عظیما: انیمیشن سرگرمی نیست/دفاع «ماریا پومیه» از ایران در برابر اتهام آرژانتین

عظیما: انیمیشن سرگرمی نیست/دفاع «ماریا پومیه» از ایران در برابر اتهام آرژانتین

خبرگزاری تسنیم: برنامه«راز» در سری جدید خود در بخش اول با موضوع «عمار،پنجره ای نو به سینمای انقلاب» و بخش دوم نیز با موضوع «آزادی بیان در غرب، قائده یا استثنا» شب گذشته از شبکه چهار سیما پخش شد.

 برنامه«راز» در سری جدید خود این هفته در بخش اول با موضوع«عمار،پنجره ای نو،به سینمای انقلاب» میزبان محمدباقر مفیدی کیا کارگردان فیلم«لکه»، محمدرضا شفاه مدیر فیلم خانه فیلم داستانی انقلاب و فرهاد عظیما کارگردان پویانمایی بود.  بخش دوم نیز با موضوع«آزادی بیان در غرب،قائده یا استثنا» میزبان غلامرضا منتظمی کارشناس فرهنگی و خانم پومیه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بخش اول برنامه راز با موضوع«عمار،پنجره ای نو،به سینمای انقلاب» میزبان محمدباقر مفیدی کیا کارگردان فیلم«لکه»، محمدرضا شفاه مدیر فیلم خانه فیلم داستانی انقلاب و فرهاد عظیما کارگردان پویانمایی بود.

پرداخت به افق 1404 با ساخت انیمیشن«پیام راشل کوری»

فرهاد عظیما کارگردان انیمیشن در ابتدای بحث گفت: دیدگاه من درباره هنر ارزشی باید به گونه‌ای باشد که حرف‌های خودش را بگوید. هنرمند واقعی باید چرخ مملکت خودش را به حرکت دربیاورد و به جای تحلیل‌های دوپهلو و پنهان شدن پشت آن در میانه میدان صحبت‌های خودش را ابراز کند. من بزرگترین شهید انقلاب را شهید آوینی می‌دانم.

این کارگردان انیمیشن و پویانمایی عنوان کرد: در فضای انیمیشن کشورمان آثاری وجود دارند که گفتمان 1404 را مطرح نمی‌کنند. ما باید صحبت های رهبری را در قالب یک سبک انیمیشنی بیاوریم تا افق جدیدی روبروی ما ترسیم شود. در اولین انیمیشن این فضا را امتحان کردیم و به لطف خداوند آینده خوبی را برای بینندگان متصور شدیم.

در یک سوم ابتدایی برنامه «کار و دیگر هیچ..» محمدباقرمفیدی کیا پخش شد و وی درباره آن خطاب به طالب زاده توضیح داد: این کار اولین قدم خانه فیلم داستانی انقلاب بود با مدیریت محمدرضا شفاه بود. برای کارگردانی و زیباشناسی تصویر ذخیره ای از کلاس های 10 سال پیش شما داشتیم که به تدریج پیشرفت کرده است. دفترچه استوری برد«و دیگر هیچ» از همان آغاز وجود داشت و می دانستیم چند پلان داریم.

محمدرضا شفاه در پاسخ به خلأهای موجود در زمینه آموزش و گزینش نیروها بیان کرد: ما فکر کردیم در حوزه سینمای داستانی نیاز به اقدام جدی برای تربیت بچه هایی که مشغول به فعالیت در این حوزه هستند، داریم. ما دائما به ابزار سینما و تصویر احتیاج داریم و عمده دوستان به تأسی از فضای قالب انقلاب فرهنگی بیشتر در حوزه مستند فعال بودند.

شفاه ادامه داد: احساس کردیم علمی تحت عنوان سینمای داستانی روی زمین مانده و یکی از مطالبات جدی رهبری تحول در حوزه سینمای داستانی و ورود مضامین انقلابی بود. بنابراین طرحی برای تشکیل یک موسسه پیشنهاد کردیم که کار آن این باشد از بچه‌های مستعد حمایت کند. در حال حاضر بعد از دوسال، خلاف سال گذشته به عدد قابل قبولی رسیدم و حداقل 10 الی 15 نفر با ما همکاری دارند. خوشحالم تا امروز توانستیم به اعتمادها پاسخ درستی دهیم.

شفاه افزود: امسال بعد از رصد جشنواره عمار متوجه این شدم که بخش عمده‌ای از فیلم‌ها از خانه فیلم داستانی انقلاب به جشنواره راه پیدا کرده است. بسیار خوشحال خواهم شد که تعداد این موسسات بیشتر شود و هر کمکی که بتوانیم، دریغ نمی‌کنیم. در حال حاضر فقط این موسسه با جوان‌های خوش فکر کار داستانی انجام می‌دهد و نگاهش به آینده جهانی است.

محمدباقر مفیدی کیا درباره فیلم«لکه» تشریح کرد: ایده اصلی این کار مربوط به آقای شفاه بود و در بحث‌های مطروحه وظیفه نوشتن فیلمنامه را به عهده گرفتم. نوشتن و بازنویسی فیلمنامه 2 ماه طول کشید و کارگردانی نیز به من واگذار شد.

محمدرضا شفاه تصریح کرد: در واقع احساس کردیم که به تدریج به سمتی حرکت می‌کنیم که بحث فتنه در حال فراموشی است و شاید بعضی فکر کنند اگر فتنه به نتیجه نمی‌رسید، آنها نیز به قدرت نمی‌رسیدند. متأسفانه گاهی فضای کشور را به سمتی سوق می‌دهند که کسی جرأت نکند وارد این حوزه‌ها شود. در حال حاضر حتی فیلم‌های روی پرده گاهی به گونه‌ای است که در اعتقادات مردم خلل وارد می‌کنند و هیچ کس مصدع آنها نمی‌شود. اما طرف دیگر حرف‌هایی وجود دارد که از نظر یک جامعه آزاد باید این صحبت‌ها ردوبدل شود. من از همه افراد فعال می‌خواهم که این سوژه‌ها را فراموش نکنند.

« پیام راشل کوری» انیمیشنی استراتژیک 

فرهاد عظیما درباره انیمیشن« پیام راشل کوری» خاطرنشان کرد: این انیمیشن استراتژیک بود و در یک نگاه کلی، انیمیشن جهانی به صورت سرگرمی به انیمیشن نگاه نمی‌کند و سیاست را درقالب سرگرمی به مردم نشان می‌دهد. انیمیشن«پیام راشل کوری» پیام‌هایی را از رهبر انقلاب و نظام آینده مطرح می‌کند. مثلا زمانی که دولت یازدهم در ابتدای کار خودش به نیویورک رفته بود، ایالات متحده چندین فیلم ضد ایرانی را پخش می‌کردند.

عظیما ادامه داد: آنها می‌خواهند با این کار خط فرضی مذاکرات را به نفع خودشان تغییر دهند و ما نیز تصمیم گرفتیم فضای فکری و فرهنگی قدرتمندی پشت همه چیز قرار گیرد و گوشه‌ای از این پیام‌ها را در انیمیشن «پیام راشل کوری» قرار دادیم.

وی یادآور شد: این فیلم نشان می‌دهد که اگر کشورهای دیگر بخواهند ایران را تهدید نظامی کنند، مقداری از نیمه پنهان نظامی خودمان را در دفاع از کشورمان نشان می‌دهیم. رهبری خاطرنشان کردند که اگر صهیونیست‌ها غلطی انجام دهند، ما تلاویو را با خاک یکسان می‌کنیم و این پیام در این انیمیشن به صورت اخباری نشان دادیم.

این کارگردان پویانمایی توضیح داد: ایده‌های بسیاری مطرح شده بود که نهایتا قالب انیمیشن انتخاب شد. در گوشه‌ای از این انیمیشن در کاروان راهیان نور جنگ آخرالزمان نشان می‌دهیم که خانمی چادری از میان آنها رد می‌شود که همان راشل کوری است. کارهای ارزشی یا کیفیت خوب ندارند یا محتوا. ما یک سبک هنری به وجود آوردیم که دوربین حدود چهار دقیقه و نیم از لابلای خانه‌های غربی حرکت می‌کند و به قدس می‌رسد. معانی هم همزمان با فوکوس کردن دوربین منتقل می شود و برای اولین بار محتوا و هنر را کنار هم قرار دادیم تا بیننده با آن احساس بیگانگی نداشته باشد.

عظیما تشریح کرد:یکی از نکات مهم در این انیمیشن صحبت‌های رهبری بود که ایشان تأکید کردند زبان علم ما باید به سمت و سوی زبان فارسی گرایش پیدا کند. یکی از لحظاتی که دوربین وارد هواپیمای مسافربری می‌شود، کلمه خروج به صورت فارسی نوشته شده بود. این انیمیشن نگاه ولایی را در قالب حفظ چارچوب‌ها مطرح می‌کند و این می‌تواند سبک جدیدی برای افرادی باشد که می‌خواهند کارشان جذاب باشد. ما فضای سبز و شاد را در جنگ آخرالزمان در این انیمیشن نشان دادیم.

ماریا پومیه: کار اصلی من این بود که نشان بدهم افرادی که صدایی ندارند، واقعیت ها را بیان کنند

بخش دوم نیز با موضوع «آزادی بیان در غرب، قائده یا استثنا» میزبان غلامرضا منتظمی کارشناس فرهنگی و خانم ماریا پومیه بود. خانم ماریا پومیه از جمله افرادی است که در پی تروریست و بمب‌گذار نشان دادن ایرانیان در رسانه‌های غربی خودش به صورت داوطلبانه دفاع از ایران را به عهده گرفته است.

پومیه با اشاره به ماجرای بمب‌گذاری در آرژانتین و متهم کردن ایران به این اقدام تروریسیت گفت: اخیرا ایران و آرژانتین کمیته حقیقت یاب تشکیل دادند اما جریان‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مانع شفاف سازی می‌شوند.

طالب زاده در ادامه برنامه از خانم پومیه پرسید که چرا فیلم مستندی در آرژانتین می‌سازد و چرا هزینه شخصی‌اش را صرف این کار می‌کند و پومیه پاسخ داد: از زمان حوادث 11 سپتامبر اتفاقات زیادی در جهان رخ داده و در آرژانتین اتفاقی افتاده که آن را با ماجرای هولوکاست ربط دادند. در همین نمونه بمب‌گذاری در آرژانتین هم ایران را به ناحق متهم کردند. ما نیازمند پژوهشگران مستقلی هستیم که ماهیت اصلی این مسأله را روشن کنند و مشخص شود که واقعیت چه بوده است. کار اصلی من این بود که نشان بدهم افرادی که صدایی ندارند، واقعیت‌ها باید درباره‌شان بیان شود. برای فیلمسازان آرژانتینی بسیار خطرناک است که به چنین مسأله‌ای بپردازند اما چون ما خارج از آرژانتین هستیم می‌توانیم به همه مردم جهان کمک کنیم که درک بهتری از واقعیت‌های اسرائیل داشته باشند.

خانم پومیه ادامه داد: ماهیت بمب گذاران باید مشخص شود. تلاش می‌کنیم این مسأله شفاف سازی شود اما بیش از همه اسرائیل از این موضوع سود برده است. دولت‌های مختلف آرژانتینی تلاش کردند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. هدفم از این کار این بود که دروغ‌هایی که فضا را مسموم می‌کند، نشان دهم و این دروغ ها از طریق اینترنت رواج پیدا می‌کند.

پومیه یادآورشد: می‌خواهم تمام کشورهای اسپانیایی زبان این فیلم را ببینند تا این فیلم با زیرنویس‌های مختلف پخش شود. ما در کشورمان تحت فشار هستیم اما چندان زیاد نیست و فکر می‌کنم راحت تر کار می‌کنم.

خانم پومیه با اشاره به نظرش درباره دیو دونه کمدین مشهور سیاسی گفت: من نگران ایشان نیستم چون ایشان در مبارزه سختی در حال پیروز شدن است. او به ریشه‌های اصلی صهیونیست پرداخته و ایشان اگر کشته شود، زندگی و حیات جدیدی خواهد داشت. ایشان کار فوق العاده‌ای با آموزش به جوانان آموزش می‌دهد. قدرت صهیونیست در فرانسه نمایش‌های او را ممنوع کرده و غرب مانع این نمایش‌ها شده است. من از ایشان حمایت کردم اما ایشان را به دادگاه کشاندند و گفتند گرایش‌های یهود ستیزانه دارد و کار دولت کاملا قانونی است.

پومیه عنوان کرد: دیو دونه انسان نابغه‌ای است چون از طریق عشق و طنز پیام خودش را به مردم منتقل کرده و از ابزارهای ارتباطات در جهت اهداف خودش به خوبی استفاده کرده است. ایشان تنها هنرمندی است که از این طریق و از طریق اینترنت کارش را دنبال می‌کند اما دولت احمق فرانسه مانع کار ایشان می‌شود.

غلامرضا منتظمی درباره دیو دونه کمدین مشهورسیاسی و اذیت‌هایی که دولت فرانسه برایش ایجاد کرد، گفت: این شخصیت نبوغ بالایی دارد و بهترین کمدین بعد از چارلی چاپلین است اما بروز و ظهور دیو دونه به عنوان یک حادثه اجتماعی و فرهنگی در حال نشان دادن این علائم است که تحولات بزرگی در اروپا و غرب در حال رخ دادن است.

منتظمی ادامه داد: ظهور دیو دونه نشان می‌دهد که یک جریان ضد صهیونیستی متشکل از مورخان را نمایندگی می‌کند. این افراد مقابل نظام صهیونیستی قرار می‌گیرد. ما شاهدیم موج گسترده‌ای در حمایت از دیو دونه و تئاترش شکل گرفت که 5 هزار بلیط آن فروخته شد و حتی افرادی 12 ساعت برای رسیدن به تئاتر صبر کرده بودند. وقتی اسرائیل و صهیونیست‌ها در لبنان شکست خوردند، یک شکست دیگر برایشان در آمریکا و اروپا فراهم می‌شود. میان نخبگان آمریکایی و جامعه آنها شکاف ایجاد شده است.

وی درپایان گفت: طی جریان دیو دونه، اخباری از فرانسوا اولاند و کارهای غیراخلاقی‌اش منتشر می‌شود و این در حالی است که دولت فرانسه کنترل شدیدی روی اخبار دارد. این خبر نشان می‌دهد که فشارهایی روی اولاند است که مواضع سخت‌تری را بگیرد و این به نفع دولت فرانسه نیست.

انتهابی پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران