پتروشیمی‌ها یک دوازدهم قیمت گاز صادراتی را می پردازند/سود ۴۰۰ درصدی بادآورده است

پتروشیمی‌ها یک دوازدهم قیمت گاز صادراتی را می پردازند/سود 400 درصدی بادآورده است

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: گازی که ۳۸ سنت به ترکیه صادر می کنیم را ۳ سنت به واحدهای پتروشیمی می فروشیم که این مسئله سودی ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی نصیب واحدهای پتروشیمی کرده است.

ابراهیم کارخانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق هم اکنون در حال بررسی بخش های درآمدی دولت در لایحه بودجه هستیم و هنوز به بررسی نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی نرسیده ایم.

وی افزود: پیشنهادات به طور منطقی در کمیسیون تلفیق بررسی می شود و به طور قطع رویکرد نمایندگان مجلس چه از نظر ملزومات توسعه ای صنعت پتروشیمی و چه از نظر جلوگیری از ادامه رانت های به وجود آمده، حفظ منافع ملی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم خاطرنشان کرد: گازی که 38 سنت به ترکیه صادر می کنیم را 3 سنت به واحدهای پتروشیمی می فروشیم که این مسئله سودی 300 تا 400 درصدی نصیبشان کرده است.

وی ادامه داد: این سود زیاد موجب شده تا سهام این پتروشیمی ها به صورت سرسام آوری رشد کند، مطمئنا صاحبان این سهام دوست دارند سودهای بادآورده را از دست ندهند اما باید درنظر داشت که این سودها از جیب ملت به جیب آنها می رود.

کارخانه با بیان اینکه افزایش معقول و منطقی نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی ضروری است، تصریح کرد: ادامه ارزان فروشی گاز به واحدهای پتروشیمی در سالهای گذشته موجب شده تا توسعه این صنعت برخلاف چشم اندازهای افزایش بهره وری در پتروشیمی و برخلاف رویکرد لزوم سرمایه گذاری بر تولید محصولات پرارزش اقتصادی و برخلاف رویکرد توجه به تکمیل زنجیره ارزش، پیش برود.

وی افزود: به طور مثال ما اکنون 5 تن اوره تولید می کنیم که تنها 2 تن از آن را در داخل کشور مصرف می کنیم چرا که خوراک گاز به صورت ارزان در اختیار این واحدها قرار گرفته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه