با تعامل سران قوا همکاری‌ها تقویت شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از احزاب می‌گویند اسناد و مدارک آنها گرفته شده است و آیا وزارت کشور از این احزاب حمایت خواهد کرد یا نه، افزود: قوه قضائیه در خصوص انحلال احزاب صاحب اختیار است و احزاب مربوط حکم قضایی دارند، از این رو موضوع از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود. البته وزارت کشور برای احقاق حقوق حتما کمک می‌کند، ولی تعیین‌کننده قوه قضائیه است.

وزیر کشور در ادامه در خصوص صدور پروانه جدید برای احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز گفت: براساس قانون احزاب، برای احزاب پروانه صادر می‌شود و از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 19 تقاضا به وزارت کشور رسیده است. از این روز وزارت کشور متناسب با قانون احزاب مجوزها را بررسی و صادر خواهد کرد.

رحمانی‌فضلی در ادامه درباره بررسی قانون احزاب در وزارت کشور خاطرنشان کرد: دولت قبل لایحه‌ای برای احزاب نداده بود، بلکه موضوع همکاری وزارت کشور با مجلس در خصوص تدوین قانون احزاب بود.

وی با بیان اینکه ما بازنگری‌هایی در قانون احزاب انجام دادیم، افزود: البته در این زمینه از تجربه طرح مجلس استفاده کردیم و پیش‌نویس آن آماده شده است و در سایت قرار می‌دهیم.

وزیر کشور در پایان گفت: یک ماه به احزاب و تشکل‌های سیاسی فرصت دادیم تا نظرات و دیدگاه‌های خود را در حول همین پیش‌نویس ارائه بدهند تا وزارت کشور در قالب لایحه، پیش‌نویس را به مجلس تقدیم کند.

 

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon