توافق ژنو هزینه واردات ایران را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد

توافق ژنو هزینه واردات ایران را 10 درصد کاهش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به لغو تحریم ها بر اساس توافق ژنو گفت اثرات سیاسی و روانی اجرای این توافق بسیار قابل توجه تر از تحریم های لغو شده، است و هزینه واردات ایران در پی این توافق ۱۰ درصد کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اجرای توافق هسته ای ژنو که طی آن میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده ایران آزاد می شود اثرات اقتصادی مهمی برای این کشور در پی خواهد داشت.

قرار است 4.2 میلیارد دلار دارایی ایران که به دلیل تحریم ها در خارج مانده است طی 8 مرحله در 6 ماه آینده در اختیار تهران قرار گیرد. 

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی مقیم ایران در این باره به فرانس پرس گفت: اثرات سیاسی و روانی اجرای توافق ژنو بسیار قابل توجه تر از مبلغی است که قرار است در اختیار ایران قرار گیرد.

وی افزود: ز این پس ایران راحت تر می تواند نفت و محصولات پتروشیمی خود را بفروشد و به دلارهای نفتی خود دسترسی پیدا کند. همچنین هزینه واردات و خرید کالاهای مورد نیاز از بازار جهانی برای ایران 10 درصد کاهش می یابد.

بر اساس توافق هسته ای ژنو که قرار است از 30 دی به اجرا گذاشته شود تحریم ها علیه ایران بجز تحریم نفتی و بانکی لغو می شود و البته کانال بانکی مشخصی برای خرید مواد غذایی و دارویی توسط ایران تعریف و راه اندازی خواهد شد. تحریم تجارت طلا،‌ تحریم بیمه ای،‌ تحریم خودرویی و تحریم فروش قطعات هواپیما مهمترین تحریم هایی هستند که لغو خواهند شد.

لیلاز گفت لغو تحریم ها در درازمدت خزانه دولت را پر خواهد کرد و برآورد می شود درآمد سالانه دولت ایران را 20 تا 25 میلیارد دلار افزایش دهد. این افزایش به دولت امکان می دهد اقدامات موثرتری برای کنترل تورم انجام دهد و نیازهای کالایی جامعه را تامین کند.

ایران در سال 2011 بالغ بر 1.6 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد اما این رقم در سال های بعد به شدت کاهش یافته است. سعید لیلاز گفت ایران در سال 2016 می تواند تولید خودرو را به رقم سال 2011 بازگرداند.

یک مقام سابق اتاق بازرگانی تهران نیز به فرانس پرس گفت دولت با افزایش درآمد خود قادر خواهد بود کالاهای مصرفی مورد نیاز جامعه را خریداری کند.

محمد رضا بهزادیان افزود: دولت همچنین قادر خواهد بود دیون خود را به شرکت های خصوصی پرداخت کند و این کار باعث می شود اقتصاد ایران نفس تازه ای بکشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه