سایه ابهام بر ماجرای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/۱۵۰ برنامه پیشنهادی برای یک روز بدون کیف و کتاب

سایه ابهام بر ماجرای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/150 برنامه پیشنهادی برای یک روز بدون کیف و کتاب

خبرگزاری تسنیم: یک روز شاد بدون کیف و کتاب از سال آینده برای دانش‌آموزان در راه است، پیش از این قرار بود تا این طرح به‌صورت پایلوت در برخی از مدارس اجرایی شود اما وزیر آموزش و پرورش شب گذشته از لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس از سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه ‌توسط حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش وقت از 20 فرودین 90 به‌صورت آزمایشی اجرا شد و پس از آن در سال 91 در دبستان‌ها اجرای رسمی و پس از آن به تمام پایه‌ها گسترش یافت. در آن ایام بارها شاهد بودیم که حاجی‌بابایی اعلام کرد که بر اساس راهکار 1،1 و 21،6 سند تحول آموزش و پرورش که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، درباره تعطیلی روز‌ پنج‌شنبه‌ها اقدام شد. تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس بر اساس قانون انجام شده است و اگر کسی خواست قانون را عوض کند، مشکلی ندارد و باید روند را طی کند.

اما پس از آن بود که دبیر‌‌کل و کارشناسان شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کردند: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید برنامه‌های درسی مدرسه در طی 5 روز تنظیم شود و هیچ‌گاه به تعطیلی مدارس اشاره نکردیم. مهدی نوید‌ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: شورای عالی آموزش و پرورش به‌عنوان شورای مجمع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش و به‌استناد سند تحول بنیادین، موضوع سامان‍دهی زمان آموزشی را در دستور کار خود قرار داده و برای استفاده بهینه از فرصت حضور دانش‌آموزان در مدرسه و خانواده، تدابیری را اتخاذ کرده است. متأسفانه بخشی از این تدابیر تحت عنوان تعطیلی مدارس در روز پنج‌شنبه در جامعه مشهور است، در صورتی که مصوبه از واژه "تعطیلی" استفاده نکرده است و برای استفاده بهینه از پنج‌شنبه در مدرسه یا خانواده و اختصاص این زمان به فعالیت‌هایی نظیر بازدید علمی، کار گروهی، فعالیت‌های اجتماعی و یا حضور در خانواده و انجام صله رحم و بازخوانی نظریه‌ها نکاتی را داشته است.

در مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است: مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی از قبیل فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های ورزشی، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن‌خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.

به هر حال با روی کار آمدن دولت جدید و حضور علی‌اصغر فانی در رأس وزارت آموزش و پرورش اخباری مبنی بر تجدید نظر در تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه به گوش رسید.

** مدارس در روزهای پنج‌شنبه به‌صورت اختیاری باز خواهند بود

فانی در تاریخ 5 شهریور و زمانی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود درخصوص تعطیلی پنج‌شنبه مدارس گفت: لازم است با برنامه‌ریزی امور فوق‌برنامه در این روز (پنج‌شنبه‌ها) امسال به‌صورت اختیاری در هر محله‌ای یک تا دو مدرسه در روزهای پنج‌شنبه دایر و از مشارکت مردم در اداره آن استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص  تعطیلی روز پنج‌شنبه مدارس عنوان کرد: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با هدف تقویت فوق‌برنامه‌ها و ایجاد نشاط، امید و شادی در مدارس برنامه‌ریزی می‌شود و در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت پرورشی مشغول طرح برنامه‌ای برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و تعریف برنامه شاد برای یک روز "بدون کیف" در مدرسه هستند که در آن دانش‌آموزان می‌توانند به مطالعه، کارهای هنری و سایر علاقه‌مندی‌های خود بپردازند.

** یک روز شاد و بانشاط بدون کیف و کتاب از سال آینده به‌صورت آزمایشی در روزهای پنج‌شنبه

پس از آن بود که حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دومین گردهمایی شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش از طراحی یک روز بانشاط در مدرسه بدون کیف و وسایل مدرسه خبر داد و عنوان کرد: آن را سال آینده به‌صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور انجام خواهیم داد.

** لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس

در حالی که تا‌کنون تصور بر آن بود که از سال آینده برخی از مدارس به‌صورت پایلوت روزهای پنج‌شنبه پذیرای دانش‌آموزان به‌منظور فعالیت‌های فوق‌برنامه هستند اما وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر خود عنوان کرد: در سال تحصیلی 94 - 93 تعطیلی پنج‌شنبه‌ها لغو خواهد شد و به‌جای آن یک روز جایگزین در هفته دانش‌آموزان بدون کیف‌ و کتاب به مدرسه می‌روند و فعالیت می‌کنند. از سال تحصیلی آینده مدارس یک روز از شش روز هفته را به‌غیر از جمعه پذیرای دانش‌آموزان بدون کیف‌ و کتاب هستند که روز این برنامه آزاد در هریک از مدارس به‌تشخیص مسئولان آن مدرسه است.

150 برنامه پیشنهادی در جنبه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و عبادی برای روزهای پنج شنبه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

** 150 برنامه پیشنهادی برای روزهای پنج شنبه مدارس

در همین زمینه با محمدابراهیم محمدی، مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم که وی به خبرنگار تسنیم گفت: معاونت پرورشی برای مدیریت فراغت پنج شنبه ها طرحی تحت عنوان برنامه پنجره را در نظر دارد که 150 برنامه پیشنهادی را آماده کرده ایم و این برنامه ها به گونه ای است تمام مدارس در هر جنسیت و مقطعی می توانند از آن استفاده کنند تا روز پنج شنبه یک روز پرخاطره و به یادماندنی بدون کیف و کتاب باشد.

محمدی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم تا در روزهای پنج شنبه در مدارس اردوی خلاقیت داشته باشیم و دانش آموزان در مدارس در روزهای پنج شنبه در زمینه های هنری از جمله نقاشی فعالیت کنند یا در این روز فرصتی برای مطالعه کتاب و گفت وگو فراهم شود همچنین تدابیری اندیشیده ایم که دانش آموزان در مدرسه هنرهای تجسمی خود را به نمایش بگذارند.

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پروش با اشاره به این که ایستگاه های مختلف برای مشاوره تحصیلی و رفع شبهات دانش آموزان در روزهای پنج شنبه طراحی شده است، گفت: ده ها برنامه مهارتی و آموزش مهارت به دانش آموزان در روزهای پنج شنبه طراحی شده است همچنین برنامه هایی را به منظور حضور اولیا در مدرسه برای همکاری در امور آموزشی در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: طراحی برنامه مسنجم برای تعطیلی پنج شنبه مدارس به خلاقیت نیاز دارد و با مشارکت نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال اجرای این کار هستیم و تلاش می کنیم تا ابتکاری ترین برنامه ها را برای پنج شنبه ها داشته باشیم که در جنبه های مختلف سیاسی، عبادی، فکری و ورزشی است.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس به تسنیم گفت: نوع برنامه‌ریزی و اجرای تعطیلی پنج‌شنبه مدارس از سال آینده تغییر خواهد کرد و تعطیلی تمام مدارس لغو نمی‌شود.

به گزارش تسنیم به هر حال سؤالی که هم‌اکنون برای بسیاری از خانواده‌های دانش‌آموزان پیش آمده این است: آیا از سال آینده تعطیلی پنج‌شنبه مدارس به‌طور کامل لغو خواهد شد؟ آیا قرار است مدارس به‌صورت پایلوت میزبان برنامه‌های شاد و متنوع برای دانش‌آموزان باشند؟ آیا معلمان که بخش بزرگی از این ماجرا هستند با لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها موافق هستند؟ یکی از دلایل تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ارائه فرصت به معلمان به ویژه معلمان ابتدایی برای ادامه تحصیل بود، اگر قرار است مدارس دوباره در روزهای پنج‌شنبه دایر شوند آیا باید معلمان مجدداً به مدارس بازگردند و از این موضوع رضایت دارند؟ اگر قرار است معلمان به مدارس برنگردند آیا می‌توان به‌راحتی دانش‌آموزان را بدون حضور معلمان اداره کرد؟ آیا برنامه‌های فرهنگی و پرورشی در نظر گرفته شده آن‌قدر غنی است که خانواده‌ها در روزهای پنج‌شنبه فرزندان را به مدارس بفرستند؟

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon