ابهامات زیادی درباره مرگ الماجد وجود دارد

ابهامات زیادی درباره مرگ الماجد وجود دارد

خبرگزاری تسنیم: مرگ مشکوک فرمانده گردان‌های عبدالله عزام پس از اعلام شتاب‌زده میشل سلیمان مبنی بر دریافت سه میلیارد دلار از عربستان و درخواست ایران برای شرکت در فرایند بازجویی از این فرد، سؤالات زیادی را مطرح می‌کند.

به گزارش گروه بین‌المللی خبرگزاری تسنیم، در حالی که بسیاری از تحلیلگران با بازداشت ماجد الماجد نسبت به فاش شدن نقش واقعی گردان‌های عبدالله عزام ابراز امیدواری کرده بودند، خبر ناگهانی فوت الماجد نه‌تنها این امیدها را از بین برد بلکه سؤال و ابهامات جدیدی درباره سرنوشت این فرد و نحوه مرگ وی مطرح کرد. در همین زمینه با مسعود اسداللهی کارشناس مسایل خاورمیانه که از نزدیک تحولات لبنان را دنبال می‌کند به گفت‌وگو نشستیم.

تسنیم: خبر مرگ ماجد الماجد توسط مقامات و رسانه‌های دولتی لبنان تأیید شد، بسیاری از تحلیلگران فوت وی را مشکوک اعلام کرده‌اند، ارزیابی شما در این مورد چیست؟

البته مرگ ماجد الماجد مرگ مشکوکی است. هرچند اطلاعیه‌هایی که از بازداشت وی صادر شد نشان می‌دهد که شرایط جسمی وی در شرایط مناسبی نبوده و در شرایط بحرانی قرار داشت. اما هیچ تصویر و گزارش دقیقی از ماجد منتشر نشد و رسانه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند در این زمینه اطلاعاتی به دست بیاورند چرا که بیمارستان ارتش لبنان بسته و کاملاً تحت نظر بود.

از طرف دیگر زمانی که جمهوری اسلامی اعلام کرد، می‌خواهد هیئتی را برای مشارکت در فرایند بازجویی از الماجد به لبنان اعزام کند، وزیر خارجه عربستان با این مسئله مخالفت و اعلام کرد که الماجد یک شهروند سعودی است و ایران نباید در بازجویی از وی مشارکت داشته باشد. این ادعای مقامات عربستان درحالی است که این حق مسلم ایران بوده که دربازجویی از الماجد شرکت داشته باشد چرا که گردان‌های عبدالله عزام به‌رهبری الماجد مسئولیت حمله‌ای را که علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت انجام شد به‌عهده گرفته بودند. بنابرین این حق قانونی و طبیعی ایران است که در این موارد و این‌گونه بازجویی‌ها مشارکت داشته باشد، تا مشخص شود چه دستانی در این حمله دخالت داشتند.  بلافاصله بعد از این درخواست ما شاهد بودیم که این اتفاق افتاد و اعلام کردند که ماجد الماجد به‌علت وخامت وضع جسمی فوت کرده است.

البته شکی نیست که الماجد مریض بود چون که به‌علت نارسایی شدید کلیوی مجبور شده بود از مخفیگاه خود بیرون بیاید و به یکی از بیمارستان‌های لبنان مراجعه و در آنجا اقدام به درمان بیماری خود بکند که در همان جا شناسایی و در مکانی بیرون از بیمارستان دستگیر شد. بیماری الماجد قطعی است اما اینکه آیا این بیماری به این شدت بود که منجر به مرگ وی شود، جای سؤال دارد و نباید به‌راحتی از این مسئله گذشت. دولت لبنان نیز باید واقعاً پاسخگو باشد که آیا ماجد الماجد به مرگ طبیعی فوت کرده و یا اینکه عده‌ای منافع‌شان در این بود که این فرد کشته شود تا اسراری را که با خود داشت به گور ببرد.

یکی از بحثی‌هایی که مطرح می‌شود، وجود ارتباط بین  سه میلیارد دلار عربستان به ارتش لبنان با مرگ مشکوک الماجد است، شما این بحث‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بلی، این هم یک بحثی است و برای خود من نیز این سؤال مطرح می‌شود که چه ارتباطی بین این دو مسئله وجود دارد، همزمانی مطرح شدن این 3 میلیارد دلار و حتی نحوه اعلام آن با عجله بسیار زیاد توسط میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان بعد از ترور محمد شطح و درحالی که همه توجه‌ها به این ترور بود، در واقع رئیس جمهور لبنان در روز تشییع جنازه شطح در یک خبر فوری پرداخت سه میلیارد دلار وام بلاعوض از عربستان را اعلام کرد، بعد از این مسئله بود که خبر دستگیری الماجد منتشر شد به همین دلیل این مسئله به‌صورت قوی در محافل رسانه‌ای و سیاسی لبنان مطرح است: آیا واقعاً این سه میلیارد دلار عربستان به ارتش لبنان در این رابطه بوده، یعنی یک نوع بها بوده برای قتل الماجد یا خیر؟ این بحثی است که باید بیشتر در آن دقت کرد، احتمال وجود رابطه بین این دو مسئله وجود دارد اما فعلاً کسی نمی‌تواند به‌صورت یقین درباره آن اظهار نظر کند.

تسنیم: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر کمک آمریکا به ارتش لبنان برای دستگیری ماجد الماجد،‌ تا چه‌حدی می‌تواند درست باشد؟

ببینید این فرد تحت تعقیب آمریکایی‌ها بود چون که در ابتدای دهه 2000 این‌ها یک عملیات انتحاری در یمن انجام دادند و ناوچه آمریکایی کول را منهدم کردند، بر اثر این حمله تعدادی از تکاورهای نیروی دریایی آمریکا کشته شدند به همین دلیل آمریکایی‌ها از آن سال که فکر می‌کنم سال 2012 بود تا الآن ماجد الماجد و گردان‌های عبدالله عزام را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دادند، بنابرین آمریکایی‌ها در تعقیب این گروه بودند. عملیاتی دیگری هم گردان‌های عبدالله عزام به‌فرماندهی ماجد الماجد انجام داد، در شرم الشیخ مصر نیروهای الماجد به توریست‌های غربی حمله کردند و تعدادی از این توریست‌ها را کشتند. بعد از این نیز عملیات‌هایی از این فرد چه در داخل عربستان، بحران فعلی سوریه و در داخل لبنان دیده بودیم. به همین دلیل نام این فرد هم در لیست تروریست‌های تحت تعقیب آمریکا بود و هم در لیست تروریست‌های 85نفر‌ه‌ای که عربستان از تروریست‌های معروف منتشر کرده، قرار داشت. در واقع نام الماجد جزو اولین افراد تحت تعقیب این لیست عربستان بود. به همین دلیل قطعاً آمریکایی‌ها به‌دنبال آن بودند اما اینکه آمریکایی‌ها به ارتش لبنان کمک کرده‌اند، هنوز ارتش لبنان رسماً در این زمینه اظهار نظری نکرده و عملیات شناسایی و دستگیری الماجد را کار خود اعلام کرده است اما بعید نیست که با توجه به همکاری‌هایی که در صحنه لبنان بین آمریکا و دولت و ارتش لبنان وجود دارد، احتمالاً آمریکایی‌ها نیز کمک کرده باشند یا سرنخ‌هایی پیدا کردند که منجر به دستگیری ماجد الماجد شد.

تسنیم: آیا حزب‌الله نیز در فرایند دستگیری ماجد الماجد به ارتش لبنان کمک کرده بود؟

ببینید، قبل از حمله به سفارت ایران چندین عملیات تروریستی انجام شده بود از جمله حمله راکتی که به منطقه ضاحیه که بعداً مشخص شد که گردان‌های عبدالله عزام در این حمله دست داشتند، اما پس از حمله به سفارت ایران که این گردان‌ها رسماً مسئولیت آن را به‌عهده گرفتند، قطعاً حزب‌الله لبنان به‌دنبال این فرد بوده و این احتمال از نظر تحلیلی وجود دارد که حزب‌الله در شناسایی این فرد دست داشته و به ارتش لبنان برای دستگیری الماجد کمک کرده باشد. اما همه اینها فرضیه است چون نه حزب‌الله لبنان در این زمینه بیانیه داده و نه دیگران، بنابرین فعلاً باید صبر کرد تا ببینیم که وقایع و حقایق بیشتری در این زمینه منتشر می‌شود یا نه ولی همه این احتمالات وارد است.

تسنیم: آیا مشخص شده که از ماجد الماجد قبل از فوت بازجویی به عمل آمده است یا نه؟

در این مورد ابهامات زیاد است چون این فرد یک روز قبل از ترور شطح بازداشت شده بود اما خبر آن منتشر نشده بود و کسی در این زمینه اطلاعی نداشت. به‌عبارت دیگر الماجد یک هفته یا ده روز بود که بازداشت شده بود اما خبر این دستگیری سه یا چهار روز پیش منتشر شد. بنابرین یک فاصله چهار یا پنچ روزه بین دستگیری این فرد و انتشار خبر آن وجود دارد. خوب، در این فاصله زمانی چه اتفاقی افتاد، آیا وی به بیمارستان منتقل شده؟ چون ارتش اعلام کرده: زمانی که ما وی را بازداشت کردیم در یک آمبولانسی بود که می‌خواستند به سوریه منتقل کنند و یا قرار بوده با رهبر داعش ملاقات کند. از طرف دیگر می‌گویند: زمانی که الماجد را بازداشت کردیم به‌علت وضعیت جسمی‌اش بیهوش بود، و بعداً هم اعلام کردند که در بیمارستان ارتش لبنان بستری است و  در حالت کما قرار دارد و امکان بازجویی وجود ندارد. خوب، یک نوع تناقض گویی‌هایی در این میان مشاهده می‌شود. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است: از زمان دستگیری، شرایط جسمی الماجد این‌گونه بوده و یا اینکه بیهوش نبوده و امکان بازرسی وجود داشت. همه اینها ابهام‌ها و سؤال‌هایی است که مطرح می‌شوند و تاکنون نیز ارتش و دولت لبنان هیچ جواب قانع کننده‌ای به این سؤال‌ها نداده‌اند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت