آموزش کمک‏های اولیه و احیا برای ۸۰۰۰ نفر در سه ماه پایانی سال ۹۱


اورژانس

خبرگزاری تسنیم : رئیس اورژانس مشهد گفت: ۸ هزار نفر در سه ماه پایانی امسال در سطح شهر مشهد از آموزش های کمک های اولیه و احیا بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم ، رضا وفائی نژاد گفت: با نگاهی به آمارهای متوفیان تصادفی در سال های 1384 تا 1390 در خراسان رضوی مشخص می شود که تعداد موارد فوت ناشی از تصادفات با کاهش حدود 29% در استان نسبت به سال 1384همراه بوده است. 

وفائی نژاد با بیان اینکه ارتقای وضعیت ایمنی خودروها و وسایل نقلیه  و اصلاح فرهنگ ترافیکی باید در راس برنامه های ایمن سازی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: توسعه سیستم حمل و نقل همگانی، اصلاح ایمنی راه ها و معابر شهری، ارتقای نظارت بر رفتار ترافیکی رانندگان، کاهش سفرهای غیر ضروری از طریق راهکارهایی نظیر ارتقای دولت الکترونیک و افزایش بهای سوخت خودروها  و مواردی نظیر آن که در برنامه‏های سوم و چهارم توسعه به آن اشاره شده می تواند در کتهش تصادفات موثر باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان متولی خدمات فوریت‏های پیش‏بیمارستانی اقدام به برگزاری 10 هزار و 300 نفر ساعت آموزش مهارتی 115 و همچنین 26 برنامه آموزش حضوری و هشت برنامه آموزش غیرحضوری در سال‏ 91 برای نیروهای شاغل در اورژانس نموده است.

رئیس اورژانس مشهد با اشاره به برگزاری دوره مقدماتی آموزش‏ کمک‏های اولیه و احیا برای 5 هزار و 549 نفر اذعان کرد:  5 هزار و 549 نفر از گروه های هدف شامل دانش آموزان، بسیج، کارمندان، رانندگان، وزرشکاران،‌ کارگران، خانم‏های خانه دار و مراجعه کنندگان به کانون های فکری و فرهنگسراها  در 9 ماه گذشته از یال 91 از این کلاس ها بهره مند شده اند.

وفائی نژاد اضافه کرد: در سه ماهه آخر سال 91 نیز آموزش حدود 8 هزار نفر دیگر از گروه های هدف در همین حوزه با همکاری چندین انجمن و سازمان و اداره انجام می شود و در کنار تمام این اقدامات، اخیرا واحد ارتقای اورژانس‏های بیمارستانی نیز در حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با محوریت مدیریت حوادث و فوریت‏های پزشکی مشهد با هدف ارتقای کیفیت خدمات در تمام حلقه‏های زنجیره مراقبتی از لحظه بروز سانحه تا بیمارستان برای کاهش هر چه بیشتر مرگ و میر تصادفات ترافیکی آغاز به کار کرده است.

رئیس اورژانس مشهد فرهنگ سازی ایمنی را مشمول موضوع فرهنگ‏سازی و تدوین و پیاده‏سازی مقررات اجتماعی در حوزه سوانح و حوادث تمامی مراحل  قبل از بروز سانحه تا اقدامات توانبخشی مصدومین سوانح توصیف کرد و ادامه داد: مهمترین و موثرترین کارکرد فرهنگ‏سازی به پیشگیری از بروز حوادث و سوانح و ارائه‏ی اقدامات اولیه حیات‏بخش به مصدومان توسط آحاد جامعه باز می گردد.
وی اذعان کرد: در این راستا برنامه‏های آموزشی و فرهنگ‏سازی باید از نخستین سال‏های اجتماعی شدن فرزندان شروع شود و در تمامی سطوح جامعه گسترش یابد.

رئیس اورژانس مشهد یادآور شد: در این راستا تمام دستگاه های دولتی و نهادهای اجتماعی در برنامه‏ریزی و نهادینه‏سازی دخیل بوده و در بین آنها صدا و سیما و رسانه‏های همگانی دارای گسترده‏ترین شبکه‏ی مخاطب عام در سطح جامعه هستند، پیشنهاد می شود مکانیسمی برای اختصاص بخشی از حجم برنامه‏های صدا و سیما به دستگاه های متولی ارائه آموزش شامل اورژانس و پلیس به صورت رایگان اختصاص یابد.

وفائی نژاد اصلاح ساختار شبکه اورژانس پیش بیمارستانی در جاده ها را یکی از مهمترین مولفه های کاهش تصادفات خواند و گفت: به لحاظ اصلاح استقرار پایگاه های قبلی و مکان سنجی مناسب پایگاه های جدید با توجه به نقاط حادثه خیز در برنامه پنجم می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

رئیس اورژانس مشهد گفت:  بیمارستان رضوی با برگزاری این کنگره گام بزرگی را در راستای تبادل تجربیات در ارتباط با مسائل متعدد و مرتبط با تصادفات ایفا می کند و اطلاعات ارائه شده در این کنگره می تواند نقطه آغازین بسیاری از برنامه ریزی ها برای کاهش تصادفات باشد.

گفتنی است دومین کنگره بین المللی ایمنی جاده ها 25 و 26 بهمن ماه امسال در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon