"شما" اولویت‌بندی شد/اولین جلسه فیلترینگی مسئولان دولت/گِرو کِشی پهنای باند مخابرات

"شما" اولویت‌بندی شد/اولین جلسه فیلترینگی مسئولان دولت/گِرو کِشی پهنای باند مخابرات

خبرگزاری تسنیم: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات (شما) قرار است در راستای چابک و هوشمند سازی دولت، خدمت رسانی را به کلیه دستگاه های دولتی داشته باشد و علاوه بر این استفاده از آن در تجارت موجب روان سازی این حوزه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری در پاسخ به سوال تسنیـم مبنی بر اینکه طبق گفته های شما قرار است اولویت اول شبکه ملی اطلاعات بانکداری الکترونیکی باشد، اولویت های دیگر را چه بخش هایی شامل می شود؟، گفت: ماه گذشته در شورایعالی فضای مجازی که با حضور رئیس جمهور  و سران سه قوه برگزار شد، کلیات این شبکه مورد تصویب قرار گرفت.
وی افزود: این شبکه قرار است در راستای چابک و هوشمند سازی دولت، خدمت رسانی را به کلیه دستگاه های دولتی داشته باشد و علاوه بر این استفاده از آن در تجارت موجب روان سازی این حوزه خواهد شد بنابراین اولویت هایی چون تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی بسیار مهم هستند و در این شبکه به آن ها پرداخته خواهد شد.
وزیر ارتباطات همچنین در ادامه با تأکید بر اینکه هر کدام از این بخش ها کیفیت خاص خود را دارد، عنوان کرد: اولویت اول از این جهت بود که شبکه بانکی نیازمند ایمن سازی است زیرا مردم باید پول خود را در اختیار آن قرار دهند.
او گفت: پس از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می توانیم سرویس‌های اینترنت و اینترانت را به طول کامل به خانه‌های مردم برسانیم و برای ارائه سرویس‌های الکترونیکی دولت را چابک کنیم.
*به مخابرات و PAPها فرصت دادیم
واعظی همچنین درباره نرخ اشتراک بالای یک به 20 در خطوط اینترنت پرسرعت و همچنین اقدام این وزارتخانه با این بی قانونی عنوان کرد: پیش از این محدودیت پهنای باند وجود داشت و تقاضا هم بالا بود و این موضوع رخ داد؛ مردم هم ناچار ودند بین داشتن اینترنت یا نداشتن آن یکی را انتخاب کنند اما پهنای باند را در ابتدای کار دولت یازدهم 40 گیگابیت بر ثانیه افزایش دادیم و قرار است تا پایان 100 روز دوم نیز، 40 گیگا بیت بر ثانیه دیگر هم افزایش دهیم.
وی ادامه داد: نهضت گسترده ای در بخش های مختلف وزارتخانه به پا شده و رئیس سازمان رگولاتوری هم هفته گذشته اعلام کردند نرخ اشتراک یک به 8 است و فرصت معقولی را به شرکت های ارائه دهنده سرویس دادند تا نرخ خود را به این شاخص برسانند.
او گفت: در این زمینه پهنای باند را هم در اختیار شرکت ها می گذاریم تا دیگر نگویند محدودیت داریم.
*دبیر کمیته مصادیق محتوای مجرمانه باید فنی باشد
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که شما می گفتید نماینده تان در کمیته مصادیق محتوای مجرمانه مخالف فیلترینگ وی چت بوده اما این کمیته اعلام کرده که این تصمیم با موافقت تمامی اعضا اتخاذ شده، موضوع از چه قرار است؟، گفت: رئیس رگولاتوری نماینده وزارت ارتباطات در این کمیته است و ما هم نظر مخالف خودمان را از طریق وی اعلام کردیم اما این را هم گفته ایم که حاضریم بخش مشکل دار وی چت (Near By) را با تمهیدات فنی محدود کنیم و سایر بخش ها همچون دیگر سرویس ها باز باشد.
او افزود: دبیر این کمیته اگر فردی فنی باشد باید بداند که در دنیای امروز با تکنولوژی برخورد دیگری می شود و ما هم در این زمینه باید بخش هایی را که در تضاد با فرهنگ و سیسات های ماست فیلتر کنیم نه اینکه تمام آن را ببندیم.
وی همچنین اشاره ای به جلسه هم فکری شش نماینده دولت که در این کمیته حضور دارند داشت و ابراز کرد: در صدد جلسه ای در سطح خودمان در هفته آینده هستیم تا بتوانیم در این مورد تصمیم گیری کنیم و به صراحت می گویم دولت در بخش هایی که فسادآور است همکاری می کند اما نباید قیم مأبانه درباره تمامی امورات مردم تصمیم گیری کند.
*تا بدهی مخابرات تسویه نشود از پهنای باند خبری نیست
واعظی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص انحصار مخابرات در بازار ADSL و محدودیت‌هایی که این شرکت برای PAPها (شرکت های خصوصی ارائه دهنده سرویس های اینترنت پرسرعت) ایجاد می‌کند، عنوان کرد: بحث ما از اول با مخابرات این بود که این شرکت از سیاست های وزارتخانه تبعیت کند هر چند در ابتدا این کار برایشان سخت بود اما الآن شرایط عوض شده است.
وی افزود: در این راستا مخابرات باید سهمیه ای را برای خود قائل و سهمیه ای هم برای PAPها تعیین شود که در این راستا آقای جهانگرد که نماینده دولت در مخابرات هستند باید کمک کنند.
او خاطر نشان کرد: طلبی که از این شرکت داریم، طلب مردم است و تا این موضوعات حل نشود کل پهنای باند را در اختیار آن ها قرار نخواهیم داد.
واعظی همچنین با اشاره به قیمت رانژه 5 برابری اینترنت پرسرعت توسط شرکت مخابرات تصریح کرد: در گذشته رانژه خطوط توسط این شرکت از هزار تومان به پنج هزار تومان رسیده بود که در کمیسیون تنظیم مقررات تصمیم به کاهش نرخ آن گرفتیم زیرا درصدد خدمت دهی ارزان به مردم هستیم.
وی تأکید کرد: البته مخابرات را یک شرکت بزرگ می‌دانیم و قصد داریم از این شرکت حمایت کنیم و قرار است در مواردی با مخابرات کنار بیاییم.
*اپراتور جدید پست معرفی می شود
وزیر ارتباطات در گوشه ای دیگر از صحبت های خود درباره واگذاری پست به بخش خصوصی گفت:تا زمانیکه ضرر ده باشد کسی حاضر به خریداری آن نمی شود اما برای رونق این فضا تصمیم داریم سال آینده اپراتور جدید پست را معرفی کنیم.
وی افزود: باید از تجربه واگذاری مخابرات به بخش خصوصی عبرت بگیریم تا واگذاری به گونه‌ای نباشد که با مشکلی روبرو شویم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بنابراین سیاست وزارت ارتباطات در واگذاری شرکت پست در بورس اعتماد به خصوصی‌ سازی، همکاری با مجلس و انجام کار با آرامش بیشتر است.
*فیلترینگ مان محتوایی نیست
واعظی همچنین در ارتباط با فیلترینگ موضوعی و مبتنی بر محتوا نیز گفت: باید از منظر فنی در وزارتخانه به جایی برسیم که اگر سایتی 5 درصدش غیر مفید بود، بتوانیم همان 5 درصد را فیلتر کنیم اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک