اجرای صحیح قانون اسلامی جلوی بسیاری تخلفات را می‌گیرد

اجرای صحیح قانون اسلامی جلوی بسیاری تخلفات را می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس دیوانعالی کشور گفت: اگر قانون اسلامی به نحو احسن اجراء گردد جلوی خیلی از تخلفات گرفته می‌شود. اگر دست سارقی قطع گردید این عمل در اصل به نفع جامعه مسلمین است و اگر کسی که با احکام خدا مخالفت کند مثل آن است که با خداوند در جنگ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور در این جلسه آیت‌‌الله محسنی گرکانی اظهار داشت: قوانین جزائی به ویژه قوانین جزایی اسلام درباره کلیه کسانی اعمال می گردد که در قلمرو حاکمیت زمینی ، دریایی و هوایی کشورهای اسلامی که از جمله آنها نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد زندگی می‌کنند در مقررات و نظامات حکومتی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی باید طبق قوانین اسلام باشد.

وی ادامه داد: مجازات‌های مقرر در قوانین اسلام که هدف از تدوین و تصویب آن امنیت اجتماعی و تربیتی جامعه اسلامی است پنج قسم می‌باشد که عبارتند از : حدود ، قصاص ، دیات ، تعزیرات و مجازات های بازدارنده .

رئیس دیوان عالی کشور افزود: حد؛ به مجازاتی گفته می شود که میزان و اندازه و کیفیت آن در کتاب و سنّت تعیین شده است و قصاص ، کیفری است که شخص جنایتکار به آن محکوم می شود و دیه ، مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین کرده است . و تعزیر ، عقوبتی است که نوع و میزان آن در شرع معین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است. اما مجازات‌های بازدارنده، عقوبتی است که از طرف حکومت به منظور حفظ نظم و مصلحت اجتماع در مقابل تخلف از مقررات و نظام حکومت اسلامی تعیین می‌گردد مثل: حبس مجرم، جزای نقدی، تعطیلی محل کسب، لغو پروانه کسب و محرومیت از حقوق اجتماعی و تبعید از محل زندگی به نقطه دیگر.

محسنی گرکانی بیان داشت : یکی از قوانین مترقی قانون جزایی اسلام در مورد کیفر افرادی است که جان و مال مردم را مورد تجاوز و حمله قرار می‌دهند و مجازات افرادی که به روی مسلمانان اسلحه می‌کشند و محارب هستند. فقهاء : اسلام در تعریف محارب گفته است « کل من جرد السلاح لا خافه الناس»؛ هرکس در هر جا اسلحه بکشد به روی مردم برای ترساندن، محارب است. محارب کسی است که با تهدید به مرگ ، اموال مردم را غارت کند. افراد شرور که با چاقو کشی به جان و مال و نوامیس مردم تجاوز می‌کنند محارب هستند. لذا اگر قانون اسلامی به نحو احسن اجراء گردد جلوی خیلی از تخلفات گرفته می شود و اگر دست سارقی قطع گردید این عمل در اصل به نفع جامعه مسلمین است و اگر کسی که با احکام خدا مخالفت کند مثل آن است که با خداوند در جنگ است.

آیت‌الله محسنی گرکانی با قرائت آیه 33 سوره مائده افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید کیفر آنانکه با خدا و رسولش در ستیزند و پیوسته در روی زمین فساد می کنند این است که ، کشته شوند یا به دار مجازات آویخته گردند و یا دستان و پاهایشان برخلاف یکدیگر قطع گردد. یا از جایگاه زندگی شان تبعید شوند. این تنها رسوائی دنیائی آنان است و در آخرت عذابی بزرگ خواهند داشت.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: مجازات‌های چهارگانه را حکومت اسلامی متناسب با چگونگی جرم و جنایتی که جانی مرتکب شده برای اجرای آن در نظر میگیرد . اگر افراد محارب دست به کشتن انسانهای بی گناهی زده اند مجازات آنها کشتن است اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه غارت کنند دست و پای آنها قطع میشود تا عبرتی باشد که دیگران جرات نکنند با ارتکاب جنایات و ریختن خون بی گناهان جامعه را ناامن کنند. لذا در نظام جمهوری اسلامی ایران برای هر جرمی ، جزایی طبق قوانین و شریعت در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon